Skip to main content
3.3
(6)

ماست موسیر یکی از انواع ماست‌های پرطرفدار و پرمصرف در ایران است. این نوع ماست را می‌توان در کنار غذاهای سنتی یا به عنوان میان وعده به همراه چیپس میل کرد و از طعم لذیذ و دلپذیر آن لذت ببرید. اما آیا می‌دانستید که ماست موسیر در کنار طعم خوشمزه‌ای که دارد، خواص متعددی هم برای سلامتی دارد؟ با ما همراه باشید تا خواص و ویژگی‌های این ماده لبنی را بررسی کنیم:

چرا ماست موسیر یک غذای سالم است؟

ماست یک منبع سرشار از پروتئین، کلسیم، پتاسیم، روی، فسفر و ویتامین‌های گروه B است. مصرف منظم ماست به تقویت استخوان‌ها، پوست، مو، ناخن، سلامت روده‌ها و ساماندهی قند خون کمک می‌کند. همچنین مصرف ماست باعث تولید سروتونین در مغز شده و به بهبود خلق و خو و کاهش استرس و اضطراب منجر خواهد شد.

موسیر نیز یک گیاه از خانواده سیر است که ریشه‌ای مانند پیاز دارد و برگ‌های آن باریک و بنفش رنگ است. موسیر دارای ترکیبات ضد باکتریایی، ضد قارچ، ضد التهاب و ضد ترومبین است. این ترکیبات از رشد باکتری‌های مضر در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کنند و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند. همچنین باعث کاهش التهابات بدن، حفظ سلامت قلب و عروق نیز می‌شود و از لخته شدن خون در رگ‌ها جلوگیری می‌کند.

ماست موسیر

ماست موسیر

ماست موسیر چطور می‌تواند فشار خون را کنترل کند؟

فشار خون، چگالی خود را در عروق نشان می‌دهد. هرچقدر که فشار خون بالاتر باشد، قلب هم باید سخت‌تر کار کند تا بتواند خون را به تمام بخش‌های بدن منتقل کند. هرچقدر که فشار خون بالاتر باشد احتمال بروز حملات قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های کلیوی و بیماری‌های چشم بیشتر خواهد شد اما مصرف ماست موسیر به دلایل زیر می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند:

  • ماست موسیر سرشار از پتاسیم است: ماست موسیر یک منبع غنی از پتاسیم است که به عنوان یک عنصر الکترولیت به تعادل آب و نمک در بدن کمک می‌کند. همچنین پتاسیم می‌تواند تاثیرات منفی نمک بر فشار خون را کاهش دهد و عروق را هم گشاد می‌کند.
  • ماست موسیر حاوی پروبیوتیک است: پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که در روده زندگی می‌کنند و به سلامت گوارش و دستگاه ایمنی کمک می‌کنند. برخی از پروبیوتیک‌های موجود در ماست موسیر قادر به تولید اسید لاکتیک هستند که باعث کاهش فشار خون و افزایش تولید نیترات می‌شوند. نیترات نیز باعث تحریک شدن گاز اکسید نیتریک می‌شود که عامل گشاد شدن عروق است.
  • ماست موسیر دارای ترکیبات ضد ترومبین است: ترومبین یکی از عوامل موثر در لخته شدن خون است. در صورتی که ترومبین بیشتر از میزان موردنیاز بدن باشد، احتمال لخته شدن خون در رگ‌ها و انسداد آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. ترکیبات ضد ترومبین موجود در ماست موسیر، میزان فعالیت ترومبین را کاهش داده و از لخته شدن خون داخل عروق جلوگیری می‌کنند.

چه مقدار ماست موسیر باید در روز استفاده کنم؟

میزان مصرف ماست موسیر به سلیقه، نیاز و وضعیت سلامتی شما بستگی دارد اما برخی منابع توصیه می‌کنند که روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم ماست موسیر مصرف کنید. این مقدار ماست موسیر حدودا ۱۴۰ تا ۲۱۰ کیلو کالری انرژی دارد و می‌تواند پروتئین، کلسیم، پتاسیم و پروبیوتیک‌های موردنیاز بدن را تامین نماید.

