Skip to main content
3.6
(14)

هفته پیش در حالی که هوس یک غذای متفاوت به سرم زده بود، تصمیم گرفتم به یک رستوران عربی بروم. این رستوران یکی از بهترین رستوران‌های شهرمان بود که انواع و اقسام غذاهای عربی را در منو داشت. هنگامی که منوی غذاها را مقابل من قرار دادند، نمی‌دانستم کدام مورد را انتخاب کنم، چون آشنایی خیلی زیادی با غذاهای عربی نداشتم. از گارسون خواستم برای انتخاب غذا کمی به من کمک کند و او بلافاصله پیشنهاد شاورما مرغ را داد. انگار این غذا جزو پرطرفدارترین غذاهای آن رستوران بود. با امتحان کردن مزه شاورما، واقعا عاشق طعم آن شدم و تصمیم گرفتم این غذای خوشمزه را برای اهالی خانه هم طبخ کنم. در ادامه طرز تهیه شاورما را قرار خواهم داد.

مواد لازم برای تهیه شاورما عربی

  •       مدت زمان آماده سازی 70 دقیقه
فیله مرغ 400 گرم
جعفری تازه مقداری
خیارشور 6 عدد
سیب زمینی 2 عدد
نان پیتا 1 بسته
روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری
پنیر پارمیزان مقداری
نمک و زرد چوبه به همراه پودر سیر و فلفل سیاه مقداری

طرز تهیه سس طحینه

مواد لازم برای تهیه سس طحینه

ماست غلیظ 4 قاشق غذاخوری
سس مایونز 1 قاشق غذاخوری
ارده 1 قاشق غذاخوری
آبلیمو تازه 3 قاشق غذاخوری
سیر یک حبه
نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه سس شاورما مرغ

شاورما یک غذای بسیار پرطرفدار است که اصالت آن به لبنان باز می‌گردد. برای تهیه شاورما باید مواد لازم را به مقداری که ذکر کردیم، آماده کنید. توجه داشته باشید که مواد ذکر شده برای 4 نفر مناسب هستند. بنابراین می‌توانید با توجه به تعداد نفرات، مقادیر را تغییر دهید. در ادامه طرز تهیه شاورما را به ترتیب ذکر خواهیم کرد.

  1. برای تهیه شاورما باید فیله‌های مرغ را به حالت نواری شکل برش دهید. سپس فیله‌ها را با فلفل سیاه، نمک، زردچوبه و پودر سیر مزه‌دار کنید. در این مرحله باید فیله‌ها را کمی ماساژ دهید تا مرغ با ادویه‌ها کاملا مزه‌دار شود.
  2. یک تابه با اندازه مناسب انتخاب کرده و روی شعله گاز با حرارت ملایم بگذارید. کمی روغن زیتون در کف تابه ریخته و اجازه دهید داغ شود. بعد از داغ شدن ماهیتابه، فیله‌های مرغ را داخل تابه تفت دهید. فیله‌ها باید کاملا تغییر رنگ داده و طلایی رنگ شوند.
  3. در گام بعدی باید سس طحینه را درست کنید. ماست غلیظ را در داخل یک کاسه با سس مایونز، آبلیمو، ارده و نمک و فلفل هم بزنید؛ سپس سیرها را هم به شکل ریز رنده کرده و داخل مواد سس بریزید.
  4. بعد از آن که سیر‌ها را رنده کردید، مواد سس را خوب هم بزنید تا یکدست شوند. دقت داشته باشید که غلظت سس باید تقریبا مانند فرنی شود.
  5. اضافه کردن سیب زمینی به شاورما کاملا اختیاری ست. اگر دوست داشتید از سیب زمینی استفاده کنید، باید ابتدا سیب زمینی‌ها را پوست کنده و به حالت خلالی شکل خرد کنید؛ سپس آن‌ها را در روغن سرخ کرده و کنار بگذارید.
  6. جعفری‌ها را داخل آبکش شسته و اجازه دهید خشک شوند. بعد از خشک شدن آن‌ها را به شکل کاملا ریز خرد کنید. خیارشورها را هم حالت حلقه‌ای ریز کرده و به سراغ مرحله بعد بروید.
  7. روی یک سطح صاف نان پیتا را قرار دهید. یک قاشق از سس طحینه‌ای که در مراحل قبل آماده کردید را روی نان بریزید و در سراسر نان پخش کنید. حالا باید مواد را به ترتیب روی نان بریزید. در ابتدا فیله مرغ را روی نان ریخته و سپس خیارشور، سیب زمینی سرخ شده و جعفری را به آن اضافه کنید. در مرحله آخر هم باید روی مواد پنیر پارمزان بریزید. بعد از ریختن مواد، نان را به حالت لقمه درآورده و به سراغ آماده کردن مابقی مواد بروید.
  8. قبل از آن که شاورماها را داخل دستگاه ساندویچ‌ساز قرار دهید، دستگاه را روشن کنید تا کاملا داغ شود. حالا شاورماها را داخل آن بگذارید و اجازه دهید تا ترد و برشته شوند. البته اگر دستگاه ساندویچ‌ساز ندارید می‌توانید به جای آن از تابه استفاده کنید. یک تابه گریل را بدون اضافه کردن روغن روی حرارت ملایم بگذارید، سپس شاورماها را داخل آن برشته کنید.
  9. بعد از آن که تمام شاورماها برشته شدند، باید آن‌ها را در یک ظرف سرو بچینید. توجه داشته باشید که در تهیه شاورما، تهیه سس طحینه حرف اول را می‌زند. بنابراین اگر دوست دارید مزه واقعی و رستورانی شاورما را بچشید حتما سس طحینه را به شکل حرفه‌ای مانند آنچه توضیح دادیم، آماده کنید.
طرز تهیه شاورما با نان لواش

