Skip to main content
0
4.3
(4)

اولین بار که تصمیم گرفتم در خانه یک بستنی خوشمزه درست کنم، تقریبا یک سال پیش بود. خوب به خاطر دارم که یک روز تعطیل را سپری کرده بودیم و آخر شب، فرزندم هوس بستنی کرده بود! مطمئن بودم که آن وقت شب هیچ مغازه‌‌ای اطراف خانه ما باز نیست و از طرفی حوصله بیرون رفتن برای خرید بستنی را نداشتم. آن شب سپری شد اما فردای آن روز تصمیم گرفتم کدبانوگری خودم را در تهیه بستنی خانگی نشان دهم و دست به کار شدم. از آن زمان تاکنون چندین مدل بستنی در خانه درست کردم که هر کدام طعم و مزه متفاوتی دارند. در این مطلب می‌خواهم تجربه خودم را از درست کردن بستنی خانگی با شما به اشتراک بگذارم. در ادامه طرز تهیه بستنی خانگی به چند روش را برای شما خواهم آورد.

طرز تهیه بستنی خانگی

برای درست کردن این بستنی کافیست ابتدا مواد اولیه را مطابق جدول زیر آماده کنید.

مواد اولیه

شیر پرچرب رامک چهار پیمانه
خامه 100 گرم
شکر 2 پیمانه
گلاب  نصف پیمانه
ثعلب دو قاشق چایخوری
زعفران دو قاشق غذاخوری
خلال پسته 2 قاشق غذاخوری

 

making-homemade-icecream

طرز تهیه بستنی خانگی

  1. در گام اول باید یک سینی بزرگ لبه‌دار را انتخاب کنید. حالا خامه را روی آن بریزید و با کف قاشق به قطر دو میلی متر پهن کنید. حالا سینی حاوی خامه را داخل فریزر بگذارید تا خامه به طور کامل یخ بزند. اگر خامه شما کم چرب باشد، در این مرحله کار شما راحت‌تر است؛ زیرا خامه کم چرب راحت‌تر یخ می‌زند.
  2. حالا باید یک قابلمه بردارید و شیر را داخل آن بریزید. شعله اجاق را زیاد کنید تا شیر بجوشد. بعد از جوشیده شدن، می‌توانید حرارت را روی درجه ملایم تنظیم کرده و این بار روی آن زعفران دم کرده بریزید. برای عطر بهتر کمی گلاب هم به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند.
  3. در مرحله بعد شکر را با ثعلب مخلوط کنید و هم بزنید تا خوب یکدست شوند. مخلوط ثعلب و شکر را باید به آرامی و در چند مرحله روی شیر بریزید. در حین اضافه کردن ثعلب و شکر، مرتب شیر را با قاشق هم بزنید تا ترکیب یکدستی به دست آید. وقتی مخلوط خوب قوام آمد، شعله اجاق گاز را خاموش کنید.
  4. تا این مرحله، مایه بستنی شما آماده شد. حالا یک ظرف پر از یخ بردارید و قابلمه را داخل آن بگذارید؛ سپس مخلوط را خوب هم بزنید. هم زدن شما در این مرحله کمک می‌کند تا یک بستنی‌ کش‌دار خوشمزه داشته باشید. بعد از هم زدن، بستنی را داخل فریزر بگذارید.
  5. بعد از سی دقیقه، بستنی را بیرون آورید و دوباره هم بزنید. این مرحله را باید آنقدر تکرار کنید تا یک بستنی خوشمزه و کش‌دار به دست آید. تقریبا باید 4 الی 5 مرتبه این مراحل را تکرار کنید.
  6. در نهایت باید بستنی را با خامه یخ‌زده و خلال پسته خوب هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. اگر دوست دارید بستنی خوشمزه‌تر شود، می‌توانید روی آن اسانس هل بریزید. در مرحله آخر هم بستنی را دو ساعت دیگر داخل فریزر بگذارید و سپس نوش جان کنید.

vegan-ice-cream-vanilla

طرز تهیه بستنی توت فرنگی با شیر خشک

یکی دیگر از خوشمزه‌ترین بستنی‌هایی که می‌توانید در منزل درست کنید، بستنی توت فرنگی است. برای شروع کار ابتدا مواد اولیه را مطابق لیست زیر آماده کنید.

