Skip to main content
2.5
(24)

ابتلا به بعضی از بیماری‌ها و خشکی مزاج اصلی‌ترین علل بروز دهان است
همه افراد ممکن است به خشکی دهان مبتلا شوند. خشکی دهان که به دلیل کاهش ترشح طبیعی بزاق ایجاد می‌شود می‌تواند فرد را دچار مشکلاتی مثل کاهش حس چشایی، مشکل در بلع و جویدن غذا، صحبت کردن و همچنین بیماری‌ها و عفونت‌های لثه‌ای و دندانی کند.

درمان خشکی گلو در طب سنتی

برای رفع خشکی دهان چندین راه حل خانگی وجود دارد که عبارتند از:

هیدراته کردن مداوم گلو

مرطوب نگهداشتن گلو و یا مصرف روغن‌های گیاهی یکی از راه‌هایی است که می‌توانید از خشکی دهان و گلو جلوگیری کنید. در طی روز مایعات زیاد بنوشید که حداقل آن برای افراد بالغ 8 تا 10 لیوان است. اگر در مناطق خشک زندگی می‌کنید، در زمان صبح که گلو خشک است، حتما حمام آب گرم بگیرید تا بخار آب گرم باعث مرطوب شدن دهان و گلو شود.

مصرف چای و عسل

یک راه درمان گیاهی خشک شدن دهان مصرف چای و عسل است. این معجون نه تنها گلوی خشک شده را تسکین می‌دهد، بلکه خاصیت ضدباکتریایی قوی هم دارد و مانع از سرفه‌های مداوم می‌شود. اگر سرفه به دلیل خشکی گلو و دهان است، بهتر است در طی روز یک فنجان چای و عسل میل کنید. چای نباید بیش از حد داغ باشد، زیرا خشکی گلو و دهان را تشدید می‌کند.

مصرف ژله و پاستیل

یکی دیگر از راه‌های درمان خشکی گلو در طب سنتی مصرف پاستیل است که مکیدن آن بزاق دهان را افزایش می‌دهد. این رطوبت اضافی در گلو باعث کاهش درد و خارش می‌شود. اگرچه در بازار قرص‌های حاوی اکالیپتوس یا منتول نیز وجود دارد تا خشکی گلو در تسکین دهد، اما مصرف پاستیل بهترین راه‌حل است که هیچ آسیبی هم به بدن نمی‌زند.

جویدن آدامس

یکی دیگر از راه‌های رفع خشکی دهان و گلو جویدن آدامس است. وقتی آدامس در دهان دارید، مغز فریب می‌خورد و دستور ترشح بزاق را به دهان ارسال می‌کند. در نتیجه اگر به دلیل خشکی دهان و گلو دچار سرفه‌های خشک می‌شوید، باید آدامس بدون قند بجوید.

غرغره کردن آب بعد از مسواک

به طور کلی غرغره کردن آب بعد از مسواک زدن یکی از بهترین راه‌ها برای جذب بهتر رطوبت در گلوست. شما می‌توانید مقدار کمی نمک را با یک فنجان آب ولرم ترکیب کنید و سپس با این محلول غرغره کنید. البته برای اینکه تاثیر بهتری از این روش برای رفع خشکی گلو بگیرید، باید مقدار نمک بسیار کم باشد. برای مثال نصف قاشق مرباخوری نمک را در یک فنجان آب ولرم ترکیب کنید تا باعث تحریک بیشتر گلوی شما و خشکی دهان نشود.

اصلاح نفس کشیدن

یکی از دلایلی که باعث بروز خشکی دهان و گلو و حتی بوی بد دهان می‌شود، نفس کشیدن نادرست است. اصل نفس کشیدن اینست که با بینی هوا را وارد ریه‌های خود کنید و سپس بازدم را از طریق دهان به بیرون هدایت کنید. در مواردی که با دهان هوا را به داخل ریه‌ها می‌کشید، باعث خشکی دهان و گلو می‌شود. این مشکل به ویژه برای زمانی که باد می‌وزد و هوا خشک است، بیشتر دیده می‌شود.

زندگی سالم را تمرکز کنید

مصرف کافئین و الکل به ویژه قبل از خواب یکی دیگر از دلایل ابتلا به خشکی دهان است. اگر سیکار می‌کنید، برای ترک آن از آدامس‌های نیکوتینی استفاده کنید. اگر به گرد و غبار آلرژی دارید، همیشه پنجره‌های خود را تا حد امکان بسته نگهدارید

درمان گیاهی خشک شدن دهان

اگر می‌خواهید با طب سنتی خشکی گلو و دهان خود را درمان کنید، این روش‌ها را پیشنهاد می‌دهیم:

  • مصرف ژل آلوئه‌ورا
  • مصرف دمنوش زنجبیل
  • دمنوش ریشه هالی هاک
  • دمنوش ریشه گل ختمی
  • دمکرده کاکتوس نوپال
  • مصرف اسپیلانتس
  • مصرف فلفل دلمه‌ای

خشکی دهان به علل مختلفی ممکن است ایجاد شود. ابتلا به بعضی از بیماری‌ها و خشکی مزاج اصلی‌ترین علل بروز این عارضه است. طب سنتی با توجه به طبع و مزاج افراد راهکارهایی درمانی دارد که می‌تواند موثر باشد.

