Skip to main content
2.6
(12)

چند وقت پیش در حالی که مشغول خرید از یک مغازه بودم، ناگهان چشمم به محصولی عجیب از نظر ظاهری خورد. انگار میوه‌ای کرم رنگ را به شکل ورقه‌هایی گرد و نازک برش داده و خشک کرده بودند. هنگامی که از مغازه‌دار راجع به آن محصول سوال کردم متوجه شدم آن‌ها در واقع موسیر خشک شده هستند. مغازه‌دار شروع به تعریف از خواص و کاربرد آن کرد. در لا به لای حرف‌هایش متوجه شدم گاهی موسیر را برای تهیه ماست موسیر خانگی نیز استفاده می‌کنند. تا به آن روز هیچگاه ماست موسیر خانگی درست نکرده بودم. به همین خاطر تصمیم گرفتم کمی موسیر خشک تهیه کرده و برای یک بار هم که شده مزه ماست موسیر خانگی را تست کنم.

طرز تهه ماست موسیر در خانه

تهیه ماست موسیر در خانه

طرز استفاده از موسیر خشک

اولین نکته‌ای که باید قبل از درست کردن ماست موسیر به آن اشاره کنم، طرز استفاده از موسیر خشک است. هنگامی که موسیر را به شکل خشک شده از بازار تهیه می‌کنید، لازم است آن را خوب بخیسانید. موسیرهایی که نیاز دارید را داخل یک ظرف ریخته و روی آن را آب بریزید. بعد از گذشت چند ساعت موسیرها کاملا نرم شده و تفاوتی با موسیر تازه نخواهند داشت.

طرز استفاده از موسیر تازه

علاوه بر موسیر خشک در بازار می‌توانید موسیر تازه را هم پیدا کنید. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که طرز تهیه ماست موسیر با موسیر تازه چگونه خواهد بود؟ اگر موسیر تازه را از نزدیک ببینید متوجه خواهید شد که بو و طعم بسیار تندی دارد. به همین دلیل بسیاری توصیه می‌کنند موسیر تازه را برش زده و اجازه دهید حدودا یک ساعت در آب خیس بخورد. در این یک روز باید مرتب آب موسیر را عوض کنید تا بوی تند آن کم شود.

طرز تهیه ماست موسیر در خانه

حال که با انواع موسیر و طرز استفاده از آن‌ها آشنا شدیم، وقت آن رسیده تا راجع به طرز تهیه ماست موسیر در خانه صحبت کنیم. در ادامه طرز تهیه ماست موسیر خانگی را می‌آوریم.

  •       در طرز تهیه ماست موسیر با موسیر خشک ابتدا باید موسیرهایی که خیسانده بودید را در آبکش کنید. در این مرحله موسیرها باید کاملا نرم شده و قابل خرد کردن باشند.
  •       بعد از آبکش کردن، موسیر‌ها را داخل یک کاسه بریزید و به آن‌ها فلفل، پودر سیر و کمی نمک اضافه کنید. سپس موسیرها را به شکل ساطوری و بسیار ریز خرد کنید.
  •       در آخرین مرحله هم داخل کاسه ماست چکیده اضافه کرده و خوب هم بزنید. البته توجه داشته باشید که هم زدن زیاد از حد ماست و موسیر باعث آب انداختن آن می‌شود. در انتها هم می‌توانید به مخلوط ماست موسیر خود کمی نعنا خشک یا سایر سبزیجات افزوده و نوش جان کنید.

نکات مهم در تهیه ماست موسیر خانگی

تهیه ماست موسیر خانگی کار چندان دشواری نبوده و می‌توانید به راحتی آن را در خانه درست کنید. با این وجود نکات کوچکی وجود دارد که توصیه می‌کنم حتما آن‌ها را رعایت کنید تا ماست و موسیر دلچسب‌تری داشته باشید.

