Skip to main content
4
(4)

چند وقت پیش هوس یک استیک خوشمزه به سرم زد. به همین خاطر به رستوران معروفی در شهر رفتم. هنگام سرو غذا یک سس زرد رنگ در کنار سایر سس‌ها مقابلم گذاشته شد. در ابتدا فکر کردم این سس در واقع همان سس خردل ست اما با خوردن سس متوجه تفاوت در طعم آن شدم. در واقع طعم این سس به قدری خوشمزه بود که تاثیر بسیار زیادی روی طعم استیک نیز داشت. با نگاهی به میزهای اطراف متوجه شدم این سس را همراه با غذاهای دیگر مانند پاستا، چیزبرگر، همبرگر و حتی چیپس و سیب زمینی هم سرو می‌کنند. با پرسیدن نام آن، متوجه شدم این سس در واقع سس پنیر چدار است. به دلیل طعم عالی آن تصمیم گرفتم تا در کنار انواع فست فودها این سس را درست کنم. در ادامه طرز تهیه سس پنیر چدار را قرار خواهم داد تا شما هم بتوانید این تجربه متفاوت را در منزل اجرا کنید.

سس پنیر چدار خوشمزه خانگی

قبل از هر چیز باید مواد مورد نیاز را آماده کنید تا یک سس پنیر چدار بی‌نظیر در منزل داشته باشید:

مواد لازم

کره پاستوریزه سه قاشق غذاخوری
آرد سه قاشق غذاخوری
نمک یک چهارم قاشق مرباخوری
پودر خردل یک چهارم قاشق مربا خوری
فلفل سیاه پودر شده یک چهارم قاشق مرباخوری
شیر پرچرب یک و نیم پیمانه
پنیر چدار به شکل رنده شده یک پیمانه
  •       مدت زمان آماده سازی 30 دقیقه
سس پنیر چدار

سس پنیر چدار

طرز تهیه سس پنیر چدار

سس پنیر چدار با نام دیپ پنیر چدار و دیپ چیز نیز شناخته می‌شود. برای تهیه آن کافیست موادی که ذکر کردیم را مطابق آن چه در ادامه می‌آوریم باهم ترکیب کنید.

  1. یک قابلمه را روی حرارت قرار داده و سه قاشق غذاخوری کره را داخل آن بریزید. اجازه دهید کره آب شود.
  2. بعد از ذوب کره باید حرارت را خاموش کرده و بقیه مراحل را پیش ببرید. آرد، فلفل سیاه، پودر خردل و نمک را به مقداری که ذکر شد به کره اضافه کرده و خوب هم بزنید. بعد از هم زدن باید دوباره قابلمه را روی حرارت قرار دهید. برای مدت یک دقیقه دوباره مواد را این بار روی حرارت ترکیب کنید.
  3. حالا نوبت به افزودن شیر می‌رسد. بهتر است شیر پرچرب را برای این سس انتخاب کنید. شیر نباید به یک باره به مواد اضافه شود زیرا آرد را گلوله گلوله می‌کند. بهتر است شیر را به آرامی اضافه کرده و در حین اضافه کردن مرتب مواد را هم بزنید. با این کار مواد بهتر با یکدیگر ترکیب می‌شوند. بعد از اضافه کردن شیر باید مواد را تقریبا 5 دقیقه دیگر روی حرارت نگه دارید تا غلیظ شوند.
  4. در این مرحله باید پنیر را به مواد اضافه کرده و خوب هم بزنید تا پنیر ذوب شده و ترکیب یکدستی به دست آید. سس پنیر چدار شما آماده سرو است.

دستور دوم طرز تهیه سس پنیر چدار

در اکثر منابع دستور تهیه سس پنیر چدار به شکلی که در بالا آوردیم، ذکر شده است. با این وجود یک دستور تهیه دیگر نیز برای تهیه سس کوئه سو یا همان سس پنیر چدار وجود دارد که در ادامه ذکر خواهد شد:

مواد لازم

کره یک قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت 1 قاشق غذاخوری
خامه ترش شده سه چهارم پیمانه
پنیر چدار رنده شده یک پیمانه
سس سالسا 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

برای تهیه سس پنیر چدار با این روش باید مطابق مراحل زیر پیش بروید.

  1. یک ماهیتابه متوسط برداشته و کره را با حرارت در داخل آن ذوب کنید.
  2. نشاسته ذرت را بعد از ذوب کره به ماهیتابه اضافه کرده و در حین اضافه کردن مرتب هم بزنید.
  3. بعد از یکدست شدن مواد باید خامه  ترش را هم به نشاسته و کره اضافه کنید. ترکیب را خوب هم بزنید و اجازه دهید چند دقیقه روی حرارت ملایم باشد.
  4. وقتی حباب‌های ریزی روی مواد مشاهده کردید، باید سس سالسا و پنیر چدار را به آن اضافه کنید. ترکیب را مرتب هم بزنید تا پنیر اضافه شده کاملا ذوب شود. ترکیب باید در نهایت غلیظ شود. در انتها سس پنیر چدار شما آماده سرو است.

