Skip to main content
0
(0)

طی روزهای گذشته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز  گسترش واحدهای تولید محصولات لبنی سنتی در فارس را  سئوال برانگیز دانست و با گله مندی از رشد بی رویه ماست بندی های محلی و سنتی که در فضای غیر استاندارد به تولید محصول می پردازند برای تضمین سلامت جامعه و مردم از مصرف این محصولات ابراز نگرانی کرد .
شاه بیت نگرانی در سخنان  مهندس جمال رازقی جهرمی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز  از آنجا آغاز شد که وی  از تعطیلی  25 واحد  تولید محصولات لبنی درسال های اخیر  خبر داد  در حالی که  این همه مجوز برای تولید محصولات لبنی سنتی و ماست بندی در مکان های سر بسته و زیر زمینی ها صادر می شود .
مهندس رازقی جهرمی در مراسم روز جهانی غذا در شیراز اظهارداشت:چرا باید در کنار کارخانه های تولید محصولات لبنی که بهترین لبنیات با استانداردهای لازم و منطبق با سلامت مردم تولید می کنند، مجوز بهداشتی برای تولید محصولات لبنی سنتی صادر شود که در شرایطی کاملا غیر صنعتی و اغلب در زیرزمین ها و مراکز محدود سر بسته به تولید این محصولات مبادرت می ورزند؟
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز ادامه داد:تولید کنندگان وعرضه کنندگان محصولات لبنیات در شیراز و استان فارس اکنون از تداوم این روند گله مند هستند و ما وظیفه داریم این گله مندی را دراینجا به گوش مسئولان برسانیم و آن را منتقل کنیم.
رازقی  جهرمی همچنین گفت:این کار هدردادن سرمایه های جامعه است،درشرایطی که یک کارخانه ماست با کیفیت مناسب و منطبق با هر نوع ذائقه ای و با هر نوع طعمی که مشتری بخواهد تولید می کند ، چرا باید مجوز تولید ماست محلی و سنتی در شرایط غیر صنعتی و در حاشیه همان کارخانه صادر شود؟
وی همچنین به عدم رعایت زنجیره سرما از سوی برخی فروشگاه ها اشاره کرد و گفت : محصولات لبنی بسیار فساد پذیر هستند ، این محصولات در زنجیره سرما از محل تولید در کارخانه تا شبکه های توزیع عرضه می شوند اما در فروشگاه ها این زنجیره شکسته می شود و محصول ساعت ها خارج از یخچال نگهداری می شود ، این فرایند به سلامت محصول لطمه می زند و معمولا هم از چشم ناظران بهداشت و سلامت به دور می ماند.
در این زمینه با مهندس مهدی حجازی معاون بازاریابی و پشتیبانی شرکت تولید فراورده های لبنی رامک به گفت و گو نشسته ایم ، مهنس حجازی نیز تولید محصولات غیر فراوری شده در محیط های سر بسته و غیر استاندارد و در زیر زمین ها را فاقد تضمین سلامت دانست و بیان داشت : وقتی هیچ نظارتی بر تولید این محصولات نباشد چگونه می توان از سلامت آن اطمینان داشت ، اغلب مردم بر اساس ذائقه پسندی و قیمت پایین به خرید این محصولات راغب می شوند در حالیکه نباید سلامت خود و خانواده خود را فدای قیمت کمتر و فدای ذائقه پسندی نمایند .
عضو انجمن مدیران صنایع استان فارس در ادامه با ذکر مشخصات و ویژگی های یک محصول لبنی سالم و با کیفیت گفت : شیر ، ماست و دیگر محصولات لبنی فراوری شده می بایست دارای دهها معیار بهداشتی باشد که زیر نظر کارشناسان پایش می شود ، بررسی ویژگیهای میکروبیولوژی شیر و فراورده لبنی ، پایش میکروارگانیسم های سرماگرا و سرمادوست ، شمارش یاخته های پیکری در شیر ، به روش میکروسکوپی و کنترل  عمومی و تضمین کیفیت برای آماده سازی محیط کشت در تولید محصولات لبنی تنها بخشی از معیارهای استاندارد برای تولید این محصولات است که در کارخانجات تولید محصولات لبنی باید رعایت شود و انجام گیرد .
معاون بازاریابی و فروش شرکت فراوردهای لبنی رامک رعایت زنجیره سرما را یک شاخصه و معیار اصلی برای تضمین سلامت محصولات لبنی دانست و بیان داشت : چگونه می توان انتظار داشت ماست محلی تولید شده در محیط های غیر استاندارد که احتمالا مملو از انواع میکروارگانیسم های مضر برای سلامتی باشد بدون رعایت زنجیره سرما به سلامت به دست مصرف کننده برسد ، چگونه می توان از تاریخ تولید و تاریخ انقضای این محصولات اطمینان حاصل کرد ، چگونه می توان انتظار داشت یک ظرف ماست محلی که معمولا در ظروف غیر استاندارد یک بار مصرف عرضه می شود و فاقد هر گونه پروانه ساخت و پروانه بهداشتی و تضمین کیفیت است در دمای غیر معمول مغازه ها بماند و سالم بماند ؟

