Skip to main content
3.2
(11)

طرز تهیه کاچی با شیر

کاچی یک دسر یا پودینگ ایرانی بسیار مقوی ست که با استفاده از طعم‌دهنده‌هایی مثل زعفران و گلاب و ترکیبی از ادویه‌هایی که طبع گرم دارند پخته می‌شود. منشا این دسر خوشمزه و مقوی به شهر کرمان برمی‌گردد. کاچی از همان قدیم‌ها توسط مادربزرگ‌ها و برای زنانی که تازه زایمان کرده‌اند یا بچه‌ها و افراد مریضی که ضعف جسمانی داشتند تهیه می‌شود. خیلی از مادربزرگ‌ها عقیده دارند که این دسر خوشمزه به بازیابی قوای جسمانی این افراد کمک می‌کند. خیلی از افراد هم عقیده دارند که اگر کاچی با روغن حیوانی، زعفران زیاد و انواع آجیل تهیه شود، می‌تواند هر بیماری را بهبود ببخشد. ما که همین الان با فکر کردن به این دسر ایرانی خوشمزه دهان‌مان آب می افتد؛ اگر شما هم هوس طبخ کاچی به سرتان زده، با ما همراه باشید تا طرز تهیه کاچی ساده و کاچی گندم را با هم ببینیم:

مراحل تهبه کاچی با شیر

مراحل تهبه کاچی با شیر

طرز تهیه کاچی با آرد گندم

یکی از ساده‌ترین دستور پخت‌های کاچی، طرز تهیه کاچی با آرد گندم است. این نوع کاچی را معمولا برای افرادی که بیمار هستند یا برای بانوانی که به تازگی زایمان کرده‌اند می‌پزند و به سادگی هم آماده می‌شود. این رسپی برای مواقعی که فرصت کمی دارید مناسب است و طعم و عطر دلنشین آن می‌تواند فضای خانه شما را دگرگون کند.

مواد لازم برای تهیه کاچی با آرد گندم

آرد گندم ۳ قاشق غذاخوری
کره یا روغن حیوانی ۳ قاشق غذاخوری
آب سرد ۲ تا ۳ لیوان فرانسوی
شکر ۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری

 

 

 

مرحله اول: تفت دادن آرد

مهم‌ترین مرحله برای داشتن یک کاچی خوشمزه، تفت دادن آرد است. در اولین مرحله از طرز تهیه کاچی با آرد گندم، آرد را داخل یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت هم بزنید. این کار باعث می‌شود که طعم خامی آرد از بین برود و رنگ آن هم کمی متمایل به قهوه‌ای شود. در حین تفت دادن آرد، باید مدام آن را به هم بزنید. این کار از سوختن آرد جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که رنگ آن هم بیش از اندازه عوض نشود.

مرحله دوم: اضافه کردن روغن/کره

پس از اینکه خامی آرد گرفته شد و رنگ آن تغییر کرد، می‌توانید شعله را کم کنید و روغن یا کره را به آن اضافه کنید. پس از اضافه کردن روغن یا کره مجددا هم زدن را ادامه دهید تا روغن و آرده به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند و رنگ نهایی آن‌ها چیزی شبیه به نسکافه شود. پس از رسیدن به این مرحله، مجددا شعله را کم کنید.

مرحله سوم: اضافه کردن آب و شکر

در مرحله بعدی از طرز تهیه کاچی با آرد سفید باید به قابلمه خودتان آب اضافه کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله نباید آب را به یکباره به قابلمه اضافه کنید و باید این کار را به تدریج انجام دهید. همچنین باید حین اضافه کردن آب به قابلمه، محتویات قابلمه را خوب هم بزنید تا آرد داخل قابلمه گلوله نشود و کاچی در نهایت شکل مناسبی داشته باشد. آرد که به خوبی داخل آب حل شد، شکر را اضافه کنید و مجددا خوب هم بزنید تا همه مواد با یکدیگر ترکیب شوند.

مرحله چهارم: اضافه کردن گلاب و زعفران

بعد از حل کردن شکر، قابلمه را روی شعله کم بگذارید و حدود ۱۵ دقیقه به مواد اجازه دهید تا قل بخورند و با هم ترکیب شوند. بعد از ۱۵ دقیقه زعفران و گلاب را هم به کاچی اضافه کنید و ۵ دقیقه دیگر نیز به مواد زمان بدهید تا قل بخورند.

پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی شعله بردارید و درب آن را ببندید. نیم ساعت به کاچی اجازه دهید تا استراحت کند و خنک شود. پس از آن می‌توانید کاچی را سرو و میل کنید.

طرز تهیه کاچی با شیر و شیره انگور هم تقریبا به همین شکل است. با این تفاوت که به جای آب و شکر از ترکیب شیرesl و شیره انگور برای پخت کاچی استفاده می‌شود. به این صورت دیگر نیازی به شکر ندارید چرا که شیره انگور شیرینی مورد نیاز کاچی را تامین می‌کند.

