Skip to main content
2.3
(3)

پنیر کوتاژ یا کوتیج (کاتیج) نوعی پنیر کم کالری ست که طعم ملایم دارد و در رژیم‌های غذایی سالم گنجانده می‌شود. این پنیر به نسبت برخی از پنیرها پروتئین کمتری دارد به علاوه مواد مغذی بی‌شماری دارد که به سلامت بدن کمک زیادی می‌کند. به همین دلیل در برنامه کسانی که قصد لاغری دارند، گنجانده می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید این پنیر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با خصوصیات این محصول لبنی آشنا کنیم.

پنیر کوتاژ چیست؟

این پنیر بافت نرم و رنگ سفید دارد که به شکل دلمه‌ای و خامه است. این پنیر به شکل تازه مصرف می‌شود، بنابراین طعم پنیرهای سفت و کهنه را نمی‌دهد. در مقایسه با پنیرهای کهنه، این پنیر طعم ملایم‌تری دارد و از شیر بدون چربی یا کم چرب تهیه می‌شود.

برای روی بسته‌بندی این محصولات عبارت‌هایی مثل خامه‌ای، بدون لاکتوز و سدیم کم یا بدون سدیم را هم مشاهده می‌کنید. در هر صورت پنیر کورتیج یک محصول فوق‌العاده خوشمزه است که می‌توانید آن را در هر وعده غذایی مصرف کنید.

 

مواد مغذی پنیر کورتیج

این پنیر مملو از مواد مغذی ست که هر یک فنجان آن برابر با 226 گرم، تنها یک درصد چربی وجود دارد. سایر مواد مغذی در این نوع پنیر عبارت است از:
مواد لازممقدار
کالری163
پروتئین28 گرم
کربوهیدرات6.2 گرم
چربی2.3 گرم
فسفر24 درصد از مصرف روزانه مرجع (RDI)
سدیم30 درصد از RDI
سلنیوم37 درصد از RDI
ویتامین B1259 درصد از RDI
ریبوفلاوین29 درصد RDI
کلسیم11 درصد از RDI
فولات7 درصد از RDI

 

این پنیر دارای ویتامین B6، کولین، روی و مس نیز هست که نسبت به سایر مواد مغذی مقدار آن‌ها کمتر است. این پنیر تنها حاوی 3 درصد کربوهیدرات است که مصرف آن باعث چاقی نمی‌شود. این کربوهیدرات از نوع لاکتوز است و بدن بسیاری از افراد نسبت به آن هیچ حساسیتی ندارد.

از آنجا که اغلب پنیرهای موجود در بازار حاوی مقدار زیادی نمک (سدیم) است، باعث بالا رفتن فشار خون و خطر بالقوه بیماری قلبی می‌شود. در حالی که پنیر کاتیج بدون نمک است و هیچ آسیبی به قلب نمی‌زند و باعث بالا رفتن فشارخون نمی‌شود.

پنیر کاتیج

فواید و خواص پنیر کوتیج

از جمله دلایلی که بسیاری پنیر کوتاژ را به سایر پنیرها ترجیح می‌دهند، کمک به کاهش وزن بدن است. از آنجا که این پنیر فاقد کالری زیاد و کربوهیدرات است، می‌تواند در جلوگیری از بالا رفتن وزن بدن موثر باشد. اگرچه پروتئین آن نسبت به سایر پنیرها کمتر است، اما با این حال یک غذای مقوی محسوب می‌شود و بسیاری آن را در رژیم لاغری خود می‌گنجانند. از مزیت‌ها و فواید مصرف پنیر کوتاژ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش وزن و لاغری

یک مطالعه بر روی افرادی که در برنامه غذایی خود از این پنیر به مدت یک سال استفاده کردند، نشان داد که به طور متوسط در زنان باعث کاهش 2.8 کیلوگرم و در مردان تا 1.4 کیلوگرم وزن شده است.

نوع پروتئین موجود در این پنیر، کازئین است که همانند پروتئین سایر پنیرها باعث افزایش احساس سیری می‌شود. در نتیجه در کاهش کالری دریافتی و کاهش وزن موثر است. همچنین این پنیر حاوی مقدار زیادی کلسیم است که اگر با ورزش کردن همراه باشد، می‌تواند از بروز پوکی استخوان و درد مفاصل پیشگیری کند.

علاوه بر این، کلسیم موجود در این محصول لبنی، با فرآیندهای متابولیکی که باعث کاهش چربی می‌شود، ارتباط دارد.

خواص پنیر کوتیج

بدنسازی و افزایش عضله

از دیگر فوایدی که پنیر کاتیج دارد، باید به نقش آن در عضله‌سازی اشاره کنیم. به همین دلیل است که در بین ورزشکاران محبوبیت زیادی دارد. همانطور که گفتیم پروتئین آن نسبت به سایر پنیرها کمتر است، با این حال باز هم مقدار زیادی پروتئین دارد که بتواند در عضله‌سازی بدن ایفای نقش کند.

