Skip to main content
5
(1)

شاید باور نکنید اما در دنیا روزی به نام روز جهانی پنیر وجود دارد که اتفاقا در این روز جشن‌های خاصی هم برگزار می‌شود! بله همان پنیری که بارها و بارها در غذاهای مختلف انواع متفاوت آن را استفاده کرده‌ایم در دنیا جایگاه خاصی داشته و هر ساله روز خاصی را برای آن مشخص کرده و جشن می‌گیرند. اما روز جهانی پنیر چه روزی است؟ اصلا چرا روز جهانی پنیر داریم؟ در این روز چه اتفاقاتی در جهان رخ می‌دهد؟ با ما همراه باشید تا راجع به پاسخ این سوالات بیشتر بدانید.

روز جهانی پنیر چه روزی ست؟

ایده روز جهانی پنیر از آنجایی سرچشمه گرفت که تعدادی از افراد شهرهای کوچک ایلینویز تصمیم گرفتند جشنواره‌ای را ترتیب دهند تا در آن به جشن و پایکوبی بپردازند. همزمان با این تصمیم، آن‌ها جشن را بر پایه پنیر برپا کردند. به دنبال آن تعدادی از بازرگانان محلی در ایلینویز تمایل داشتند این جشنواره را در نوزده روز برگزار کنند و تبلیغات بسیاری برای این رویداد انجام دادند. 

به دنبال این اتفاقات، برای اولین بار در سال 1914 روز 4 ماه ژوئن به عنوان روز جهانی پنیر نام‌گذاری شد. این نام‌گذاری ریشه‌ای در کشور آمریکا دارد. در صد سال گذشته افراد بسیاری در سراسر دنیا این روز را به عنوان روز مهمی جشن می‌گرفتند. البته این جشن‌ها تقریبا هر یک سال در میان برگزار می‌شد و بیشتر در کشورهای بزرگ برپا می‌گشت. در این روز رستوران‌ها و کافه‌های مشهور مراسم سنتی برپا می‌کردند و با نواختن موسیقی این روز را گرامی می‌داشتند.

بعد از چندین سال مردم بیشتری در دنیا این روز را شناختند و برای آن جشن‌های مختلفی در روز جهانی پنیر برگزار کردند. بدین ترتیب این روز مشهورتر و شناخته شده‌تر شد. این شهرت تا جایی پیش رفت که اکنون یک وبسایت برای این روز جالب داریم که افراد می‌توانند اطلاعات جالبی درباره پنیر به دست آورند.

پنیراگر عاشق پنیر هستید، این فرصت را غنیمت شمارید تا در این روز سرگرم‌کننده مقدار زیادی پنیر سفید یا هر نوع پنیر دیگری که دوست دارید، بخورید! در این روز می‌توانید انواع مختلف پنیر را در رسپی‌های متفاوت تست کنید و جشن بگیرید. علاوه بر این می‌توانید اطلاعات جالبی راجع به پنیر به دست آورید.

اولین پنیر تاریخ

پنیر یک ماده غذایی بسیار قدیمی به شمار می‌آید تا جایی که تقریبا می‌توان گفت استفاده از آن به دوران پیش از تاریخ باز می‌گردد. امروزه تقریبا کسی نمی‌داند که اولین پنیر تاریخ در کجا و توسط چه کسی درست شده است. اما صرفا این نکته را می‌دانیم که در مصر، روم باستان و یونان همواره پنیر یک ماده غذایی پر استفاده و محبوب بوده است.

البته یک سناریو وجود دارد که طبق آن گفته می‌شود اولین پنیر در ده هزار سال پیش ساخته شده است. مطابق این سناریو اولین پنیر تاریخ در یک منطقه در آسیا توسط چوپانان این مناطق ساخته و استفاده می‌شده است. چوپانان برای جا به جایی شیر تازه از شکم خالی بزها استفاده می‌کردند. طی این اتفاق آنزیم‌هایی که در شکم بز وجود داشتند با کمک گرمای نور خورشید روی شیر تاثیر گذاشته و باعث شدند شیر حالت دلمه پیدا کند. ماده‌ای که حاصل این فرآیند بود را چوپانان و بومیان مناطق آسیایی از روی گرسنگی زیاد مصرف می‌کردند. این ماده در واقع همان پنیر امروزی است.

نکاتی جالب راجع به پنیر که نمی‌دانید

روز پنیر سفیدکمی به انواع پنیرهایی که می‌شناسید و یا استفاده کرده‌اید فکر کنید، چند نوع پنیر را می‌توانید نام ببرید؟ جالب است بدانید که امروزه بیش از دو هزار نوع پنیر در انواع متفاوت در دنیا وجود دارد. شاید برای ما ایرانیان پنیر سفید شناخته شده‌ترین پنیر باشد اما جالب است بدانید پنیر موزارلا بیشترین استفاده را در جهان دارد.

