Skip to main content
2.9
(8)

سمبوسه غذایی ست که پیر و جوان و کودک نمی‌شناسد. هر کسی که اسم سمبوسه را بشنود، ذهنش به سمت نان ترد و محتویات خوشمزه آن می‌رود و آب از دهانش سرازیر می‌شود. این غذا اصالتا یک غذای خیابانی ست که بیشتر در شهرهای جنوبی کشور و کشورهایی مثل پاکستان و هند دیده می‌شود و ده‌ها دستور پخت مختلف برای آن وجود دارد. در این مقاله ما رسپی‌های مختلف سمبوسه پیتزایی با سیب‌زمینی، سوسیس و کالباس را به همراه طرز تهیه سمبوسه ساده به شما آموزش می‌دهیم. تا انتها با ما همراه باشید:

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی با سوسیس

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی با کالباس یا سوسیس یکی ست و فقط در مواد اولیه جای کالباس و سوسیس عوض می‌شود.

 برای پخت این سمبوسه خوشمزه به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

مواد لازم برای چهار نفر
سوسیس یا کالباس ۴۰۰ گرم
فلفل دلمه‌ای یک عدد
سیب‌زمینی دو عدد متوسط
قارچ هشت عدد
کنسرو ذرت چهار قاشق غذاخوری
جعفری دو قاشق غذاخوری
پیاز یک عدد
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
آویشن و فلفل قرمز به مقدار لازم
زردچوبه، روغن و نان لواش به مقدار لازم

 

برای طرز تهیه سمبوسه پیتزایی با سوسیس یا کالباس اول از همه سیب‌زمینی‌ها را تمیز می‌شوریم و با دو لیوان آب و کمی نمک داخل یک قابلمه مناسب روی حرارت می‌گذاریم. قابلمه تا وقتی باید روی حرارت بماند که به صورت کامل بپزند. برای اینکه مطمئن شویم سیب‌زمینی‌ها پخته شده‌اند یک چنگال داخل آن‌ها می‌کنیم. چنگال باید به راحتی و بدون هیچ مقاومتی وارد سیب‌زمینی شود.

بعد از اینکه سیب‌زمینی‌های‌مان کاملا پختند، پوست آن‌ها را می‌گیریم و داخل یک ظرف مناسب رنده می‌کنیم. یک پیاز را نگینی ریز خرد کنید و به همراه روغن داخل یک تابه مناسب به خوبی تفت دهید تا پیاز سبک شود. فلفل دلمه‌ای که به صورت نگینی خرد کرده‌ایم را هم به پیازها اضافه می‌کنیم و باز هم تفت می‌دهیم تا نرم شوند.

قارچ را می‌توانید به سلیقه خودتان نگینی یا ورقه‌ای خرد کنید. سپس آن را هم به تابه اضافه کنید. منتظر بمانید تا قارچ‌ها هم کامل سرخ شوند.

ادویه‌هایی که در قسمت مواد اولیه گفتیم، شامل فلفل سیاه و قرمز، آویشن و زردچوبه را هم به مواد اضافه کنید و دوباره چند دقیقه تفت بدهید تا طعم آن‌ها آزاد شود. در این مرحله می‌توانید تابه را از روی حرارت بردارید تا کمی خنک‌تر شود.

در مرحله بعدی طرز تهیه سمبوسه پیتزایی با کالباس، موادی که آماده کرده بودیم را به ظرف سیب‌زمینی اضافه می‌کنیم. کالباس یا سوسیس را می‌توانید به صورت نگینی خیلی ریز خرد کنید یا رنده کنید و به مواد اضافه کنید. جعفری خرد شده و ذرت را هم در همین مرحله به ظرف خودتان اضافه کنید و خوب هم بزنید تا تمام مواد کامل ترکیب شوند.

اکنون زمان پیچیدن سمبوسه رسیده است. برای این کار ما به نان لواش نیاز داریم. نان‌ها را به صورت طولی با عرض ۱۰ سانتی‌متر برش بزنید. سپس مقداری از مواد را ابتدای هر تکه نان بگذارید و آن‌ها را به صورت مثلثی جمع کنید. این کار را برای تمام مواد انجام دهید.

طرز تهیه سمبوسه اهوازی

طرز تهیه سمبوسه اهوازی

سرخ کردن سمبوسه پیتزایی اهوازی

برای سرخ کردن سمبوسه با پنیر پیتزا باید از یک ظرف گود استفاده کنید. ظرف را به اندازه‌ای با روغن پر کنید که سمبوسه‌ها داخل آن شناور باشند. صبر کنید تا روغن کامل داغ شود و بعد از آن سمبوسه‌ها را به آن اضافه کنید. اجازه دهید که یک طرف آن‌ها به صورت کامل سرخ شود و بعد از آن سمت دیگر را هم سرخ کنید. روغن اضافی سمبوسه‌ها را با گذاشتن آن‌ها روی دستمال حوله‌ای یا صافی فلزی بگیرید.