مواد اولیه

شیر خشک 1 قوطی
شیر 1 پیمانه
شکر 2 پیمانه
توت فرنگی یخ زده 1 پیمانه
عصاره وانیل 1 قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه

  • در گام اول باید شیر، عصاره وانیل و شیر خشک را در یک ظرف بریزید و خوب مخلوط کنید. بعد از آن که مواد خوب باهم ترکیب شدند، آن‌ها را داخل فریزر بگذارید. بعد از آن که مواد در فریزر یخ زد، آن را بیرون بیاورید و با مخلوط‌کن، خوب هم بزنید. در این مرحله باید هم زدن را تا جایی ادامه دهید که در نهایت مواد کرم‌رنگ شوند.
  • در حین هم زدن، شکر را هم مرحله به مرحله اضافه کنید و اجازه دهید با سایر مواد خوب ترکیب شود. توت فرنگی یخ‌زده را هم در این مرحله دانه دانه روی مواد بریزید. بستنی شما کم کم رنگ صورتی به خود می‌گیرد. حالا تمام مواد را داخل فریزر بگذارید. تا یک بستنی خوشمزه توت فرنگی داشته باشید.

طرز تهیه بستنی مگنوم یا شکلاتی چوبی

باورتان می‌شود که بتوانید بستنی مگنوم را در خانه درست کنید؟ بستنی مگنوم خانگی با طعمی بی‌نظیر! برای درست کردن این بستنی کار سختی در پیش ندارید، کافیست مطابق آنچه در ادامه می‌آورم، پیش بروید.

مواد اولیه

شیر 300 میلی لیتر
شکر نصف پیمانه
نشاسته ذرت 2 قاشق غذاخوری
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
شکلات شیری یا کاکائویی 100 گرم
خامه صبحانه رامک 100 میلی گرم
توت فرنگی به عنوان طعم دهنده که استفاده از آن اختیاری است.

 

طرز تهیه

  1. یک قابلمه بزرگ بردارید و داخل آن نشاسته ذرت بریزید و با شیر ترکیب کنید. مواد را خوب هم بزنید تا شیر و نشاسته گلوله گلوله نشوند. بعد از آن که تمام شیر را روی نشاسته ریختید، به آن شکر هم اضافه کنید و هم بزنید.
  2. قابلمه را روی اجاق گاز در حرارت ملایم قرار دهید. مواد را به طور مرتب هم بزنید تا در نهایت غلظت مواد شما شبیه به غلظت فرنی شود. در این مرحله حرارت باید خیلی ملایم باشد تا نشاسته کاملا پخته شود و مزه خامی آن از بین برود. معمولا این مرحله حدود 15 دقیقه طول می‌کشد. وانیل را با صد گرم شکلات شیری روی مواد قبلی بریزید.
  3. خامه رامک را روی پودینگی که در مرحله قبل آماده کرده‌اید بریزید و چند مرتبه هم بزنید تا ترکیب یکدست شود. در نهایت مخلوط پودینگ و شکلات را باید در داخل قالب‌های مخصوص بستنی بریزید. اگر قالب شما سیلیکونی ست باید قبل از ریختن بستنی، چوب بستنی را در قالب فرو ببرید، اما اگر قالب ایستاده است می‌توانید بعد از ریختن مواد پودینگ، چوب بستنی را داخل مواد فرو کنید.
  4. اگر عاشق مغزیجات مختلف در وسط بستنی هستید، در این مرحله باید دست به کار شوید. نصف پیمانه توت فرنگی را پوره یا خرد کنید و داخل یک قابلمه کوچک بریزید. یک سوم پیمانه آب و دو قاشق غذاخوری شکر را هم روی آن اضافه کنید. تابه را تا جایی حرارت دهید که توت فرنگی‌ها کاملا نرم شوند و یک ترکیب نسبتا غلیظ داشته باشید. در نهایت هم می‌توانید با بلندر، توت فرنگی‌ها را ریزتر خرد کنید.
  5. حالا روی پودینگ مگنوم و دقیقا وسط آن، کمی پودینگ توت فرنگی بریزید تا بستنی شما مغزدار شود. در نهایت هم با پودینگ مگنوم روی آن را بپوشانید. مواد در قالب باید تقریبا 12 ساعت در فریزر باشند تا به طور کامل یخ ببندند.
  6. برای روکش کاکائویی روی مگنوم باید شکلات تخته‌‌ای کاکائوی یا شیری و یا ترکیبی از هر دو را با بن ماری ذوب کنید. یک چهارم پیمانه روغن روی آن بریزید تا کمی رقیق شود. اجازه دهید تا شکلات ذوب شده در دمای اتاق کمی سرد‌تر شود. شکلات را داخل یک لیوان بزرگ بریزید و بستنی‌های یخ زده را داخل آن فرو ببرید. اگر دوست دارید می‌توانید کمی مغزیجات هم به روکش کاکائویی اضافه کنید.

