Skip to main content
3
(35)

یکی از بهترین خاطراتی که در ذهنم به جا مانده، تابستان‌هایی‌ است که همه‌ ما در خانه‌ مادر بزرگ می‌ماندیم. از کله‌ صبح بدو بدو و بازی می‌کردیم تا وقتی صدای بزرگترها در می‌آمد آنقدر که ما را صدا می‌زدند و جواب نمی‌دادیم. و شب‌ها هم خسته و کوفته خود را میان ملحفه‌های گل گلی مادر بزرگ می‌انداختیم و کشک می‌جویدیم. مادربزرگ همیشه شب‌ها به ما کشک می‌داد و می‌گفت کشک بخورید خستگی از جان و تن‌تان بیرون برود و راحت بخوابید. واقعا هم حق با مادربزرگ بود و ما صبح روز بعد دوباره پر انرژی و سرحال بیدار می‌شدیم. حالا هم من می‌خواهم در این مقاله از فواید خوردن کشک قبل از خواب و خواص شگفت‌انگیز آن برایتان بگویم، پس با من همراه باشید.

فواید خوردن کشک قبل از خواب

فواید استفاده از کشک

کشک یکی دیگر از بی‌شمار فرزندان شیر است. فرایند ساخت کشک به این صورت است که با اضافه کردن باکتری به شیر و تخمیر آن به‌دست می‌آید. جدا از تاثیر و مزه بی‌نظیر این ماده غذایی، خواص بی‌شمار آن باعث محبوبیتش شده است.

از خواص و فواید کشک می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1: استفاده از کشک در وعده‌های غذایی باعث بهبود بخشیدن به عملکرد هضم غذا و همچنین آسان کردن کار سیستم گوارش می‌شود.

2: کشک نیز همچون شیر و بقیه فراورده‌های آن دارای مواد مغذی بسیاری برای استخوان است و در تقویت دندان‌ها نیز تاثیرات مثبت فراوانی دارد.

3: داشتن موهایی‌ نرم و لطیف چه در خانم‌ها و چه در آقایان باعث زیبایی بیشتر می‌شود. مصرف کشک برای داشتن موهای سالم نیز بسیار مفید بوده، حتی به طوریکه بسیاری از مردم، کشک را به صورت مستقیم بر روی پوست سر قرار می‌دهند. برای داشتن موهای بدون شوره و نرم از این ماده غنی استفاده می‌کنند.

4: کشک با خواص شگفت‌انگیزی که دارد، قسمت مهمی از وعده‌های غذایی انسان را تشکیل می‌دهد. به طوری که امروزه بخش جدایی ناپذیری از فرهنگ و سفره‌های ماست. این ماده مغذی دارای پروتئین، چربی، کلسیم، آهن و مواد مفید بسیار است، که هر کدام به نوبه خود منافع بسیاری برای بدن انسان دارند.

5: آیا اضافه وزن دارید؟ این بار هم کشک به کمک شما می‌آید. اگر قصد کاهش وزن دارید هرگز کشک را در برنامه غذایی خود فراموش نکنید. کشک با توجه به این‌که دارای مقادیر زیادی کلسیم است، تاثیر بسزایی در کاهش وزن دارد. همچنین کسانی که در رشته بدنسازی هستند می‌توانند از این ماده شگفت‌انگیز به عنوان یک مکمل مفید در برنامه خود استفاده کنند.

6: یکی دیگر از فواید کشک، پیشگیری از مشکلاتی قلبی‌ است. بله کشک حتی در این مورد نیز سهمی داشته و با توجه به مواد مغذی که داراست باعث افزایش سلامت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

7: پوستی سالم و درخشان رویای هر کسی است. این ماده شگفت‌انگیز در تامین مواد مورد نیاز پوست تاثیر بسزایی داشته زیرا دارای ویتامین E است و باعث درخشندگی و زیبایی پوست می‌شود. همچنین می‌توانید به عنوان یک ماسک خانگی از آن بهره ببرید.

8: امروزه استرس و اضطراب از مشکلاتی است که همه‌ی ما با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. کشک همچنین در تعادل عملکرد ذهن و ایجاد آرامش، کمک کننده خوبیست و سبب کنترل استرس و اضطراب می‌شود.

9: از فواید خوردن کشک قبل از خواب می‌توان به این مورد اشاره کرد که باعث خوابی آرام می‌شود. زیرا ترکیبات کشک به صورتی است که برای آرامش و کنترل سیستم عصبی بسیار مفید بوده و می‌توانیم با استفاده از مصرف کشک استرس را کاهش دهیم.

البته خواص و فواید کشک تنها محدود به این موارد نمی‌شود و استفاده روزانه از کشک می‌تواند تاثیرات بسیاری در سلامت شما ایفا کند. در اینجا تنها به تعدادی از آنها اشاره کردیم.

