Skip to main content
3.3
(20)

چند وقت پیش، در منوی یک کافی شاپ دسری به نام کنافه را دیدم. با سفارش و خوردن این دسر خوشمزه عاشق طعم آن شدم. به همین دلیل تصمیم گرفتم با به دست آوردن طرز تهیه آن یک شیرینی کنافه خوشمزه در خانه درست کنم. این دسر عربی در واقع جزو خانواده باقلوا ترکی و باقلوا عربی ست. بنابراین اگر طعم این دو شیرینی خوشمزه را دوست دارید، قطعا طعم کنافه را نیز دوست خواهید داشت. در ادامه طرز تهیه کنافه لبنانی

را با تمام فوت و فن‌های آن قرار خواهم داد. اگر در منزل فر دارید می‌توانید از طرز تهیه کنافه ترکی در فر استفاده کنید. علاوه بر این طرز تهیه کنافه پنیری در ماهیتابه را نیز توضیح خواهیم داد.

آشنایی با کنافه عربی

کنافه با نام‌های گوناگونی چون کونفه و کونفی در عربی و همچنین رشته شعریه یا کادایف پنیری در زبان ترکی شناخته می‌شود. هر چند این دسر ریشه‌ای لبنانی و عربی دارد اما بیشتر در کشور ترکیه و به عنوان یک دسر ترکی سرو می‌گردد. این دسر از زمان امپراطوری عثمانی و برای اشراف و بزرگ‌زادگان آن زمان سرو می‌شده است. امروزه بیشتر این شیرینی را در مراسمات مذهبی مانند ماه رمضان و…. همراه با بستنی سنتی، سرشیر و تکه‌های موز و یا چای و شیرesl و قهوه ترک نوش جان می‌کنند.

o       مواد لازم برای 2 تا 3 نفر

o       مدت زمان آماده‌سازی 40 دقیقه

مواد لازم برای تهیه کنافه

 

 

 

رشته ترکی کادایف

300 گرم

پنیر لبنه

200 گرم

کره

150 گرم

خامه صبحانه

200 گرم

پنیر پیتزا

مقداری

کره برای چرب کردن ته ظرف

1 قاشق غذاخوری

پسته آسیاب شده برای تزئین

به میزان دلخواه

طرز تهیه کنافه پنیری عربی

طرز تهیه کنافه پنیری عربی

مواد لازم برای شربت کنافه ترکی

دو لیوان شکر
5 لیوان آب
مقداری زعفران دم کرده
مقداری دارچین
به اندازه دلخواه عرق بهار نارنج و یا گلاب

طرز تهیه کنافه با کادایف خشک

برای داشتن یک کنافه خوشمزه کافیست مراحل زیر را قدم به قدم پیش ببرید:

  1. قبل از هر چیز به سراغ درست کردن شربت دسر بروید. برای درست کردن شربت کافیست مقداری آب را در یک قابلمه متوسط ریخته و آن را تا مرحله جوش آمدن روی حرارت بگذارید.
  2. در مرحله بعد باید شکر را به آب در حال جوش اضافه کرده و مرتب ترکیب را هم بزنید تا به طور کامل ذرات شکر در آب حل شده و اثری از آن باقی نماند. در مرحله بعد نوبت به اضافه کردن زعفران می‌رسد. بعد از آن که زعفران را اضافه کردید، باید حدودا 30 دقیقه به شربت زمان دهید تا روی حرارت متوسط بجوشد و کمی غلیظ گردد. شربت باید حالت شهد به خود بگیرد. بعد از آن باید شعله را خاموش کرده و اجازه دهید شربت سرد شود.
  3. اگر دوست داشتید می‌توانید برای طعم بهتر به شربت کمی عرق بهار نارنج یا گلاب و یا مقداری دارچین اضافه کنید.
  4. در مرحله بعد باید به سراغ رشته‌های کادایف بروید. رشته‌ها را با کمک دست باز کرده و به قطعات ریزتر خرد کنید. حالا کره را روی حرارت بخار آب و به روش بن ماری ذوب کرده و به رشته‌ها اضافه کنید.
  5. حالا باید زعفران‌هایی که دم کرده‌اید را به مواد اضافه کنید. دو قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را به رشته‌های کادایف اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.
  6. یک ظرف مناسب (ترجیحا پیرکس یا ظروف نچسب) را انتخاب کرده و کف و دیواره‌های آن را با کره چرب کنید. می‌توانید در کف ظرف کمی زعفران دم کرده نیز بریزید. سپس رشته‌های کادایف را به دو بخش تقسیم کرده و قسمت اول را در ته ظرف بچینید. با کمک دست کمی سطح رشته‌ها را فشار داده و سپس به سراغ مرحله بعد بروید.
  7. پنیر خامه‌ای را در یک ظرف جداگانه با خامه ترکیب کنید. این کار را باید با نهایت صبر و حوصله انجام دهید تا هر دو ماده به خوبی باهم ترکیب شده و یکدست شوند. بعد از یکدست شدن مواد سپس خامه و پنیر را به رشته‌های کادایف اضافه کنید. برای طعم بهتر می‌توانید روی پنیر و خامه کمی پنیر پیتزا نیز اضافه کنید. حالا قسمت دوم رشته‌ها را نیز روی مواد ریخته و با کف دست کمی فشار دهید.
  8. نوبت آن رسیده که کنافه را در فر بگذارید. دمای 160 درجه سانتی‌گراد فر را روشن کنید و سپس کنافه را درون طبقه وسط قرار دهید. اجازه دهید تا کنافه حدود 35 دقیقه در فر بماند. برای آن که سطح کنافه رنگ طلایی داشته باشد می‌توانید در 5 دقیقه آخر، شعله‌های بالای فر را روشن کنید.
  9. بعد از پخت کنافه باید شربتی که آماده کردید را به آن اضافه کنید. کنافه را از فر بیرون آورده و شربتی که در مرحله اول آموزش دادیم را به شکل سرد به کنافه اضافه کنید. اجازه دهید تا شربت خوب به خورد کنافه رود، سپس با استفاده از پسته آسیاب شده می‌توانید آن را تزئین کنید. توجه داشته باشید که شربت را باید به محض خروج کنافه از فر به آن اضافه کنید زیرا با این روش شربت بهتر به خورد مواد می‌رود.
طرز تهیه کنافه در ماهیتابه

