Skip to main content
3.3
(3)

من عاشق غذاهایی هستم که با عدس درست می‌شود. شاید دلیل آن سبک بودن این غذاست که مجبور نیستم برای هضمش ساعت‌ها پیاده‌روی کنم. از طعم لذیذ عدسی که بگذریم، با آن می‌توان انواع و اقسام غذا را تهیه کرد. اولین باری که عاشق سوپ عدس رژیمی شدم، در یک رستوران سنتی بود. آن زمان در مسافرت بودیم و باید صبحانه را در رستوران می‌خوردیم که در منوی غذاها ناگهان چشمم به سوپ عدس خورد و بدون آن که فکر کنم، سفارش دادم. اگرچه سال‌ها از این خاطره می‌گذرد، اما هنوز هم طعم آن عدسی رژیمی خوشمزه زیر زبانم جامانده است.

من بعدها تصمیم گرفتم در لیست غذاهایی که برای هر ماه درست می‌کنم، سوپ عدس را هم جا دهم. از آنجا که حتما شما هم مثل من عاشق این غذای ساده و سبک می‌شوید، در اینجا چند روش مختلف برای درست کردن این غذا را با شما به اشتراک می‌گذارم.

 

روش اول طرز تهیه سوپ عدس

برای درست کردن این عدسی رژیمی به مواد زیر نیاز دارد:
مواد لازممقدار
عدسیک فنجان
سینه مرغ200 گرم
هویج2 عدد متوسط
پیازیک عدد
سیب زمینییک عدد متوسط
رب گوجه فرنگیبه مقدار کافی
زردچوبه، فلفل سیاه و نمکبه مقدار کافی
روغنبه مقدار کافی

 

حالا که تصمیم دارید این غذای خوشمزه و سبک را بخورید، اینطور عمل کنید:

مرحله اول: پختن عدس و مرغ

در ابتدا عدس‌ها را به مدت یک ساعت در آب خیس کنید تا سریع‌تر پخته شود و نفخ آن کامل از بین برود. البته نفخ عدس مثل نخود و لوبیا چیتی نیست و زمان کمتری نیاز به خیساندن دارد. بعد هم عدس را بپزید تا نرم شود. همزمان با عدس باید مرغ را هم خورشتی خورد کنید و با عدس بپزید. سینه مرغ سریع پخته می‌شود. پس نیازی به پختن سریع‌تر یا جداگانه آن نیست.

طرز تهیه سوپ عدس

بعد از پختن عدس و مرغ، وقتی پوست عدس روی آب می‌آید آن را جدا کنید و دور بریزید تا عدسی شما شکل و ظاهر بهتری داشته باشد.

مرحله دوم: اضافه کردن سیب زمینی و هویج

در این مرحله از طرز تهیه سوپ عدس رژیمی، سیب زمینی و هویج را مکعب خرد کنید. هویج را داخل روغن تفت دهید تا حسابی نرم شود. سپس از روغن خارج کنید و سیب زمینی را با همان روغن تفت دهید تا نرم شود. حالا سیب زمینی و هویج را به عدس و مرغ در حال پخته شدن، اضافه کنید.

مرحله سوم: تفت دادن پیاز

پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن تفت دهید. به آن زردچوبه، فلفل سیاه و نمک اضافه کنید. کمی تفت دهید تا رنگ آن تغییر کنید. سپس رب گوجه فرنگی را هم داخل این ترکیب بریزید. در آخر پیاز را به غذا اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید برای مدت 10 دقیقه با حرارت کم و درب بسته، جوش بزند. وقتی سوپ عدسی رژیمی لعابی و غلیظ شد، شعله را کم کنید. غذای شما آماده است.

روش دوم دستور پخت سوپ عدس رژیمی

یک روش دیگر هم برای درست کردن این سوپ لذیذ وجود دارد که البته مواد بیشتری را باید در سوپ جا دهید. برای طرز تهیه سوپ عدس رژیمی با روش دوم به این مواد نیاز دارید:

– عدس: یک لیوان

– سیب زمینی متوسط: دو عدد

– پیاز: یک عدد

– گوجه فرنگی: 2 عدد

– رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذاخوری

– سیر یا پودر سیر: 2 حبه یا یک قاشق چایخوری

– عصاره گوشت مرغ: 2 عدد

– ادویه کاری: به مقدار کافی

– زردچوبه، نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی

– روغن: به مقدار کافی

طرز تهیه عدسی رژیمی

یکی دیگر از روش‌های درست کردن عدسی رژیمی استفاده از عصاره گوشت یا مرغ است که کارتان را ساده‌تر می‌کند. برای درست کردن این غذا اینطور عمل کنید:

