Skip to main content
3
(4)

یکی از شیرینی‌هایی که طرفداران زیادی داشته و تقریبا پای ثابت تمامی مهمانی‌ها می‌باشد، نان خامه‌‌ای ست. من به دلیل علاقه زیادی که به طبخ شیرینی‌جات داشتم،  قبلا انواع متفاوتی از شیرینی‌ها را در منزل طبخ کرده بودم اما هیچوقت به فکر طبخ نان خامه‌‌ای نیفتاده بودم. زیرا فکر می‌کردم دستور پخت آن کمی سخت و پیچیده بوده و یا حداقل فرم‌دهی به خمیر برای طبخ شیرینی نان خامه‌‌ای نیاز به مهارت خاصی داشته باشد. اما یک روز دل را به دریا زدم و تصمیم گرفتم در منزل یک نان خامه‌‌ای خوشمزه طبخ کنم. در ادامه طرز تهیه نون خامه‌‌ای در خانه را قرار خواهم داد تا شما هم مثل من تجربه جدیدی از پخت شیرینی را به دست آورید.

درست کردن نان خامه‌‌ای

مواد با مقادیری که آورده شده‌‌اند برای تقریبا بیست نفر مناسب است. اگر به دنبال طرز تهیه نان خامه‌‌ای برای ۱۰ نفر هستید باید مقدار مواد را نصف کنید.

مواد لازم

o   مواد لازم برای 20 نفر

o   مدت زمان آماده‌سازی 60 دقیقه

آرد یک لیوان
کره 50 گرم
شکر نصف قاشق چای خوری
آب یک لیوان
تخم مرغ 4 عدد
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
بکینگ پودر یک چهارم قاشق چای خوری
خامه قنادی به مقدار لازم

 

طرز تهیه نان خامه ای

طرز تهیه نان خامه ای

طرز تهیه

برای طبخ یک نان خامه‌‌ای خوشمزه باید از مواد اولیه تازه استفاده کنید. علاوه بر این باید مراحلی که در ادامه ذکر می‌کنم را به ترتیب پیش ببرید تا یک شیرینی خوشمزه حاصل کار شما باشد.

  1. آب و شکر و کره را با هم دیگر ترکیب کرده و روی حرارت بگذارید. اجازه دهید تا با حرارت ملایم کره ذوب شود. بعد از چند جوش، ذرات شکر هم کم کم حل خواهند شد. مخلوط را هم بزنید تا تمامی مواد با هم ترکیب شوند. حالا نوبت اضافه کردن آرد است. آرد را به یک باره روی شهد ریخته و با کمک یک قاشق چوبی به خوبی هم بزنید. در انتها مواد باید حالت خمیری شکل به خود گرفته و به راحتی از ظرف جدا شوند.
  2. خمیری که آماده شده را داخل یک ظرف دیگر برده و کمی صبر کنید تا خنک شود. بعد از خنک شدن خمیر، با کمک همزن برقی مواد را مجددا کمی هم بزنید. در این مرحله باید تخم مرغ‌ها را هم به خمیری که آماده کرده‌اید اضافه نمایید. یکی یکی تخم مرغ‌ها را شکسته و روی خمیر بریزید. با همزن مواد را ترکیب کنید تا در نهایت یک خمیر کشدار و تقریبا براق داشته باشید.
  3. در گام آخر هم باید بیکینگ پودر و وانیل را مطابق آن مقداری که ذکر شد، روی خمیر ریخته و برای آخرین بار هم بزنید.
  4. برای درست کردن نان شیرینی باید خمیر را داخل یک ماسوره بریزید. با کمک ماسوره شکوفه، خمیر را شکل داده و با فاصله مناسب در سینی فر قرار دهید.
  5. فر را روی دمای 200 بگذارید تا کمی گرم شود. بعد از گرم شدن فر، سینی نان را داخل فر بگذارید و اجازه دهید تا نیم ساعت داخل فر بماند. بعد از گذشت نیم ساعت، نان‌ها طلایی رنگ شده و پف می‌کنند.
  6. سینی نان را از فر بیرون آورده و کمی صبر کنید تا نان‌ها سرد شوند. بعد از سرد شدن باید وسط نان را باز کرده و با خامه آن را پر کنید.

سوال دیگری که وجود دارد این است که از چه خامه‌‌ای برای پر کردن نان خامه‌‌ای استفاده کنیم؟ برای درست کردن خامه کافیست مقداری خامه قنادی تهیه کرده و با همزن چند دقیقه هم بزنید تا خامه پف کرده و حجم آن بیشتر شود. به اصطلاح به این خامه، خامه فر گرفته می‌گویند. حالا می‌توانید خامه را داخل ماسوره ریخته و با قیف کوچکی آن را به داخل نان خامه‌‌ای تزریق کنید.

طرز تهیه نان خامه ای بدون فر

طرز تهیه نان خامه ای بدون فر

طرز تهیه نان خامه‌‌ای بدون فر

اگر در خانه فر ندارید اما عاشق طعم نان خامه‌‌ای هستید، برای شما هم دستور خاصی را آماده کرده‌ام. با کمک این دستور نیازی به فر برای طبخ نان خامه‌‌ای نخواهید داشت و تنها با یک قابلمه می‌توانید نان خامه‌‌ای بپزید.

