Skip to main content
0
3.5
(92)

تصور کنید عصر یک روز زیبا در حالی که چای خوش طعمی دم کرده‌اید، به دنبال یک میان وعده خوشمزه هستید. به کیکی خوش طعم، با بافتی نرم و با رایحه لذیذ شکلات فکر کنید، چه میان وعده‌ای می‌تواند وسوسه‌انگیزتر از این باشد؟ اما به شرط آن که کیک شکلاتی اسفنجی را با بهترین مواد و با دستورالعملی صحیح طبخ کنید. اگر شما هم برای پخت کیک شکلاتی اسفنجی وسوسه شدید، اما نیاز به راهنمایی برای طبخ آن دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. زیرا در این مقاله قصد داریم دستورالعملی متفاوت برای طبخ کیک شکلاتی اسفنجی با پف زیاد ارائه کنیم.

 

مواد مورد نیاز تهیه کیک شکلاتی اسفنجی

قبل از هر چیز باید بدانیم چه موادی برای طبخ کیک شکلاتی اسفنجی لازم است. در ادامه لیست مواد اولیه لازم با مقدار مناسب برای 8 تا ده نفر را می‌آوریم. توجه داشته باشید که هر چه مواد اولیه شما تازه‌تر باشد، کیک خوشمزه‌تری در انتهای کار خواهید داشت. در هنگام پخت تفاوتی ندارد که از چه نوع لیوانی به عنوان پیمانه استفاده می‌کنید اما سعی کنید تمامی مواد را با یک نوع لیوان بردارید تا تناسب مقادیر رعایت شود.
مواد لازممقدار
تخم مرغ4 عدد
شیر1 و یک سوم لیوان
روغن مایعنصف لیوان
شکریک و نیم لیوان
آرد سفید3 لیوان
بیکینگ پودردو قاشق غذاخوری
وانیلنصف قاشق چای خوری
پودر کاکائو3 قاشق غذاخوری

 

 

image1 3 سبک زندگی کیک شکلاتی اسفنجیطرز تهیه کیک شکلاتی اسفنجی با شیر

برای داشتن یک کیک شکلاتی اسفنجی لازم است تا مراحل را به ترتیب و با دقت کافی انجام دهید. در ادامه به ترتیب مراحل را با جزئیات ذکر خواهیم کرد.

  1. هم زدن تخم مرغ‌ها

در گام اول باید تخم مرغ‌ها را شکسته و در یک کاسه بزرگ بریزید. سپس آن‌ها را به مدت دو دقیقه با همزن دور تند هم بزنید. دور هم زن را کندتر کرده و سه دقیقه دیگر نیز به هم زدن ادامه دهید. تخم مرغ‌ها در این مرحله باید کاملا کف کرده و رنگ روشنی به خود بگیرند.

  1. افزودن شکر و وانیل

در مرحله بعدی باید شکر و وانیل را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید. مجددا شروع به هم زدن کنید تا دانه‌های شکر به طور کامل داخل تخم مرغ حل شوند. در این مرحله حجم مواد شما حدودا دو برابر قبل خواهد شد.

  1. اضافه کردن روغن و شیر

در این مرحله نوبت افزودن شیر و روغن است. روغن را به مخلوطی که از قبل داشتید اضافه کرده و با همزن حدود یک دقیقه هم بزنید. بعد از آن شیر را اضافه کرده و باز هم یک دقیقه دیگر به هم زدن ادامه دهید.

  1. افزودن آرد و بیکنیگ پودر و پودر کاکائو

در گام بعدی باید بیکینگ پودر و آرد و هم چنین پودر کاکائو را باهم ترکیب کرده و حدودا سه بار از الک رد کنید. فراموش نکنید که این مرحله نقش مهمی در اسفنجی شدن کیک شما خواهد داشت. بعد از الک کردن، مواد را به مخلوط قبلی افزوده و این بار با همزن دستی و یا با لیسک‌های مخصوص شروع به هم زدن کنید. نکته ریزی که در این مرحله باید رعایت شود، هم زدن به شکل دورانی است. این کار کمک می‌کند تا آرد به خوبی در مخلوط پخش شده و حالت گوله گوله به خود نگیرد.

  1. آماده کردن قالب

اگر تمامی مراحل را به خوبی انجام داده باشید، در انتها یک مخلوط یکدست خواهید داشت. این مخلوط مایه کیک شما است که باید در داخل قالب بریزید. برای آن که کیک به قالب نچسبد و در انتها راحت جدا شود، باید یک مرحله کوتاه را طی کنید. 1 قاشق غذاخوری آرد برداشته و با دو قاشق غذاخوری روغن مایع مخلوط کنید. با کمک قلم مو یا فرچه این مایع را به کف و دیواره قالب بکشید. بدین ترتیب در انتها کیک شما به راحتی از قالب جدا می‌شود.

