Skip to main content
2.9
(18)

من در یک منطقه کوهستانی بزرگ شد‌ام و از طعم خوشمزه ماست موسیر و عطر دل‌انگیز موسیر در اواخر فصل بهار خاطرات زیادی دارم. روزهایی که در روستا، دختران جوان و زنان دور هم جمع می‌شدند تا موسیر پوست بگیرند و ورقه‌ورقه کنند. بعد هم ورقه‌های موسیر را در یک دیگ بزرگ با آتشی که از هیزم درست شده بود، نیم‌پز می‌کردند. برای سفید کردن و گرفتن طعم تند موسیر، آن را برای چند روز در آب سرد می‌گذاشتند و مدام آب را عوض می‌کردند.

مرحله آخر خشک کردن موسیر بود که ورقه‌های نیم‌پز شده را روی یک پارچه نخی روی پشت‌بام خانه‌ها در مقابل آفتاب پهن می‌کردند. چند بار ورقه‌ها را زیر و رو می‌کردند تا در مقابل آفتاب کامل خشک شود و بتوانند برای فصل پاییز و زمستان استفاده کنند. اما این موسیر خشک چه فوایدی داشت و چطور آن را مصرف می‌کردند؟ با ما همراه باشید تا روش‌های مصرف آن را با شما درمیان بگذاریم.

موسیر خشک را چگونه استفاده کنیم؟

موسیر از جمله گیاهانی ست که در خانواده پیاز و سیر قرار می‌گیرد و به دلیل طعم و بوی بی‌نظیرش، کاربرد زیادی در صنعت غذایی ایرانیان دارد. این گیاه در مناطق کوهستانی کشور رشد می‌کند و از خواص دارویی بسیار زیادی برخوردار است. مهم‌ترین کاربرد موسیر که همه با آن آشنایی دارند، ترکیب با ماست است. ماست موسیر یکی از خوشمزه‌ترین محصولات لبنی ست که اغلب مردم آن را از بازار تهیه می‌کنند. در حالی که می‌توانید با استفاده از موسیر خشک نیز در خانه ماست موسیر تهیه کنید. اما سوال بیشتر مردم اینست که موسیر خشک را چگونه استفاده کنیم؟

قبل از هر چیز باید به شما یادآوری کنیم که طعم، عطر و مواد مغذی موسیر خشک شده با موسیر تازه تفاوت زیادی ندارد. این گیاه آنقدر خاصیت دارد که حتی بعد از چند ماه هم مثل روز اول باطراوت می‌شود. کافیست موسیر خشک شده را داخل یک ظرف بریزید و روی آن را با آب پر کنید. روز بعد موسیر مثل روز اول تر و تازه می‌شود و می‌توانید از آن برای درست کردن ماست موسیر یا ماست و خیار استفاده کنید.

ماست موسیر

خواص موسیر

موسیر هم درست مثل سیر دارای طبع گرم و خشک است و می‌تواند سردی ماست را از بین ببرد. این گیاه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین A، ویتامین C، گوگرد، پتاسیم و منگنز است. همچنین در این گیاه مقدار زیادی فلاونوئیدهایی مثل کورستین یافت می‌شود.

از جمله خواص موسیر می‌توان به فواید آن برای زنان باردار اشاره کنیم. به طوری که به دلیل داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی به سلامت مادر و رشد طبیعی جنین کمک زیادی می‌کند. همچنین در این گیاه مقدار زیادی فولات وجود دارد که از بروز نقص سیستم عصبی در جنین جلوگیری می‌کند.

سایر خاصیت‌های این گیاه عبارتند از:

        به دلیل داشتن پتاسیم و کلسیم به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

        به پاکسازی و از بین بردن میکروب‌های سیستم گوارش کمک زیادی می‌کند.

        برای کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 موثر است.

        کاهش کلسترول و چربی خون در افرادی که به پرفشاری خون مبتلا هستند، از دیگر خواص موسیر است.

        موسیر حاوی گوگرد است که به بهبود جریان خود و پاکسازی کبد نیز کمک می‌کند.

        اگر دچار سرماخوردگی یا آنفلوآنزا شدید، می‌توانید ماست موسیر میل کنید.

نحوه استفاده از موسیر خشک

چندین راه برای استفاده از موسیر خشک‌شده وجود دارد که عبارتند از:

استفاده برای ادویه

یکی از راه‌هایی که می‌توانید از موسیر خشک استفاده کنید، پودر کردن این گیاه معطر است. می‌توانید ورقه‌های خشک شده موسیر را در آسیاب بریزید و پودر کنید. سپس آن را به صورت ادویه در سالاد بریزید.