نکاتی برای تهیه سس پنیر چدار

  •       اگر دوست دارید سس پنیر چدار شما رنگ زردتری داشته باشد می‌توانید در ترکیب مواد آن کمی زعفران دم کرده اضافه کنید.
  •       در صورتی که به پنیر چدار دسترسی ندارید می‌توانید به جای آن از پنیر ورقه‌ای هم استفاده کنید. در این صورت دیگر نیازی به رنده کردن پنیر هم نخواهد بود.
  •       اگر دوست دارید می‌توانید از پودر پیاز هم در ترکیب این سس استفاده کنید زیرا طعم بهتری به آن می‌دهد.
  •       هنگامی که غلظت سس تقریبا مانند غلظت فرنی شد باید پنیر چدار را روی آن ریخته و هم بزنید. این کار کمک می‌کند تا مواد یکدست‌تری داشته باشید.
سس چدار را با چه غذا های بخوریم

سس چدار را با چه غذا های بخوریم

سس چدار را با چه غذاهایی سرو کنیم؟

سس پنیر چدار را می‌توانید به شکل سرد یا گرم با غذاهای مختلف سرو کنید. معمولا سس پنیر چدار گرم را همراه با غذاهایی چون سیب زمینی کبابی، پاستا، سیب زمینی سرخ شده، میگو سوخاری یا قارچ سوخاری مصرف می‌کنند. سس سرد هم معمولا همراه با ترتیلا سرو می‌شود. توپک سیب زمینی، انواع برگر و پاستا با ماست ایسلندی از جمله غذا‌های دیگری هستند که ترکیب آن‌ها با سس پنیر چدار می‌تواند طعم بسیار خوبی داشته باشد.

درباره پنیر چدار بیشتر بدانیم

اصالت پنیر چدار به کشور انگلستان باز می‌گردد. در واقع این کشور تنها کشوری بود که در زمان قدیم نوع پنیری خاص به نام پنیر چدار را در خط تولید داشت. نام این پنیر از واژه چد که در واقع غارهای نگهداری پنیر بودند، اقتباس شده است. البته براساس افسانه‌ها گویی این پنیر خیلی تصادفی و تقریبا 800 سال قبل کشف شد. داستان کشف این پنیر به فراموش کاری یک گاودار باز می‌گردد. این گاودار به طور اتفاقی در غارهای Chedd Gorge کمی شیر گاو را جا گذاشته بود. هنگام برگشت متوجه شد شیرها به مواد دیگری تبدیل شده‌اند که اتفاقا خوشمزه نیز بودند. بعد‌ها با بررسی‌هایی که روی این غارها انجام شد، مشخص گشت دمای داخلی غار همواره در طول روز یکسان و تقریبا 7 درجه سانتی‌گراد است. این دما درواقع مناسب‌ترین دما برای فرآوری پنیر است.

البته عده‌ای معتقدند اصالت این پنیر به رومیان باستان باز می‌گردد. در واقع رومیان باستان با تهیه پنیر چدار سعی داشتند تا مصرف شیر را در ماه‌های دیگر سال مانند پاییز و زمستان که شیردهی گاوها کمتر است، حفظ کنند. با تبدیل شیر به پنیر چدار، حمل و استفاده آن در مسافت‌های طولانی و در مسافرت‌های گوناگون هم میسر می‌شد. به همین دلیل با این شیوه ماندگاری شیر و استفاده از آن در گذر زمان ممکن می‌شد. با وجود این داستان‌ها هنوز هم داستان غارهای انگلیسی و فرآوری آن توسط یک گاودار انگلیسی پرطرفدارتر است.

پنیر چدار فرآوری شده از شیر گاو است و طیف رنگی متفاوتی از نارنجی پر رنگ تا زرد کم رنگ دارد. اگر قصد دارید پنیر چدار را برای مدت زمان طولانی‌تری نگهداری کنید، باید آن را در قسمت فریزر یخچال بگذارید. البته برای این کار توصیه می‌کنیم پنیر را به قطعات کوچک‌تر مانند قطعات 200 گرمی برش زده و در داخل پلاستیک در قسمت فریزر یخچال قرار دهید. این پنیر امروزه دومین پنیر محبوب در میان آمریکایی‌ها و محبوب‌ترین پنیر در کشور انگلستان محسوب می‌شود.

کلام آخر

سس پنیر چدار یک سس بی‌نظیر زرد رنگ است که حتما تا به امروز بارها و بارها مزه آن را در کنار انواع فست فودها چشیده‌اید. این سس خوشمزه دستور تهیه ساده‌ای داشته و شما می‌توانید در منزل و با مواد اولیه لازم آن را در مدت زمان کوتاهی تهیه کنید. اگر دوست دارید در کنار فست فودهای مختلف در منزل خود سس پنیر چدار داشته باشید، توصیه می‌کنم خواندن این مطلب را از دست ندهید زیرا در این مطلب دو دستور تهیه سس پنیر چدار همراه با نکات مهمی آورده شده است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

4 / 5. 4

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com