Skip to main content
0
(0)

من همیشه ترجیح می‌دهم برای مهمانی‌های کوچک خانوادگی کیک‌ پذیرایی را خودم حاضر کنم. از یک طرف کیکی که در خانه پخته می‌شود، تازه است، از سوی دیگر همان طعمی را که دوست داریم می‌دهد. کیک با انواع و اقسام طعم‌ها می‌تواند دسر خوبی برای عصرانه یا صبحانه باشد. من از کودکی به طعم شکلاتی علاقه زیادی داشته‌ام و بیشتر اوقات دسرها و کیک‌هایم را با پودر کاکائو یا تخته‌های شکلاتی کاکائویی می‌پزم. کیک شکلاتی هم از آن دسته دسرهایی است که درست کردن آن کار سختی نیست. در اینجا قصد دارم طرز تهیه کیک شکلاتی را با شما در میان بگذارم.

 

مواد لازممقدار
آرد سفیدسه لیوان دسته‌دار
تخم‌مرغ3 عدد
شکریک لیوان دسته‌دار
روغن مایعیک لیوان دسته‌دار
شیر ESLیک لیوان دسته‌دار
خامهیک قاشق غذاخوری
کره100 گرم
پودر کاکائو6 قاشق غذاخوری
شکلات تخته‌ای۵۰ گرم
وانیلنصف قاشق غذاخوری
بکینگ پودریک قاشق غذاخوری

 

برای دستور پخت کیک شکلاتی ابتدا مواد آن را حاضر کنید. شاید بپرسید شیر ESL چیست و چطور آن را تهیه کنیم؟ این شیر طعم شیر تازه گاو را می‌دهد و می‌توانید آن را از سوپر مارکت‌ها تهیه کنید. حالا بعد از تهیه مواد به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول طرز تهیه کیک شکلاتی

در ابتدا تخم‌مرغ‌ها را در یک ظرف بشکنید و یک دقیقه حسابی هم بزنید تا کف کند. شیر تازه و خامه را در دمای محیط قرار دهید تا ولرم شود و سپس داخل تخم‌مرغ‌ها بریزید و دوباره هم بزنید. شکلات تخته‌ای و کره را با هم ترکیب کرده و روی حرارت کتری یا سماور ذوب کنید. سپس داخل تخم‌مرغ و شیر بریزید و دوباره ترکیب کنید تا مخلوط شما یکدست شود.

مرحله دوم: الک کردن آرد

آرد سفید را با بکینگ پودر، وانیل و پودر کاکائو ترکیب کنید. سپس برای از بین بردن گلوله‌ها، باید آن را الک کنید. شکر را هم داخل این ترکیب پودری بریزید و هم بزنید.

مرحله سوم: ترکیب مواد با هم

در این مرحله از طرز تهیه کیک شکلاتی ترکیب پودری را داخل مایع تخم‌مرغ بریزید و همزمان روغن مایع را هم به آن اضافه کنید و به صورت دورانی و به آرامی هم بزنید. همه مواد پودری را کم کم اضافه کنید تا مایع کیک گلوله نشود. اگر برای ترکیب مواد آن‌ها را داخل مخلوط‌کن بریزید، بهتر با همدیگر ترکیب می‌شوند. حالا مایع کیک شما آماده است و باید آن را بپزید. برای پختن کیک شکلاتی می‌توانید آن را به دو روش با قابلمه یا با فر بپزید.

 

طرز تهیه کیک شکلاتی

مرحله چهارم: پختن کیک با فر

برای دستور کیک شکلاتی باید از قبل فر را روشن کنید و آن را روی دمای 180 درجه قرار دهید تا به مدت 10 دقیقه گرم شود. سپس داخل قالب به اندازه یک قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید و همه جای آن را چرب کنید و روی حرارت کتری یا سماور گرم کنید تا کیک به آن نچسبد. وقتی قالب داغ شد، مایع کیک را داخل آن بریزید و در فر قرار دهید.

