Skip to main content
0
2.9
(74)

حلیم بادمجان؛ لذت طعم اصیل ایرانی در خانه شما

کمتر کسی را در اطرافیان خود دیده‌ام که عاشق بادمجان نباشند. اگر بادمجان شیرین و تازه تهیه کرده باشید، با آن می‌توانید هر غذایی را که بخواهید درست کنید. یکی از بهترین غذاها با بادمجان، حلیم بادمجان است که حتما از خوردن آن لذت می‌برید. برای طرز تهیه حلیم بادمجان چند روش وجود دارد که در این مطلب به چند مورد آن می‌پردازیم.

طرز تهیه حلیم بادمجان ساده

این روش رایج در بین مردم اصفهانی و شیرازی برای تهیه حلیم بادمجان است. در واقع مواد اولیه و طرز پخت این غذا در بین اکثر شهرهای ایران یکسان است و غذایی با عطر و بوی کاملاً ایرانی دارد. در زیر مواد اولیه برای طرز تهیه این غذا آمده است

مواد لازم مقدار مواد
بادمجان 5 عدد
گوشت گوسفندی یا مرغ (گوشت گوسفندی بهتر است) 300 گرم
عدس 1 پیمانه
پیاز 2 عدد بزرگ
کشک 1 پیمانه
سیر 3 حبه
نعناع خشک 2 قاشق غذاخوری
زردچوبه 1 قاشق چایخوری
نمک، فلفل و روغن به میزان لازم

برای درست کردن این غذای سنتی و خوشمزه به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول آماده کردن بادمجان‌ها

در ابتدا بادمجان‌ها را پوست گرفته و به صورت طولی یا حلقه‌ای برش بزنید. بعد آن‌ها را در آب نمک بگذارید تا تلخی بادمجان‌ها گرفته شود. برای این کار حدود 30 دقیقه زمان کافیست. البته من پیشنهاد می‌دهم همیشه بادمجان تازه خریداری کنید که طعم تند و تلخی نداشته باشد.

در این مرحله باید بادمجان‌ها را بشویید، آن‌ها را خشک کرده و در روغن سرخ کنید تا طلایی و نرم شوند و سپس کنار بگذارید. حالا به سراغ سایر مراحل طرز تهیه حلیم بادمجان بروید.

مرحله دوم پخت گوشت

برای اینکه گوشت طعم بهتری بگیرد، ابتدا پیاز را تفت دهید و بعد از اینکه رنگ آن شفاف شد، گوشت را داخل آن بریزید و کمی تفت دهید. مدام آن را هم بزنید تا رنگ گوشت تغییر کند و بعد با مقداری زردچوبه و مقداری آب بپزید تا گوشت کاملاً نرم شود. در این مرحله به گوشت نمک اضافه نکنید چون باعث می‌شود زمان پخت غذا طولانی‌تر شود.

بعد از پخته شدن گوشت، آن را ریش ریش کنید و آب گوشت را هم در یک ظرف جداگانه نگهدارید.

مرحله سوم پختن عدس

عدس مثل سایر حبوبات نیست که به زمان پخت زیادی نیاز داشته باشد. اگر از عدس تازه استفاده کرده باشید، طی نیم ساعت پخته می‌شود. شما باید عدس را در قابلمه‌ای جداگانه با آب بپزید تا کاملاً نرم شود. حالا آن را کنار بگذارید و به سراغ سایر مراحل طرز تهیه حلیم بادمجان بروید.

مرحله چهارم سرخ کردن پیاز و سیر

یک پیاز دیگر را خرد کرده و دوباره آن را در روغن تفت دهید تا رنگ آن کاملاً طلایی شود. حالا سیر را هم خرد کنید و در ظرف جداگانه یا با روغن پیاز داغ تفت دهید و کمی تفت دهید تا عطر سیر را احساس کنید.