مهندس حجازی با بیان اینکه برای حفظ زنجیره سرما حداقل این است که از یک یخچال ساده استفاده کنیم  اضافه کرد :  هر چند در اغلب مواقع وجود یک یخچال برای حفظ زنجیره سرما کافی نیست و الزامات دیگری برای کنترل دما باید رعایت شود اما در اغلب مغازه های عرضه کننده شیر و ماست محلی  جای همین یخچال ساده هم  خالی است  ، نگهداری از فرآورده‌های لبنی در دمای مناسب  با دمای استاندارد  برای حفظ سلامت محصول الزامی است  تا زنجیره‌ای را کامل کند. زنجیره سرد که محصولات لبنی را از کارخانه تا خانه مصرف‌کنندگان همراهی می‌کند و جلوی فاسد شدنش را می‌گیرد دارای استانداردهای خاصی است  که باید رعایت شود  همین موضوع اگر جدی گرفته نشود و رعایت نگردد می تواند به  چالشی تبدیل شود که گریبان مصرف‌کنندگان را می گیرد و در سلامت جامعه اختلال ایجاد می کند .
معاون بازاریابی و فروش شرکت فراورده های لبنی رامک با اشاره به اینکه در این شرکت و شرکتهای تولید محصولات لبنی نظارت های سختگیرانه ای برای رعایت زنجیره سرما اعمال می شود  و ما خود را در مقابل رعایت این زنجیره و حفظ دمای متعادل و استاندارد تولید و انتقل محصول مسوول می دانیم گفت : متاسفانه نه تنها در تولید محصولات زیر زمینی زنجیره سرما رعایت نمی شود بلکه  حلقه‌های زنجیره سرد  در انتقال این محصولات به مغازه ها و فروشگاهها و در عرضه آن هم به هم نمی‌رسند. معمولا درانتقال این محصولات  یا خودروی حمل مواد  لبنی خراب است یا یخچال مغازه‌ها گنجایش این همه محصول را ندارد. گاهی همه با هم دست‌ به ‌دست می‌دهند تا دوغ و ماست‌ و شیر محلی  خراب شوند و دستگاه گوارش مصرف‌کنندگان را نشانه روند. ما معتقدیم مسوولان نظارتی و فعالان این حوزه، نسبت به تبعات بی‌توجهی به زنجیره سرد و ضررهای سلامت که بر جامعه و مصرف کنندگان وارد می کنند باید بیشتر توجه کنند  و خطری که سلامت مصرف‌کنندگان را تهدید می‌کند جدی بگیرند ، در این زمینه  بارها هشدار داده شده است ؛ اما باز هم جای نظارت‌ها، بازدیدها، تذکرها و برخوردهای قانونی بیشتری وجود دارد .

photo 2016 11 11 13 19 52 1 اخبار ذائقه پسندی ملاک کافی برای سلامت محصولات لبنی نیست

 

photo 2016 11 11 13 19 55 اخبار ذائقه پسندی ملاک کافی برای سلامت محصولات لبنی نیست

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

0 / 5. 0

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com