Skip to main content
0
2.3
(3)

تا به حال چند مدل سوپ خورده‌اید؟ کدام مدل سوپ را از همه بیشتر دوس داشته‌اید؟ هر طعمی را امتحان کرده‌اید، فراموش کنید زیرا امروز می‌خواهم یک سوپ فوق‌العاده خوشمزه و متفاوت را برای شما معرفی کنم. اولین بار که نام سوپ خامه‌ای را از زبان دوستم شنیدم، فکر می‌کردم با یک سوپ بی مزه روبرو خواهم شد! باورم‌ نمی‌شد که وجود خامه در سوپ می‌تواند تا این اندازه خوشمزه و متفاوت باشد، تا این که مزه آن را چشیدم. با امتحان کردن مزه آن، فهمیدم سخت در اشتباهم! به خاطر همین دستور طبخ آن را از دوستم گرفتم و از آن روز به بعد این سوپ به غذای پای ثابت خانه ما تبدیل شد؛ چون فرزندان و همسرم هم عاشق طعم آن هستند. در این مطلب قصد دارم طرز تهیه سوپ خامه‌ای مجلسی خوشمزه را برای شما بیاورم، پس با من تا انتهای این مقاله همراه شوید.

طرز تهیه سوپ خامه‌ای تبریزی

اصالت سوپ خامه‌ای به شهر تبریز بر می‌گردد و به عنوان یکی از سوپ‌‌های پرطرفدار این شهر شناخته می‌شود. من همواره این سوپ را به عنوان پیش غذا در مجلس و مهمانی‌هایی که می‌گیرم، استفاده می‌کنم؛ البته این سوپ را می‌توانید به عنوان وعده عصرانه یا شام هم استفاده کنید. در ادامه مطلب طرز تهیه سوپ خامه‌ای تبریزی را برای شما می‌آورم. سعی کنید مواد لازم را تازه تهیه کنید و به خوبی نکات را رعایت نمایید تا حاصل زحمت شما یک سوپ خوشمزه باشد.

مواد لازم

جو 2 فنجان
شیر 4 فنجان
هویج 1 عدد متوسط
اب مرغ سه فنجان
خامه 1 فنجان
جعفری خرد شده 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم
آب لیمو به میزان لازم

A close-up of a bowl of creamy mushroom soup, garnished with fresh herbs and black pepperطرز تهیه

  1. در مرحله اول برای طبخ سوپ خامه‌ای ساده باید جو را خیس کنید. من همیشه جو را 24 ساعت قبل از این که سوپ را بپزم، خیس می‌کنم. یعنی یک روز قبل از پخت سوپ، اول جو را شسته، پاک می‌کنم و آن در ظرف پر از آب می‌ریزم. با این کار جو مغز پخت می‌شود و در سوپ، بافت کاملا نرمی دارد. توجه کنید که از جو مرغوب برای این کار استفاده نمایید. در بسیاری از مواقع من تجربه استفاده از جو بی‌کیفیت را داشته‌ام. جوهای بی کیفیت بافت خیلی سفتی دارند و با 24 ساعت خیسانده شدن در آب هم باف نرمی پیدا‌‌ نمی‌کنند. اگر یادتان رفت که جو را از 24 ساعت قبل بخیسانید، بهتر است مدت زمان پخت آن را افزایش دهید.
  2. بعد از 24 ساعت، جو خیسانده شده را با مقداری کره و آب مرغ بپزید. برای این که مطمئن شوید جو پخته شده، باید کمی از جو را زیر دندان خورد کنید تا متوجه شوید مغز آن کاملا پخته شده است. در حین پخته شدن جو، هویج‌‌ها را هم رنده یا ریز کنید و روی جو بریزید.
  3. اگر می‌خواهید سوپ شما رنگ هویج نگیرد، بعد از خرد کردن یا رنده کردن هویج،آن را کاملا بشویید. هویج‌‌ها را روی یک پارچه نخی تمیز بریزید و خشک کنید. با این کار رنگ نارنجی هویج در سوپ پخش‌‌ نمی‌شود. البته اگر روی این موضوع حساس نیستید، این مرحله را نادیده بگیرید اما به طور کلی سوپ خامه با رنگ سفید آن شناخته می‌شود.
  4. حالا شیر و خامه را ترکیب کنید و آن را روی هویج و جو پخته شده بریزید. در نهایت هم ادویه‌‌ها را به دلخواه به مواد خود اضافه کنید. کمی صبر کنید تا سوپ برای 15 دقیقه بپزد. حالا جعفری خرد شده را هم روی آن بریزید و شعله را خاموش کنید. در نهایت سوپ خوشمزه شما آماده است.

