Skip to main content
3.2
(5)

پنیر سفید

پنیر از جمله مواد غذایی پرطرفداری ست که عموما در وعده صبحانه به همراه سایر خوراکی‌ها مصرف می‌شود. آن‌هایی که از خوردن پنیر لذت بسیاری می‌برند و طرفدار این غذا هستند، حتما به انواع مختلف آن بیشتر توجه می‌کنند. پنیرها انواع متنوعی دارند که افراد با توجه به ذائقه و سلیقه خود یک نوع را برای مصرف انتخاب می‌کنند. 

دو نوع پنیر سفید و پنیر فتا، نمونه‌هایی از انواع پنیرها هستند که هر کدام روش تولید، ترکیبات و خواص مجزایی دارند. دانستن تفاوت‌های این دو نوع پنیر می‌تواند به شما در انتخاب یک نوع از آن هنگام خرید کمک کند.

پنیر فتا چیست؟

پنیر فتا نوعی از پنیر سفید رسیده در آب نمک می‌باشد که خاستگاه اصلی آن کشور یونان است و به طور سنتی در این کشور تولید می‌شود. برای تولید این پنیر عمدتا از شیر گوسفند استفاده می‌شود. البته ممکن است این پنیر از ترکیبی از شیر گوسفند و بز تولید شود. پس از تولید، این نوع پنیر را در محلول آب و نمک قرار می‌دهند تا طعم شوری به خود بگیرد. 

در این حالت سدیم پنیر هم افزایش می‌یابد. رنگ این پنیر، سفیدِ مایل به کرمی ست. بافت این پنیر نرم، نسبتا متخلخل، منسجم و مشابه پنیرهای لیقوان است و در تهیه انواع خوراکی‌ها از قبیل سالاد، نان‌های شکم‌پر (مانند پای)، ترکیب با سبزیجات پخته و روغن زیتون، ساندویچ، پیتزا، ماکارونی و …. استفاده می‌شود. 

به علاوه می‌توان این پنیر را به عنوان پنیر صبحانه، به همراه سبزیجات و نان میل نمود. میزان چربی و کالری پنیر فتا بسیار کم است. اما از نظر وجود پروتئین‌ها، املاح معدنی و ویتامین‌ها، ماده‌ای غنی محسوب می‌شود. در ادامه بیشتر در خصوص خواص و تفاوت‌های این دو پنیر توضیح خواهیم داد.

پنیر رامکپنیر سفید چیست؟

نوعی از پنیر می‌باشد که هم به صورت سنتی و هم پاستوریزه در کارخانه‌ تولید می شود. این پنیر بافت نرمی داشته و به شکل قطعاتی یکپارچه و یکدست است. این پنیر را از ماست چکیده یا صاف شده تهیه می‌کنند و در کشورهای خاورمیانه از جمله ایران محبوبیت زیادی دارد. 

این نوع پنیر از شیر گاو تهیه می‌شود و در وعده‌های غذایی مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. در سفره های ایرانیان این پنیر به طور سنتی از جمله غذاهایی ست که در وعده صبحانه میل می‌شود. از این پنیر برای تهیه دسرها و چاشنی سایر خوراکی‌ها و غذاها هم استفاده می‌شود.

اگر شما به خوردن این نوع پنیر عادت دارید، برند رامک می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. زیرا با وجود داشتن ترکیبات مفید و ارزش غذایی بالا در کنار داشتن طعم و بافت یک پنیر اصیل ایرانی ست و یک وعده غذایی مناسب محسوب می‌شود.

پنیر سفید و فتا رامکتفاوت‌های پنیر سفید و پنیر فتا

شاید تاکنون چندان به تفاوت‌های این دو نوع پنیر فکر نکرده یا کم‌تر اطلاع داشته باشید. لذا با مطالعه تفاوت این دو مدل پنیر می‌توانید یکی از آن‌ها را با توجه به طعم پنیر، ذائقه غذایی‌تان، قیمت، ترکیبات و ارزش غذایی، بافت، و …. انتخاب و خریداری کنید.