یک قابلمه برداشته و آن را روی حرارت ملایم با شعله پخش کن بگذارید. بهتر است برای گرم‌تر شدن قابلمه از یک دم کنی هم استفاده کنید. حالا یک سینی که از قطر قابلمه کوچک‌تر باشد را انتخاب کرده و با یک کاغذ روغنی کف آن را بپوشانید.

خمیری که مطابق دستور قبلی آورده شد را داخل قیف بریزید و سپس با فاصله مناسبی نان خامه ای‌ها را کنار هم در سینی به شکل منظمی قیف بزنید.

سری به قابلمه بزنید، اگر خوب گرم شده باشد می‌توانید سینی نان خامه‌‌ای را داخل قابلمه بگذارید. اجازه دهید نان خامه ای‌ها برای سی دقیقه روی حرارت پخته شوند. بهتر است روی قابلمه را با دم کنی بپوشانید تا نتیجه کار بهتر شود.

بعد از آن که شیرینی‌ها تغییر رنگ داده و کمی پف کردند، حرارت را خاموش کنید. در این مرحله نباید بلافاصله درب قابلمه را بردارید. اجازه دهید تا قابلمه کمی سرد‌تر شده و سپس سینی نان خامه‌‌ای را از آن خارج کنید.

مطابق روش قبل باید نان خامه ای‌ها را با خامه پر کنید. اگر دوست داشتید می‌توانید از موادی مانند شکلات ذوب شده یا پودر پسته برای تزئین سطح نان خامه استفاده کنید.

فوت و فن‌های مهم

هر چند دستور طبخ نان خامه‌‌ای به نظر ساده می‌آید اما رعایت نکات زیر کمک می‌کند تا شیرینی را به شکل حرفه‌‌ای‌تری طبخ کنید.

  •       قبل از هر چیز باید توجه داشته باشید که بهتر است نان‌ها در قسمت میانی مرکز سینی نباشند. زیرا این قسمت حرارت بیشتری دریافت کرده و امکان دارد نان‌های شما خیلی زود بدون آن که پخته شوند بسوزند. بهتر است چیدن نان‌ها روی سینی فر به گونه‌‌ای باشد که نان‌ها در گوشه سینی قرار گیرند. بدین ترتیب هم مغز پخت شده و هم تغییر رنگ آن‌ها خیلی زیاد نخواهد بود.
  •       نکته مهم دیگر راجع به اضافه کردن تخم مرغ‌ها به خمیر است. بسیاری گمان می‌کنند باید تخم مرغ‌ها را همراه با سایر مواد به طور یکجا در یک ظرف ریخته و هم بزنند. این روش اشتباه‌ترین روشی است که برای طبخ نان خامه‌‌ای می‌توانید انتخاب کنید. همانطور که توضیح داده شد، بهترین روش برای اضافه کردن تخم مرغ‌ها، اضافه کردن آن‌ها به شکل جداگانه روی خمیر است. علاوه بر این بعد از این که هر کدام از تخم مرغ‌ها را به خمیر اضافه کردید، باید خمیر را خوب ورز دهید تا نتیجه کار بهتر شود.
  •       معمولا زمان سی دقیقه بهترین زمان برای پخته شدن نان‌ها ست. بنابراین از باز کردن درب فر یا برداشتن درب قابلمه قبل از این بازه زمانی خودداری کنید.
  •       اگر بتوانید خمیر نان خامه‌‌ای را درست ترکیب کنید تقریبا نصف بیشتر راه را رفته‌اید. برای درست کردن خمیر نان خامه‌‌ای باید مرحله داغ زدن را به خوبی اجرا کنید. هنگامی که آب وکره و آرد را داخل قابلمه اضافه می‌کنید، باید خیلی تند خمیر را هم بزنید تا آرد به طور کامل در مواد دیگر مخلوط شود.
  •       کره نباید به شکل سرد به مواد اضافه شود. بعد ازخارج کردن کره از یخچال اجازه دهید تا مدتی در دمای محیط بماند و سپس آن را به مواد اضافه کنید.
  •       به محض آن که احساس کردید خمیر کاملا یکدست شده است، آن را از روی حرارت بردارید. زیرا حرارت زیاد باعث می‌شود نان در فر هنگام پخت تغییر شکل دهد.

سخن پایانی

یکی از شیرینی‌های خوشمزه‌‌ای که در هر مجلس و مهمانی طرفداران خاص خودش را دارد، نان خامه‌‌ای ست. اما آیا تا به حال به فکر طبخ آن در خانه افتاده‌اید؟ چه تکنیک‌ها و نکاتی برای طبخ نان خامه‌‌ای وجود دارد؟ با کمک نکات و دستور تهیه‌‌ای که در این مقاله ذکر کردیم می‌توانید یک نان خامه‌‌ای حرفه‌‌ای در خانه طبخ کنید.  اگر به دنبال طرز تهیه نان خامه‌‌ای برای ۴ نفر هستید کافیست مواد اولیه را متناسب با تعداد نفرات کم و زیاد کنید. 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3 / 5. 4

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com