پخته شدن کیک در فر حدود 40 دقیقه طول می‌کشد. اگر بخواهید آن را با توستر تهیه کنید، مدت زمان پخته شدن کیک شکلاتی به قدرت المنت‌های توستر بستگی دارد که می‌تواند بین 50 دقیقه تا یک ساعت و نیم طول بکشد.

طرز تهیه کیک شکلاتی

پختن کیک شکلاتی در قابلمه

برای درست کردن کیک شکلاتی باید ابتدا قابلمه را با کمی روغن داغ کنید و یا به سراغ ظرف‌های تفلون و نچسب بروید و مایع کیک را داخل آن بریزید. بعد قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا برای مدت 5 دقیقه گرم شود و بعد حرارت را کم کنید و روی قابلمه دم‌کنی قرار دهید. به مدت 50 دقیقه صبر کنید تا کیک شما مغز پخت شود.

تزئین کیک شکلاتی

بعد از تمام شدن طرز تهیه کیک شکلاتی نوبت به تزئین آن می‌رسد که می‌توانید در آخرین مرحله از گاناش شکلاتی و سایر تزئینات آماده استفاده کنید. در فروشگاه‌های عرضه لوازم آشپزی و کیک‌پزی تزئینات خوراکی زیادی برای زیباتر کردن کیک وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

روش دوم طرز تهیه کیک شکلاتی بدون شیر

یکی دیگر از روش‌های درست کردن کیک شکلاتی بدون شیر است که برای آن به مواد زیر نیاز دارید:

  • آرد: 2 لیوان
  • شکر: یک لیوان
  • روغن: یک لیوان
  • شکلات خورد شده: 3 قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • پودر کاکائو: دو قاشق غذاخوری
  • بکینگ پودر: یک قاشق غذاخوری
  • وانیل: یک چهارم قاشق غذاخوری

برای طرز تهیه کیک شکلاتی با پودر کاکائو به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول: آماده کردن تخم‌مرغ‌ها

ابتدا تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و خوب هم بزنید تا رنگ کرمی و صاف پیدا کند. بعد شکر و وانیل را هم داخل تخم‌مرغ بریزید و خوب هم بزنید تا مایع کشدار بدست آید.

در همین زمان پودر کاکائو  و روغن مایع را در ظرف دیگری خوب هم بزنید و بعد داخل تخم‌مرغ بریزید و ترکیب را دوباره هم بزنید تا صاف و یکدست شود.

مرحله دوم: آماده کردن آرد

برای طرز تهیه کیک شکلاتی با بافت عالی باید آرد را سه مرتبه الک کنید تا صاف و نرم شود. بعد بکینگ پودر را هم به آن اضافه کنید. حالا مایع شکلاتی را با آرد ترکیب کنید و آن را با همزن برقی یا غذاساز هم بزنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند.

مرحله سوم: آماده کردن قالب کیک

برای اینکه کیک شکلاتی شما به قالب یا قابلمه نچسبد، آن را با روغن چرب کنید و بعد روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. بعد اجازه دهید خنک شوید و مواد کیک را داخل قالب یا قابلمه بریزید.

مرحله چهار: طرز تهیه کیک شکلاتی بدون فر

برای پختن این کیک بدون فر، باید مواد را داخل قابلمه بریزید. یک شعله پخش کن روی حرارت قرار دهید و سپس قابلمه حاوی مواد کیک را روی آن بگذارید. قابلمه شما به دم‌کنی نیاز دارد. ابتدا حرارت را برای مدت 5 دقیقه زیاد کنید تا مواد کیک گرم شود و همین که بخار کرد، حرارت را کم کنید. برای مدت 30 تا 45 دقیقه صبر کنید تا کیک شکلاتی شما با بدون فر پخته شود.

نکاتی برای دستور پخت کیک شکلاتی

اگر می‌خواهید کیک شکلاتی شما خوشمزه‌تر و بهتر شود، به این نکات دقت داشته باشید:

–          قالب کیک شما بهتر است پهنای بیشتری داشته باشد. اگر قالب عمق زیادی داشته باشد، دیرتر پخته می‌شود و مغز پخت شدن آن سخت‌تر خواهد بود.

