Skip to main content
0
(0)

اگر بگویید اطلاعات زیادی در مورد رژیم شیر و پروتئین ندارید و چیزی در مورد آن نشنیده‌اید، اصلا تعجب نمی‌کنیم. این رژیم از آن دست برنامه‌های غذایی ست که نسبت به سایر رژیم‌های غذایی مثل وگان (گیاهخواری) طرفداران کمی دارد. با این حال باید باور کنید که رژیم با شیر هم می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و در سلامت بدن شما نقش داشته باشد. در اینجا ما قصد داریم در مورد معایب و مزایای برنامه غذایی کاهش وزن با شیر گاو صحبت کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اصول رژیم شیر و پروتئین برای لاغری

رژیم با شیر به این معناست که شما باید این ماده لبنی را به شکل رادیکالی (پرمصرف) بنوشید. شیر حاوی کالری و چربی بالایی ست و اگر آن را همزمان با سایر غذاها مصرف کنید، لاغر شدن برای‌تان سخت‌تر می‌شود و هیچ کاهش وزنی اتفاق نمی‌افتد. تنها چیزی که می‌تواند شما را در این رژیم لاغرتر کند، مصرف لبنیات به صورت کامل است و در عین حال باید مصرف سایر غذاها را کمتر کنید.

این رژیم چندین نسخه دارد که در روش سبک آن باید یک لیوان شیر را قبل از هر وعده غذایی میل کنید. این کار باعث کاهش اشتها می‌شود و نخوردن غذاهای پرچرب را برای‌تان راحت‌تر می‌کند. اما در نسخه افراطی برای کاهش وزن باید فقط لبنیات بخورید و هیچ چیز دیگری در کنار آن مصرف نکنید.

برخی از افراد هم که می‌خواهند با رژیم شیر و پروتئین در مدت کوتاهی لاغر شوند در طی یک روز باید حدود 2 لیتر شیر میل کنند. البته رژیم سرسخت شیر می‌تواند به بدن آسیب زیادی وارد کند و اگر مشکلات خاصی از قبیل سنگ کلیه یا مشکلات گوارشی دارید، در وسط راه از تصمیم خود پشیمان می‌شوید. پس همان رژیم سبک شیر را انتخاب کنید تا بتوانید برای مدت زمان طولانی‌تری آن را ادامه دهید.

word image 11768 2 رامک سلامت همه چیز درباره رژیم های با شیر

چگونه رژیم با شیر می‌تواند به لاغری کمک کند؟

در مورد رژیم لاغری با شیر اطلاعات زیادی در دست نیست. قطعا می‌دانید که از نظر تئوری این ماده غذایی دارای مقدار زیادی کلسیم و پروتئین و سایر مواد مغذی ست که می‌تواند جایگزین خوبی برای غذاهای حاوی کربوهیدرات باشد. برخی از کارشناسان تغذیه بر این نظر تاکید دارند که کلسیم موجود در شیر به افزایش متابولیسم بدن به خصوص در ناحیه شکم کمک زیادی می‌کند.

بالا بودن سطح ویتامین D و کلسیم در لبنیات می‌تواند بر روند کاهش وزن تاثیر مثبت داشته باشد. پروتئین این ماده لبنی از نوع کازئین است که مقدار گلیسیرید در بدن را کاهش می‌دهد. افزایش این ماده برای سلامت قلب خطرناک است.

با این حال نباید برای اجرای رژیم شیر و پروتئین خیلی هیجان زده شوید و احساسی و بی‌برنامه اقدام کنید.

کدام شیر برای کاهش وزن بهتر است؟

متخصصان تغذیه ادعا می‌کنند که شیر تازه گاو بهترین راه برای کاهش وزن است. در رژیم غذایی با شیر به دلیل اینکه مقدار مصرف سایر مواد غذایی کم و شاید صفر شود، باید بهترین نوع شیر را مصرف کنید. شیر ESL از جمله شیرهایی ست که همان خصوصیات و ویژگی‌های شیر تازه را دارد. برای تولید این شیر تمامی باکتری‌های مضر را در اولین مرحله از بین می‌برند و با حرارت دادن شیر آن‌ هم در مدت زمانی بسیار کوتاه فقط دوام و ماندگاری شیر افزایش می‌یابد.

شیر ESL همان طعم و مواد مغذی موجود در شیر تازه گاو را دارد و به همین دلیل می‌تواند برای رژیم غذایی شما مناسب باشد. فراموش نکنید که نوع نیمه چرب آن را برای دوره رژیم خود انتخاب کنید. اگر میزان چربی آن بین 1.5 تا 1.8 درصد باشد، می‌تواند تا حدودی در لاغرتر شدن شما نقش داشته باشد.

