Skip to main content
3.3
(4)

ماست هم مثل سایر محصولات لبنی به مراقبت زیادی نیاز دارد. باکتری‌ها، کپک و مخمرها همیشه در کمین لبنیات هستند و بنابراین باید بیشتر مراقب آن‌ها باشید. همانطور که می‌دانید شیر نجوشیده در هوای گرم بیشتر از یک ساعت دوام نمی‌آورد و خیلی زود ترش می‌شود و باید آن را دور بریزید. ماست نسبت به شیر ماندگاری بیشتری دارد. با این حال باید روش نگهداری ماست را بدانید تا ترش و بدمزه نشود. برای جلوگیری از فاسد شدن ماست چندین راه وجود دارد که در ادامه با شما در میان می‌گذاریم.

چرا باید روش نگهداری ماست را یاد بگیرید؟

مصرف پنیر و ماست در سلامتی و عملکرد بدن تاثیر زیادی دارند. ماست انواع مختلفی دارد که ساده‌ترین آن در خانه‌ها با استفاده از مقدار کمی شیر (یک فنجان) تهیه می‌شود و قطعا با آن آشنایی دارید. اما برخی از ماست‌ها با اضافه کردن لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و استرپتوکوک ترموفیلوس به شیر، تهیه می‌شوند. این نوع مواد جزء باکتری‌های مفید محسوب می‌شوند و به شیر طعم و بافت مخصوص می‌بخشند تا در نهایت به ماست تبدیل شود.

در محصولات لبنی از جمله ماست در اثر گذشت زمان، گرما و هوا با میکروب‌هایی ترکیب می‌شوند که منجر به فاسد شدن آن‌ها می‌شود. اولین کاری که باید برای طولانی شدن عمر لبنیات انجام دهید، نگاه کردن به تاریخ مصرف ماست است. پس به بسته‌بندی آن در فروشگاه دقت کنید تا مجبور نشوید خیلی زود آن را مصرف کنید یا به دلیل فاسد شدن، دور بریزید.

مدت ماندگاری ماست پاستوریزه

اگر ماست پاستوریزه را در یخچال نگهداری کنید و درب آن را بعد از هر بار مصرف، ببندید، می‌توانید این محصول لبنی را به مدت دو هفته یا 15 روز نگهداری کنید. ماست‌های محلی و خانگی برای مدت 7 روز در یخچال طعم اولیه خود را حفظ می‌کنند. بعد از این مدت ممکن است هیچ کپکی روی ماست مشاهده نکنید، اما روی آن حباب‌های کوچکی مشاهده می‌کنید که ماست شل‌تر و آبکی می‌شود. همانطور که گفتیم طعم ماست ترش و تیز می‌شود که دیگر قابل استفاده نیست.

فراموش نکنید حتی ماست‌های پاستوریزه هم باید در سردترین نقطه یخچال نگهداری شود.

word image 13458 2 رامک سلامت بهترین روش نگهداری ماست برای رهایی از میکروب‌ها

بهترین روش برای نگهداری ماست محلی

یکی از روش‌های نگهداری ماست در یخچال، گرفتن آب آن قبل از مصرف است. اگر از ماست خانگی استفاده می‌کنید این روش کارایی زیادی دارد و بیشتر به نگهداری ماست کمک می‌کند. به این صورت که آن را داخل یک کیسه نخی بریزید و درب آن را محکم ببندید. حالا یک آبکش را روی یک قابلمه قرار دهید و کیسه ماست را داخل آن بگذارید.

آب ماست از کیسه خارج می‌شود و سپس از طریق آبکش به داخل قابلمه می‌ریزد. از آنجا که آب ماست نیز حاوی مواد مغذی و پروتئین است، نباید آن را دور بریزید و به طور جداگانه‌ای آن را مصرف کنید. بعد از اینکه ماست کاملا سفت شد، آن را داخل یک ظرف سربسته بریزید و در سردترین نقطه یخچال نگهداری کنید. در واقع روش نگهداری ماست چکیده در یخچال هم درست شبیه ماست معمولی ست و باید در ظرف سربسته باشد.

با این روش می‌توانید ماست محلی را که برای مدت 7 روز دوام دارد، به مدت 15 روز نگهداری کنید. فراموش نکنید بهترین ظرف برای نگهداری ماست در یخچال، ظرف سرامیکی ست. همچنین ظروف سفالی یا کوزه ماست هم برای این کار توصیه می‌شود. زیرا این ظروف خاصیت مکندگی دارند و آب ماست را به خود جذب می‌کنند و اجازه خراب شدن به ماست را نمی‌دهند.