کشک را چگونه و همراه چه چیز هایی استفاده کنیم؟

کشک را می‌توان در غذا‌های بسیاری به کار برد که حالا تعدادی از آن را توضیح میدهیم.

کشک و بادمجان: کشک و بادمجان از غذاهای است که در اکثر نقاط ایران محبوبیت بالایی دارد. ترکیبات این غذای مفید و خوشمزه بادمجان، پیاز، مغز گردو، سیر، نعناع خشک با کشک است.

کشک و کدو: یکی دیگر از غذاهایی که در آن کشک استفاده می‌شود کشک و کدو است. این غذای کرمانی به سبک کشک و بادمجان پخت می‌شود اما به جای استفاده از بادمجان می‌توانید کدو را جایگزین کنید.

آش رشته: آش رشته از غذا‌های سنتی و محبوب ایرانی‌هاست. این غذای مقویی تشکیل شده از انواع حبوبات و سبزیجات است که با اضافه کردن کشک به آن می‌توانید یکی از خوشمزه‌ترین غذا‌های ایران را مزه کنید.

کله جوش: یکی دیگر از غذاهایی که در پخت آن کشک به کار می‌رود کله جوش است. این غذای خوشمزه در هر استان دستورپخت‌های متفاوتی دارد. شما هم می‌توانید آن را به روش و سلیقه‌ خود پخت کنید.

کشک در پخت و پز و آشپزی نیز قسمت مهمی از فرهنگ و نیاز ما را در بر گرفته با توجه به خواص بی‌شمار مزه خوب آن وجود کشک بر روی سفره های بسیار لازم است. می‌توانید غذا‌های بی‌شماری را با این محصول مقویی تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

انواع کشک

آیا این سوال برای شما هم ایجاد شده که کشک چگونه به دست می‌آید؟ ابتدا به چگونگی تشکیل کشک بپردازیم و سپس در مورد انواع آن توضیحاتی خواهیم داد.

کشک یکی از فراورده های فرعی شیر است. یعنی در اصل از دوغ ساخه می‌شود. یکی از روش‌های سنت ساخت و پخت و کشک استفاده از دوغ یا ماست بدون چربی است. به این صورت دوغی که پس از کره‌گیری به جا مانده را جوشانده و به غلظت مورد نظر می‌رسانند و آنچه به دست می‌آید کشک است. کشک دارای رنگ‌ها و انواع متفاوتی است.

کشک زرد

این نوع کشک از ماست گوسفند درست شده، و به صورت پودر زرد رنگ و خشکی است که در پخت انواع غذاها می‌توان از آن بهره برد. این نوع از کشک در خراسان جنوبی محبوبیت بالایی دارد و در غذا‌هایی مثل کاله جوش، حریره و یا گوشت قرمه از این نوع کشک استفاده می‌کنند.

کشک خشکو

کشک خشکو همان کشک عادی است که کوبیده و الک می‌شود. این نوع از کشک را نمی‌توان به صورت خشک استفاده کرد، اما برای غذا‌هایی همچون آش و بادمجان و…بسیار مناسب است. همچنین در قسمت جنوب ایران کشک خشکو را خیسانده و با خرما مصرف می‌کنند.

کشک دیگ چدنی

کشک دیگ چدنی همان طور که از اسمش پیداست با جوشاندن و غلیظ کردن دوغ در دیگ‌های چدنی به دست می‌اید. پس از به دست آمدن کشک خشک می‌توان آن را در آب خیسانده و برای غذا‌های متنوع از این کشک خوشمزه و متفاوت استفاده کنیم.

کشک لور

کشک لور همان کشک تازه است که بر خلاف کشک‌های دیگر به آن نمک اضافه نمی‌شود و در همان حالت تازه بدون خشک کردن استفاده می‌شود.

سویا کشک

سویا کشک که به نوبه خود تنوعی جدید در تولید کشک است. به این صورت تهیه می‌شود که این کشک را با پروتئین سویا ترکیب می‌شود، و با این کار ارزش غذایی سویا را به کشک اضافه می‌کنند. از این نوع کشک در غذا‌هایی همچون آش رشته، آش جو، حلیم بادمجان و … می‌توان استفاده کرد.

سخن پایانی

در نهایت ما در این مطلب از فواید خوردن کشک و همچنین تاثیرات مثبتی که استفاده این ماده مقویی غذایی دارد صحبت کردیم. همچنین در مورد غذا‌هایی که کشک در آن استفاده می‌شود توضیحاتی دادیم و مطلب خود را با اشاره به انواع کشک و پخت آن تمام کردیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3 / 5. 35

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com