Skip to main content
1.8
(8)

غروب‌های تابستان عادت کرده بودیم به خوردن غذاهایی که درست کردن آن وقت زیادی نمی‌گرفت. از املت و نیمرو گرفته تا کتلت سیب زمینی همه را امتحان کرده بودیم. اگرچه دور هم که باشیم هر غذایی که روی سفره باشد، طعم لذیذتری به خودش می‌گیرد، اما بعد از مدتی همه چیز تکراری می‌شد. به خصوص اگر به خاصیت مواد غذایی هم اهمیت بدهید و کمی هم تنوع طلب باشید، به دنبال غذاهای جدید می‌روید.

کوکوی کلم بروکلی یکی از غذاهایی بود که دستور پخت آن را یکی از همسایه‌ها به من داد. البته روش درست کردن او کمی ساده بود و من بعدها تصمیم گرفتم طرز تهیه کوکوی کلم بروکلی را حرفه‌ای یاد بگیرم. در اینجا سعی کردم این روش‌ها را با شما درمیان بگذارم.

چرا کوکوی کلم بروکلی؟

اگر بدانید در این گیاه چه خاصیت‌هایی نهفته است، همین حالا به بازار می‌روید و مقدار زیادی از آن را می‌خرید. کلم بروکلی یک گیاه کم کالری ست که می‌تواند برای رژیم وگان (گیاهخواری) گزینه مناسبی باشد. در این نوع کلم مقدار زیادی ویتامین C، ویتامین K، فولات، سلنیم، منگنز، فسفر، فیبر، پتاسیم، ویتامین A، تریپتوفان و ویتامین B6 وجود دارد. از سوی دیگر حاوی مقدار زیادی فلاونوئید و فیتونوترینت است که نوعی آنتی اکسیدان محسوب می‌شوند. پس همه جوره مصرف این کلم به سلامت بدن کمک می‌کند.

 

روش اول طرز تهیه کوکوی کلم بروکلی

برای درست کردن این غذا برای 4 نفر به مواد زیر نیاز دارید:
مواد لازممقدار
کلم بروکلینیم کیلو
تخم‌مرغیک عدد
پیازیک عدد متوسط
شوید و جعفری ساطورینصف فنجان
آرد4 قاشق غذاخوری
فلفل سیاه، زردچوبه و نمکبه مقدار کافی
روغن سرخ‌کردنیبه مقدار کافی

 

حالا برای درست کردن این غذا به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول: بخارپز کردن کلم بروکلی

کلم بروکلی را تمیز بشویید و به یک اندازه خرد کنید و داخل قابلمه بریزید. به اندازه یک لیوان آب داخل آن بریزید و روی حرارت کم قرار دهید. برای مدت 6 – 7 دقیقه صبر کنید تا کلم‌ها بخارپز و کمی نرم شود. فقط مراقب باشید بروکلی‌ها زیاد نرم نشود، زیرا در زمان سرخ کردن هم پخته می‌شوند. سپس آن‌ها را با چاقو حسابی ریز کنید.

مرحله دوم: اضافه کردن مواد به کلم

در این مرحله پیاز را رنده و آب و تفاله را از هم جدا کنید. جعفری و شوید را هم ریز کنید و همراه با آب پیاز داخل کلم بروکلی بریزید. در مرحله بعدی تخم‌مرغ را در یک ظرف جداگانه بشکنید و حسابی هم بزنید. بعد آن را داخل مواد اضافه کنید. حالا همه مواد را با هم ترکیب کنید.

مرحله سوم: اضافه کردن آرد و نمک

در این مرحله از طرز تهیه کوکوی کلم بروکلی نوبت به نمک، فلفل، زردچوبه و آرد می‌رسد. باید آن‌ها را هم در همین مرحله روی مواد بریزید و با دست ترکیب کنید تا یکدست شود.

مرحله چهارم: پختن کوکوی کلم بروکلی

حالا نوبت به پختن این غذا می‌شود. شما می‌توانید کوکوهای قالب گرفته را داخل سینی فر قرار دهید و سپس در دمای 180 درجه سانتیگراد به مدت 15 دقیقه بپزید. این روش را به کسانی که درژیم لاغری به سر می‌برند، توصیه می‌کنیم. همچنین روش دوم سرخ کردن است. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و به محض داغ شدن، از مواد قالب بگیرید و با روغن سرخ کنید.