–          برای اینکه متوجه شوید کیک پخته شده است یا نه، یک خلال دندان تمیز بردارید و داخل کیک فرو کنید. اگر خمیر به خلال نچسبید، نشانه پخته شدن کامل کیک است. اما اگر مقداری خمیر روی خلال ماند، باید اجازه دهید دوباره کیک پخته شود.

–          برای اینکه کیک طلایی رنگ شود، باید المنت بالای توستر یا گریل فر را در 7 دقیقه آخر روشن کنید. تمام مدت پخت کیک شکلاتی المنت پایین روشن باشد.

–          اگر قالب کیک عمق زیادی دارد، زمان پخت را زیاد و حرارت آن را کمتر کنید تا کیک مغز پخت شود.

 

تزئین کیک شکلاتی

 

–          مقدار پودر کاکائویی که برای طرز تهیه کیک شکلاتی استفاده می‌کنید، به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد. می‌توانید آن را کم یا زیاد کنید. اما کم و زیاد کردن سایر مواد غذایی در این کیک، ممکن است بافت کیک را بد فرم یا طعم آن را خراب کند.

–          اگر بخواهید برای طرز تهیه کیک شکلاتی آن را به مقدار کمتر یا نصف تهیه کنید، باید به جای سه لیوان آرد، یک و نیم لیوان آرد را درنظر بگیرید. سپس به همین میزان، مقدار سایر مواد کیک را نیز کمتر کنید. برای مثال شیر را یک سوم لیوان در نظر بگیرید.

–          اگر به طعم شیرین کیک شکلاتی علاقه‌ای ندارید یا به دلیل دیابت نمی‌خواهید خیلی شیرین شود، بهتر است به جای شکر از عسل طبیعی (یک فنجان) استفاده کنید.

–          استفاده از خامه در دستور پخت کیک شکلاتی اختیاری ست و می‌توانید بنا به سلیقه خود آن را حذف کنید. اما سایر مواد برای درست کردن این کیک لازم هستند و طعم فوق‌العاده لذیذی را به آن می‌دهند.

–          این کیک را می‌توانید با قالب‌های شکل‌دار تهیه کنید و بعد از آماده شدن آن را به صورت افقی از وسط برش بزنید. سپس در لابه لای آن موز له شده، گردو و گاناش شکلاتی بریزید و دوباره برش‌های کیک را روی هم قرار دهید.

  • برای طرز تهیه کیک شکلاتی با بافت عالی باید مواد را خیلی هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند و کیک شما حالت پف‌دار داشته باشد.
  • برای جلوگیری از کم شدن پف کیک، اگر آن را در توستر یا فر قرار دادید، تا زمان آماده شدن کامل کیک درب دستگاه را باز نکنید تا گرمای آن خارج نشود.
  • برای داشتن کیک شکلاتی با بافت اسفنجی از بکینگ پودر به اندازه استفاده کنید. این پودر عامل اصلی پف کردن کیک شماست.
  • به محض پخته شدن کیک آن را از قالب جدا کنید. اگر زمان زیادی صبر کنید، ممکن است کیک به قالب بچسبد و زمان جدا کردن مقداری از کیک به قالب بچسبد.
  • برای جدا کردن آسانتر کیک از قالب ابتدا اطراف کیک را با چاقو شل کنید و بعد یک بشقاب بزرگ یا سینی روی قالب کیک قرار دهید و آن را برگردانید. با کف دست به ته قالب بزنید تا کیک از آن جدا شود.
  • برای خوشمزه‌تر شدن این کیک شکلاتی می‌توانید 100 گرم خامه را با حرارت ملایم کتری یا سماور گرم کنید و 75 گرم شکلات تخته خرد شده داخل آن بریزید. این مخلوط را خوب هم بزنید تا یکدست شود و بعد کیک شکلاتی را با آن تزئین کنید.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

0 / 5. 0

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com