Skip to main content
2.6
(5)

ماست موسیر رامک سلامت ماست موسیر در بارداری ضرر دارد؟همه می‌دانیم که بارداری یک دوره بسیار حساس است و مصرف برخی از غذاها ممکن است به سلامت مادر و جنین آسیب برساند. برای مثال مصرف زعفران در این دوره به شدت خطرناک است و در ماه‌های اول بارداری باعث سقط جنین و در ماه‌های پایانی باعث زایمان زودرس می‌شود. ماست موسیر هم یکی از غذاهایی ست که شاید در مورد تاثیرات آن کمتر شنیده باشید و برای‌تان سوال باشد که خوردن ماست موسیر در بارداری چه عوارض یا فوایدی دارد؟ برای اینکه جواب سوال خود را بگیرید، این مطلب را تا آخر دنبال کنید.

خواص ماست و موسیر

در حالت عادی، ماست و موسیر به دلیل داشتن مواد مغذی زیاد، خاصیت زیادی دارد. به طوری که سرشار از کلسیم و پتاسیم است و از ابتلا به پوکی استخوان و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. وجود ویتامین‌های گروه B و پروتئین فراوان در ماست و موسیر هم باعث می‌شود تا مصرف این غذا برای رویش و رشد موها مفید باشد.

ماست موسیر حاوی اسید لاکتیک است که در گردش خون و رشد سریع‌تر موها تاثیر زیادی دارد و پروتئین موجود در آن باعث مقاوم شدن تارهای مو می‌شود.

اگر به طب سنتی سری بزنیم، متوجه خواص و فواید بی‌شمار موسیر می‌شویم. از سوی دیگر ماست هم که به عنوان یک غذای کامل و با ارزش غذایی بالا شناخته شده است. اگر سیستم گوارش شما تحمل لاکتوز (قند شیر) را ندارد، باید به جای مصرف شیر، از ماست استفاده کنید.

حالا شما تصور کنید دو ماده غذایی با ارزش با همدیگر ترکیب می‌شود و می‌تواند چه معجونی را بسازد!

خوردن ماست موسیر در بارداری

اگر در دوره بارداری به سر می‌برید، مصرف غذاهایی که حاوی مواد غذایی ارزشمند هستند، برای سلامت شما و جنین ضرورت دارد. به هر حال جنین در حال تغذیه از بدن شماست و باید بتوانید آنچه را که برای رشد به آن نیاز دارد، تأمین کنید. وقتی استخوان‌های جنین از هفته هفتم بارداری شکل می‌گیرد (البته هنوز غضروف است)، باید کلسیم و پتاسیم کافی به بدن او برسد. وقتی در این شرایط شما غذاهایی را مصرف می‌کنید که حاوی مواد معدنی مورد نیاز برای استخوان‌سازی است، جنین رشد بهتری خواهد داشت و اسکلت بدن او شکل می‌گیرد.

از سوی دیگر در همین دوره بدن خودتان هم برای ادامه زندگی به همین مواد مغذی نیاز دارد. در غیر این صورت بعد از بارداری با صدماتی از قبیل پوسیدگی دندان روبرو می‌شوید. زیرا جنین تمام مواد معدنی از قبیل کلسیم و پتاسیم را دریافت کرده و بدن شما بدون آن‌ها مانده است.

از سوی دیگر خوردن ماست موسیر در بارداری به تأمین پروتئین مورد نیاز بدن مادر و جنین کمک زیادی می‌کند. موسیر از جمله مواد غذایی با فولات بالاست که از ابتلا جنین به نقص سیستم عصبی کمک زیادی می‌کند.

مصرف برگ موسیر در بارداری

موسیر با داشتن فسفر، منیزیم، ویتامین A و C فراوان به حفظ سلامت دندان و استخوان‌های مادر کمک می‌کند و از سوی دیگر در رشد استخوان‌های جنین نیز تاثیر دارد. از سوی دیگر برگ موسیر حاوی آنتی اکسیدان‌هایی از جمله فنول است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی مادر و جنین کمک زیادی کند. به طوری که بعد از تولد، سیستم ایمنی بدن نوزاد همچنان مقاوم خواهد بود. طبق تحقیقات صورت گرفته، در موسیر مواد مغذی از جمله آلیل پروپیل در سولفات (APDS) و فلانوئیدها مثل کورستین وجود دارد که در افزایش مقاومت بدن مادر و فرزند در برابر بیماری‌ها و عوامل میکروارگانیسم موثر است.