 

روش دوم دستور پخت کوکوی کلم بروکلی

یک روش دیگر هم برای درست کردن این غذا وجود دارد که مواد دیگری را به آن اضافه می‌کنید. برای درست کردن این غذا به مواد زیر نیاز دارید:
مواد لازممقدار
کلم بروکلینیم کیلو
تخم‌مرغ2 عدد
زعفران دمکردهیک قاشق غذاخوری
مغزگردوی پودرشده5 قاشق غذاخوری
زرشک3 قاشق غذاخوری
سیر3 حبه
کره2 قاشق غذاخوری
آرد سفید2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
روغن سرخ کردنیبه مقدار لازم

 

برای درست کردن این روش طرز تهیه کوکوی کلم بروکلی به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول: ریز کردن کلم بروکلی

در این روش نیازی به بخارپز کردن کلم بروکلی ندارید و فقط باید تا جایی که ممکن است آن‌ها را کامل ساطوری ریز کنید. سپس داخل یک ظرف بریزید و سیرها را نیز رنده کنید و به آن‌ها اضافه کنید.

مرحله دوم: اضافه کردن مواد

تخم‌مرغ‌ها را در ظرف دیگری هم بزنید و سپس روی ظرف حاوی کلم بروکلی بریزید. زعفران دمکرده، فلفل سیاه و نمک را هم در همین مرحله داخل مواد کوکو بریزید. دقت داشته باشید اگر به زعفران دمکرده دسترسی ندارید، از یک قاشق چایخوری زردچوبه استفاده کنید.

حالا مواد را با هم ترکیب کنید تا یکدست شود.

مرحله سوم: اضافه کردن گردو زرشک

کره را ذوب کنید و داخل مواد بریزید. حالا نوبت به پودر گردو زرشک می‌رسد که باید آن‌ها را نیز به مواد اضافه کنید.

سرخ کردن کوکو

در این مرحله از طرز تهیه کوکوی کلم بروکلی مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید و روی شعله قرار دهید تا داغ شود. از مواد کوکو با قالب یا با دست بردارید و داخل روغن سرخ کنید. چند دستمال کاغذی داخل بشقاب قرار دهید و بعد از سرخ شدن پشت و روی کوکو، آن را روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافه آن گرفته شود.

شما می‌توانید در این روش دستور پخت کوکو کلم بروکلی از فر یا توستر هم استفاده کنید. به این صورت که مواد را با قالب درآورید و داخل ظرف مخصوص قرار دهید. یا روی سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و بعد کوکوها را داخل آن بچینید. دمای فر را روی 180 درجه و زمان را روی 15 دقیقه تنظیم کنید.

word image 13372 2 آشپزی طرز تهیه کوکوی کلم بروکلی با 2 روش

نکات مهم برای درست کردن کوکوی کلم بروکلی

برای درست کردن این غذا به چند نکته مهم دقت داشته باشید:

– در روش اول نباید کلم‌ها را خیلی بخارپز کنید. شل شدن کلم ظاهر و طعم آن را خراب می‌کند.

– تعداد تخم‌مرغ‌هایی که برای پختن این غذا استفاده می‌کنید، به سلیقه شما بستگی دارد. اگر مواد کوکو چسبندگی کمی داشت، میزان تخم‌مرغ‌ها را بیشتر کنید.

– از آرد برای سفت‌تر کردن مواد کوکو استفاده می‌شود. اگر مواد شل و آبکی بود، به اندازه یک یا دو قاشق از آرد بیشتری استفاده کنید.

یادتان باشد که …

کوکوی کلم بروکلی یکی از غذاهای خوشمزه‌ای ست که گیاهخواران به آن علاقه زیادی دارند. این غذای مغزی سرشار از ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز بدن است. شما می‌توانید در برنامه غذاهای ماهانه خود، این غذای ساده را هم قرار دهید.

روش درست کردن کوکو در فر یا توستر ساده‌تر است و البته مواد مغذی آن نیز حفظ می‌شود. اگر نمی‌خواهید چاق شوید، توصیه می‌کنیم از این روش برای درست کردن کوکو بروکلی استفاده کنید.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

1.8 / 5. 8

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com