Skip to main content
3.2
(52)

شله زرد غذایی ست که همه آن را با نذری‌های مادربزرگ‌شان به یاد دارند. این غذا علاوه بر طعم لذیذ و نوستالژیکی که برای ما ایرانی‌ها دارد، خواص متعددی هم برای سلامتی دارد و با کمترین مواد اولیه در مدت زمان کوتاهی طبخ می‌شود. در این مطلب ما می‌خواهیم طرز تهیه شله زرد نذری برای 30 نفر و پخت شعله زرد حرفه‌ای را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید:

طرز تهیه شله زرد برای 4 نفر

برای پخت شله زرد برای چهار نفر به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

برنج نیم دانه ۱ فنجان
شکر ۲ فنجان
زعفران دم کرده نصف فنجان
آب سرد ۶ فنجان
گلاب ۱/۴ پیمانه
پودر هل ۱/۴ قاشق چایخوری
کره ۵۰ گرم
دارچین به مقدار مورد نیاز
خلال پسته به مقدار مورد نیاز

 

طرز تهیه شله زرد

طرز تهیه شله زرد

پس از آماده‌سازی مواد اولیه، برنج ایرانی نیم دانه را حدودا سه تا چهار ساعت قبل از پخت پاک کنید و در یک ظرف پر از آب بریزید تا خیس بخورد. سپس برنج را چندین مرتبه بشویید و داخل یک قابلمه بریزید. حدودا ۵ برابر حجم برنج باید روی آن آب بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا به جوش بیاید. پس از به جوش آمدن شعله را کم کنید و اجازه دهید با حرارت پایین به مدت یک ساعت بپزد و کاملا باز شود.

در مرحله بعدی شکر را به قابلمه اضافه کنید و مدام هم بزنید تا به صورت کامل در برنج حل شود. سپس زعفران را به آن اضافه کنید. در صورتی که در این مرحله احساس کردید آب شله زرد کم است، می‌توانید کم کم به آن آب جوش اضافه کنید تا به مقدار موردنظر برسد.

توجه: در صورتی که قبل از اضافه کردن شکر به شله زرد به آن آب اضافه کنید، ممکن است پس از اضافه کردن شکر به شله زرد باعث رقیق شدن زیاد آن شوید. به همین خاطر توصیه می‌شود حتما اضافه کردن آب را بعد از افزودن شکر امتحان کنید.

بعد از اینکه مخلوط شکر و برنج به اندازه کافی پخت و به اصطلاح جا افتاد می‌توانید آن را با گوشت‌کوب برقی خوب میکس کنید تا شله زرد یک دستی داشته باشید. در ۱۵ دقیقه آخر پخت هم کمی خلال بادام به آن اضافه کنید و پیاپی هم بزنید تا به غلظت مطلوب برسد. در نهایت نیز گلاب، کره و پودر هل را اضافه کنید.

در نهایت قابلمه را از روی حرارت بردارید و ۵ دقیقه به آن اجازه دهید تا از حرارت بیافتد. سپس آن را در ظرف موردنظر بریزید و با دارچین و خلال بادام یا پسته آن را تزئین کنید. پخت شله زرد حرفه ای شما تمام شد؛ نوش جان.

طرز تهیه شله زرد نذری

طرز تهیه شله زرد نذری

طرز تهیه شله زرد نذری برای 30 نفر

در بخش قبلی طرز تهیه شله زرد برای 4 نفر را آموزش دادیم. اما طرز تهیه شله زرد نذری برای ۳۰ نفر یا طرز تهیه شله زرد مجلسی برای ۲۰ نفر کمی متفاوت‌تر است. مهم‌ترین تفاوت این دو در میزان مواد اولیه است.

 برای پخت شله زرد حرفه ای برای ۳۰ نفر شما به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

برنج نیم دانه ۲ لیوان
آب ۱۸ لیوان
شکر ۴ لیوان
خلال بادام نصف لیوان
گلاب ۱ لیوان
زعفران دم کرده به مقدار لازم
کره ۱۰۰ گرم
اسانس هل یا عرق هل ۱ قاشق مرباخوری

 

بهتر است برای پخت شله زرد نذری، برنج را از شب قبل خیس کنید. همچنین به منظور اینکه شله زرد شما بافت بهتری داشته باشد هم توصیه می‌شود که از برنج نیم دانه استفاده کنید. قبل از شروع پخت هم زعفران را خوب بسابید و با کمی یخ دم بگذارید تا خوش رنگ شود. اگر هم از شب قبل زعفران را دم می‌کنید، می‌توانید آن را داخل یخچال نگه‌داری کنید تا رنگ خودش را حفظ کند.