رطوبت را به بدنتان برگردانید
بدن به‌طور کلی یک سیستم است و اعضای آن جدا از همدیگر نیستند. وقتی قسمتی از بدن دچار خشکی می‌شود سایر قسمت‌های بدن آب را جذب می‌کند و برعکس هنگامی که قسمتی از بدن مرطوب می‌شود به دیگر نقاط بدن رطوبت خود را پس می‌دهد. وقتی قسمتی از بدن مثل دهان دچار خشکی می‌شود این عارضه علامتی است از خشکی کل بدن.

برای رفع خشکی دهان اگر فقط رطوبت را به فضای دهان برگردانیم برطرف شدن خشکی موقتی خواهد بود اما اگر رطوبت را به کل سیستم بدن بتوانیم برگردانیم در این صورت مثمر ثمر خواهد بود و نتیجه بهتری حاصل می‌شود. بنابراین هنگامی که کل بدن را روغن‌مالی می‌کنیم رطوبت را به کل بدن برمی‌گردانیم که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. خشکی دهان در طبع‌های مختلفی دیده می‌شود و هر فردی بسته به اینکه چه طبعی دارد می‌تواند از راهکارهای ارائه‌شده استفاده کند.

افرادی که خشک‌مزاج هستند 
صاحبان طبع خشک ساده، که خشک‌مزاج هستند، مخاط دهان و بینی‌شان‌ خشک است. گاهی در چشم‌ها احساس خارش و سوزش می‌کنند و ممکن است یبوست مزاج داشته باشند. این افراد یک ساعت قبل از حمام می‌توانند کل بدنشان را با روغن بادام شیرین روغن‌مالی کنند و بعد از یک ساعت که روغن به‌خوبی جذب پوست و بدنشان شد استحمام کنند. هنگام استحمام به جای صابون از شامپوهای بدن مرطوب‌کننده استفاده کنند.

بعد از استحمام هم نقاطی که احساس خشکی بیشتری می‌کند مثل صورت و دست‌ها را با کرم‌های مرطوب‌کننده یا همان روغن بادام شیرین چرب کنند. از روغن‌زیتون، روغن کنجد و روغن بنفشه هم می‌توان استفاده کرد. البته روغن‌زیتون باید حتما تازه باشد چون روغن‌زیتون کهنه خود خشکی پوست ایجاد می‌کند.

افراد دارای طبع صفراوی
افراد صفراوی‌‌مزاج به‌خصوص صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوند طعم دهانشان تلخ است. رنگ پوستشان مایل به زرد است و سفیدی چشم آن‌ها کمی به زردی گرایش دارد. بدنشان به خواب کمی نیاز دارد و با میزان کمی از خواب هم بدنشان سرحال می‌شود و افرادی فعال و پرکار هستند. این افراد زود از کوره درمی‌روند و عصبانی می‌شوند و زود هم آرام نمی‌گیرند و مدت‌زمانی باید بگذرد تا عصبانیتشان فروکش کند.

صفراوی‌مزاج‌ها بوی عرق تندوتیزی دارند و مستعد خشکی دهان و سایر مخاط‌ها هستند. مصرف سکنجبین‌ها به این افراد کمک زیادی می‌کند. سکنجبین شربتی است که از سرکه و عسل یا سرکه و شکر درست می‌شود. خوردن غذاهایی مثل کاهو، خیار، ماست و دوغ به برطرف شدن خشکی بدن و دهان این افراد کمک می‌کند. نگه داشتن تخم خرفه در دهان به خشکی دهان این افراد کمک می‌کند. می‌توانند تخم خرفه را در دوغ بریزند و میل کنند.

بیماری‌های زمینه‌ای را درمان کنید
ابتلا به بعضی بیماری‌ها هم می‌تواند خشکی دهان را ایجاد کند، مثل سندروم شوگرن، دیابت، اضطراب، پارکینسون، عفونت‌های باکتریایی و ویروسی. افراد مضطرب که استرس زیادی را تجربه می‌کنند باید برای کاهش استرس به روان‌پزشک و روان‌شناس مراجعه کنند تا اضطرابشان رفع شود و درنتیجه خشکی دهان آن‌ها هم بهبود پیدا کند. سندرم شوگرن یک بیماری خودایمنی است که نشانه آن خشکی دهان و چشم‌هاست.

حدود 90 درصد از بیماران مبتلا به سندرم شوگرن زن هستند. اکثر افراد در زمان تشخیص بیش از 40 سال دارند که با مراجعه به پزشک می‌توانند با مصرف داروهای تحریک‌کننده بزاق، خشکی دهان خود را برطرف کنند و استفاده از اشک مصنوعی و پمادهای نرم‌کننده چشم، خشکی چشم را تا حد زیادی بهبود بخشند. اضافه کردن روغن بذر کتان به رژیم غذایی هم می‌تواند برای خشکی چشم آن‌ها مفید باشد. افراد مبتلابه دیابت، پارکینسون و عفونت‌های باکتریایی و ویروسی هم با مراجعه به پزشک باید اقدام به درمان بیماری کنند. با درمان بیماری علائم خشکی دهان کاهش پیدا می‌کند.
در آخر

طب سنتی یکی از راهکارهای رفع خشکی دهان است که ابتدا باید دلیل و علت آن را مشخص کنید. سپس با روش‌هایی که در این مطلب ارائه دادیم، به فکر درمان باشید. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

منبع: سلامت نیوز

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

2.5 / 5. 24

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com