البته توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف ماست موسیر هم ممکن است عوارض نامطلوبی داشته باشد. برای مثال افرادی که به سیر یا فلفل حساسیت دارند با خوردن ماست موسیر ممکن است علائم آلرژیکی نظیر خارش، سرفه، خارش چشم و بینی را تجربه کنند. همچنین بیماران گوارشی، کبدی و کلیوی نباید بدون مشورت با پزشک ماست موسیر مصرف کنند.

به صورت کلی بهتر است قبل از شروع به مصرف ماست موسیر با پزشک خودتان مشورت کنید و در صورتی که به فلفل یا سیر حساسیت دارید، در مصرف ماست موسیر احتیاط کنید. همچنین در زمان تهیه ماست موسیر حتما به کیفیت آن توجه کنید. ماست موسیر رامک یکی از با کیفیت‌ترین انواع ماست موسیر در بازار به شمار می‌رود که خواص متعددی برای سلامتی دارد.

دیگر فواید ماست موسیر

علاوه بر تنظیم و کنترل فشار خون، ماست موسیر فواید متعددی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن: یکی از مهم‌ترین خواص ماست موسیر، تقویت سیستم ایمنی بدن است. همانطور که گفته شد موسیر از خانواده پیازها و سرشار از گوگرد است. این ماده معدنی خاصیت ضدباکتریایی دارد و مصرف آن از ابتلا بدن به بیماری‌های میکروبی جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر در صورت ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرما خوردگی و آنفولانزا، موسیر مثل یک آنتی‌بیوتیک خانگی عمل می‌کند و می‌تواند توان بدن در مقابله با این بیماری‌ها را افزایش دهد.
  • تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها: قابلیت دیگر ماست موسیر، تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها است. ماست حاوی مقادیر زیادی کلسیم است و موسیر نیز به دلیل داشتن فسفر، منیزیم و پتاسیم به رشد و تقویت سلول‌های استخوانی کمک می‌کند. دندان‌ها نیز عضو مهمی از بدن هستند که سلامتی آن‌ها به سلامتی استخوان‌ها گره خورده است. کمبود کلسیم، فسفر، پتاسیم و منیزیم به پوسیدگی دندان‌ها منجر می‌شود. مصرف ماست موسیر می‌تواند تمامی این مواد را برای بدن تامین کند و از پوسیدگی دندان‌ها و استخوان‌ها جلوگیری می‌کند.
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های گوارشی: اغلب افراد از بیماری‌های گوارشی رنج می‌برند. دلیل بخش زیادی از این بیماری‌ها مصرف نادرست غذا و عادت‌های نادرست غذایی است. یکی از خوراکی‌هایی که افراد دارای بیماری‌های گوارشی نمی‌توانند مصرف کنند سیر و پیاز است. اما موسیر موجود در ماست موسیر را می‌توانید به راحتی مصرف کنید. این موسیر دارای مواد پروبیوتیک است که باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارشی و هضم بهتر غذاها می‌شود. از طرفی مصرف موسیر برخلاف سیر و پیاز باعث بوی بد دهان نیز نمی‌شود به همین خاطر با خیال راحت می‌توانید آن را مصرف کنید.

سخن نهایی

ماست موسیر یک غذای خوشمزه و سالم است که می‌تواند به کنترل فشار خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند. ماست موسیر حاوی پتاسیم، پروبیوتیک‌ها و ترکیبات ضد ترومبیل است که باعث گشاد شدن عروق، تعادل آب و نمک و جلوگیری از لخته شدن خون می‌شود. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتواند تمامی خواص ماست موسیر را به اطلاع شما برساند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.3 / 5. 6

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com