Skip to main content
3.4
(9)

دونات یک شیرینی خوشمزه خارجی ست که طرفدارهای زیادی دارد و بچه‌ها عاشق آن هستند. این شیرینی یک گزینه مناسب برای میان وعده به شمار مسی‌رود و می‌توانید با مواد اولیه ساده در کوتاه‌ترین زمان آن را آماده کنید. اگر شما هم به این شیرینی علاقه دارید، با ما همراه باشید تا دستور پخت آن را با تمام فوت و فن‌ها در اختیار شما قرار دهیم:

طرز تهیه دونات خانگی با شیر

یکی از ساده‌ترین رو‌ش‌های پخت دونات، استفاده از شیر در ترکیبات آن است. برای این نوع دونات شما به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم برای طرز تهیه دونات خانگی با شیر
آرد سفید حدود ۵۰۰ گرم (حدودا چهار لیوان فرانسوی دسته‌دار)
شیر ۲۲۵ میلی‌لیتر (حدود یک لیوان فرانسوی دسته دار)
خمیر مایه فوری یک قاشق غذاخوری
نمک یک قاشق چایخوری
شکر دو قاشق غذاخوری
وانیل نصف قاشق چایخوری
تخم مرغ یک عدد
کره ۵۰ گرم
بکینگ پودر ۸ گرم
شکلات تخته‌ای ۲۰۰ گرم
روغن مایع دو قاشق غذاخوری

در جدول بالا طرز تهیه دونات با لیوان فرانسوی هم ذکر شده است تا مشکلی برای وزن کردن مواد نداشته باشید.

طرز تهیه دونات خوشمزه

طرز تهیه دونات خوشمزه

 

مراحل تهیه دونات خانگی با شیر

برای طرز تهیه دونات خانگی مرحله به مرحله، طبق آموزش زیر عمل کنید:

مرحله اول

ابتدا شیر را تا اندازه‌ای که دست را نسوزاند گرم کنید و سپس به همراه خمیر مایه فوری در یک کاسه مناسب بریزید. شیر و خمیر مایه را به خوبی با هم ترکیب کنید تا یکدست شوند. شکر را هم به همراه نمک و وانیل به کاسه اضافه کنید و کمی ترکیب نمایید تا مواد یکدست شوند. در ادامه تخم مرغ را هم اضافه کنید و کمی هم بزنید تا به خوبی با بقیه مواد یکدست شوند.

مرحله دوم

آرد را داخل کاسه الک کنید و آن را با همزن دستی مخلوط کنید تا خمیری، منسجم و نرم به دست بیاید. بافت خمیر باید به شکلی باشد که به دست نچسبد. بعضی از آردها آب کمتری جذب می‌کنند و به همین خاطر باید آن را به صورت مرحله به مرحله به مواد اضافه کنید تا خمیر دونات خشک و سنگین نشود و پس از سرخ شدن به خوبی پف کند.

مرحله سوم

زمانی که بافت خمیر به شکلی شد که به دست یا لیسک نچسبید، می‌توانید کره را به آن اضافه کنید. خمیر را به خوبی هم بزنید تا کره به صورت کامل به خورد خمیر برود. سپس بکینگ پودر را هم اضافه می‌کنیم و دوباره هم میزنیم. در این مرحله خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه ورز می‌دهیم تا کاملا منسجم و یکدست شود.

مرحله چهارم:

حالا یک ظرف مناسب را با کمی روغن مایع چرب می‌کنیم و خمیر را به صورت یک چونه بزرگ داخل آن می‌گذاریم. روی خمیر را هم با کمک قلم‌موی آشپزی کمی چرب کنید و روی آن را با استفاده از یک تکه پارچه یا سلفون بپوشانید. در صورت استفاده از سلفون بهتر است یک پارچه ضخیم هم روی آن قرار دهید. خمیر را به مدت یک ساعت در محیط آشپزخانه کنار می‌گذاریم تا به خوبی استراحت کند و حجم آن دوبرابر شود. پس از گذشت این مدت خمیر را به تخته کار منتقل کنید.

مرحله پنجم:

خمیر را به خوبی ورز دهید تا پف آن گرفته شود. سپس خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و هر کدام را به صورت جداگانه با وردنه صاف کنید. می‌توانید از کاتر مخصوص دونات یا یک لیوان فرانسوی و درب نوشابه برای برش دادن دونات‌ها نیز استفاده کنید. یک کاغذ روغنی را به قطعات کوچک‌تر برش می‌زنیم و هر تکه از خمیرهای قالب زده را روی یک تکه کاغذ روغنی قرار می‌دهیم. خمیرها را داخل یک سینی قرار دهید و روی آن‌ها را با یک دستمال بپوشانید. ۱۵ دقیقه دیگر به آن‌ها استراحت دهید تا به خوبی پف کنند و حجم‌شان دوبرابر شود.