استفاده برای ترشی مخلوط

یکی دیگر از راه‌های استفاده از موسیر خشک، اضافه کردن آن به ترشی مخلوط است. در کنار سیر و پیاز و سایر سبزیجاتی که در ترشی مخلوط می‌ریزید، موسیر هم می‌تواند طعم فوق‌العاده‌ای به ترشی مخلوط ببخشد.

استفاده برای درست کردن ماست موسیر

یکی از پرکاربردترین راه‌های استفاده از موسیر خشک، ترکیب آن با ماست است که قطعا با آن آشنایی کامل دارید. ماست یک محصول لبنی با طبع سرد است که در روزهای سرد پاییز و زمستان به دلچسبی روزهای گرم نیست. اما شما می‌توانید با اضافه کردن مقداری موسیر آن را به یک دسر فوق‌العاده خوش‌طعم تبدیل کنید.

طرز استفاده از موسیر خشک برای ماست

برای درست کردن ماست موسیر به مواد زیر نیاز دارید:

        ماست: دو کیلو

        موسیر خشک: نصف لیوان

        نمک: به مقدار کافی

        فلفل سیاه: به مقدار کافی

موسیر تازه

مرحله اول: پودر کردن موسیر خشک شده

برای درست کردن ماست موسیر باید ابتدا موسیر را از یک روز قبل خیس کنید تا نرم شود. سپس آن را چرخ کرده یا داخل غذاساز بریزید تا پوره شود. همچنین می‌توانید ورقه‌های خشک‌شده موسیر را داخل آسیاب بریزید تا پودر شود. سپس به انداز یک لیوان آب روی پودر موسیر بریزید و اجازه دهید تا نرم شوند.

مرحله دوم: تبدیل ماست به چکیده

ماست را به چکیده تبدیل کنید. برای این کار آن را داخل کیسه نخی بریزید و در کیسه را ببندید. حالا یک آبکش را روی قابلمه قرار دهید. سپس کیسه را داخل آبکش بگذارید تا آب ماست از آن خارج شود. بعد از چند ساعت ماست شما سفت می‌شود و طعم ترشی آن همراه با آب خارج می‌شود.

مرحله سوم: ترکیب ماست و موسیر

برای طرز تهیه ماست موسیر با استفاده از موسیر خشک، باید پوره موسیر را داخل چکیده بریزید. همچنین به مقدار کافی نمک و فلفل سیاه هم داخل این ترکیب اضافه کنید. برای مدت حداقل یک روز ماست موسیر خانگی خود را در یخچال قرار دهید تا ماست طعم و عطر موسیر را به خودش بگیرید. بعد از این می‌توانید روی ماست موسیر مقداری نعناع خشک، گل محمدی یا گردو بریزید  سفره خود را به این دسر خوشمزه مزین کنید.

طرز تهیه ماست و خیار با موسیر خشک

یکی دیگر از روش‌های استفاده از موسیر خشک، درست کردن آن با ماست خیار است. برای تهیه این دسر به مواد زیر نیاز دارید:

        ماست: یک کیلوگرم

        موسیر خشک: نصف لیوان

        خیار: 4 عدد متوسط

        نعناع خشک، نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی

برای درست کردن ماست موسیر همراه با خیار به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول: خیس کردن موسیر خشک

مانند روش قبلی، باید موسیر را از یک شب قبل در آب خیس کنید و بعد از اینکه نرم شد، آن را پوره کنید. همچنین می‌توانید ورقه‌های خشک موسیر را در آسیاب پودر کرده و بعد با آب خیس کنید تا نرم شود.

مرحله دوم: چکیده کردن ماست

برای درست کردن ماست خیار و موسیر نیاز نیست که ماست خیلی سفت شود. بلکه بهتر است نسبت به روش قبلی، میزانی آب داشته باشد. پس زمانی که آن را در کیسه ریختید، مراقب باشید ماست شما خیلی سفت نشود.

مرحله سوم: رنده کردن خیار

خیار را پوست بگیرید و رنده کنید. همچنین می‌توانید بر حسب سلیقه خود آن را ریز خرد کنید و داخل ماست بریزید. سپس پوره موسیر خیس‌خورده را هم داخل این ترکیب بریزید. نمک، نعناع خشک و فلفل سیاه را هم داخل مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید. اجازه دهید ماست موسیر یک روز در یخچال بماند تا ماست طعم مواد را به خود بگیرد.

در پایان …

موسیر از جمله دسرهای محبوب و خوش طعم است که می‌تواند در کنار غذا مصرف شود. موسیر خشک شده به اندازه موسیر تازه دارای خاصیت و فواید زیادی ست و می‌توانید قبل از مصرف آن را خیس کنید تا دوباره عطر آن فضای آشپزخانه شما را پر کند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

2.9 / 5. 18

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com