Skip to main content
0
3.1
(15)

در روزهای گرم تابستان، همه اعضای خانواده من هوس بستنی سنتی به سرشان می‌زند؛ به خاطر همین ما طعم انواع بستنی سنتی را امتحان کردیم اما طبق تجربه من همه آن‌ها خوشمزه نیستند و طعم یکسانی ندارند. با توجه به این موضوع من تصمیم گرفتم برای یک بار هم که شده در خانه بستنی سنتی درست کنم تا مهارت خودم را بسنجم. برای اولین بار دست به کار شدم و سعی کردم نهایت مهارت خودم را به کار برم. نتیجه کار فوق‌العاده بود و تمام اعضای خانواده ام عاشق بستنی خانگی من شدند؛ به همین دلیل در این مطلب قصد دارم روش تهیه بستنی سنتی را با یک دستور ویژه برای شما شرح دهم. با پیروی از این دستور تهیه، دیگر حاضر به خرید بستنی سنتی از هیچ مغازه‌‌ای نخواهید بود!

مواد لازم

شیر پرچرب رامک یک لیتر
زعفران به مقدار لازم
شکر 500 گرم
گلاب نصف استکان
ثعلب یک قاشق غذاخوری
خلال پسته 50 گرم
خامه رامک 100 گرم

How-to-Make-Special-Traditional-Ice-Cream

طرز تهیه بستنی سنتی ویژه

برای تهیه بستنی سنتی با دستور ویژه باید مطابق مراحل زیر پیش بروید تا یک بستنی خوشمزه و متفاوت داشته باشید. در ادامه با من همراه باشید تا دستور تهیه آن را برای شما قرار دهم.

  1. در قدم اول باید خامه را باز کنید و آن را در کف یک سینی بریزید. خامه را با یک جسم صاف مثل کف قاشق خوب پهن کنید. ضخامت لایه خامه باید تقریبا دو میلی متر باشد. حالا سینی خامه را بردارید و آن را در قسمت فریزر قرار دهید تا کاملا یخ بزند. هر چه خامه چربی کمتری داشته باشد، زودتر یخ می‌زند.
  2. گام بعدی در طرز تهیه بستنی سنتی با شیر، جوشاندن شیر است. یک قابلمه بزرگ بردارید و شیر را داخل آن بریزید و روی گاز بگذارید تا به جوش آید. در حین جوش آمدن شیر، به سراغ زعفران‌ها بروید و آن‌ها را دم کنید. بعد از جوش آمدن شیر باید زعفران را با گلاب روی شیر بریزید و خوب هم بزنید.
  3. در قدم بعدی باید ثعلب و شکر را هم به شیر اضافه کنید. ابتدا ثعلب و شکر را در یک ظرف جدا ترکیب کنید و سپس روی شیر بریزید. بهتر است مرحله به مرحله و به آرامی این کار را انجام دهید. مواد را خوب هم بزنید تا یک ترکیب غلیظ به دست آید.
  4. اجاق گاز را خاموش کنید و قابلمه را روی چند قالب یخ بگذارید تا کمی دمای آن سردتر شود. مواد را خوب هم بزنید تا یک ترکیب کشدار به دست آید. بعد از خنک شدن مواد، آن‌ها را داخل فریزر بگذارید تا یخ بزنند.
  5. نیم ساعت بعد به سراغ مواد بروید و آن‌ها را از فریزر بیرون آورید. مواد بستنی خود را خوب هم بزنید و دوباره آن را داخل فریزر قرار دهید. این روند را باید تقریبا 5 بار تکرار کنید تا به بافت مورد نظر خود برای بستنی برسید.
  6. در نهایت برای سرو بستنی باید خامه یخ‌زده را که در مرحله اول آموزش دادم، خرد کنید و همراه با خلال پسته روی بستنی بریزید.

Homemade-Traditional-Strawberry-Ice-Cream

طرز تهیه بستنی سنتی خانگی با طعم توت فرنگی

برای درست کردن بستنی سنتی می‌توانید از طعم‌دهنده‌ها و میوه‌های مختلفی با توجه به ذائقه خود استفاده کنید. در این قسمت می‌خواهم روش درست کردن بستنی سنتی با طعم توت فرنگی را آموزش دهم. توت فرنگی یکی از میوه‌های پرطرفدار بین بچه‌ها ست. مطمئن باشید با درست کردن این بستنی یک طعم خوشمزه و متفاوت را برای کودکتان درست کرده‌اید.