طرز تهیه بستنی ساده خانگی بدون ثعلب

اگر قصد دارید در محتویات بستنی خود ثعلب اضافه نکنید، این طرز تهیه بستنی ساده خانگی برای شما انتخاب خوبی است. در قدم اول مواد اولیه بستنی را آماده کنید.

مواد اولیه

خامه رامک 400 میلی لیتر
زرده تخم مرغ 5 عدد
شیر رامک 1 لیوان
شکر نصف پیمانه
نمک مقدار بسیار کم
وانیل تازه یا همان لوبیای وانیل یک عدد
وانیل مایع  یک

طرز تهیه

  1. در گام اول لوبیای وانیل تازه را نصف کنید. یک چاقو بردارید و پوست دانه وانیل را جدا کنید.
  2. یک ظرف بزرگ بردارید و داخل آن شکر، نمک و شیر بریزید و روی شعله گاز هم بزنید. هم زدن را تا جایی ادامه دهید تا تمامی مواد در شیر حل شوند. زمانی که شیر به جوش آمد، وقت آن رسیده که شعله را خاموش کنید.
  3. حالا دانه‌های وانیل را داخل ظرف بریزید. درب ظرف را ببندید تا عطر وانیل به خوبی در مواد پراکنده شود. در نهایت بعد از یک ساعت می‌توانید ظرف را دوباره روی اجاق گاز بگذارید.
  4. یک کاسه بزرگ دیگر بردارید و چند قالب یخ داخل آن بیندازید. خامه را داخل یک ظرف کوچک فلزی بریزید و آن را روی کاسه حاوی یخ قرار دهید. خامه را باید با یک هم زن دستی، خوب هم بزنید تا بافت آن یکدست شود.
  5. زرده‌های تخم مرغ را هم جداگانه هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. در نهایت روی زرده‌ها کمی شیر داغ بریزید و دوباره مواد را با همزن دستی هم بزنید. در نهایت هم زرده‌ها را روی شیر موجود در قابلمه بریزید. ظرف مخلوط شیر و زرده تخم مرغ را باید روی اجاق گاز خوب هم بزنید تا زرده‌های تخم مرغ پخته نشوند.
  6. غلظت مایع به دست آمده را با یک قاشق تست کنید. اگر هنگامی کشیدن قاشق روی مواد خط می‌افتد، یعنی غلظت مواد مطلوب است. یک صافی بردارید و مواد را از داخل آن رد کنید و روی خامه بریزید. مواد را مرتب هم بزنید. حالا می‌توانید مایع وانیل را هم روی مواد بریزید.
  7. یک ظرف درب دار انتخاب کنید و تمام مواد را داخل آن بریزید و برای یک روز در فریزر قرار دهید. بهتر است یک شب تا صبح مواد در داخل فریزر باشند. بعد از آن مواد را با چنگال دوباره هم بزنید و مجددا داخل فریزر بگذارید. این عمل را باید بارها و بارها تکرار کنید تا نتیجه خوبی از درست کردن بستنی وانیلی در خانه داشته باشید. بهتر است این کار را تقریبا نه بار با فاصله بیست دقیقه، مرتب تکرار کنید. در نهایت یک بستنی خوشمزه وانیلی در خانه خواهید داشت که در ترکیب آن از ثعلب استفاده نشده است.