هر 100 میلی‌لیتر شیر کم چرب تنها 50 کیلو کالری دارد. بنابراین می‌توان امیدوار بود با کمک این نوع شیرها لاغری و وزن متناسب را بدست آورد.

البته باید برای این نوع شیر مقدار مصرف خود را به حدود یک کیلوگرم در روز برسانید.

اگر نمی توانید شیر بنوشید چه کار کنید؟

شیر تنها گزینه‌ای نیست که در رژیم‌های با شیر می‌توانید برای لاغرتر شدن خود در پیش بگیرید. خوشبختانه محصولاتی که از شیر بدست می‌آید آنقدر زیاد است که به شما حق انتخاب بیشتری می‌دهد. شما می‌توانید از ماست، کشک و حتی پنیر هم برای کاهش وزن خود استفاده کنید.

همچنین در کنار شیر حیوانی، شیرهای دیگری نیز در بازار وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را جایگزین کنید. شیر سویا و شیر بادام از جمله شیرهایی هستند که برای این رژیم‌ها توصیه می‌شوند. در رژیم شیر گیاهی مواد مغذی مورد نیاز بدن تأمین می‌شود و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.

همچنین کالری موجود در شیرهای گیاهی (شیر سویا و بادام) نسبت به شیر گاو کمتر است و شما می‌توانید در یک فنجان شیر بادام تنها 39 کالری دریافت کنید. در حالی که در شیرهای حیوانی میزان آن به 50 کالری می‌رسد.

مزیت‌های رژیم شیر و پروتئین

مهم‌ترین مزیت‌ها و فواید این رژیم غذایی عبارت است از:

– تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن از جمله ویتامین D، کلسیم و پروتئین

– کمک به سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان

– کمک به سلامت قلب و عروق در شیرهای کم چرب

– تقویت سیستم ایمنی بدن

– هضم آسان و سریع

– قابلیت استفاده از سایر محصولات لبنی به جای شیر

– تقویت کننده عضلات برای بدنسازها و ورزشکاران

معایب رژیم لاغری با شیر

همان طور که در میان صحبت‌مان اشاره کردیم نباید در مصرف شیر زیاده‌روی کنید. نوشیدن شیر در طی روز بیش از مقدار مورد نیاز بدن می‌‌تواند باعث بالا رفتن برخی مواد مغذی مثل پروتئین، چربی و کلسیم در بدن شود. ابتلا به سنگ کلیه در افرادی که سابقه سنگ‌های پروتئینی و کلسیمی دارند، با نوشیدن شیر بالاتر می‌رود. بنابراین نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید.

دو مشکل اساسی بسیاری از کسانی که رژیم با شیر را به شکل افراطی دنبال می‌کنند عبارت است از:

– عدم تحمل لاکتوز: در این افراد مصرف زیاد شیر باعث ابتلا به مشکلات گوارشی، حالت تهوع و اسهال می‌شود.

– ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی: اگر برای رژیم لاغری به سراغ شیرهای پرچرب می‌روید، خیلی زود سطح کلسترول بد خون (LDL) بالا می‌رود و باعث آسیب‌های جدی به قلب و عروق می‌شود.

اگر به هر حال رژیم شیر را برای کاهش وزن انتخاب کرده اید و در حالی که با عدم تحمل لاکتوز دست و پنجه نرم می کنید، به منظور کاهش وزن خود را مجبور به نوشیدن شیر کرده اید، نتیجه آن برای شما احساس تهوع، رنج بردن از مشکلات گوارشی، اسهال و غیره خواهد بود.

word image 11768 3 رامک سلامت همه چیز درباره رژیم های با شیر

نکات آخر برای رژیم لاغری با شیر

قبل از هر چیز باید بگوییم که در امتحان کردن رژیم شیر و پروتئین باید با متخصص تغذیه صحبت کنید و بسیار محتاط باشید. در مصرف شیر نباید زیاده روی کنید. هر چند این رژیم خطرناک نیست، اما باعث ترویج عادت‌های غذایی ناسالم می شود که فقط یک محصول را به جای انواع مواد غذایی مصرف کنید. پیروان این رژیم در طی روز به سختی همه مواد مغذی بدن را تأمین می‌کنند و این می‌تواند به سلامت بدن آن‌ها آسیب جدی وارد کند.

در هر صورت برای موفقیت در لاغری و کاهش وزن باید متعادل رفتار کنید تا بدن از همه مواد مغذی برخوردار شود. فراموش نکنید شیر تازه گاو را به شیرهای پاستوریزه ترجیح دهید و در صورتی که شیر تازه در دسترس ندارید، از شیر ESL استفاده کنید.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

0 / 5. 0

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com