مواد اولیه

توت فرنگی تازه چند عدد به دلخواه
شکر 500 گرم
شیر رامک 1 لیتر
ثعلب بستنی 1 قاشق غذاخوری
خامه صبحانه رامک 100 گرم
یخ به مقدار لازم
عصاره وانیل یا توت فرنگی به مقدار کم

 

طرز تهیه

  1. در قدم اول باید توت فرنگی‌ها را خوب بشویید و برگ‌های اضافه آن‌ها را جدا کنید. حالا توت فرنگی را با کمی شکر در مخلوط کن بریزید و ترکیب کنید. توت فرنگی باید تا حد پوره شدن در این مرحله خرد شود.
  2. باقی مانده شکر را با شیر و ثعلب مخلوط کنید و خوب هم بزنید. در نهایت هم خامه را روی مواد خود بریزید. خامه نباید دمای خیلی سردی داشته باشد. بهتر است قبل از استفاده آن را بیرون از یخچال بگذارید تا به دمای محیط برسد.
  3. مخلوط شیر و شکر و ثعلب را روی ظرف پوره توت فرنگی بریزید و به آن کمی اسانس توت فرنگی یا وانیل اضافه کنید.
  4. مایه بستنی شما آماده است! حالا باید یک کاسه استیل بردارید و مایه بستنی را داخل آن بریزید. در مرحله بعد یک کاسه یخ درست کنید و ظرف استیل حاوی مایه بستنی را داخل آن بگذارید. یک ساعت مواد را در این حالت نگهدارید و مرتب هم بزنید. در این مرحله بستنی شما حالت کشدار به خود می‌گیرد.
  5. در مرحله آخر می‌توانید چند تکه بزرگ توت فرنگی را داخل مواد بستنی خود بریزید و هم بزنید. مواد بستنی را داخل فریزر بگذارید و حداقل 5 الی 6 بار آن را بیرون آورید و دوباره هم بزنید. بستنی باید حداکثر دوازده ساعت داخل فریزر باشد. بستنی شما آماده سرو است! نوش جان!

طرز تهیه بستنی بدون ثعلب

در طرز تهیه بستنی، ثعلب یکی از مواد ضروری ست، زیرا باعث کشدار شدن بافت بستنی می‌شود. بنابراین می‌توان گفت استفاده از ثعلب کار شما را برای درست کردن بستنی خوشمزه و کشدار خیلی راحت می‌کند، اما اگر دوست ندارید از ثعلب استفاده کنید، این دستور تهیه را استفاده کنید.

مواد لازم

خامه رامک 400 میلی لیتر
زرده تخم مرغ 5 عدد
شیر رامک 1 لیوان
شکر نصف پیمانه
نمک مقدار بسیار کم
وانیل تازه یا همان لوبیای وانیل یک عدد
وانیل مایع  یک

 

طرز تهیه

  1. یک ظرف بردارید و داخل آن شیر، نمک و شکر بریزید. اجازه دهید مواد کاملا به جوش آیند و سپس شعله را خاموش کنید.
  2. دانه‌های وانیلی که خریده‌اید را از غلاف وانیل جدا کنید و داخل ظرف بریزید. اجازه دهید ظرف در این حالت به مدت یک ساعت بماند تا عطر وانیل به طور کامل در مواد بستنی شما پخش شود.
  3. حالا دوباره ظرف را روی اجاق گذاشته و شعله را روشن کنید.
  4. یک کاسه بردارید و مقداری خامه داخل آن بریزید. کاسه حاوی خامه را روی مقداری یخ بگذارید و با همزن دستی خامه را هم بزنید.
  5. یک ظرف دیگر بردارید و زرده تخم مرغ‌ها را در این ظرف بریزید و مرتب هم بزنید. بعد از یکدست شدن، زرده تخم مرغ‌ها را داخل شیر بریزید. در این مرحله باید مرتب شیر را هم بزنید تا تمام مواد باهم ترکیب شوند. در این مرحله مواد باید کاملا غلیظ شوند تا آن را از روی اجاق گاز بردارید.
  6. مواد را از یک صافی رد کنید و سپس به آن مایه وانیل و خامه اضافه کنید.
  7. یک شب تا صبح باید مواد بستنی را در فریزر قرار دهید. بعد از آن، بستنی را با چنگال خوب ترکیب کنید. این کار را باید بیست دقیقه یک بار تا 9 مرتبه انجام دهید. در نهایت بستنی خوشمزه شما آماده سرو است.