داخل یک قابلمه با اندازه مناسب آب بریزید و آن را روی حرارت زیاد قرار دهید تا به جوش بیاید. زمانی که آب به جوش آمد، شعله را کم کنید و برنج را به آن اضافه کنید. حدودا یک ساعت باید برنج روی شعله بماند تا کاملا نرم و شکفته شود. در این فاصله کف روی برنج را بگیرید تا شله زرد خوشرنگ‌تر باشد. زمانی که دانه‌های برنج به صورت کامل له شد، باید کم کم زعفران را اضافه کنید تا برنج رنگ بگیرد. سپس شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا دانه‌های شکر به خوبی ذوب شوند.

در مرحله بعدی باید کره و اسانس هل را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کره ذوب شود. در نهایت نیز بادام خیس خورده را با گلاب اضافه کنید و هم بزنید. یک دمکنی روی قابلمه قرار دهید و ۳۰ دقیقه به آن زمان بدهید تا شله زرد به خوبی دم بکشد.

اکنون شله زرد شما آماده است و می‌توانید آن را داخل ظرف مناسب بکشید. روی شله زرد را هم می‌توانید با خلال پسته، خلال بادام، دارچین و گل محمدی تزئین کنید. شما می‌توانید از همین رسپی با کم کردن مواد به عنوان طرز تهیه شله زرد برای ۱۰ نفر نیز استفاده کنید.

نکات کلیدی برای پخت شله زرد

  •         برای اینکه شله زردتان آب نیندازد، اجازه دهید به خوبی و به صورت کامل دم بکشد.
  •         مقدار زعفران شما باید به اندازه‌ای باشد که رنگ شله زرد کاملا نارنجی شود.
  •         در هنگام پخت از اضافه کردن برنج خودداری کنید چرا که باعث آب انداختن شله زرد شما می‌شود.
  •         هر پیمانه‌ای که برای برنج انتخاب می‌کنید باید از همان پیمانه برای اضافه کردن شکر و آب استفاده کنید. نسبت شکر به برنج ۱:۲ و نسبت آب به برنج ۱:۶ است. یعنی یک پیمانه برنج به دو پیمانه شکر و شش پیمانه آب نیاز دارد.

از آنجایی که پودر هل سیاه رنگ است و رنگ شله زرد را تغییر می‌دهد، بهتر است به جای استفاده مستقیم، از یکی از روش‌های زیر برای اضافه کردن پودر هل به شله زرد خودتان استفاده کنید:

  •         پودر هل را داخل یک دستمال پارچه‌ای بریزید و گره بزنید. سپس آن را داخل یک لیوان قرار دهید و روی آن آبجوش بریزید. پس از دو ساعت دستمال پارچه‌ای را از لیوان خارج کنید و به خوبی آن را فشار دهید تا آب داخل پارچه از آن خارج شود. مدتی به آن اجازه دهید تا پودر هل به خوبی ته نشین شود و زمان اضافه کردن هل، فقط آب روی دانه‌های ته‌نشین شده را به شله زرد اضافه کنید.
  •         مقداری هل با پوست بردارید و پوست آن‌ها را چاک دهید. سپس روی دانه‌های هل آب جوش بریزید و درب آن را ببنید. ظرف را روی حرارت بخار آب قرار دهید و حدودا نیم ساعت به آن وقت بدهید تا اسانس هل خارج شود. مخلوط را از صافی رد کنید یا هل‌های آن را بگیرید و سپس آن را به شله زرد خودتان اضافه کنید.

سخن نهایی

شله زرد نذری یکی از دسرهای سنتی و مذهبی ایرانی ست که معمولا در ماه محرم و رمضان تهیه و سرو می‌شود. در این مطلب تلاش کردیم تمامی نکاتی که برای پخت شله زرد نذری به آن نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید برای اعضای خانواده خودتان یا به صورت نذری این دسر مقوی را تهیه کنید. در صورتی که در مورد هرکدام از مراحل پخت سوالی دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید. 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.2 / 5. 52

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com