Skip to main content
3.3
(7)

ماست به عنوان یکی از لبنیاتی که همیشه زینت‌بخش سفره‌های ما ایرانی‌ها بوده است، در درست کردن سایر غذاها و سالادها نیز کاربرد زیادی دارد. در عین حال وقتی در فصل تابستان آن را با خیار، شوید، موسیر، سیر و یا هر ماده غذایی دیگری که بخواهید ترکیب می‌کنید، یک غذای لذیذ روی سفره‌تان می‌آید.

آب دوغ خیار همان غذای خنکی ست که هر ایرانی حداقل چند بار آن را در روزهای گرم تابستان میل می‌کند. اما آیا ماست می‌تواند برای کسانی که پرفشاری خون دارند، غذای مناسبی باشد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ شما را بدهیم.

ماست فشار خون را بالا میبرد یا پایین؟

پرفشاری خون یک اختلال است که با افزایش جریان خون در رگ‌ها به شکل غیرمنتظره‌ای اتفاق می‌افتد. هر ضربانی که در قلب اتفاق می‌افتد، خون به سمت رگ‌ها جریان پیدا می‌کند تا به سلول‌های بدن برسد. اما وقتی که در دیواره رگ‌ها رسوب ایجاد شده باشد، خون با فشار بیشتری به حرکت در می‌آید. وقتی فشار خون بالا رود، قلب به سختی کار می‌کند و در نهایت ایست قلبی و … را به دنبال دارد.

برخی غذاها مثل خیارشور، پنیر شور و به طور کلی غذاهای پرنمک از عوامل اصلی ابتلا به فشار خون است. به ماست به عنوان عامل افزایش فشار خون نگاه می‌کنند. در حالی که به هیچ عنوان این ماده لبنی نمی‌تواند باعث بالا رفتن فشارخون شود. کمبود ویتامین D، کمبود کلسیم، منیزیم، پتاسیم، دیابت و مصرف دخانیات از جمله دلایل اصلی ابتلا به فشارخون بالاست.

از آنجا که ماست حاوی مقدار زیادی کلسیم و مقدار کمی ویتامین D است، نمی‌تواند باعث ابتلا به پرفشاری خون شود.

حتی طبق تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است، اگر برای مدت طولانی ماست کم چرب مصرف کنید، فشارخون سیستولی کاهش می‌یابد. کلسیم موجود در این ماده لبنی باعث گشادتر شدن رگ‌های خونی می‌شود و در نتیجه در افت فشارخون تاثیر زیادی دارد.

البته ماست باید بدون ترکیباتی مثل نمک استفاده شود تا در افزایش فشارخون نقش ایفا نکند. در غیر اینصورت باعث بالا رفتن فشارخون می‌شود. ضمن اینکه ماست کم چرب نسبت به ماست پرچرب در کاهش فشارخون تاثیر بیشتری دارد.

word image 13311 2 رامک سلامت آیا ماست فشار را بالا میبرد؟

ماست و شوید برای فشار خون

شوید به عنوان یک گیاه موثر در کاهش فشارخون شناخته شده است. به طوری که با داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان و فلاونوئید مثل یک داروی گیاهی عمل می‌کند. در طب سنتی هم از این گیاه برای کاهش فشار خون استفاده می‌کنند. اما به جای اینکه آن را به صورت جوشانده یا عرقیجات مصرف کنید، با ترکیب ماست و شوید برای فشار خون می‌توانید به جنگ با پرفشاری خون بروید.

شما می‌توانید یک فنجان ماست کم چرب را با 2 قاشق چایخوری شوید خشک شده ترکیب کنید. اجازه دهید برای نیم ساعت این ترکیب بماند و سپس آن را میل کنید. ناگفته نماند ماست و شوید زمانی به پرفشاری خون کمک می‌کند که فاقد نمک باشد.