طرز تهیه کاچی برای زائو

طرز تهیه کاچی برای زائو

طرز تهیه کاچی برای زائو

بدن زنان پس از زایمان دچار ضعف شدیدی می‌شود. برای جبران این ضعف بدنی و تقویت بدن زنان زائو به آن‌ها یک نوع کاچی خاص می‌دهند که انرژی بسیار زیادی دارد. برای طرز تهیه کاچی برای زائو به مواد زیر نیاز دارید:

مواد مورد نیاز برای طرز تهیه کاچی برای زائو

آرد گندم ۱ پیمانه
کره حیوانی ۱۰۰ گرم
روغن حیوانی ۱ قاشق چایخوری
پودر هل ۱ قاشق چایخوری
پودر زیره نصف قاشق چایخوری
رازیانه نصف قاشق چایخوری
پودر تخم گشنیز نصف قاشق چایخوری
زعفران دم کرده ۳ قاشق غذاخوری
آب ۳ تا ۴ پیمانه
شکر ۱ پیمانه
گلاب نصف پیمانه
مغز گردو، پسته، بادام، فندق، کنجد به میزان دلخواه

 

برای آماده‌سازی کاچی برای زائو فقط کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: الک کردن آرد و آماده‌سازی ظروف

در اولین مرحله از طرز تهیه کاچی برای زائو به یک قابلمه تفلون با ابعاد مناسب نیاز دارید. هرچقدر قابلمه بزرگتر باشد بهتر است چرا که قابلمه‌های کوچک باعث می‌شوند که آرد به خوبی تفت نخورد.

آرد را با استفاده از یک الک داخل قابلمه الک کنید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود و در پایان کار بتوانید یک کاچی با بافت لطیف و یکدست داشته باشید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و با استفاده از قاشق چوبی مدام آرد را به هم بزنید. این مرحله با توجه به میزان حرارت و قابلمه شما ممکن است بین ۶ تا ۱۰ دقیقه زمان ببرد. مدام آرد را زیر و رو کنید تا تمامی قسمت‌های آن حرارت ببیند و بوی خامی آرد گرفته شود. زمانی که رنگ آرد شما به قهوه‌ای خیلی روشن یا اصطلاحا کاراملی تغییر کرد، به سراغ مرحله دوم می‌رویم.

مرحله دوم: اضافه کردن ادویه‌ها

پودر هل، پودر زیره، رازیانه، تخم گشنیز و طعم‌‌دهنده‌های گیاهی دیگری که مدنظرتان است را به ترکیب درون تابه اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا عطر و بوی آن‌ها آزاد شود.

مرحله سوم: اضافه کردن کره و روغن حیوانی

در مرحله بعدی طرز تهیه کاچی برای زائو، کره‌ای که به دمای محیط رسیده است را به آرد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوطی خمیری شکل به دست بیاید. مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید و مطمئن شوید که آرد کاملا داخل کره حل شده و گلوله‌‌ای نشده باشد.

در این مرحله می‌توانید به جای کره، از روغن حیوانی هم استفاده کنید. این روغن تاثیر چشمگیری در مقوی شدن کاچی دارد و می‌تواند انرژی موردنیاز شما را به خوبی تامین نماید.

مرحله چهارم: تهیه شربت کاچی

شکر را داخل یک ظرف مناسب بریزید و به آن آب اضافه کنید. این ترکیب را به خوبی هم بزنید تا دانه‌های شکر به صورت کامل داخل آب حل شوند. زعفران دم کرده و گلاب را هم به این ترکیب اضافه کنید تا شربت یک رنگ یک دست بگیرد. سپس آن را به صورت مرحله به مرحله به ترکیب کره و آرد درون تابه اضافه کنید و به سرعت هم بزنید تا به صورت کامل با هم ترکیب شوند.

نکته: با توجه به جنس آرد و میزان جذب آب توسط آن، ممکن است به آب بیشتر یا کمتری نیاز داشته باشید. به همین خاطر توصیه می‌شود شربت کاچی را مرحله به مرحله اضافه کنید. همچنین توجه داشته باشید که کاچی بعد از خنک شدن غلیظ‌تر می‌شود.

مرحله پنجم: اضافه کردن مغزها

در آخرین مرحله از طرز تهیه کاچی برای زائو می‌توانید مغزهای مختلفی را با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان به کاچی اضافه کنید و در حد مخلوط شدن به هم بزنید. شما می‌توانید این مغزها را با چاقو ریز کنید و یا حتی به صورت آسیاب شده به مواد اضافه کنید.

در نهایت کاچی مخصوص زائو را به ظرف سرو منتقل کنید و با مغزهای مختلف یا ادویه‌های اعلام شده در دستور پخت تزئین کنید.

سخن نهایی

این هم از طرز تهیه کاچی که می‌توانید با استفاده از مواد در دسترس و فقط در کمتر از نیم ساعت آن را آماده کنید. کاچی یک دسر خوشمزه و مقوی ست که می‌توانید آن را در هر فصل و هر مناسبتی سرو کنید. امیدواریم که از این دستور پخت لذت برده باشید و نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید. 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.2 / 5. 11

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com