مرحله پنجم مخلوط کردن مواد حلیم

حالا باید مواد حلیم را با همدیگر مخلوط کنید. برای این کار بادمجان‌های سرخ‌شده، گوشت ریش ریش‌شده و عدس پخته‌شده را به پیاز و سیر تفت‌داده‌شده اضافه کرده و سپس همه را خوب مخلوط کنید تا یکدست شود.

مقداری از آب گوشت را هم به مواد اضافه کنید تا حلیم بادمجان شما خیلی خشک نشود. بعد هم ظرف حاوی مواد را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا غذا به خوبی جا بیفتد.

برای طعم بهتر این غذای خوشمزه می‌توانید مقداری زعفران دم‌کرده نیز به آن اضافه کنید.

مرحله ششم اضافه کردن کشک

هنوز دستور پخت حلیم بادمجان ما تمام نشده است و در این مرحله باید کشک را به مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند. حالا اجازه دهید مواد حدود 10 دقیقه با هم بپزند. اگر حلیم خیلی غلیظ شد، مقداری آب گوشت به آن اضافه کنید.

در آخر هم حلیم خود را با نعناع خشک تزئین کنید.

 

halim bademjan with bread آشپزی طرز تهیه حلیم بادمجان – خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه حلیم بادمجان با گردو

یکی دیگر از روش‌های درست کردن این غذا با گوشت، بادمجان، گردو و سایر مواد است. گردو به این غذا طعم بی‌نظیری می‌دهد که حتما عاشق آن می‌شوید. در ادامه شما را با طرز تهیه حلیم بادمجان با گردو آشنا می‌کنیم.

مواد لازم مقدار مواد
بادمجان 4 عدد
گوشت گوسفندی 300 گرم
عدس 1 پیمانه
پیاز 2 عدد
گردو خرد شده 1/2 پیمانه
سیر 2 حبه
نعناع خشک 2 قاشق غذاخوری
کشک   1 /2 پیمانه
زردچوبه 1 قاشق چای‌خوری
نمک، فلفل و روغن به میزان لازم

 

برای طرز تهیه حلیم بادمجان با گردو باید به صورت زیر عمل کنید:

آماده کردن بادمجان‌ها

ابتدا بادمجان‌ها را پوست بگیرید و به شکل طولی یا حلقه‌ای خرد کنید. بعد آن‌ها را در آب نمک قرار دهید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. درست مثل روش قبل که توضیح دادیم بادمجان‌ها را به مدت 30 دقیقه در آب و نمک قرار دهید. سپس بادمجان‌ها را بشویید تا طعم شوری از بین برود و سپس در روغن سرخ کنید تا طلایی شوند.

پخت گوشت

در این مرحله باید گوشت را به همراه یکی از پیازها و کمی زردچوبه در آب بپزید تا کاملاً نرم و پخته شود. بعد از اینکه گوشت پخت، آن را ریش ریش کنید و کنار بگذارید.

پختن عدس برای حلیم بادمجان

در این روش تهیه حلیم بادمجان باید از عدس هم استفاده کنید که آن را در یک قابلمه جداگانه بریزید و بپزید.

تفت سیر و پیاز

در این مرحله یک پیاز دیگر را خرد کرده و در کمی روغن تفت دهید تا طلایی و نرم شود. بعد سیر خرد شده را هم جداگانه در روغن کمی دیگر تفت دهید.

ترکیب همه مواد با هم

در این مرحله همه موادی را که تا به اینجا تهیه کرده‌اید، (بادمجان‌های سرخ‌شده، گوشت ریش ریش‌شده و عدس پخته را به پیاز و سیر) با همدیگر مخلوط کنید. بعد هم گردوهای خرد شده را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید همه مواد حدود 10 دقیقه با هم بپزند تا طعم همدیگر را بگیرند.

درست مثل روش قبلی دستور پخت حلیم بادمجان می‌توانید از دمکرده زعفران هم برای طعم و رنگ غذای خود استفاده کنید.

اضافه کردن کشک

در این مرحله باید کشک را با کمی آب رقیق کرده و سپس آن را به حلیم بادمجان اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه مواد با همدیگر بجوشد. در صورت نیاز، کمی آب هم به مواد اضافه کنید تا به هم بچسبند و دقیقا شبیه به حلیم شود.