  •       اگر دوست دارید ماست موسیری با طعم بهتر داشته باشید، بهتر است بعد از مخلوط کردن مواد آن‌ها را در یخچال بگذارید. هنگامی که ماست موسیر یک ساعت در یخچال بماند، طعم بهتری خواهد داشت.
  •       استفاده از ماست چکیده بهتر از ماست معمولی ست. بنابراین ترجیحا از ماست معمولی برای تهیه ماست موسیر خانگی استفاده نکنید.
  •       هر چه ماست چکیده چرب‌تر باشد، طعم نهایی ماست موسیر شما بهتر خواهد بود.
  •       اگر در خانه ماست چکیده ندارید می‌توانید با کمک یک کیسه نخی از ماست معمولی، ماست چکیده تهیه کنید. کافیست ماست را داخل کیسه نخی تمیز ریخته و آن را داخل یک ظرف بزرگ قرار دهید. سپس ظرف را داخل یخچال بگذارید. بعد از چند ساعت خواهید دید که آب ماست خارج شده و در انتها یک ماست چکیده خواهید داشت.
  •       معمولا نسبت مشخصی برای میزان ماست و میزان موسیر وجود ندارد. نسبت این دو ماده می‌تواند با توجه به ذائقه هر فرد متفاوت باشد.
  •       اگر مزه فلفل در ماست موسیر را دوست دارید، بهتر است از فلفل سفید به جای فلفل سیاه استفاده کنید. این کار ترکیب رنگی بهتری ایجاد می‌کند.
  •       تا دو هفته می‌توانید ماست موسیر را در یخچال نگهداری کنید.
  •       گاهی در کنار موسیر از روغن زیتون نیز در ماست موسیر استفاده می‌شود. روغن زیتون ماست را چرب‌تر کرده و طعم بسیار خوبی به آن می‌دهد.
  •       اگر طعم ترش ماست را ترجیح می‌دهید، بهتر است بعد از افزودن موسیرها حدودا 12 ساعت ماست موسیر را در خارج از فضای یخچال نگه دارید.

سبزی مخصوص ماست موسیر

ذائقه افراد در انتخاب سبزی مناسب برای ماست موسیر مهم است. ممکن است شما نعنا و ریحان خشک را دوست داشته باشید در حالی که فرد دیگری پونه را ترجیح دهد. با این وجود به غیر از نعنا، ریحان و پونه، کرفس و تره کوهی هم مزه بسیار خوبی در ماست موسیر دارند. شوید خشک یا تازه هم یکی دیگر از سبزیجات معطری ست که کنار ماست موسیر بسیار خوشمزه خواهد شد. سبزیجاتی با طبع گرم، مانند نعنا کمک می‌کنند تا طعم سرد ماست در بدن از بین برود. به همین دلیل همواره کنار ماست موسیر از آن‌ها استفاده می‌شود.

ماست موسیر رنگی درست کنید

اگر قصد میزبانی از مهمانان و چیدن سفره رنگین دارید، ایده ماست موسیر رنگی می‌تواند سفره شما را جذاب‌تر کند. ماست موسیر را می‌توان با رنگ‌های طبیعی مانند آب لبو یا اسفناج به رنگ قرمز یا سبز درآورد. کافیست کمی آب لبو یا اسفناج را تا اندازه‌ای که رنگ ماست تغییر کند به آن بیفزایید.

ماست موسیر آشپزی طرز تهیه ماست موسیر در خانهطرز تهیه ماست موسیر با شیر

اگر در خانه شیر دارید و می‌خواهید ماست موسیر خوش طعمی درست کنید، می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده نمایید.

  •       در مرحله اول شیر را بجوشانید. هنگامی که شیر روی شعله به جوش آمد، باید کمی شعله را کاهش داده و 15 دقیقه به آن زمان دهید تا روی گاز بجوشد.
  •       شیر را داخل ظرف مورد نظر ریخته و به آن زمان دهید تا کمی سرد شود.
  •       در مرحله بعد به آن مایه ماست اضافه کرده و هم بزنید. هنگام اضافه کردن مایه ماست باید شیر به حدی گرم باشد که انگشتان دست را نسوزاند.
  •       هنگامی که شیر و ماست را به خوبی مخلوط کردید، درب آن را بسته و با حوله یا دستمال پارچه‌ای دور ظرف را بپوشانید. شیر باید در دمای گرمی قرار گیرد تا زودتر به ماست تبدیل شود. برای مثال کنار بخاری یا شوفاژ می‌تواند انتخاب خوبی باشد. در نهایت به 5 تا 8 ساعت زمان برای این مرحله نیاز دارید.
  •       بعد از این که ماست بسته شد آن را داخل یخچال گذاشته و اجازه دهید کمی سرد شود.
  •       برای مرحله بعد باید از این ماست یک ماست چکیده درست کنید. همانطور که در قسمت بالا هم توضیح دادیم، برای این کار نیاز به یک کیسه نخی دارید.
  •       ماست را داخل کیسه نخی گذاشته و چندین ساعت به آن اجازه دهید تا آب اضافه ماست خارج شود. در نهایت ماست چکیده شما آماده شده و می‌توانید آن را مطابق دستور بالا با موسیر مخلوط و نوش جان کنید.