موسیر با داشتن فولیک اسید مانع از ابتلا جنین به نقص لوله عصبی از جمله اسپینا بیفیدا می‌شود و بعد از تولد تاثیرات آن مشخص خواهد شد.

از سوی دیگر وقتی مادران باردار ماست موسیر می خورند، میزان فشارخون در آن‌ها تنظیم می‌شود و از سوی دیگر به بهبود سلامت سیستم گوارش مادر کمک زیادی می‌کند. به طوری که با داشتن فیبر، به هضم غذا و جلوگیری از یبوست و بهبود عملکرد روده‌ها کمک می‌کند.

 موسیر خاصیت ضدباکتریایی و ضدویروسی نیز دارد و حتی در جلوگیری از سردردهای میگرنی نیز موثر است. با همه این خواص، مصرف برگ موسیر در بارداری می‌تواند هم برای مادر و هم برای فرزند او مثل یک معجون معجزه‌آور عمل کند.

موسیر در بارداری ضرر دارد؟ رامک سلامت ماست موسیر در بارداری ضرر دارد؟خوردن چیپس و ماست موسیر در بارداری

یکی از ترکیبات دلپذیر ما ایرانی‌ها، خوردن چیپس به همراه ماست موسیر است. اما آیا این ترکیب به بدن مادر و جنین آسیب نمی‌رساند؟ اول اینکه ماست و موسیر دو ترکیب مفید و پرخاصیت هستند که اگر درست و به اندازه مصرف شوند، به سلامت مادر و فرزند کمک زیادی می‌کند. اما چیپس به عنوان یک غذای مضر شناخته شده است که می‌تواند خاصیت ماست و موسیر را هم از بین ببرد.

دوم اینکه هر غذای سرخ‌کردنی باعث بالا رفتن فشارخون می‌شود و این عارضه در مادران باردار، به شدت خطرناک است. خیلی ساده و رک به شما بگوییم که مصرف چیپس باعث بالا رفتن وزن جنین بعد از تولد می‌شود و بعدها نیز یکی از عوامل چاقی نوزاد خواهد بود. از سوی دیگر هر ماده سرخ‌کردنی می‌تواند آنتی‌اکسیدان‌ها را از بین ببرد و وقتی چیپس را با ماست موسیر مصرف می‌کنید، به این معناست که باعث از بین رفتن آنتی‌اکسیدان‌های این ترکیب می‌شود.

میزان تاثیر منفی چیپس و ماست موسیر در بارداری به مقدار چیپس مصرف شده بستگی دارد. اگر نمی‌توانید از این ترکیب دلچسب و مضر چشم بپوشید، همیشه به مقدار زیادی ماست و موسیر و مقدار کمی چیپس اکتفا کنید. برای مثال مصرف یک فنجان ماست موسیر به همراه 3 یا 4 برگه چیپس کافیست و بیشتر از این مقدار می‌تواند باعث افزایش وزن مادر و جنین، بالا رفتن فشار و نقص سیستم ایمنی در جنین شود.

خوردن ماست و سیر در بارداری

سیر به کاهش کلسترول مضر و جلوگیری از بیماری‌های قلبی و جلوگیری از افزایش فشارخون کمک زیادی می‌کند. مادران باردار در شرایطی هستند که بیشتر در معرض افزایش فشار خون و دیابت قرار دارند. در حالی که مصرف سیر می‌تواند مانع از این عارضه شود.

از سوی دیگر سیر به عنوان یک ماده غذایی ضدباکتریایی شناخته شده است که خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. از آنجا که بسیاری از بانوان به مصرف سیر (به تنهایی) علاقه‌ای ندارند، می‌توانند آن را به همراه ماست مصرف کنند. ترکیب یک سیر رنده شده در یک فنجان ماست کم چرب می‌تواند به سلامت مادر و جنین کمک زیادی کند.

حرف آخر

سیر و موسیر دو ماده غذایی فوق‌العاده مفید هستند که اگر با ماست ترکیب شوند، می‌توانند درست مثل یک داروی خانگی عمل کنند. اما اگر همین ترکیب را بخواهید با مواد غذایی و تنقلات مضر مثل چیپس مصرف کنید، نه تنها تاثیر مثبتی از آن دریافت نمی‌کنید، بلکه به بدن مادر و جنین هم آسیب می‌رساند. امیدواریم اطلاعات این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

2.6 / 5. 5

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com