طرز تهیه کنافه در ماهیتابه

طرز تهیه کنافه پنیری در ماهیتابه

اگر در منزل فر ندارید می‌توانید از ماهیتابه به جای فر در پخت کنافه استفاده کنید. کافیست کنافه را در ته ماهیتابه مطابق آنچه توضیح دادیم بچینید. سپس اجازه دهید تا یک طرف کنافه سرخ شود. بعد از آن کنافه را برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ گردد. بعد از افزودن شربت می‌توانید آن را سرو کنید.

طرز تهیه کنافه با شیر عسل

اگر دوست دارید کنافه را در ماهیتابه تهیه کنید، این دستور پخت می‌تواند برای شما مناسب باشد. مراحل پخت کنافه در این روش بسیار مشابه روش قبلی است.

کنافه‌ها را مطابق آنچه در دستور قبلی گفتیم در کف یک ماهیتابه چیده و به آن خامه اضافه کنید. روی خامه‌ها مجددا کنافه ریخته و کمی با دست فشار دهید تا بافت آن منسجم‌تر شود. سپس ماهیتابه را روی حرارت بگذارید و حدودا 15 دقیقه صبر کنید تا کنافه‌ها سرخ شوند. بعد از سرخ شدن یک طرف، باید شیرینی را برگردانده تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود.

بعد از آن که دو طرف کنافه سرخ شد روی آن شیر عسل را ریخته و سپس آن را از روی حرارت بردارید.

پنیر مخصوص کنافه چیست؟

پنیر کنافه باید کم نمک باشد. بنابراین هنگام انتخاب پنیر برای کنافه باید از بین پنیر ریکوتا، ماسکارپونه و یا پنیر لبنه یکی را انتخاب کنید. البته اگر این مدل پنیرها را در دسترس نداشتید انتخاب پنیر موزارلا یا ترکیب پنیر لبنه و موزارلا هم می‌تواند مناسب باشد.

فوت و فن‌های مهم

اگر به دنبال طرز تهیه کنافه پنیری با بستنی هستید، کافیست کنار کنافه بستنی قرار دهید. طعم کنافه کنار بستنی بسیار فوق‌العاده خواهد بود.

طرز تهیه کنافه با رشته شعریه دقیقا مانند آن چیزی ست که در این مقاله به آن اشاره کردیم.

اگر طعم هل را دوست دارید می‌توانید در کنار زعفران از هل هم استفاده کنید. با این کار کنافه شما طعمی مشابه باقلوا ترکی خواهد داشت.

دسر کنافه در اکثر موارد به شکل گرم سرو می‌شود. زیرا اگر دسر سرد شود پنیر مورد استفاده در آن نیز سفت شده و طعم خوبی نخواهد داشت. البته برخی کنافه را به شکل سرد سرو می‌کنند. اگر دوست داشتید کنافه را به شکل سرد سرو کنید می‌توانید آن را در کنار شیر موز امتحان کنید.

کلام آخر

کنافه یکی از مشهورترین دسرهای دنیاست که اصالتی عربی دارد. اگر دوست دارید این دسر خوشمزه را در منزل تهیه کنید می‌توانید از دستور طبخی که در این مقاله قرار دادیم استفاده کنید. با کمک این دستور پخت می‌توانید محبو‌ب‌ترین دسر ترکی را در خانه و با ساده‌ترین مواد طبخ کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.3 / 5. 20

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com