روش نگهداری ماست در فریزر

اگر می‌خواهید ماست را در فریزر نگهداری کنید، خبر خوبی است! زیرا قرار است با این روش نگهداری، ماست را به مدت 2 ماه داشته باشید. البته نحوه فریز کردن هم مهم است و نباید از هر ظرفی استفاده کنید. بهترین ظرف برای فریز کردن، ظروف فریزری ست که در بازار وجود دارند و می‌توانید ماست را داخل آن بریزید.

بعد از مدتی که به ماست نیاز پیدا کردید، می‌توانید آن را ساعت‌ها قبل از مصرف، در فضای آشپزخانه قرار دهید تا کم کم از حالت منجمد خارج شود. اگر ماست را فریزر کنید مجبور نیستید سریع آن را میل کنید یا ته مانده آن را که خراب شده است، دور بریزید.

شما می‌توانید ماست را داخل ظروف کوچک بریزید تا هر زمان که به مقدار کمی نیاز پیدا کردید، مجبور نباشید همه آن را از حالت منجمد خارج کنید. اگر یک شب قبل از مصرف ماست، آن را از فریزر خارج کنید و در یخچال قرار دهید، نسبت به روش یخ‌زدایی قبلی بهتر است.

word image 13458 3 رامک سلامت بهترین روش نگهداری ماست برای رهایی از میکروب‌ها

روش نگهداری ماست موسیر

ماست موسیر هم یکی از محصولات لبنی و فرآورده‌های حاصل از ماست است که فقط مقداری موسیر در خود دارد. طبع موسیر گرم است و بنابراین سریع‌تر از ماست معمولی و خالص، در معرض کپک زدن و خراب شدن است. اگر ماست موسیر در فضای گرم قرار بگیرد، خیلی سریع‌تر از ماست کپک می‌زند. بنابراین باید آن را در دمای 5 تا 7 درجه یخچال نگهداری کنید.

همچنین شما می‌توانید ماست موسیر را نیز همانند روش ماست، در داخل ظروف فریزری مخصوص بریزید و در فریزر نگهداری کنید. اگر ماست موسیر به صورت بسته‌بندی شده است و هنوز آن را باز نکرده‌اید، به همان شکل در فریزر قرار دهید و در ظرف دیگری نریزید.

چند نکته برای نگهداری از ماست

برای طولانی‌تر کردن مدت نگهداری از ماست و ماست موسیر، باید به چند نکته مهم دقت داشته باشید:

از ورود آلودگی به ماست جلوگیری کنید

یکی از علل اصلی کپک زدن و خراب شدن ماست قبل از زمان مشخص شده، ورود میکروب به ظرف آن است. برای برداشتن ماست از داخل ظرف همیشه قاشق تمیز استفاده کنید تا باکتری‌ها ماست را آلوده نکند. همچنین از ترکیب کردن ماست کهنه و تازه خودداری کنید. در این صورت سریع‌تر ماست شما خراب می‌شود.

درب ظرف ماست را محکم ببندید

اگر از کوزه سفالی ماست یا ظروف سرامیکی استفاده می‌کنید، به این معنا نیست که می‌توانید درب آن را باز بگذارید. بلکه حتی این ظروف هم باید دربسته باشند. باز ماندن ظرف باعث ورود میکروب به داخل ماست می‌شود. دمای یخچال فقط تا اندازه‌ای ست که مواد غذایی را خنک نگهدارید و برای میکروب‌کشی نیست. حتی زمانی که ماست در فریزر گذاشته می‌شود، باید درب آن را ببندید تا ماست منجمد شود.

بررسی فناوری یخچال

اگر می‌خواهید بدانید یخچال شما برای نگهداری ماست چقدر قدرت دارد، به فناوری‌های CustomFresh+ و FullFresh+ نگاه کنید. دستگاه‌هایی که این فناوری را دارند، می‌توانند تا چند روز بیشتر ماست و سایر لبنیات را نگهداری کنند.

فراموش نکنید که …

روش نگهداری ماست تاثیر مستقیمی در ماندگاری آن دارد. مدت زمان نگهداری ماست در فریزر نسبت به نگهداری آن در یخچال تا 4 برابر افزایش می‌یابد. شما می‌توانید ماست خانگی را برای مدت 7 روز و ماست پاستوریزه را برای مدت 15 روز در یخچال و در سردترین نقطه آن نگهداری کنید. اما اگر آن را منجمد کرده و در فریزر قرار دهید، دوام ماست به 2 ماه می‌رسد.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.3 / 5. 4

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com