ماست و سیر برای فشار خون

سیر همان گیاه دارویی موثر در کاهش فشار خون است که در طب سنتی تاکید زیادی روی آن شده است. در سیر ماده‌ای به نام «آلیسین» وجود دارد که در کاهش فشارخون تاثیر می‌گذارد. همچنین وقتی سیر مصرف می‌کنید، نیتریک اسید بدن بالا می‌رود و در نتیجه باعث افت فشارخون می‌شود و این دقیقا همان انتظار بیماران مبتلا به پرفشاری خون از این ماده غذایی است.

وقتی سیر مصرف می‌کنید، عضلات شل می شود و رگ‌های خونی شما گشادتر و صاف‌تر عمل می‌کند. در نتیجه با افت فشارخون رو به رو می‌شوید. سیستولیک و دیایستولیک موجود در سیر به درمان پرفشاری خون کمک زیادی می‌کند. شما می‌توانید سیر را با ماست کم چرب ترکیب کرده و در ساعت‌های اول صبح یا در زمان شب میل کنید.

ماست موسیر با چی بخوریم؟

ماست موسیر هم به عنوان چاشنی دیگری ست که جزء لبنیات محسوب می‌شود و در کنترل و تنظیم فشارخون نقش موثری را ایفا می‌کند. موسیر هم مثل سیر در افت فشارخون تاثیر زیادی دارد. زیرا در گیاه مقدار زیادی منیزیم وجود دارد که به کنترل فشارخون کمک زیادی می‌کند. در واقع منیزیم با خنثی کردن تاثیر سدیم در بدن، به انقباض‌های عضلانی کمک زیادی می‌کند.

موسیر هم مثل سیر دارای مقدار زیادی آلیسین است که در افزایش نیتریک اسید بدن تاثیر دارد و باعث گشادتر شدن عروق خونی می‌شود.

وقتی موسیر با ماست کم چرب ترکیب می‌شود، تاثیر آن در کنترل فشارخون به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. زیرا هر دو ماده غذایی به افت فشارخون کمک می‌کنند و وقتی ترکیب می‌شوند تاثیر آن‌ها دوچندان می‌شود. خواص دیگر مصرف ماست، جلوگیری از ایجاد لخته‌های خونی ست که به عنوان عامل اصلی حملات قلبی محسوب می‌شود.

خواص موسیر در ماست

موسیر به تنهایی یک گیاه دارویی ست که خواص بی‌شماری دارد. حالا وقتی با ماست ترکیب می‌شود، میزان تاثیرگذاری آن روی سلامت بدن افزایش پیدا می‌کند. از آنجا که موسیر حاوی مقدار زیادی کلسیم، پتاسیم و پروتئین است، همین مواد هم در ماست یافت می‌شود. ضمن اینکه ماست مقداری هم ویتامین D دارد که در جذب بهتر کلسیم در بدن موثر است. وقتی ماست موسیر را میل می‌کنید، در واقع در افزایش جذب بهتر کلسیم بدن، پیشگیری از پوکی استخوان و پرفشاری خون تاثیر زیادی دارد.

از دیگر خواصی که این ترکیب دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ماست موسیر و مقابله با میکروب‌های بدن: موسیر به تنهایی با داشتن مقدار زیادی گوگرد، خاصیت ضدباکتریایی دارد. بنابراین وقتی آن را با ماست میل می‌کنید، باکتری‌هایی که در مواد غذایی لبنی وجود دارد، از بین می‌رود و همچون یک آنتی‌بیوتیک قوی عمل می‌کند.

– تقویت استخوان‌ها: همان‌طور که گفتیم ماست و موسیر هر دو به عنوان دو ماده غذایی حاوی کلسیم شناخته شده‌اند. این ماده معدنی نیز در تقویت استخوان‌ها و رشد سلول‌های جدید استخوانی تاثیر زیادی دارد. از سوی دیگر وجود پتاسیم در موسیر و ویتامین D در ماست، به جذب بهتر کلسیم در بدن و جلوگیری از پوکی استخوان کمک زیادی می‌کند.