مرحله اول: پختن عدس و سیب زمینی

ابتدا عدس را خیس کنید و بعد از یک ساعت روی آن آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. یک سیب زمینی را هم پوست بگیرید و داخل عدس بریزید و اجازه دهید با هم بپزد. وقتی هر دو کامل پخته شد، آب آن را جدا کنید و با گوشت کوب له کنید. البته روش دیگر این است که فقط سیب زمینی را له کنید و عدس، درشت و سالم باقی بماند.

مرحله دوم: تفت پیاز و سیب زمینی

در این مرحله از دستور پخت سوپ عدس رژیمی باید یک سیب زمینی دیگر را پوست بگیرید و مکعبی خرد کنید. سپس در روغن تفت دهید تا نرم شود. حالا از روغن خارج کنید و کنار بگذارید. پیاز را هم نگینی خرد کنید و در همان روغن تفت دهید. اجازه دهید پیاز نرم و شفاف شود، بعد، زردچوبه، پودر سیر، فلفل سیاه و نمک را اضافه کنید.

رب گوجه فرنگی و گوجه رنده شده را هم به پیاز اضافه کرده و مواد را خوب هم بزنید. اگر از سیر استفاده می‌کنید، باید آن را رنده کنید و همین حالا با پیاز تفت دهید تا عطر آن بلند شود. در مرحله بعد مواد را با سیب زمینی سرخ شده ترکیب کنید و دوباره تفت دهید.

مرحله سوم: اضافه کردن مواد با هم

در این مرحله باید عدس و سیب زمینی له شده را با آبی که از آن جدا کرده بودید، دوباره ترکیب کنید. مواد سرخ شده را هم داخل آن بریزید و روی حرارت قرار دهید. درب قابلمه را ببندید و حرارت را زیاد کنید تا برای 10 دقیقه جوش بزند. سپس حرارت را کم کنید و منتظر بمانید سوپ عدس رژیمی شما غلیظ و لعابی شود.

طرز تهیه سوپ عدسی با هویج و جعفری

یکی دیگر از روش‌ها برای تهیه این غذا استفاده از مواد زیر است:

– عدس: یک لیوان

– پیاز: یک عدد

– هویج: دو عدد متوسط

– جعفری ساطوری شده: نصف فنجان

– نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار کافی

– گوجه فرنگی رنده شده: 2 عدد

– رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذاخوری

طبق دستور پخت سوپ عدس رژیمی به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول: پختن عدس

در این مرحله مثل روش‌های قبلی نیم ساعت عدس را خیس کنید و سپس بپزید. وقتی عدس کامل پخته شد، آن را کنار بگذارید. فقط اگر پوست عدس به روی آب یا در دیواره‌های قابلمه جمع شد، آن‌ها را بگیرید و دور بریزید.

مرحله دوم: تفت هویج

حالا هویج را نگینی خرد کرده و در روغن تفت دهید تا نرم شود. سپس از روغن بیرون بیاورید و در همان روغن؛ پیاز نگینی را تفت دهید. وقتی پیاز نرم و شفاف شد، زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و گوجه رنده شده را اضافه کنید و خوب هم بزنید. رب گوجه فرنگی را در مرحله بعد اضافه کنید. همچنین جعفری ساطوری را هم داخل مواد بریزید و ترکیب کنید.

وقتی همه مواد برای 10 دقیقه تفت داده شد، دوباره هویج را داخل آن بریزید و چند دقیقه تفت دهید.

مرحله سوم: ترکیب مواد با هم

حالا دوباره زیر قابلمه عدس را روشن کنید. مواد تفت داده شده را داخل آن بریزید و درب قابلمه را ببندید. شعله را زیاد کنید تا چند دقیقه جوش بزند و بعد آن را کم کنید. اجازه دهید سوپ عدسی شما لعابی و غلیظ شود و بعد شعله را خاموش کنید.

نکات آخر

· زمان پختن عدس به آن نمک اضافه نکنید، زیرا باعث دیرپز شدن عدس می‌شود.

· برای خوشمزه‌تر شدن این سوپ از گوجه رنده شده در کنار رب گوجه استفاده کنید. اما به اختیار خود می‌توانید گوجه را حذف کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.3 / 5. 3

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com