Skip to main content
0
3.2
(95)

image2 1 آشپزی طرز تهیه سس کارامل با بهترین و ساده ترین دستور پخت

سس کارامل! جواب سوالی که در تمام طول مهمانی به آن فکر می‌کردم! داستان از آنجایی شروع شد که در مهمانی به من شیرینی‌های خوشمزه‌‍‌ای تعارف کردند که با سس مخصوصی تزئین شده بود. روی میز پذیرایی هم مقداری از سس موجود بود که می‌توانستیم با کیک‌ها و دسرهای مختلف آن را سرو کنیم. مزه آن سس به قدری خوشمزه بود که در کنار هر دسر و شیرینی ترکیب خوبی می‌ساخت. در ابتدا حدس زدم که این سس همان سس کارامل باشد اما طعم آن به قدری متفاوت بود که ترجیح دادم نام آن را از میزبان بپرسم. با سوال از میزبان متوجه شدم این سس همان سس کارامل بوده که میزبان خودش زحمت تهیه آن را کشیده است. به همین دلیل دستور تهیه آن را پرسیدم تا بتوانم در منزل یک سس کارامل خوشمزه داشته باشم. در ادامه دستور تهیه این سس را برای شما هم قرار خواهم داد.

مواد اولیه

قبل از هر چیز باید مواد اولیه سس را آماده کنید.

شکر نصف پیمانه
شیر یک چهارم پیمانه
خامه صبحانه 2 قاشق غذاخوری
کره نصف قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه سس کارامل

  •       مدت زمان آماده‌سازی 30 دقیقه
  1. در قدم اول باید شکر را ذوب کنید. برای این کار باید یک تابه بزرگ برداشته و نصف پیمانه شکر را داخل آن بریزید. توجه کنید که تابه حتما دسته‌دار باشد زیرا در غیر این صورت کار شما برای ذوب شکر سخت می‌شود. حالا شعله را روی حرارت متوسط تنظیم کنید تا تمام ذرات شکر ذوب شوند.
  2. برای آن که شکر کاملا ذوب شود باید مرتبا تابه را تکان دهید. توجه کنید که در این مرحله اصلا نیازی به قاشق برای هم زدن شکر و ذوب آن ندارید. اگر از قاشق استفاده کنید، احتمال این که در نهایت سس شما شکرک بزند بسیار زیاد است.
  3. در مرحله بعد باید شیر و خامه را در یک قابلمه کوچک ترکیب کنید. قابلمه را روی شعله ملایم گذاشته و اجازه دهید تا شیر و خامه کمی گرم شوند. توجه کنید که شیر و خامه در این مرحله نباید جوش بیایند و صرفا گرم شدن مواد کافیست.
  4. بعد از آن که شیر و خامه گرم شدند، آن‌ها را از قابلمه به یک لیوان دسته‌دار بریزید تا برای مراحل بعدی استفاده کنید. وقتی شکر کاملا ذوب شد و به رنگ شفاف در آمد وقت آن رسیده تا کره را به شکر اضافه کنید. کره را باید با سرعت زیاد و به شکل یکجا به شکر اضافه کنید.
  5. شعله زیر تابه را باید در این مرحله به کمترین حالت ممکن برسانید. در مرحله بعد شیر و خامه گرم شده را قاشق قاشق و به آرامی روی شکر بریزید. در آخر هم مواد را به خوبی و با سرعت هم بزنید تا به طور کامل یکدست شوند.
  6. در این مرحله باید غلظت سس را تنظیم کرده و اجازه دهید سس خنک شود. اگر دوست دارید سس کارامل شما کاملا سفت باشد باید آن را بیشتر روی حرارت نگهدارید اما اگر دوست ندارید سس کارامل خیلی غلیظ شود باید این مدت زمان را کاهش دهید. در نهایت وقتی سس را از روی شعله برداشتید، اجازه دهید در دمای اتاق بماند تا به ارامی سرد شود.

چه شکری برای سس کارامل مناسب‌‍‌‌تر است؟

هر چه شکر دانه ریزتر باشد، سس شما یکدست‌‍‌‌تر خواهد بود. شکر دانه درشت معمولا دیرتر ذوب می‌شود و در نهایت هم سس حالت یکدست نخواهد داشت. اگر احساس می‌کنید شکری که در منزل دارید دانه درشت است، باید ابتدا آن را آسیاب کنید تا ریزتر شود. البته نباید آنقدر شکر را در آسیاب له کنید که به حالت پودر درآید.