طرز تهیه سوپ خامه‌ای با قارچ

اگر خیلی از طعم قارچ خوشتان‌‌ نمی‌آید می‌توانید طرز تهیه سوپ خامه‌ای ساده را که در بالا آوردم، استفاده کنید؛ اما در این قسمت طرز تهیه سوپ خامه‌ای با قارچ را هم آورده‌ام تا بتوانید طعم متفاوت‌تری از سوپ را امتحان کنید. ترکیب قارچ با سوپ خامه، یک طعم بسیار فوق‌العاده و خوشمزه ایجاد می‌کند که من به شخصه عاشق آن هستم.

مواد اولیه

خامه 100 گرم
جو نصف لیوان
آب مرغ یک لیتر
هویج یک عدد
کره 25 گرم
قارچ 200 گرم
شیر یک لیتر
آرد دو قاشق غذاخوری
مرغ به میزان دلخواه
نمک و فلفل به میزان لازم
آب لیموی تازه یک قاشق

طرز تهیه

برای تهیه سوپ خامه‌ای با قارچ، تا حدودی مراحل یکسانی را باید انجام دهید. در ادامه مرحله به مرحله نکات طبخ این مدل سوپ را هم برای شما خواهم آورد.

  1. مانند دستور قبلی باید جو را از 24 ساعت قبل بخیسانید. نکاتی که راجع به خیساندن جو و طبخ آن در قسمت بالا گفتم را حتما بخوانید و رعایت کنید تا سوپ بهتری داشته باشید.
  2. مرغ‌‌ها را با کمی پیاز آب پز کنید و جو را هم مانند دستور قبلی با آب مرغ بپزید. بعد از لعاب انداختن جو، به آن هویج رنده شده اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید کمی نمک و فلفل هم روی غذا بریزید.
  3. حالا نوبت به قارچ‌‌ها می‌رسد. آن‌‌ها را خرد کنید و کنار بگذارید. مرغ‌‌ها را هم حالت ریش ریش خرد کنید و همراه با قارچ روی سوپ بریزید.
  4. یک تابه جدا بردارید و کره را در آن ذوب کنید. حالا آرد را داخل کره بریزید و کمی تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود. حالا شیر را کم کم روی آرد بریزید و مرتب هم بزنید تا حالت گلوله گلوله نداشته باشد. حالا مواد را روی سوپ بریزید. شعله اجاق گاز باید خیلی کم باشد تا سوپ به خوبی پخته شود و جا بیفتد.
  5. هنگامی که خواستید سوپ را سرو کنید، خامه را هم روی آن بریزید و هم بزنید. آب لیمو را هم باید هنگام سرو روی غذا ریخته و نوش جان کنید.

A bowl of creamy mushroom soup with sliced mushrooms, parsley, and a spoon on the sideطرز تهیه سوپ خامه با کلم بروکلی

اولین بار که شنیدم سوپ خامه را می‌توان با کلم بروکلی ترکیب کرد، خیلی تعجب کردم. راستش را بخواهید فکر می‌کردم تنها قارچ می‌تواند در سوپ، مزه خوبی بدهد اما با استفاده از کلم بروکلی نظرم به طور کلی عوض شد. اگر از طعم کلم بروکلی خوشتان می‌آید، پیشنهاد می‌کنم یک بار هم سوپ خامه را با کلم بروکلی تست کنید تا این ترکیب متفاوت را از دست ندهید. در ادامه روش طبخ سوپ خامه با کلم بروکلی را هم برای شما می‌آورم.