فوت و فن‌های طرز تهیه بستنی سنتی خانگی

در قسمت بالا سعی کردم تمام مراحل را با جزئیات برای شما توضیح دهم اما در این میان نکاتی وجود دارد که به خوشمزه‌تر شدن بستنی شما کمک می‌کند.

  • در طرز تهیه بستنی سنتی با شیر، طعم شیری که استفاده می‌کنید بسیار مهم است. اگر شیر بی‌کیفیت استفاده کنید، احتمالا بستنی شما یا بافت خوبی نخواهد داشت و یا مزه آنچنان خوبی ندارد. بنابراین سعی کنید حتما از شیر تازه و خوشمزه استفاده کنید. پیشنهاد من برای درست کردن بستنی همیشه برند رامک است. برند رامک یکی از بهترین برندهای تولید کننده محصولات لبنی در ایران است. تمامی محصولات این برند دارای طعم تازه و خوشمزه‌‌ای هستند و به همین دلیل شیر رامک، مزه بسیار خوبی در بستنی خواهد داشت.
  • اگر قصد دارید از خامه استفاده کنید، بهتر است خامه دارای سی درصد چربی باشد. خامه ساده رامک، دارای تقریبا 30 درصد چربی ست و برای درست کردن بستنی سنتی در خانه بهترین انتخاب محسوب می‌شود. خامه‌هایی که درصد چربی پایین‌تر دارند، نمی‌توانند برای تزئین بستنی مناسب باشند، زیرا به خوبی یخ نمی‌زنند.
  • بهتر است بستنی بیشتر از 12 ساعت در فریزر نماند، زیرا بافت آن خیلی نرم نخواهد شد. فراموش نکنید که باید تقریبا 5 الی 6 بار بستنی را از فریزر خارج کنید و مرتب هم بزنید. بستنی در نهایت باید یک بافت نرم و کشدار داشته باشد.
  • موادی که روی شعله گاز قرار می‌دهید باید در نهایت به حالت غلیظی در آیند. اگر مواد خیلی رقیق یا خیلی سفت باشند، در نهایت بافت بستنی شما خیلی کشدار نمی‌شود.
  • اگر مقدار شکر اضافه شده به بستنی زیاد باشد، بستنی شما خیلی زود ذوب می‌شود، پس به ترکیب مواد اولیه دست نزنید.
  • ثعلب را می‌توانید از عطاری‌ها یا قنادی‌ها تهیه کنید. هنگام خرید حتما به فروشنده تاکید کنید که ثعلب تازه باشد. این ماده کمک می‌کند تا بافت بستنی شما حالت کش‌دار داشته باشد؛ بنابراین اگر ثعلب بی‌کیفیت یا کهنه بخرید، بافت بستنی در نهایت کشدار نخواهد شد.
  • بهتر است شیر را قبل از استفاده بجوشانید و بعد در ترکیب بستنی استفاده کنید. اگر از شیر پاستوریزه رامک استفاده می‌کنید، نیازی به جوشاندن شیر نیست.
  • اگر می‌خواهید بستنی رژیمی داشته باشید، مقدار شکر را کم کنید و خامه را از ترکیب آن کنار بگذارید تا کالری کمتری داشته باشد.

روش تهیه بستنی سنتی با دستگاه بستنی ساز

در قدیم به جای استفاده از دستگاه بستنی‌ساز از کاسه یخ استفاده می‌کردند که در این مقاله روش استفاده از آن را آموزش دادم؛ بنابراین شما دیگر به دستگاه بستنی ساز احتیاج ندارید. در هر صورت اگر خواستید از دستگاه بستنی ساز استفاده کنید، مواد بستنی خود را ابتدا در فریزر بگذارید تا کمی یخ بزند، سپس آن را در دستگاه بریزید. اجازه دهید دستگاه تقریبا نیم ساعت مواد را هم بزند تا به بافت مورد نظر خود برسید.

کلام آخر

اگر به دنبال درست کردن بستنی در خانه هستید، این مطلب مخصوص شماست! چرا تا به حال به فکر درست کردن یک بستنی خانگی نیفتاده‌اید؟ فکر می‌کنید درست کردن بستنی سنتی در خانه خیلی سخت است؟ فوت و فن‌های پنهان درست کردن بستنی را نمی‌دانید؟ احساس می‌کنید مهارتتان در این زمینه کم است؟ کافیست این مطلب را بخوانید و مطابق دستور تهیه‌‌ای که آورده‌ام پیش بروید تا یک بستنی فوق‌العاده خوشمزه داشته باشید.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.1 / 5. 15

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com