Skip to main content
3.3
(26)

شیرینی پای ثابت تمامی مهمانی‌های ما در هر زمان و به هر مناسبتی ست، اما چرا در هر مهمانی با شیرینی‌های تکراری از مهمانان پذیرایی می‌شود؟ این سوال قبل از هر مهمانی در ذهن من می‌چرخید و من بیشتر به این موضوع فکر می‌کردم که کاش می‌شد شیرینی خوشمزه و متنوع را برای پذیرایی از مهمانان آماده کنم. در همین فکر بودم که ناگهان به یاد شیرینی باقلوا افتادم. باقلوا استانبولی یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین شیرینی‌هایی بود که تا به آن روز می‌شناختم. به همین دلیل تصمیم گرفتم این بار با طبخ یک باقلوا استانبولی خوشمزه از مهمان پذیرایی کنم. اگر شما هم دوست دارید یک باقلوا استانبولی خوشمزه را در خانه طبخ کنید با من تا ادامه این مطلب همراه باشید.

طرز تهیه باقلوا استانبولی با خمیر خانگی

اگر فکر می‌کنید باقلوای استانبولی را فقط با خمیر یوفکا می‌توان درست کرد، سخت در اشتباهید! در این قسمت قصد دارم تا طرز تهیه باقلوا با خمیر خانگی را برای شما قرار دهم. هر چند دستور تهیه باقلوا با خمیر یوفکا را نیز در ادامه خواهم آورد.

طرز تهیه باقلوا ترکی

طرز تهیه باقلوا ترکی

مواد لازم جهت تهیه باقلوا ترکی

مواد لازم جهت تهیه شربت بار
شکر دو لیوان
آب یک لیوان
گلاب یک چهارم لیوان
زعفران دم کرده دو قاشق غذاخوری
آب لیمو یک قاشق غذاخوری
مواد لازم جهت تهیه خمیر باقلوا
زرده تخم مرغ 4 عدد
کره یا روغن جامد یا مایع 4 قاشق غذاخوری
شیر نصف لیوان
آرد سفید قنادی 2 لیوان
برای طبخ  مواد میانی هم به مواد زیر احتیاج خواهید داشت.
گردو آسیاب شده یک و نیم لیوان
شکر آسیاب شده دو قاشق غذاخوری

 

 

طرز تهیه باقلوا ترکی با خمیر خانگی

قبل از هر چیز باید شربت بار را آماده کنید. شکر را داخل آب حل کرده و آن را روی حرارت بگذارید. سپس شروع به هم زدن کنید تا جایی که از کف ظرف حباب‌هایی تشکیل شود. در گام بعد باید گلاب و زعفران و آبلیمو را به نسبتی که ذکر کردیم، به آب و شکر اضافه کنید.

اجازه دهید تا مواد ده دقیقه روی حرارت کمی بجوشند. بعد از 10 دقیقه شربت بار آماده استفاده است اما باید اجازه دهید تا کمی سرد شود.

در گام بعدی باید به سراغ آماده کردن خمیر خانگی بروید. یک ظرف گود انتخاب کرده و روغن و زرده‌های تخم مرغ را باهم مخلوط کنید. سپس به آن شیرesl هم اضافه کرده و ترکیب را خوب هم بزنید. توجه داشته باشید که شیر باید حتما به دمای اتاق برسد تا آن را به مواد اضافه کنید. در غیر این صورت اگر شیر خیلی گرم یا خیلی سرد باشد، خمیر شما به هیچ وجه کیفیت خوبی نخواهد داشت.

هنگامی که مواد یکدست شدند، نوبت به اضافه کردن آرد می‌رسد؛ اما باید آرد را به آرامی و کم کم اضافه کنید. اضافه کردن آرد را تا جایی ادامه دهید که خمیر حالت چسبناک نداشته باشد و دیگر به دست نچسبد. به محضی که متوجه شدید خمیر دیگر به دست نمی‌چسبد، اضافه کردن آرد و ورز دادن خمیر را متوقف کنید. زیرا اگر آرد را بیش از حد به خمیر اضافه کنید، باعث سفت شدن آن خواهد شد. بنابراین در نهایت خمیر ترد و خوشمزه‌ای نخواهید داشت. بعد از آماده شدن خمیر باید آن را داخل ظرف نگه داشته و روی آن یک پلاستیک بکشید.

ظرف دیگری برداشته و پودر شکر، هل و گردو را در آن با یکدیگر مخلوط کنید. مقدار کمی خمیر که تقریبا اندازه یک فندق باشد را برداشته و با کمک وردنه آن را پهن کنید. سپس با کمک انگشت شصت و اشاره خود سعی کنید در لبه‌های خمیر چین ایجاد کنید. بدین ترتیب وسط خمیر گود خواهد شد و شما می‌توانید به آن مواد میانی که آماده کردید را اضافه کنید. در مرحله آخر هم باید خمیر را دقیقا مانند یک بقچه شکل داده و بپیچید.