در آخر کمی نعناع خشک را در روغن برای مدت 30 ثانیه تفت دهید و بعد هم حلیم بادمجان را در ظرف سرو بریزید و با کشک، نعناع داغ و پیاز داغ تزئین کنید.

طرز تهیه حلیم بادمجان با مرغ

یکی دیگر از انواع روش‌ها برای درست کردن این غذای سنتی ایرانی، استفاده از مرغ به جای گوشت قرمز است. اگر علاقه‌ای به گوشت گوسفندی ندارید، گوشت سفید می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد. در زیر مواد لازم برای تهیه این غذا آمده است:

مواد لازم مقدار مواد
بادمجان 5 عدد
سینه یا ران مرغ 300 گرم
عدس 1 پیمانه
پیاز 2 عدد بزرگ
سیر 3 حبه
کشک 1 پیمانه
نعناع خشک 2 قاشق غذاخوری
زردچوبه 1 قاشق چای‌خوری
نمک، فلفل و روغن به میزان لازم

 

طرز تهیه این غذا با استفاده از مرغ (به جای گوشت) به صورت زیر است:

گرفتن تلخی بادمجان‌ها

در این روش طرز تهیه حلیم بادمجان باز هم باید تلخی بادمجان‌ها درست مثل روش‌های قبلی بگیرد. پس بادمجان‌ها را پوست کنده و به صورت حلقه‌ای یا طولی برش بزنید. بعد هم آن‌ها را به مدت 30 دقیقه در آب نمک قرار دهید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. سپس آن‌ها را بشویید و در روغن سرخ کنید تا طلایی و نرم شوند و بعد کنار بگذارید.

پختن مرغ

در مرحله بعد باید مرغ را به همراه یکی از پیازها و کمی زردچوبه با مقداری آب در قابلمه بپزید تا کاملاً نرم شود. بعد از پختن، مرغ را از آب بیرون آورده و ریش‌ریش کنید. اما آب مرغ را نگه دارید چون برای مراحل بعد ممکن است به آن نیاز پیدا کند.

پختن عدس

عدس را هم در قابلمه‌ای جداگانه با آب بپزید تا کاملاً نرم شود.

سرخ کردن پیاز و سیر

در این مرحله یک پیاز دیگر را خرد کرده و در کمی روغن تفت دهید تا رنگ آن کاملا طلایی شود. سپس سیر خرد شده را داخل روغن پیاز داغ تفت دهید تا بوی عطر آن را احساس کنید.

ترکیب مواد با همد

در این مرحله باید بادمجان‌های سرخ‌شده، مرغ ریش‌ریش‌شده و عدس پخته‌شده را به پیاز و سیر تفت‌داده شده اضافه کرده و بعد همه مواد را خوب مخلوط کنید. حالا مقداری از آب مرغ را که در مرحله قبل نگه داشته بودید، دوباره به غذا اضافه کنید تا حلیم بادمجان شما خیلی خشک نشود و بافت حلیمی پیدا کند.

بعد اجازه دهید مواد حدود 10 تا 15 دقیقه روی حرارت ملایم بپزد تا غذا به خوبی جا بیفتد.

اضافه کردن کشک

قبل از اینکه شعله را خاموش کنید، باید کشک غذا را هم بریزید. ابتدا کشک را با کمی آب رقیق کنید و بعد آن را داخل غذا بریزید و حسابی هم بزنید تا مواد یکدست شود. چند دقیقه غذا روی حرارت ملایم بماند تا طعم کشک وارد غذای شما شود.

در آخر حلیم بادمجان را در داخل ظرف سرو بریزید و با مقداری کشک، نعناع داغ و پیاز داغ تزئین کنید.