اگر بعد از تمرینات بدنسازی این نوع پنیر را مصرف کنید، می‌توانید انتظار افزایش حجم توده‌های عضلانی در بدن خود را داشته باشید. البته مصرف این پنیر باید با تمرینات مقاومتی و غذاهای حاوی پروتئین (سفیده تخم‌مرغ و سینه مرغ و ماهی) همراه باشد تا تاثیر بهتری روی بدن بگذارد.

کازئین موجود در پنیر کوتاژ 80 درصد از کل پروتئین این پنیر را تشکیل می‌دهد که به آرامی جذب بدن می‌شود و حتی به دلیل جذب کندتر در بدن، به مهار تجزیه عضلات کمک بیشتری می‌کند. بسیاری از بدنسازها این پنیر را قبل از خواب مصرف می‌کنند که به آزاد شدن مداوم اسید آمینه در خون و ماهیچه در طی شب کمک زیادی می‌کند. در نتیجه مانع از تجزیه و به تحلیل رفتن ماهیچه‌ها می‌شود.

مفید برای دیابتی‌ها

از دیگر خواصی که پنیر کاتیج دارد، باید به نقش آن در جلوگیری از مقاومت بدن در برابر انسولین اشاره کنیم. منظور از فواید آن برای افراد دیابتی، بیماری نوع 2 است که مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد. همچنین در بیماران قلبی هم مفید است، زیرا مانند سایر پنیرها حاوی نمک نیست.

در یک مطالعه مشخص شد، مصرف پنیر کوتاژ می‌تواند خطر مقاومت به انسولین را تا 21 درصد کاهش دهد.

تقویت استخوان‌ها

از دیگر فواید مصرف این پنیر، افزایش استحکام استخوان‌هاست. وجود فسفر و پنیر در آن به بهبود سلامت استخوان‌ها کمک زیادی می‌کند.

تقویت استخوان با پنیر کوتیج

کاربردهای پنیر کاتیج چیست؟

با توجه به بافت نرم و طعم ملایم، از این پنیر می‌توانید همراه با غذاهای زیر استفاده کنید:

        استفاده برای پنکیک یا وافل به جای شیر در زمان درست کردن خمیر

        استفاده برای درست کردن سالاد برای افزایش پروتئین

        مصرف همراه با میوه از جمله انواع توت، موز، هلو و خربزه

        استفاده با گرانولا و عسل

        جایگزین خامه ترش

        همراه با انواع سس

        همراه با اسموتی همراه با شیر و میوه

        برای وعده صبحانه و عصرانه با نان تست

        همراه با گردو

        همراه با لازانیا به جای پنیر ریکوتا

 قیمت پنیر کوتیج چقدر است؟

قیمت پنیر کوتاژ نسبت به سایر پنیرها تفاوت زیادی ندارد و می‌توانید زمان بسته‌بندی اطلاعات روی محصول را بخوانید. وزن، برند و میزان چربی در تعیین قیمت این محصول تاثیر زیادی دارد.

کاربرد پنیر کاتیج

طرز تهیه پنیر کوتاژ

اگر می‌خواهید خودتان در منزل این پنیر را درست کنید، به مواد زیر نیاز دارید:

        شیر: 2 کیلوگرم

        ماست: 6 تا 8 قاشق غذاخوری

        آبلیمو یا سرکه: 4 قاشق چایخوری

برای درست کردن این پنیر به صورت زیر عمل کنید:

ابتدا شیر را بجوشانید تا میکروب‌های از بین برود و همین که در حال جوشیدن است، آبلیمو (یا سرکه) و ماست را به آن اضافه کنید. کمی آن را هم بزنید و منتظر بمانید تا شیر دلمه دلمه شود. وقتی شیر سفت شد، شعله را خاموش کنید. اگر می‌خواهید پنیر کوتاژ سفت‌تر شود، بیشتر آن را روی حرارت قرار دهید.

در نهایت اجازه دهید کمی خنک شود و بعد آن را داخل یک کیسه نخی بریزید و در آن را با نخ محکم ببندید. یک سبد آبکش روی یک قابلمه قرار دهید به طوری که سبد فقط روی درب قابلمه بماند و داخل آن نیفتد. حالا کیسه حاوی پنیر را داخل آبکش قرار دهید تا آب پنیر از کیسه خارج شود و از آبکش عبور کند و داخل قابلمه بریزد. فراموش نکنید آب این پنیر هم فواید زیادی دارد و نباید آن را دور بریزید.

بعد از سفت شدن، طرز تهیه پنیر کوتاژ تمام می‌شود و باید آن را از کیسه خارج کنید و با چاقو برش بزنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

2.3 / 5. 3

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com