– هضم سریع غذا: موسیر یک ماده غذایی با مقدار زیادی فیبر است که می‌تواند در بهبود عملکرد روده‌ها موثر واقع شود. ماست هم در جلوگیری از یبوست و هضم سریع غذا تاثیر زیادی دارد. البته ماست سرد همراه با غذای گرم برعکس عمل می‌کند. شما می‌توانید ماست موسیر را به عنوان یک میان وعده به تنهایی مصرف کنید تا تاثیر بیشتری بر روی سوءهاضمه داشته باشد.

– جلوگیری از کلسترول خون: یکی دیگر از فواید مصرف همزمان ماست و موسیر با همدیگر، کاهش کلسترول مضر خون است که باعث ایجاد رسوبات چربی در داخل رگ‌های خونی می‌شود. در نهایت پرفشاری خون را به دنبال دارد. در حالی که اگر ماست را با موسیر مصرف کنید، می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد. در هر 100 گرم موسیر، 250 میلی‌گرم منیزیم وجود دارد که به کنترل فشارخون کمک زیادی می‌کند.

– داشتن ویتامین B: ماست حاوی ویتامین B12 و B5 و موسیر نیز حاوی مقدار زیادی ویتامین B6 برای پیشگیری از بیماری قلبی است. وجود این ویتامین‌ها در بهبود سیستم عصبی و جلوگیری از مشکلات عضلاتی تاثیر زیادی دارد. ضمن اینکه ویتامین‌های گروه ب در سلامت پوست نیز موثر هستند. بنابراین با ترکیب ماست و موسیر می‌توانید به سلامت بدن خود کمک زیادی کنید.

– تاثیر بر سلامت مو: ماست حاوی مقداری ویتامین D است که می‌تواند در درمان ریزش مو موثر باشد. اگر ماست و موسیر را با هم میل کنید، موهای شما دیرتر سفید می‌شود.

word image 13311 4 رامک سلامت آیا ماست فشار را بالا میبرد؟

خواص ماست موسیر طب سنتی

در طب سنتی ماست موسیر تنها یک چاشنی یا غذا نیست که با آن سفره خود را تزئین کنید. بلکه این غذا یک دارو شناخته شده است که می‌تواند خواص زیر را به همراه داشته باشد:

– تقویت موها و رشد سریع تر آن‌ها

– درمان آنفلوانزا و سرماخوردگی با موسیر (با خاصیت ضدباکتریایی موسیر)

– افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن

– افزایش سطح انرژی بدن

– بهبود رشد و ترمیم بافت‌های سلولی بدن

– تحریک آنزیم‌های گوارشی بدن

– درمان زخم معده

– افزایش دفعات ادرار

ماست موسیر چاق کننده است؟

اگر به ماست موسیر علاقه زیادی دارید، اما از چاق شدن و اضافه وزن می‌ترسید، باید به چند نکته توجه داشته باشید:

– زیاده‌روی در هر غذایی می‌تواند مضر باشد. ماست و موسیر هم باید به اندازه کافی مصرف شود (روزانه یک فنجان)

– اگر وزن شما بالاست، حتما ماست کم چرب را با موسیر ترکیب کنید. ضمن اینکه باید میزان موسیر آن از ماست بیشتر باشد.

در آخر

موسیر به عنوان یک گیاه پرطرفدار با طعم دلچسب و بوی بی‌نظیر برای درست کردن انواع چاشنی استفاده می‌شود. ماست و موسیر یکی از انواع فرآورده‌های این گیاه است که به دلیل داشتن ترکیبات معدنی و مغذی فراوان به سلامت کلی بدن کمک زیادی می‌کند. کاهش فشارخون یکی از نتایج مصرف مداوم این ماده غذایی است. امیدواریم آنچه گفته شد مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.3 / 5. 7

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com