  • پنیر فتا عمدتا از شیر گوسفند و در برخی موارد از ترکیب با شیر بز تهیه می‌شود. اما پنیر سفید تماما از شیر گاو تهیه می‌شود.
  • به دلیل قرار گرفتن پنیر فتا در محلول آب و نمک به مدت زیاد، این نوع پنیر حالت دانه‌ای و شکننده به خود می‌گیرد. از این رو به راحتی روی نان مالیده نمی‌شود. اما پنیر سفید با وجود کم‌تر شور بودن، بافت نرمی داشته و به راحتی می‌توان روی نان مالید و آن را میل کرد.
  •  پنیر فتا حاوی مقادیر زیادی لاکتوز است. بنابراین افرادی که به این ماده حساسیت و تحمل کم‌تری دارند، نمی‌توانند این نوع پنیر را استفاده کنند. اما مصرف پنیر سفید به دلیل لاکتوز پایین برای این گونه افراد مانعی ندارد.
  • پنیر فتا به دلیل وجود مقادیر زیادی کلسیم، منیزیم، ویتامین D می‌تواند برای مبارزه با سرطان ترکیب قدرتمندی باشد. همچنین این پنیر با برخورداری از ترکیب هستیدین که در بدن به هیستامین تبدیل می‌شود، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
  • تفاوت این پنیر ها به نحوه نگهداری از آن‌ها هم مربوط می‌شود. پنیر فتا باید در محلول آب و نمک نگهداری شود. زیرا اگر در این شرایط نگهداری نشود، به سرعت خشک شده و مزه ترشی به خود می‌گیرد. اما پنیر سفید را می‌توان تا مدتی خارج از آب و نمک نگهداری کرد و این شرایط باعث تغییر حالت و مزه پنیر نخواهد شد.

پنیر پروبیوتیکپنیر سفید یا پنیر فتا؟

پنیر فتا که منشا یونانی دارد، در این کشور و سایر کشورهای اروپایی طرفداران بسیاری دارد. اما در کشورمان بیشتر پنیر سفید مورد مصرف مردم قرار می‌گیرد. زیرا پنیر فتا به دلیل بافت دانه‌ای و خرد‌شونده و همچنین شور بودن زیاد آن، کم‌تر با سلیقه و مذاق مردم سازگار است.

همچنین پنیر فتا شرایط خاص نگهداری دارد که باعث استقبال کم‌تر مردم برای استفاده از آن شده است. در این ارتباط، پنیر سفید رامک از جمله پنیرهای رامک است که طعم دلچسب و ارزش غذایی بالایی که دارد. این پنیر با روش کاملا پاستوریزه و از شیر تازه تهیه شده و با کیفیت بالا به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

پنیر سفید و فتا

سوالات متداول درباره پنیر سفید

نکات مهم برای نگهداری پنیر سفید کدامند؟

بهترین محیط برای نگهداری پنیر سفید، درون ظرف در بسته در یخچال است. اگر پنیر سفید در شرایط درستی نگهداری نشود، بافت نرم خود را از دست داده و خراب خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود پنیر سفید را حتما در یخچال نگهداری کرد. نکته مهم اینکه پنیر، نباید برای مدت طولانی در هوای گرم و در معرض نور خورشید قرار گیرد و باید در محیط و ظرفی مناسب قرار داشته باشد که از تماس با حشرات مضر و آلودگی های محیطی در امان باشد.

چرا حساسیت به پنیر سفید ایجاد می‌شود؟

بسیاری از افراد به بیماری عدم تحمل لاکتوز دچار هستند. زیرا بدن آن‌ها نمی‌تواند قند لاکتوز را به راحتی هضم کرده و دفع کند. نکته مهم این است که حساسیت به لاکتوز در پنیر ها وجود ندارد و به این دسته از افراد استفاده از پنیر توصیه می‌شود.

از سویی دیگر گاهی افراد به پروتئین موجود در پنیر حساسیت دارند. به همین دلیل گفته می‌شود که فرد حساسیت به پنیر دارد. معمولا حساسیت به پنیر، بعد از مصرف پنیر ایجاد می‌شود. البته گاهی حساسیت به پنیر مربوط به مواد دیگری است که همراه با پنیر خورده می‌شوند. برای مثال ممکن است حساسیت مربوط به نان (گلوتن)  مورد استفاده در کنار پنیر باشد.

آیا پنیر سفید موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود؟

بله، پنیر سفید می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و به آن برای مبارزه با بیماری‌ها کمک زیادی کند. مصرف یک تکه پنیر سفید منجر به تقویت سیستم ایمنی فرد می‌شود. البته نوع پنیری که استفاده می‌شود هم می‌تواند تفاوت چشمگیری ایجاد کند. پنیر سفید پروبیوتیک ویتامین D رامک، مواد مفید بیشتری داشته دارد، احتمال آن که بتواند باعث تاثیر مثبت روی سیستم ایمنی فرد شود بیشتر است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.2 / 5. 5

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com