  •       تقریبا همه ما در رژیم غذایی خود از پنیر استفاده می‌کنیم. اما مردم یونان در دنیا به عنوان بیشترین مصرف کنندگان پنیر شناخته می‌شوند. یک یونانی در روز حدود 27 کیلوگرم پنیر مصرف می‌کند. تقریبا سه چهارم این مقدار را پنیر فتا تشکیل می‌دهد.
  •       به طور کلی می‌توان گفت مصرف انواع پنیر و به ویژه پنیر سفید در سراسر دنیا بسیار بالاست. به همین دلیل میزان تولید پنیر در سراسر دنیا از میزان تولید مواد غذایی مشهوری چون تنباکو، کاکائو، قهوه و حتی چای بیشتر است. در واقع این میزان تولید بالا به دلیل مصرف بالا و ضرورت تامین نیاز مردم است.
  •       اولین کارخانه‌ای که به طور رسمی پنیر را به عنوان محصول خود تولید کرد در سال 1815 و در کشور سوئیس بود.
  •       مطابق آزمایشاتی که روی این ماده شکل گرفته است، نشان داده شده که پنیر منبع غنی از موادی چون پروتئین، فسفر و کلسیم است.
  •       همانطور که می‌دانید پنیر فرآورده‌ای از شیر است. اما در ساخت پنیر از شیر حیوانات مختلفی چون گاو، بز و شتر استفاده می‌شود.
  •       جالب است بدانید برای طعم‌دار کردن انواع پنیرها از ادویه‌های مختلف و حتی میوه‌ها نیز استفاده می‌شود. این مواد افزودنی کمک می‌کنند تا پنیر طعم و عطر متفاوتی داشته داشته باشد.
  •       هنگامی که نام پنیر می‌آید به طور ناخودآگاه ما به پنیر سفید فکر می‌کنیم. اما پنیر در سراسر دنیا انواع مختلفی دارد نظیر، پنیر شیرین، سرخ شده، ذوب شده و… .
  •       اگر می‌خواهید راجع به روز جهانی پنیر بیشتر بدانید می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی این واژه  #NationalCheeseDay را سرچ کنید.

گران‌ترین پنیر در بازار

مانند هر نوع ماده غذایی دیگری، پنیر نیز در کیفیت و طعم‌های مختلفی تهیه می‌شود. به همین دلیل تفاوت قیمت زیادی در انواع پنیر مشاهده می‌شود. اما شاید برای‌تان قابل باور نباشد که گران‌ترین پنیر دنیا از شیر نوعی الاغ خاص به دست می‌آید!

انواع پنیر

این پنیر پوله نام دارد که در صربستان و از شیر نوع خاصی نژاد الاغ به دست می‌آید. این الاغ‌ها در یک منطقه حفاظت شده در روستایی به نام Zasavica نگهداری می‌شوند. پنیر پوله مطابق یک دستورالعمل قدیمی مربوط به سال 1700 میلادی تهیه می‌شود. مطابق این دستورالعمل باید الاغ‌ها حتما سه بار در روز دوشیده شوند. البته دوشیدن الاغ‌ها فقط با دست و بدون استفاده از هیچ دستگاه دیگری باید انجام شود.

بافت پنیر پوله بسیار نرم بوده و طعم آن تقریبا شیرین است. اما قیمت آن چطور؟ قیمت هر پوند (این مقدار برابر با 450 گرم است) پنیر پوله حدودا بین 600 تا 1700 دلار است. آیا حاضرید آن را امتحان کنید؟

نکته جالب توجهی که درباره شیر الاغ وجود دارد آن است که شیر الاغ یکی از مقوی ترین،گران‌ترین و البته کمیاب‌ترین شیرها در دنیا است. مطابق آزمایشات شیر الاغ از نظر میزان ویتامین سی 60 برابر غنی‌تر از شیر گاو است.

و در انتها …

روز جهانی پنیر یک روز خاص و جالب در تقویم جهانی ست. در این روز می‌توانید تا جایی که می‌خواهید پنیر بخورید و در جشن‌ها و فستیوال‌های جهانی شرکت کنید. اگر دوست دارید راجع به این روز و به طور کلی راجع به پنیر بیشتر بدانید، می‌توانید به اطلاعات جالبی که در این مقاله گردآوری کردیم رجوع کنید. 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

5 / 5. 1

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com