مواد لازم

کلم بروکلی 400 گرم
کره 2 قاشق چایخوری
روغن یک قاشق چای خوری
پیاز ریز خرد شده یک عدد
تره فرنگی باریک ورقه شده 1 عدد
هویج خرد شده 1 عدد
برنج سفید سه قاشق غذاخوری
آب نصف پیمانه
برگ بو یک عدد
جوز هندی یک عدد رنده شده
خامه پرچرب رامک 4 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم
پنیر رامک 100 گرم

 

طرز تهیه

  1. در مرحله اول باید کلم بروکلی را به تکه‌‌های ریز‌تر خرد کنید. گلچه‌‌های کلم را جدا کنید و کنار بگذارید. ساقه‌‌های کلم را هم ببرید و پوست ساقه‌‌های ضخیم و بزرگ را بگیرید. ساقه‌‌ها را خرد کنید تا در سوپ حالت یکدست‌تری داشته باشند.
  2. یک قابلمه بزرگ روی حرارت متوسط بگذارید و داخل آن کمی روغن و کره بریزید. هویج، تره فرنگی و پیاز را باهم داخل قابلمه بریزید و مرتب هم بزنید. مواد باید تقریبا 5 دقیقه تفت داده شوند تا بافت پیاز کاملا نرم شود.
  3. در مرحله بعدی باید آب، برنج، ساقه‌‌های کلم بروکلی، برگ بو و کمی نمک هم روی مواد خود در قابلمه بریزید. حرارت اجاق را در حد متوسط نگه دارید و اجازه دهید مواد جوش آیند. بعد از آن که مواد شروع به قل زدن کردند، حرارت را کم کنید و صبر کنید تا 15 دقیقه در همین حالت مواد بجوشند.
  4. حالا گلچه‌‌های کلم را روی مواد قبلی خود بریزید و این بار درب قابلمه را ببندید و بگذارید سوپ به طور کامل پخته شود. پخت سوپ تقریبا بیست دقیقه طول می‌کشد. در این مرحله باید همه سبزیجات کاملا نرم و پخته شوند. برگ بو‌‌ها را در مرحله آخر از داخل سوپ جدا کنید.
  5. در مرحله بعد، فلفل سیاه، نمک و جوز هندی را روی مواد خود بریزید. این ترکیب می‌تواند چاشنی خیلی خوب و خوشمزه‌ای برای سوپ شما باشد.
  6. در مرحله آخر هم نوبت به اضافه کردن پنیر و خامه می‌رسد. آن‌‌ها را هم اضافه کنید و بگذارید روی حرارت کم با سایر مواد کمی ترکیب شوند. در مرحله آخر مطمئن شوید که نمک و فلفل را به اندازه اضافه کرده‌اید. سوپ خوشمزه شما آماده سرو است. نوش جان!

نکات مهمی که باید بدانید

سعی کردم نکات مهم هنگام طبخ هر مرحله را در دستور طبخ بیاورم اما باز هم قلق‌‌های پخت سوپ را در این قسمت برایتان می‌آورم تا بتوانید یک سوپ خامه‌ای مجلسی داشته باشید.