سمبوسه‌های شما آماده هستند و می‌توانید آن‌ها را به همراه سس دلخواه نوش جان کنید.

طرز تهیه سمبوسه ساده

سمبوسه با پنیر پیتزا هر چقدر هم که جذاب و خوشمزه باشد، نمی‌تواند جایگزین طعم و مزه نوستالژیک سمبوسه ساده شود. به همین خاطر می‌خواهیم در این مقاله طرز تهیه سمبوسه بندری با سیب زمینی را هم آموزش بدهیم.

برای طرز تهیه سمبوسه ساده برای چهار نفر به مواد زیر نیاز داریم:

مواد لازم برای چهار نفر
سیب زمینی ۲ عدد بزرگ
گشنیز ۵۰ گرم
جعفری ۵۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
سیر ۲ حبه
نان لواش به مقدار لازم
نمک، فلفل قرمز و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن و زردچوبه به مقدار لازم

 

برای شروع سیب‌زمینی‌ها را به همراه دو لیوان آب و نصف قاشق چایخوری نمک داخل یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت زیاد بگذارید تا آبپز شوند. پس از اینکه سیب‌زمینی‌ها به صورت کامل پختند و نرم شدند، چند دقیقه به آن‌ها اجازه دهید که کمی خنک شوند. سپس پوست سیب‌زمینی‌ها را جدا کنید و آن‌ها را با گوشتکوب بکوبید تا به شکل پوره سیب‌زمینی دربیایند. می‌توانید آن‌ها را هم رنده کنید تا بافت بهتری داشته باشند.

پیازها را نگینی خرد کنید و با کمی روغن در تابه مناسب کمی تفت دهید تا سبک شوند. سیر را هم به همراه مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی سیر بلند شود. حالا گشنیز و جعفری خرد شده را هم اضافه کنید. مواد را هر چند دقیقه یکبار هم بزنید تا نسوزند. بعد از اینکه آب سبزی‌ها به صورت کامل گرفته شد، تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کمی خنک‌تر شوند.

مخلوط پیاز داغ و سبزیجات را به پوره سیب‌زمینی اضافه کنید و ادویه‌های گفته شده را به اندازه دلخواه به آن اضافه کنید. مواد را به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. اگر می‌خواهید مثل سمبوسه‌های جنوبی، سمبوسه شما هم تند و خوشمزه باشد، حتما از فلفل قرمز تند استفاده کنید.

طرز تهیه سمبوسه با نان لواش

طرز تهیه سمبوسه با نان لواش

آموزش پیچیدن سمبوسه با نان لواش

برای پیچیدن سمبوسه‌ها باید از نان لواش استفاده کنید. نان‌های لواش را به صورت طولی با عرض دلخواه برش بزنید. هرچقدر عرض نان بیشتر باشد، سمبوسه شما هم بزرگ‌تر می‌شود. معمولا نان‌ها با عرض بین هشت تا دوازده سانتی‌متر برش داده می‌شوند. بعد از برش زدن نان‌ها به شکل مستطیلی، مقداری از مایه میانی را ابتدای نان قرار دهید و آن را به شکل مثلث بپیچید. اگر می‌خواهید سمبوسه‌ها کاملا تخت نباشند و کمی شکم داشته باشند، مقدار بیشتری مواد داخل آن‌ها بریزید. اگر هم نمی‌توانید سمبوسه‌ها را مثلثی بپیچید، می‌توانید مثل لقمه‌ آن‌ها را به صورت لوله‌ای هم بپیچید.

نحوه سرخ کردن سمبوسه ساده

بعد از اینکه تمام سمبوسه‌ها را پیچیدید، یک ظرف گود مثل شیرداغ‌کن انتخاب کنید و به اندازه‌ای روغن روی آن بریزید که سمبوسه‌ها به صورت کامل داخل آن شناور باشند. ظرف را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید که روغن کاملا گرم شود. تا جایی که ظرف جا داشت، داخل آن سمبوسه بریزید. پس از اینکه یک طرف سمبوسه‌ها سرخ شد آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر هم به خوبی سرخ شود. پس از سرخ شدن هم سمبوسه‌ها را روی دستمال حوله‌ای یا توری فلزی قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها گرفته شود.

سخن نهایی

سمبوسه یک غذای محبوب جنوبی ست که می‌توانید آن را با مواد اولیه هم در منزل تهیه کنید. این غذای خوشمزه هم به صورت ساده و هم به صورت پیتزایی با استفاده از سوسیس و کالباس قابل تهیه است و می‌توانید از طعم خوشمزه آن نهایت لذت را ببرید. 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

2.9 / 5. 8

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com