  1. ریختن در داخل قالب

بعد از مرحله چرب کردن قالب، نوبت به اضافه کردن مواد می‌رسد. به آرامی مواد را داخل قالب ریخته و با قاشق روی آن را صاف کنید. برای پخش بهتر مواد می‌توانید قالب را خیلی آرام به زمین بکوبید تا هوای خمیر بیرون رفته و مواد به طور کامل ته نشین شوند. بهترین قالب برای هر نوع کیکی، قالبی است که با ریختن مواد داخل آن حدود یک سوم قالب در بالا خالی بماند. این کار کمک می‌کند تا فضای کافی برای پف کردن کیک به وجود آید.

  1. گذاشتن در فر

بهتر است 15 دقیقه قبل از گذاشتن قالب داخل فر آن را روشن کرده و دما را روی 180 درجه سانتی گراد بگذارید. قالب را در طبقه وسط قرار داده و به کیک 45 دقیقه زمان دهید تا خوب پخته شود. اگر به طبخ کامل کیک شک داشتید، یک خلال دندان به داخل کیک فرو کنید. اگر مواد خمیری به خلال دندان نچسبید، می‌توانید مطمئن شوید که کیک پخته است.

  1. خارج کردن قالب از فر

بعد از طبخ کامل کیک، قالب را بیرون آورده و 20 دقیقه در دمای اتاق نگهدارید. هنگامی که قالب کمی خنک شد، کیک را بیرون آورده و اجازه دهید کیک هم به دمای اتاق برسد. سپس برش داده و تزئین کنید.

image3 3 سبک زندگی کیک شکلاتی اسفنجیطرز تهیه کیک شکلاتی اسفنجی خیس

کیک خیس یکی از خوش طعم‌ترین کیک‌هایی ست که می‌توانید آن را با طعم شکلات بپزید. دستور طبخ کیک خیس و کیک اسفنجی ساده تقریبا یکسان است اما این دو کیک در یک مرحله با یکدیگر متفاوت هستند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  1. طرز تهیه سس شکلاتی

تفاوت بزرگ کیک خیس با دیگر کیک‌ها، در سس شکلاتی ست که روی آن ریخته می‌شود. برای پخت سس شکلاتی باید 2 قاشق غذاخوری پودر کاکائو را به همراه نصف لیوان روغن مایع و نصف لیوان شکر و یک لیوان شیر مخلوط کرده و داخل یک قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت کم گذاشته و مواد را به آرامی هم بزنید.

هم زدن مواد را تا جایی ادامه دهید که شیر به جوش آید. قابلمه را بعد از جوش آمدن شیر از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید.

10.ریختن سس

بعد از خارج کردن کیک از قالب، آن را برش زده و سس را به آن اضافه می‌کنیم. بهتر است سس هنگام اضافه شدن به کیک کمی گرم باشد. بعد از اضافه کردن سس، کمی به آن زمان دهید تا سس کاملا جذب بافت کیک شود.

11.طرز تهیه خامه شکلاتی

خامه شکلاتی روی کیک خیس، طعم بی‌نظیری به آن می‌دهد. برای تهیه خامه شکلاتی کافیست یک بسته خامه را در قابلمه کمی حرارت دهید. به محض روان شدن بافت خامه به آن80 گرم شکلات تلخ اضافه کنید و اجازه دهید شکلات روی حرارت ذوب شود. مواد را ترکیب کنید تا بافت خامه با شکلات یکدست شود. خامه شکلاتی را در انتها به شکل گرم به کیک اضافه کنید.

فوت و فن‌هایی که باید بدانید!

برای داشتن یک کیک با بافت و طعم بی‌نظیر چند نکته ساده را نباید فراموش کنید. در ادامه به این نکات اشاره می‌کنیم.

  •       حتما فر را قبل از گذاشتن مواد داخل آن گرم کنید.
  •       بعد از گذاشتن کیک داخل فر، درب فر را تا حداقل 20 دقیقه برای بررسی پخته شدن کیک باز نکنید. این کار باعث می‌شود کیک شما پف نکرده و بافت اسفنجی به خود نگیرد.
  •       برای جذب بیشتر سس، می‌توانید با خلال دندان روی سطح کیک چندین سوراخ ریز ایجاد کنید. هر چه سوراخ‌ها بیشتر باشند، جذب سس بیشتر خواهد بود.

و در انتها …

اگر به فکر پذیرایی از مهمانان هستید و یا در یک عصر زیبا هوس یک میان وعده خوش طعم را داشتید، بدون شک طبخ کیک بهترین انتخاب خواهد بود. اما آیا بهترین روش طبخ کیک اسفنجی را می‌دانید؟ آیا کیک‌هایی که طبخ می‌کنید به اندازه کیک‌های بازاری خوش طعم و نرم نمی‌شوند؟ در این مطلب دستورالعمل طبخ کیک با بافت اسفنجی و هم چنین کیک خیس را آموزش دادیم. با خواندن این دستورالعمل می‌توانید یک میان وعده بی‌نظیر داشته باشید. 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.5 / 5. 92

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com