Skip to main content
2.6
(8)

کروسان یکی از شیرینی‌های بسیار مشهور و البته خوشمزه در دنیا ست. این شیرینی خوشمزه که با نام کروسانت نیز شناخته می‌شود، متعلق به کشور فرانسه است. کروسان را می‌توان با مغزهای مختلفی طبخ کرد اما یکی از پرطرفدار‌ترین کروسان‌های حال حاضر، کروسان با مغز شکلاتی ست. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه کروسان شکلاتی را قرار داده و نکات مهم حین طبخ را هم بیان کنیم. اگر دوست دارید این شیرینی خوشمزه و خوش فرم را در خانه برای مهمانی بپزید، تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

مواد لازم برای تهیه کروسان شکلاتی

 

آرد مخصوص شیرینی‌پزی 5 پیمانه
شکر یک قاشق غذاخوری
پودر خمیر مایه فوری 1 قاشق غذاخوری
آب ولرم نصف لیوان
روغن مایع نصف لیوان
تخم مرغ یک عدد

 

طرز تهیه کروسان شکلاتی

برای تهیه این شیرینی خوشمزه کار خیلی سختی پیش رو نخواهید داشت اما باید مراحل را به ترتیبی که قرار می‌دهیم، پیش ببرید.

  1. در گام اول باید شکر را همراه با مقداری آب ولرم در یک ظرف مخلوط کرده و سپس به آن مایه خمیر فوری اضافه کنید. مخلوط حاصل را خوب هم بزنید تا یکدست شده و سپس درب آن را ببندید. مخلوط را برای ده دقیقه در مکانی گرم کنار بگذارید. این کار کمک می‌کند تا مایه خمیر عمل آید.
  2. در گام بعدی باید تخم مرغ را به گونه‌ای بشکنید که زرده و سفیده آن از یک دیگر جدا شود. زرده‌ای که جدا کرده‌‌اید را فعلا داخل یخچال قرار دهید تا در مرحله آخر از آن برای رومال کروسان استفاده کنید.
  3. سفید را به همراه روغن و شیر esl مخلوط کرده و تا حدی بهم بزنید که مخلوط یکدستی داشته باشید.
  4.     در مرحله بعد باید آرد را هم الک کرده و به آرامی و به صورت کم کم به مواد دیگر اضافه کنید. در نهایت شما یک خمیر کاملا یک دست خواهید داشت که کمی حالت چسبندگی نیز دارد.
  5. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، مقدار استفاده از آرد است. همانطور که می‌دانید میزان جذب آب در آرد‌های مختلف، متفاوت است. به همین دلیل ممکن است هنگام آماده‌سازی خمیر به این نتیجه برسید که به کل آرد نیازی ندارید. با توجه به این موضوع باید توجه داشته باشید که خمیر شما نباید خیلی سفت باشد. زیرا بعد از پخت، کروسان نرمی نخواهید داشت و بافت آن نیز پف‌دار و اسفنجی نمی‌شود.
  6. بعد از آن که خمیر کمی حالت چسبندگی پیدا کرد، آن را ورز دهید تا کاملا منسجم شود در ادامه نیز یک ظرف انتخاب کنید که حداقل دو برابر حجم خمیر گنجایش داشته باشد. سپس آن را با روغن چرب کرده و خمیر آماده شده را چونه بگیرید.
  7. بعد از آنکه خمیر را داخل ظرف قرار دادید، روی آن را سلفون بکشید و اجازه دهید یک ساعت در محل گرم باشد. این کار باعث می‌شود خمیر رسیده شده و حجم آن نیز دو برابر شود.
  8. بعد از رسیدن خمیر، باید آن را مجددا ورز دهید تا کمی پفش کم شود. حال آن را به دو بخش مساوی تقسیم کرده و مجددا هر بخش را نیز به 8 قسمت جداگانه تقسیم کنید. هر قسمت را به شکل چونه درآورده و با کمک وردنه کاملا پهن کنید. در مرحله بعدی باید چونه‌هایی که با کمک وردنه بازکردید را روی هم بگذارید.
  9. در مرحله بعد باید وردنه را برداشته و خمیری که به شکل لایه لایه روی هم قرار دادید را با قطر تقریبی نیم سانت کمی باز کنید.

10.از یک کاتر مثلثی کمک بگیرید تا خمیر را به شکل مثلث‌های یکدستی برش بزنید. اگر در منزل کاتر مثلثی شکل ندارید می‌توانید به کمک کارد هم این کار را انجام دهید؛ فقط باید توجه داشته باشید که مثلث‌های یکسانی را روی خمیر برش بزنید.

11.در گام بعدی باید سینی فر را یا با کمی روغن چرب کنید و یا با کاغذ روغنی بپوشانید.