 

فواید و مضرات ماست موسیر

تمام چیزهای دنیا که می‌بینید، در خود فوایدی دارد و مضرات خود را نیز به همراه می‌آورد. ماست موسیر خانگی به دلیل طعم بی‌نظیرش، جزو جدایی ناپذیر سفره‌های ایرانی تبدیل شده است و قطعا خوردن آن فواید و مضراتی هم به همراه دارد که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

فواید ماست موسیر

ماست موسیر از ترکیب دو ماده پر خاصیت درست می‌شود. بنابراین تمامی خاصیت‌های آن دو را به ارث می‌برد. از مهم‌ترین خواصی که برای ماست موسیر می‌توانیم نام‌ ببریم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

_ ماست موسیر سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های حیاتی و ضروری ست. ویتامین‌های A و C، فولات، کلسیم، منیزیم، فسفر و آنتی اکسیدان‌ها را می‌توانید در این چاشنی خوشمزه پیدا کنید.

_ موسیر خاصیت‌های آنتی باکتریال و خاصیت‌های دیگری را که در سیر و پیاز وجود دارد (به دلیل این که در یک خانواده قرار می‌گیرند،) به ارث برده است. ترکیبات مهمی مانند فلاونوئیدها، کورستین و ترکیبات سولفور مانند آلیل پروپیل در سولفات را در ماست موسیر می‌توان یافت.

_ ماست مسیر گزینه خیلی خوبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است و سرشار از مواد مغذی مثل ویتامین‌های B12 و B2، کربوهیدرات،پروتئین، کلسیم و پتاسیم است.

_ ماست هم مانند شیر می‌تواند به سلامت‌ استخوان‌ها کمک کند. بنابراین با مصرف ماست موسیر، کلسیم ماست را جذب و استخوان‌های محکم‌تری خواهید داشت.

_ اگر دچار یبوست می‌شوید و احساس می‌کنید غذا به خوبی در بدن شما هضم نمی‌شود، می‌توانید از ماست موسیر برای بهبود عملکرد روده‌ها و سیستم گوارشی کمک بگیرید.

از ماست موسیر می‌توانید برای کاهش کلسترول و فشار خون استفاده کنید. علاوه بر این، با بهبود عملکرد سیستم گوارش، احتمال ابتلا به سرطان‌های مربوط به بخش‌ گوارش را کاهش می‌دهید.

_ اگر ماست موسیر را به اندازه مصرف کنید، تا حد زیادی سردردهای میگرنی شما را کاهش می‌دهد.

_ اگر جزو افرادی هستید که زیاد به میکروب و عفونت معده دچار می‌شوید، می‌توانید مصرف ماست موسیر را به اندازه در رژیم‌ غذایی خود بگنجانید.

مضرات ماست موسیر

در کنار لیست فوایدی که برای ماست موسیر ردیف کردیم، مضراتی هم وجود دارد که باید حتما در مورد آن صحبت شود. پیش از هر چیز اگر رفلاکس معده یا سندروم روده تحریک‌پذیر دارید، در مصرف ماست موسیر زیاده‌روی نکنید.

ماست موسیر به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما زیاده‌روی در مصرفش می‌تواند باعث سوزش معده، رفلاکس، افزایش نشانه‌های سندروم روده تحریک‌پذیر، آسم، خارش چشم، بثورات پوستی، خارش و قرمزی به همراه داشته باشد.

به طور کلی در مصرف هیچ ‌چیز هر چقدر هم که خوشمزه، نباید زیاده‌روی کرد. پس به اندازه مصرف کنید.

100 گرم ماست موسیر خانگی چقدر مواد مغذی دارد؟

اگر در رژیم غذایی خود می‌خواهید ماست موسیر بگنجانید و قرار است آن را خودتان در خانه تهیه کنید، بدون شک به مواد مغذی و کالری آن نیاز پیدا می‌کنید. این پیش غذای خوشمزه، در هر 100 گرم خود دارای مواد مغذی زیر است.

  •       کالری : 110
  •       چربی : 3.5 گرم
  •       پروتئین : 36 گرم
  •       کربوهیدرات : 18 گرم

 

خلاصه …

ماست موسیر از جمله محصولات لبنی ست که طرفداران بسیاری دارد. در این مطلب راجع به طرز تهیه ماست موسیر کارخانه‌ای صحبت کرده و نکات مهمی را راجع به درست کردن ماست موسیر خانگی گفتیم. با کمک این مطلب می‌توانید یک ماست موسیر بسیار خوشمزه در سفره خود داشته باشید. 

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

2.6 / 5. 12

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com