دستور پخت حلیم بادمجان بدون گوشت

اگر به دنبال یک غذای کاملاً گیاهی و سنتی هستید، می‌توانید حلیم بادمجان بدون گوشت را هم یاد بگیرید و آن را برای خودتان درست کنید. شاید فکر کنید این غذا بدون گوشت شبیه به کشک بادمجان می‌شود که البته با این غذا کمی تفاوت دارد. در زیر روش درست کردن حلیم بادمجان بدون گوشت را توضیح داده‌ایم.

مواد لازم مقدار مواد
بادمجان 5 عدد
عدس 1 پیمانه
گردو خرد شده (اختیاری) 1/2 پیمانه
پیاز 2 عدد بزرگ
سیر 3 حبه
کشک 1 پیمانه
نعناع خشک 2 قاشق غذاخوری
زردچوبه 1 قاشق چای‌خوری
نمک، فلفل و روغن به میزان لازم

دستور پخت حلیم بادمجان بدون گوشت به صورت مرحله به مرحله در زیر آمده است:

آماده کردن و گرفتن تلخی بادمجان‌ها

درست مثل روش‌های قبلی که برای گرفتن تلخی بادمجان‌ها گفتیم آن‌ها را به مدت 30 دقیقه در آب و نمک قرار دهید. بعد بشویید و با روغن سرخ کنید تا طلایی و نرم شوند.

پختن عدس

در این روش پخت حلیم بادمجان به گوشت نیاز ندارید و بنابراین باید مستقیم به سراغ پخت عدس بروید. عدس‌ها را با مقداری آب بپزید تا کاملاً نرم شود و سپس آب اضافی آن‌ها را بگیرید و کنار بگذارید.

سرخ کردن پیاز و سیر

پیاز را خلالی خرد کرده در کمی روغن تفت دهید تا طلایی شود. سپس آن را از روغن جدا کنید. سیر خرد شده را به روغن پیاز داغ اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر آن را احساس کنید.

مخلوط کردن مواد حلیم با هم

در این مرحله باید بادمجان‌های سرخ‌شده، عدس پخته‌شده و گردوهای خرد شده را به مخلوط پیاز و سیر اضافه کنید. زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را هم داخل مواد بریزید. سپس این ترکیب را خوب هم بزنید و در صورت نیاز مقداری از آب عدس را به آن اضافه کنید تا حلیم خیلی خشک نشود.

بعد هم اجازه دهید مواد حدود 10 تا 15 دقیقه روی حرارت ملایم بپزند تا غذا طعم بهتری بگیرد.

اضافه کردن کشک

کشک را با چند قاشق آب رقیق کنید و داخل مواد بریزید و هم بزنید تا خوب ترکیب شوند. در آخر هم حلیم را با نعناع داغ، پیاز داغ و کشک تزئین کنید.

راز خوشمزگی حلیم بادمجان اصفهانی‌ها و شیرازی‌ها

درست کردن هر غذایی چند فوت و فن دارد که اگر با آن‌ها آشنا باشید بهترین غذاها را تهیه می‌کنید. فوت و فن درست کردن حلیم بادمجان هم عبارت است از:

–         بزرگترین راز خوشمزگی غذاهایی که با این صیفی درست می‌شود، تازه بودن آن است. بادمجان‌های کوچک و باریک معمولاً تلخی کمتری دارند.

–         برای طعم بهتر این غذا بهتر است از روغن زیتون استفاده کنید.

–         برای گرفتن روغن اضافی بادمجان آن‌ها را بعد از سرخ کردن روی دستمال کاغذی بگذارید.

–         استفاده از کشک باکیفیت هم برای طرز تهیه حلیم بادمجان اهمیت زیادی دارد. یک کشک بی‌کیفیت بعد از اینکه داخل غذا ریخته شد، در اثر حرارت بریده می‌شود.

در آخر

این مطلب برای آشنایی شما با دستور پخت حلیم بادمجان ارائه شده است. شما می‌توانید به سلیقه خود یکی از این روش‌ها و دستورهای پخت را انتخاب کنید و یک غذای مجلسی، خوشمزه و ساده را تهیه و در کنار خانواده نوش جان کنید.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

2.9 / 5. 74

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com