باقلواهای شما آماده طبخ هستند. آن‌ها را در یک سینی که از قبل چرب کرده‌اید چیده و سپس آن‌ها را در فر بگذارید. البته فر باید از قبل روی دمای 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم شده باشد. باقلواها در مدت زمان حدودا 20 دقیقه پخته شده و آماده سرو خواهند بود. بعد از آن که باقلوا را از فر خارج کردید، بلافاصله روی آن‌ها شربت باری که آماده کرده بودید را اضافه کنید.

البته یک روش دیگر هم برای پیچیدن باقلوا وجود دارد. در این روش باید خمیر را روی یک سطح صاف با کمک یک وردنه به طور کامل باز کنید. توجه داشته باشید که خمیر باید تا حد امکان نازک نازک پهن شود. سپس آن را در کف سینی فر که قبلا چرب کرده‌اید، قرار دهید. برای زیبایی بیشتر بهتر است با کمک کاتر کناره‌های خمیر را جدا کنید. سپس روی خمیر کمی کره آب شده مالیده و مواد میانی را به آن اضافه کنید. لایه بعدی مجددا یک لایه خمیر خواهد بود. این کار را باید تا 4 مرتبه تکرار کنید. در لایه آخر شما یک لایه خمیر خواهید داشت که باید روی آن را با کره ذوب شده چرب کنید. باقلواها را در این روش باید به شکل لوزی با یک چاقوی تیز برش داده و در داخل فر مطابق آنچه گفتیم بپزید. در نهایت هم باید گریل فر را به مدت 30 ثانیه روشن کنید تا رنگ آن طلایی شود.

در هر دو روش باید شربت بار را به شکل داغ روی باقلوا اضافه کرده و سپس آن را به مدت یک ساعت کنار بگذارید. بعد از گذشت یک ساعت می‌توانید یک باقلوای خوشمزه را سرو نمایید.

طرز تهیه باقلوا با خمیر یوفکا

طرز تهیه باقلوا با خمیر یوفکا

طرز تهیه باقلوا با خمیر یوفکا

اگر دوست دارید طرز تهیه باقلوا با خمیر یوفکا سه گوش را نیز امتحان کنید، در ادامه دستور طبخ آن را نیز قرار خواهم داد.

مواد لازم

  •       خمیر یوفکا مخصوص باقلوا یک بسته
  •       200 گرم گردو خرد شده
  •       250 گرم کره آب شده

مواد لازم جهت تهیه شربت دقیقا مانند چیزیست که در بالا ذکر کردم.

آموزش پخت باقلوای ترکی با خمیر یوفکا

  1.     شربت را مطابق دستوری که در بالا گفتم آماده کنید. توجه داشته باشید که شربت باقلوا نباید خیلی رقیق باشد. بنابراین اجازه دهید تا شربت روی حرارت ملایم کمی بجوشد تا به غلظت کافی برسد.
  2.     برای تهیه باقلوا ترکی باید ظرف مناسبی را انتخاب کرده و آن را روی خمیر یوفکا بگذارید. سپس خمیر را دقیقا به اندازه ظرف مورد نظر برش دهید. البته اضافه‌های خمیر را نباید دور بریزید زیرا می‌توانید آن را در وسط باقلوا استفاده کنید.
  3.     قالب مورد نظر خود را چرب کنید و سه لایه از خمیری که برش دادید را در کف آن بچینید. روی خمیر حدودا دو قاشق کره ذوب شده ریخته و آن را پخش کنید. در مرحله بعد می‌توانید اضافه‌های خمیر که در قسمت قبل برش دادید را اضافه کنید.
  4.     حالا نوبت اضافه کردن گردوهای خرد شده می‌رسد. گردوها را به شکلی یکدست در سراسر خمیر پخش کنید. در مرحله آخر هم باید تقریبا 3 لایه خمیر را روی مواد بگذارید. البته ما بین هر لایه خمیر باید کره ذوب شده را هم اضافه کنید. حالا لایه‌ها را با فشار کم دست بهم فشرده‌ کنید. سپس باقلواها را به شکل دلخواه برش زده و روی آن برای بار آخر کره ذوب شده اضافه نمایید.
  5.     همانطور که می‌دانید خمیر یوفکا بسیار ترد و شکننده است. بنابراین بهتر است روی آن را با کمک یک دستمال نمدار بپوشانید تا خشک نشود. سایر مراحل طبخ باقلوا در فر مانند آنچه در بالا ذکر کردیم، است.

کلام آخر

اگر شما هم مثل من به فکر طبخ یک شیرینی خوشمزه و متفاوت برای پذیرایی از مهمان خود هستید، پیشنهاد می‌کنم حتما این مقاله را مطالعه کنید. در این مطلب راجع به طرز تهیه باقلوا بدون خمیر یوفکا و هم چنین با خمیر یوفکا صحبت شد. با رعایت دستور العمل‌هایی که در این بخش گردآوری کردیم می‌توانید یک باقلوای ترکی خوشمزه طبخ نمایید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.3 / 5. 26

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com