کلیدی‌ترین نکته در تهیه سس کارامل چیست؟

صبر! بله صبر کلیدی‌ترین نکته‌‍‌ای است که باید به آن توجه کنید. اجازه دهید تا شکر خوب ذوب شده و حالت روان به خود بگیرد. رسیدن به این حالت با افزایش سرعت یا هم زدن و یا افزایش شعله گاز ممکن نیست. بنابراین فقط صبر کنید تا طی گذر زمان شکر ذوب شود. معمولا با زیاد کردن شعله، شکر سوخته و در نهایت طعم کارامل شما کمی تلخ خواهد شد.

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که باید هنگام تهیه سس کارامل به آن توجه کنید، دمای نهایی خامه و کره است. منظور از دمای نهایی دمایی است که این مواد هنگام اضافه شدن به مواد دارند. کره باید تقریبا هم دمای اتاق شود تا بتوانید آن را روی مواد بریزید. اگر کره شما خیلی سرد باشد، احتمالا باعث می‌شود دانه‌های شکر حالت گلوله گلوله پیدا کنند. برای افزودن خامه هم توجه کنید که خامه را حتما به شکل گرم اضافه کنید. خامه سرد هم مانند کره سر، باعث گلوله‌‍‌ای شدن دانه‌های شکر شده و در نهایت بافت سس را خراب می‌کند.

سس کارامل را کجا استفاده کنیم؟

اگر تنها یک بار مزه سس کارامل را چشیده باشید، عاشق طعم آن خواهید شد. به همین دلیل دوست دارید آن را روی انواع دسرها و شیرینی‌ها امتحان کنید. سس کارامل هم به شکل سرد و هم به شکل گرم سرو می‌شود. بنابراین می‌توانید آن را روی انواع دسرهای گرم و سر امتحان کنید. انواع پنکیک، دسر، کیک ها، شیرینی ها، وافل و نان‌های صبحانه مختلف در کنار سس کارامل طعم بی‌نظیری خواهند داشت. اگر دوست داشتید سس کارامل را به شکل سرد استفاده کنید می‌توانید آن را در کنار دسرها، بستنی و نوشیدنی‌های خنک نوش جان کنید. بسیاری از افراد حتی به جای شکر، سس کارامل را به قهوه و چای خود هم اضافه می‌کنند. در هر صورت مزه خوب این سس، می‌تواند در کنار هر طعم دیگری بسیار خوشمزه باشد.

فوت و فن‌های مهم

  •       اگر دوست دارید سس کارامل شما رقیق باشد، باید صد گرم شیر عسلی را هم به ترکیب اولیه اضافه کنید. شیر عسل را باید همراه با خامه روی حرارت گذاشته و کمی گرم کنید، سپس هنگامی که شکر ذوب شد آن را با خامه روی شکر بریزید. سس کارامل رقیق معمولا برای سرو قهوه و انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم استفاده می‌شود.
  •       بهتر است تابه شما نسوز باشد تا شکر در طی حرارت دیدن نسوزد. علاوه بر این سعی کنید تا حد امکان از تابه‌هایی با رنگ روشن استفاده کنید تا بتوانید به طور کامل دانه‌های شکر را ببینید.
  •       اگر احساس کردید شکر هنگام اضافه کردن کره و خامه حالت گلوله مانند در آمد، نگران نشوید. در این شرایط بهتر است حرارت را کمی کمتر کرده و اجازه دهید دانه‌ها گلوله شده شکر کاملا در مواد حل شوند. از یک لیسک برای هم زدن شکر گلوله شده و باز کردن آن کمک بگیرید. در این شرایط باید سرعت عمل داشته باشید تا هر چه سریع‌‍‌‌تر این کار را انجام دهید. در نهایت هم مواد را به شکل داغ از صافی رد کنید تا یکدست شوند.

و در نهایت …

سس کارامل یک سس بی‌نظیر و بسیار کاربردی است که شما می‌توانید آن را روی هر نوع دسر و شیرینی استفاده کنید. جالب است بدانید سس کارامل را می‌توان حتی کنار چای و قهوه هم استفاده کرد. بنابراین محدودیتی در استفاده از این سس خوشمزه نخواهید داشت. اما نکته مهم اینجاست که چگونه می‌توان یک سس کارامل خوشمزه و یکدست داشت؟ چرا در برخی مواقع سس کارامل مزه زمخت دارد؟ چرا ذرات شکر در بعضی سس‌های کارامل حل نمی‌شوند؟ در این مطلب طرز تهیه سس کارامل را به طور کامل قرار داده و فوت و فن‌های مهم درست کردن آن را هم برشمردیم. با این توضیحات می‌توانید در منزل به شکل حرفه‌‍‌ای یک سس کارامل خوشمزه داشته باشید.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.2 / 5. 95

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com