طرز تهیه شاورما با نان لواش

طرز تهیه شاورما مرغ با نان لواش

همانطور که گفتیم در تهیه شاورما باید از نان پیتا استفاده کنید اما اگر این نان در دسترس شما نبود، به جای آن می‌توانید نان لواش را جایگزین کنید. نان لواش شما باید تازه باشد تا هنگام رول پودر نشده و مواد از آن بیرون نریزد. دستور تهیه مواد اولیه و سس مورد نیاز با آن چه شرح دادیم، یکسان است؛ صرفا به جای نان پیتا باید نان لواش را پهن کرده و مواد را روی آن بریزید. بعد از اتمام کار هم نان لواش را رول کرده و در تابه گریل کنید.

فوت و فن پخت شاورما

طرز تهیه شاورما مرحله به مرحله تا اینجای مطلب توضیح داده شد. با این وجود نکاتی وجود دارد که کمک می‌کنند شاورمای خوشمزه‌تری داشته باشید.

  •       در برخی عطاری‌ها ادویه‌ای به نام ادویه شاورما فروخته می‌شود که مخصوص این غذا است. شما می‌توانید با تهیه این ادویه، طعم و رنگ متفاوت‌تری به غذای خود بدهید.
  •       شاورما را می‌توانید با گوشت گوسفند هم تهیه کنید. برای این منظور گوشت گوسفندی را باید به ترتیبی که ذکر می‌شود، تفت دهید. ابتدا یک تابه را روی گاز بگذارید و اجازه دهید کاملا داغ شود؛ سپس گوشت گوسفند را به مدت 15 دقیقه داخل آن تفت دهید. در 5 دقیقه ابتدایی باید حرارت شعله گاز بالا باشد و در ده دقیقه نهایی باید گوشت را با حرارت کم تفت دهید. بهتر است از گوشت راسته برای تهیه شاورما استفاده کنید زیرا بسیار نرم‌تر بوده و زود پخته می‌شود. بهتر است از ابتدا به گوشت نمک اضافه نکنید. نمک باید ترجیحا بعد از پخته شدن گوشت به آن اضافه شود. این شیوه تفت دادن کمک می‌کند تا گوشت آب نیفتاده و خشک هم نشود.
  •       در برخی دستور العمل‌ها روی نان کمی رب انار ریخته و آن را پخش می‌کنند. با این کار، شاورما شما کمی ترش‌تر خواهد شد.
  •       استفاده از کاهو در داخل شاورما در برخی از دستور تهیه‌ها ذکر شده است. کافیست کاهو را به اندازه دلخواه خرد کرده و در کنار سایر مواد میانی قرار دهید.

کلام آخر

 شاورما یک غذای لبنانی بوده که بسیار پرطرفدار است. در این مقاله راجع به طرز تهیه شاورما صحبت شد. شما می‌توانید شاورما را با گوشت مرغ یا گوشت راسته گوسفندی درست کرده و نوش جان کنید. با کمک این دستور تهیه به راحتی در منزل یک شاورما حرفه‌ای خواهید داشت که طعم آن با طعم غذاهای رستورانی برابری می‌کند. 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.6 / 5. 14

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com