مرحله ششم:

یک تابه مناسب را روی حرارت قرار دهید و به اندازه‌ای روغن سرخ کردنی داخل آن بریزید که دونات‌ها هنگام سرخ شدن داخل روغن شناور باشند. روغن باید کاملا داغ باشد اما حرارت زیر آن بهتر است که ملایم باشد تا روغن نسوزد. با کمک کاغذ روغنی زیر دونات‌ها آن‌ها را به روغن منتقل کنید و اجازه دهید سرخ شوند. بعد از اینکه یک طرف دونات‌ها طلایی شد، آن‌ها را برمی‌گردانیم تا طرف دیگر هم به خوبی سرخ شود. سپس آن‌ها را از روغن خارج می‌کنیم و روی دستمال حوله‌ای یا توری فلزی می‌گذاریم تا روغن اضافیشان به صورت کامل کشیده شود.

مرحله هفتم

در مرحله بعدی شکلات‌ها را داخل یک کاسه مناسب می‌ریزیم و روی بخار آب قرار می‌دهیم تا به روش بن‌ماری ذوب شوند. سپس روغن مایه را به آن اضافه می‌کنیم تا رقیق شوند. شکلات را داخل قیف کاغذی یا پلاستیکی میریزیم و با استفاده از آن دونات‌ها را تزئین می‌کنیم. دونات شما آماده است. نوش جان!

طرز تهیه دونات خانگی با ماست

طرز تهیه دونات خانگی با ماست تفاوت چندانی با روش تهیه آن با استفاده از شیر esl ندارد. فقط در این دستور پخت به جای شیر از ماست استفاده می‌شود و طبیعتا نیازی هم به گرم کردن آن ندارید.

فوت و فن‌های پخت دونات

مهم‌ترین نکته برای پخت دونات، تهیه خمیر مناسب است. خمیر دونات با سایر شیرینی‌ها کمی متفاوت است و نباید خیلی سفت یا خیلی شل باشد. خمیر شما باید به اندازه کافی استراحت کند تا بتوانید یک دونات پف‌دار و با کیفیت داشته باشید. پس از این هم که خمیر به خوبی ورآمد تمامی مراحل فرم‌دهی را انجام دهید و اجازه ندهید که خمیر بیش از اندازه استراحت کند. در صورت رعایت نکردن این نکته، دونات روغن زیادی جذب می‌کند و در هنگام خوردن احساس چرب بودن بیش از حد به شما دست می‌دهد.

در حین پخت دونات بهتر است تابه از شعله کمی فاصله داشته باشد و ترجیحا روی شعله مستقیم قرار نگیرد. همچنین در حین پخت هم تابه را به صورت دورانی بچرخانید تا دونات شما به خوبی پف کند و نسوزد. روغن باید حتما به دمای مناسبی برسد و بعد از آن دونات‌ها را داخل روغن بیاندازید. اگر روغن خیلی داغ باشد دونات‌ها سیاه می‌شوند و روی مزه آن هم تاثیر دارد. دمای کم روغن نیز باعث افزایش زمان پخت دونات می‌شود. بهترین دمای روغن برای پخت دونات چیزی بین ۱۸۰ تا ۱۹۰ درجه است.

مدت زمان پخت دونات نهایتا دو دقیقه است. یک دقیقه‌ی اول را به سرخ شدن یک طرف دونات و یک دقیقه دوم را به سرخ شدن طرف دیگر اختصاص دهید. در صورتی که دونات شما زمان بیشتری برای سرخ شدن نیاز دارد، حتما دمای روغن مناسب نیست.

در نهایت اگر می‌خواهید دونات شما عطر و بوی خوبی داشته باشد، می‌توانید از موادی مثل وانیل یا پودر هل در ترکیبات آن‌ها استفاده کنید. این دو پودر را می‌توانید با پودر قند مخلوط کنید و روی دونات‌ها بریزید.

سخن نهایی

دونات خانگی می‌تواند یک میان وعده جذاب برای بچه‌ها باشد. در این مقاله ما دستور پخت دونات خانگی را به همراه تمام فوت و فن‌های آن در اختیار شما قرار دادیم. امیدواریم که بتوانید با استفاده از این نکات یک دونات خوشمزه برای اعضای خانواده خودتان آماده کنید. 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.4 / 5. 9

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com