Skip to main content
2.6
(10)

شاید شما هم بارها برای‌تان پیش آمده ظرف پنیر را از یخچال بیرون آورده‌اید و با کلی کپک سبز و آبی رو به رو شده‌اید. کپک‌ها نوعی قارچ هستند که باعث فساد و خرابی محصولات غذایی مختلف می‌شوند. عوامل زیادی می‌توانند باعث خراب شدن پنیرهای پاستوریزه شوند. اما در جواب این که آیا پنیر خراب می‌شود باید گفت بله خراب می‌شود و مصرف آن نیز مضر بوده و می‌تواند در طولانی مدت بیماری‌های خطرناکی هم ایجاد کند. اما چطور پنیر را از خراب شدن حفظ کنیم و نحوه نگهداری درست پنیر چطور است؟

چرا پنیر خراب می‌شود؟

یکی از مشکلات رایجی که در مصرف پنیر وجود دارد، خراب شدن آن است. عوامل زیادی می‌توانند باعث خراب شدن پنیر شوند.

  1. قرار دادن پنیر سفید در دمای محیط برای مدت طولانی
  2. قرار دادن پنیر در پوشش نامناسب
  3. گذشتن تاریخ مصرف پنیر
  4. خراب شدن آب پنیر در پنیرهایی که در آب نمک نگهداری می‌شوند
  5.     استفاده از کارد کثیف برای برش پنیر
پنیر سفید خراب می شود؟

پنیر سفید خراب می شود؟

علائم فاسد شدن پنیر

برخی اوقات این که متوجه شویم یک پنیر فاسد شده یا نه به همین سادگی نیست. اما بارزترین مشخصه یک پنیر فاسد، تغییر رنگ و مزه آن است.

پنیرهایی که در شرف خراب شدن هستند، معمولا طعمی تلخ و تند می‌گیرند و این تغییر مزه بیشتر اوقات با تغییر بو هم همراه است. ممکن است حتی نیازی به مزه کردن پنیر نباشد و کپک‌هایی روی آن رشد کرده باشند و بتوانید آن را ببینید.

ظهور لکه‌های زرد، سبز و آبی روی قالب پنیر، اولین نشانه‌های فساد آن است. بهتر است چنین پنیری را فورا دور بندازید و حتی بعد از این کار به خوبی دستان خود را بشویید. قارچی که باعث کپک می‌شود، می‌تواند خطرناک باشد.

پنیر خراب می شود؟

پنیر خراب می شود

چطور از پنیر نگهداری کنیم؟

نحوه درست نگهداری از پنیرها به ماندگاری آن‌ها کمک بیشتری می‌کند. اگر قرار است پنیری را برای مدت طولانی در یخچال خود نگهداری کنید، شاید بد نباشد با نحوه نگهداری آن آشنایی داشته باشید.

_ از مهم‌ترین روش‌های نگهداری پنیرها این است که اگر از نوع سفت است، آن را درون کاغذ روغنی بپیچید و آن را داخل یک ظرف سربسته ترجیحا پلاستیکی قرار دهید.

_ در کنار این موارد، بهتر است پنیری که آن را ورقه ورقه کرده‌اید را تنها 10 روز در یخچال نگهداری کنید و در این فاصله حتما آن را مصرف کنید.

_ پنیرهای نرم و مرطوب را حتما در آب نمک نگهداری کنید. روی سطح آب نمک هم کاغذهای روغنی بگذارید تا رطوبت آن حفظ شود. نگهداری این نوع پنیر در ظرف پلاستیکی سربسته انتخاب بسیار خوبی است.

_ از دیگر مواردی که می‌توانید برای مراقبت از پنیر از آن استفاده کنید، خرید پنیر از برندهای معتبر است. پنیری که آن‌ها تولید می‌کنند، با شیر مناسب و بهترین شرایط بهداشتی تولید شده و امکان خراب‌شدندش کمتر است.

_ می‌توانید دور پنیر خشک خود را کره بمالید. در غیر این صورت هربار که کاغذ روغنی دور پنیر را باز کردید، حتما فورا آن را دور بیندازید و از یک کاغذ روغنی جدید استفاده کنید.