  •       طعم شیر و خامه در این سوپ خیلی به چشم می‌آید؛ بنابراین اگر شیر و خامه خوشمزه یا تازه نباشند، طعم سوپ شما خوشمزه نخواهد شد. من همواره از شیر و خامه برند رامک برای طبخ سوپ خامه‌ای استفاده می‌کنم. محصولات این برند از شیر تازه گاو تهیه شده‌اند و خیالم از بابت طعم و تازگی آن‌‌ها همیشه راحت بوده‌است.
  •       حواستان باشد که خامه و شیر پرچرب رامک را بخرید؛ زیرا خوشمزه بودن این سوپ به پرچرب بودن آن بستگی دارد.
  •       وقتی می‌خواهید شیر و خامه را به مواد خود اضافه کنید، از نیم ساعت قبل آن‌‌ها را در دمای یخچال قرار دهید. با این کار مواد شما باهم دیگر بهتر ترکیب می‌شوند. برای اضافه کردن مواد، اول شیر را بریزید و در دقایق پایانی خامه را اضافه کنید.
  •       برای طبخ سوپ خامه ای، بهتر است درب قابلمه را نبندید؛ زیرا سریع سر می‌رود.
  •       من همیشه برای این که ظاهر سوپ زیبا و مجلسی شود، آن را تزئین می‌کنم. راستش را بخواهید معتقدم فقط مزه مهم نیست! و ظاهر غذا هم باید به دل آدم بنشیند تا بتوان طعم خوب آن را هم حس کرد. به خاطر همین برای تزئین سوپ خامه‌ای از فلفل سیاه، جعفری و سماق استفاده می‌کنم. ترکیب رنگی ادویه‌‌ها و موادی که اضافه می‌کنید، روی سوپ خامه‌ای بسیار خوب به چشم می‌آید.
  •       اگر گیاه خوار هستید، برای شما هم دستور ویژه‌ای دارم. افراد گیاه خوار می‌توانند به جای خامه از آب و آرد استفاده کنند. استفاده از شیر گیاهی به جای شیر و حذف آب مرغ و استفاده از آب خالی، پیشنهادهای دیگری است که به افراد گیاه خوار می‌دهم.
  •       در برخی از دستور طبخ‌‌ها از سیب زمینی هم برای درست کردن سوپ خامه‌ای استفاده می‌شود. اگر دوست دارید سیب زمینی به سوپ خامه‌ای اضافه کنید، باید آن را همراه هویج بریزید. سیب زمینی را هم باید پوست بکنید و مانند هویج رنده کنید. در نهایت همراه هویج روی سایر مواد خود بریزید و اجازه دهید تا کاملا پخته شود.
  •       حواستان باشد که در همان مراحل ابتدایی از جعفری خرد شده استفاده نکنید. جعفری را باید در مراحل نهایی پخت سوپ استفاده کنید تا ظاهر بدی در سوپ ایجاد نکند.
  •       برای پخت این مدل سوپ، می‌توانید از جو پرک یا جو پوست کنده استفاده کنید؛ اما توجه کنید که زمان پخت آن‌‌ها باهم دیگر فرق می‌کند. به طور کلی باید به مغز پخت شدن جو در این سوپ توجه داشته باشید تا بتوانید یک سوپ جو خوشمزه درست کنید.
  •       اگر از جو پرک استفاده کردید، مواد شما خیلی زودتر لعاب‌دار می‌شود. به طور کلی جو پرک باعث غلیظ‌تر شدن، غذا می‌شود؛ به همین خاطر باید میزان شیر یا آب مرغ را بیشتر کنید تا غلظت نرمال‌تری داشته باشید.
  •       بهتر است برای اضافه کردن خامه، آن را با کمی سوپ هم دما کنید و در مراحل پایانی روی سوپ بریزید. بعد از اضافه کردن خامه، وقتی سوپ چند قل زد، آن را خیلی سریع از روی حرارت بردارید.

کلام آخر

اگر به دنبال یک میان وعده یا پیش غذای خیلی خوشمزه هستید، پیشنهاد می‌کنم سوپ خامه را امتحان کنید. این مدل سوپ مزه‌ای متفاوت‌تر از هر نوع سوپی دارد که تا به امروز خورده‌اید! در این مطلب چند روش طبخ سوپ خامه‌ای را آوردم که با توجه به ذائقه و مواد اولیه‌ای که در منزل دارید، می‌توانید یکی را انتخاب کنید و نوش جان نمایید؛ علاوه ‌بر این، نکات مهمی را هم گفتم که کمک می‌کند سوپ خامه‌ای بهتر و خوشمزه‌تری داشته باشید.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

2.3 / 5. 3

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com