فوت و فن‌های طرز تهیه بستنی خانگی

همانطور که دیدید، من سعی کردم تمام تجربه و مهارتم در این باره را برای شما به اشتراک بگذارم تا بتوانید بستنی خوشمزه و حرفه‌‌ای در منزل درست کنید؛ حالا نوبت به فوت و فن‌های پنهانی می‌رسد که هیچکس به شما نمی‌گوید! اما من قصد دارم این فوت و فن‌ها را هم بازگو کنم تا حرفه ای‌تر بستنی درست کنید.

  • مهم‌ترین نکته در درست کردن بستنی، نوع شیر و خامه‌‌ای ست که استفاده می‌کنید. نمی‌توان یک بستنی خوشمزه درست کرد اما از شیر و خامه بدمزه یا بی‌کیفیت استفاده نمود. بنابراین کیفیت شیر و خامه را اصلا دست کم نگیرید. طبق تجربه من محصولات رامک بهترین محصولات لبنی حال حاضر بازار ایران هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در تولید محصولات لبنی این برند، از شیر تازه استفاده می‌شود و تنها با یک بار امتحان می‌توانید متوجه طعم فوق‌العاده خوب آن‌ها شوید؛ بنابراین من توصیه می‌کنم از شیر و خامه برند رامک استفاده کنید تا نتیجه بهتری با طعم خوشمزه‌تری حاصل شود.
  • روش کاسه یخ در واقع روش سنتی درست کردن بستنی قبل از اختراع ماشین بستنی‌ساز است. در این دستور تهیه روش کاسه یخ را به طور کامل شرح دادم. بنابراین شما دیگر نیازی به دستگاه بستنی ساز برای ساخت بستنی ندارید.
  • طعم‌دهنده بستنی می‌توانید با توجه به سلیقه شما تغییر کند. در این مطلب وانیل را به عنوان یکی از طعم‌دهنده‌ها معرفی کردم اما دست شما برای انتخاب کاملا باز است.
  • اگر مدل دستگاه مخلوط‌کن شما به گونه‌‌ای ست که قسمت بالایی از بدنه جدا می‌شود، مستقیما بخش بالایی را داخل فریزر بگذارید. دانه‌های کریستالی یخ در این روش هنگام مخلوط کردن می‌شکنند و باعث یکدست شدن بافت بستنی می‌شوند. توجه کنید که اگر احتمال می‌دهید، مخلوط کن آسیب ببیند، آن را داخل فریزر قرار ندهید.
  • اگر می‌خواهید بستنی طعم یکدست‌تری داشته باشد، شکر را حذف کنید و پودر قند را به جای آن روی مواد بریزید. با این انتخاب، ترکیب یک دست‌تری خواهید داشت.

کلام آخر

تا به حال به درست کردن بستنی خانگی فکر کرده‌اید؟ اگر دوست دارید طعم بستنی خانگی را برای یک بار هم که شده بچشید، این مطلب مخصوص شماست! نگران نباشید نیاز به صرف هزینه گزاف و خرید دستگاه بستنی ساز نیست! صرفا با انجام چند مرحله می‌توانید یک بستنی خوشمزه با طعم دلخواه در منزل داشته باشید. در این مطلب سعی کردم چند روش برای درست کردن بستنی خانگی ذکر کنم. جدای از آن فوت و فن‌های مهمی را هم آوردم تا بتوانید با کمک آن‌ها یک بستنی حرفه‌‌ای و متفاوت داشته باشید

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

4.3 / 5. 4

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com