_ قبل از استفاده از پنیر، دست‌های خود را خوب بشویید تا باکتری به پنیر منتقل نشود.

در نظر داشته باشید برند پنیری که استفاده می‌کنید هم بشدت در ماندگاری پنیر تاثیر دارد. پنیرهای برند رامک در بهترین شرایط با بهترین مواد اولیه تولید می‌شوند.

از این رو در حین استفاده کمتر خراب می‌شوند و می‌توانید با نگهداری در جای خنک، تا مدت‌ها از انواع مختلف پنیر رامک استفاده کنید. در ادامه در مورد مدت زمان ماندگاری پنیرهای مختلف توضیح می‌دهیم.

چه مقدار می‌توانم پنیر را در یخچال نگهداری کنم؟

قطعا بهترین جا برای نگهداری پنیر، نگهداری آن داخل یخچال یا فریز است. پنیرهای مختلف، مدت زمان نگهداری متفاوتی هم دارند. بنابراین سعی کنید قبل از آن که پنیر خود را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید، به میزان ماندگاری آن توجه کنید.

به طور کلی پنیرها به 3 شکل سفت، نرم و نیمه سفت تقسیم می‌شوند. هر کدام از آن‌ها هم مدت زمان ماندگاری متفاوتی دارند.

پنیرهای نرم

پنیرهای نرم را نمی‌توانید در فریزر نگهداری کنید. بیشتر آن‌ها تنها 4 الی 6 هفته ماندگاری دارند. اگر روی یک پنیر نرم کپک‌زدگی مشاهده کردید، فورا آن را دور بیندازید زیرا این پنیر دیگر قابل خوردن نیست.

پنیرهای نیمه سفت

پنیرهای نیمه سفت بیشتر از پنیرهای نرم عمر می‌کنند و تا 2 ماه هم در یخچال نگهداری می‌شوند. این پنیرها را بهتر است در فریزر نگهداری نکنید و تنها آن را خنک نگهداری کنید. این نوع پنیرها به صورت چند بخش کپک می‌زنند اگر کل بو و مزه پنیر عوض نشده باشد، می‌توانید قسمتی که خراب شده را برش بزنید و بقیه را هرچه زودتر مصرف کنید.

پنیرهای سفت

یکی از رایج‌ترین اشکال تولید پنیر، به صورت سفت است. پنیرهای سفت، دیرتر کپک می‌زنند و دیرتر هم دچار تغییر رنگ و مزه می‌شوند. این نوع پنیر در دنیا از محبوبیت زیادی هم برخوردار است.

معمولا برای نگهداری این نوع پنیر از کاغذ استفاده می‌کنند. هر از چندگاهی هم باید کاغذ دور پنیر را عوض کنید. بهتر است اگر پنیر سفت و خشک است آن را تنها در یک جای خنک نگهداری کنید.

این نوع پنیر را می‌توانید 3 الی 4 ماه هم در یخچال نگهداری کنید. پنیر خشک را در فریزر می‌توانید درون ظرف سربسته نگهداری کرده و از ورود یخ و ذرات آن به داخل پنیر جلوگیری کنید. در این صورت می‌توانید آن را تا 6 ماه هم نگهداری کنید.

کلام پایانی

وقتی پای لبنیات به میان می‌آید، پنیر یکی از محصولاتی ست که نه تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا محبوب است و استفاده‌های متنوعی هم از آن می‌شود. پنیرهای مختلفی در ایران تولید می‌شوند که با ذائقه ما ایرانی‌ها هماهنگ است؛ اما رامک و پنیرهایش طعم واقعی را به شما می‌چشانند. پنیرهایی که با استفاده از باکیفیت‌ترین شیرها تولید می‌شود. تنوع بالای محصولات پنیری رامک بقدری است که تقریبا تمام ذائقه‌ها را پوشش می‌دهد و برای هر سلیقه‌ای هم یک پنیر ارائه می‌کند. اگر از پنیرهای رامک استفاده کرده باشید؛ متوجه می‌شوید که طعم دلپذیر و مزه عالی آن با هیچ محصول دیگری قابل مقایسه نیست. 

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

2.6 / 5. 10

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com