Skip to main content
2.8
(6)

دیابت بر اثر قطع تولید انسولین و یا عدم کارکرد مناسب آن در بدن به وجود می آید. انسولین هورمونی است که مواد غذایی قندی و نشاسته و… را در بدن به انرژی تبدیل می نماید. تاکنون علت بروز این بیماری کشف نشده است ولی گمان می رود که زمینه مساعد ژنتیکی و عوامل محیطی همچون چاقی و بی تحرکی در ابتلا به این بیماری نقش موثری داشته باشد.

دیابت یا بیماری قند، یک اختلال متابولیک (سوخت و سازی) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط مکانیزم های مختلفی است. دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک تخریب سلولهای بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می شود و در نوع دو مقاوت پیشرونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. در دیابت نوع دو مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.در افراد مبتلا به دیابت رژیم غذایی نقش بسیار موثر در کنترل این بیماری ایفا می کند بنابراین در ادامه مواد غذایی که جهت بیماران دیابتی پیشنهاد می گردد آورده شده است.

1-شکلات تلخ

شکلات سرشار از فلاونویید است  و تحقیقات نشان داده که این ماده میتواند مقاوت بدن در برابر انسولین را کاهش دهد همچنین باعث بهبود عملکرد انسولین در بدن می شود.

همچنین تحقیقاتی که در سال 2008 در دانشگاه کپنهاگ انجام شد نشان داد که افرادی که در روز شکلات تلخ مصرف میکنند کمتر علاقه به خوردن شیرینی غذاهای شور و همچنین چرب نشان میدهند.

2-کلم بروکلی

کلم بروکلی یک ابر قهرمان ضد دیابت است .

بروکلی حاوی ماده ای بنام سولفورافان است که منجر به شروع فرآیند های مختلفی در بدن می شود که  نهایتا باعث کنترل قند خون می گردد.

همچنین این ماده موجب جلوگیری از آسیب های کاردیووسکولاررگ های خونی می شود که از عواقب دیابت است و باعث بروز درصد بالایی از سکته های قلبی و بیماری های قلب و عروق در افراد دیابتی است میشود.

3-بلوبری

بلوبری  شامل فیبر هایی است که موجب دفع چربی های مضر از بدن همچنین کاهش سطح قند خون می شود.

تحقیقات نشان داده است افرادی که در طول روز دو فنجان آب بلوبری طبیعی مصرف میکنند سطح گلوکز خونشان کاهش یافته و همچنین حافظه شان بهبود یافته است

4- جو

مصرف جو شکسته به صورت پخته موجب کاهش روند رشد دیابت نوع دوم می شود.

جو حاوی مقدار زیادی منیزیوم است که به بدن در مصرف گلوکز و ترشح مناسب انسولین کمک می کند.

5- ماهی

مصرف مداوم ماهی موجب لاغری می شود .

ماهی حاوی روغنی است که موجب کاهش التهاب می شود. اسید چرب امگا 3 وجود گسترده التهابات در بدن موجب بدتر شدن وضعیت در دیابت می گردد. تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که سطح اسید چرب امگا 3 در بدن آنها بیشتر است از التهابات موضعی کمتری رنج می برند.

6-روغن زیتون

تحقیقات نشان داده که رژیم غذایی مدیترانه ای که شامل مقدار زیادی روغن زیتون می باشد موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم می باشد.

روغن زیتون همچنین شامل مقدار زیادی آنتی اکسیدان می باشد.

7-  اسفناج

سخن گفتن از این برگ سبز معجزه گر همیشه لذت بخش است.

مصرف روزانه این ماده غذایی به صوزت روزانه توصیه می شود حاوی منیزیوم ، پتاسیم،فولات، روی و فسفر است باعث کاهش 15 درصدی خطر ابتلا به دیابت می گردد.

 

8-سیب زمینی شیرین

اخیرا تحقیقی نشان داده است که مصرف سیب زمینی شیرین موجب کاهش سطح (HbA1c) در بدن  میشود همچنین موجب کاهش قند خون بین 10 تا 15 واحد می گردد.

9- گردو

گردو حاوی نوعی اسید چرب است بنام آلفا لینولنیک اسید که موجب کاهش التهاب می شود همچنین حاوی ال آرجنین ، امگا 3، فیبر و ویتامین ای(E) می باشد.

تمامی این مواد موجب جلوگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی و دیابت می گردند.

10 – دارچین

تحقیقات بی شمار ی نشان داده اند که این ادویه لذیذ موجب کاهش قند خون می گردد.

یکی از این تحقیقات عنوان کرده اند که مصرف روزانه یک گرم دارچین موجب کاهش 30 واحدی قند خون می گردد. همچنین موجب کاهش 25 درصدی سطح تری گلیسیرید و  کلسترول می گردد.

دلیل این خاصیت اعجاب آور وجود ماده ای معدنی  بنام کرومیوم می باشد. این ماده موجب افزایش کارکرد انسولین در بدن می گردد.

دارچین همچنین حاوی پلی فنول و آنتی اکسیدان های قوی می باشد.

11- زردچوبه

زردچوبه ماده ایست که مصرف آن در هندوستان تاریخی 5000 هزار ساله دارد  این ماده پایه اساسی تمام ادویه های و غذاهای کشور هندوستان می باشد . زردچوبه حاوی ماده ای بنام کورکومین می باشد.

کورکومین به طور مستقیم بر روی سلول های چربی، سلول های پانکراس، سلول های کلیه و سلول های عضلانی، کاستن التهاب و همچنین موجب توقف تاثیر فاکتورهای سرطان زا در بدن می گردد. کارشناسان معتقدند که ترکیب تمامی فعالیت های بالا موجب تاثیر معکوس بر مقاومت بدن نسبت به انسولین می گردد.

رامک سلامت ابرقهرمان های غذایی جهت مقابله با دیابت

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

2.8 / 5. 6

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com