  1. سپس روی لبه مثلث‌هایی که برش زده‌اید، کمی پنیر یا شکلات ریخته و مثلث‌ها را لوله کنید. خمیرهای لوله شده را باید طوری در سینی بچینید که با یکدیگر کمی فاصله داشته باشند. پارچه نخی تمیزی برداشته و روی خمیرها بگذارید و اجازه دهید تا برای مدت زمان کوتاهی مثلا 15 دقیقه بمانند.

13.درجه فر را روی 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا بعد از رسیدن خمیرها، فر کاملا داغ و آماده باشد.

14.برای آن که کروسان‌ها خشک نشوند، باید رطوبت داخل فر را افزایش دهید. بدین منظور یک کاسه آب جوش را داخل فر بگذارید و اجازه دهید فر داغ شود.

15.بعد از آن که خمیرهای لوله شده 15 دقیقه در دمای اتاق ماندند، باید زرده‌های تخم مرغ را روی آن‌ها بمالید. اگر دوست دارید می‌توانید کمی کنجد هم به روی کروسان‌ها بپاشید تا ظاهر زیباتری داشته باشند.

16.کروسان‌ها را در طبقه وسط گذاشته و اجازه دهید حدود 25 دقیقه در فر پخته شوند. بعد از پخت کروسان‌ها نیاز است تا گریل فر را هم روشن کنید تا سطح کروسان‌ها کمی طلایی رنگ شود.

17.در نهایت نیز کروسان‌ها را از داخل فر خارج کرده و اجازه دهید کمی خنک شوند.

کروسان خانگی شکلاتی

کروسان خانگی شکلاتی

کروسان با خمیر یوفکا

در قسمت قبل طرز تهیه کروسان شکلاتی را ذکر کرده و دستورالعمل تهیه خمیر کروسان را نیز آوردیم، اما اگر دوست دارید می‌توانید از خمیر یوفکا نیز استفاده کنید. در بازار به خمیر یوفکا آماده برای کروسان، خمیر هزارلا نیز گفته می‌شود. برای تهیه کروسان باید خمیر هزارلا را قبل از طبخ کروسان در دمای محیط بگذارید تا یخ آن باز شود. در مرحله بعد باید یک وردنه برداشته و خمیر را کمی پهن کنید. با کمک چاقو برش‌های مثلث شکل روی خمیر زده و با شکلات نوتلا داخل آن را پر کنید.

با نهایت دقت خمیر‌ها را پیچیده و روی کروسان را کمی کره ذوب شده بمالید. توجه داشته باشید که خمیر را نباید خیلی محکم ببندید، زیرا شکل و بافت خوبی نخواهد داشت. کروسان‌ها را در داخل فر با دمای 190 درجه سانتی‌گراد به مدت 20 دقیقه قرار دهید تا کاملا پخته شوند. توجه داشته باشید که به جای شکلات می‌توانید از مربا یا هر چاشنی دیگری که علاقه دارید نیز استفاده کنید.

کروسان خانگی با خمیر یوفکا

کروسان خانگی با خمیر یوفکا

نکات مهم در طبخ کروسان

تا اینجای مطلب راجع به طبخ کروسان در منزل توضیحاتی را ارائه کردیم اما اگر دوست دارید کروسان را حرفه‌ای‌تر بپزید، باید فوت و فن‌های پنهانی را راجع به آن بدانید.

  •       خمیرهای لایه‌ای مورد استفاده نباید خیلی سرد باشند. زیرا در این حالت وردنه‌کشی روی آن‌ها سخت می‌شود. در نهایت نیز کروسان حالت پف‌دار و لانه زنبوری نخواهد داشت. بهتر است میز آشپزی را کمی سرد نگه داشته و با خمیر روی آن کار کنید.
  •       بعد از پخت کروسان، اجازه دهید تا در دمای اتاق مانده و سرد شود. سپس یک چاقوی دندانه‌دار برداشته و آن را برش بزنید. اگر چاقو تیز نباشد و یا حالت دندانه‌دار نداشته باشد، احتمالا کروسان در برش له خواهد شد.
  •       هنگام برش کروسان باید حالت لانه زنبوری را در بافت آن پیدا کنید. منظور از بافت لانه زنبوری ایجاد حباب‌های هوا در داخل بافت خمیر به شکل منظم و یکنواخت است.

 

و در انتها …

کروسان خانگی شکلاتی یک شیرینی متفاوت و بسیار خوشمزه است که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را امتحان کنید. این شیرینی خوشمزه را می‌توانید در خانه و با ساده‌ترین وسایل طبخ کنید. در این مطلب طرز تهیه کروسان شکلاتی در منزل با خمیر یوفکا و همچنین با خمیر دست‌ساز را شرح دادیم. با کمک نکات گفته شده می‌توانید یک کروسان خوشمزه در منزل داشته باشید و از آن در مهمانی‌ها یا دورهمی‌های مختلف استفاده کنید.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

2.6 / 5. 8

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com