Skip to main content
0
3.4
(39)

کیک‌های خانگی همیشه طرفدار دارند و هیچ وقت مجبور نمی‌شوید آن‌ها را دور بریزید. البته به شرط اینکه با طرز تهیه دونات خانگی آشنا باشید و بتوانید آن را به بهترین شکل بپزید. در خانه ما هر چقدر هم دونات زیادی درست کنیم، باز هم تلف نمی‌شوند و تا آخرین دانه‌ای که در یخچال بماند، با لذت تمام آن‌ها را می‌خوریم. اگر در خانه دانش‌آموز دارید، به جای اینکه هر روز کیک‌های بازاری را در کیف آن‌ها قرار دهید، می‌توانید دونات‌های خانگی درست کنید که سالم‌تر و خوشمزه‌ترند. حتی اگر در خانه فر و مایکروفر ندارید، اصلا نگران نباشید، چون قرار است در اینجا شما را با چندین روش طرز تهیه دونات بدون فر آشنا کنیم.

اولین روش ‌طرز تهیه دونات بدون فر

اولین روش ‌طرز تهیه دونات بدون فر

برای درست کردن این روش درست کردن دونات به مواد زیر نیاز دارید:

مواد مورد نیاز مقدار موادر
شکر 4 قاشق غذاخوری
کره 50 گرم
تخم مرغ 2 عدد
نمک نوک قاشق غذاخوری
پودر مخمر یا مایع خمیر یک قاشق غذاخوری
شیر ولرم یک لیوان
آرد 700 گرم
شکلات تخته‌ای برای تزئین به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

 

حالا برای طرز تهیه پیراشکی بدون فر به صورت زیر عمل کنید:

درست کردن خمیر دونات

در ابتدا باید خمیر پیراشکی‌های خانگی را درست کنید. پس داخل یک ظرف نصف لیوان آب گرم بریزید و یک قاشق پودر مخمر و شکر را هم داخل آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا پودر مخمر و شکر در آن حل شود. به مدت 30 دقیقه مواد را در محیط گرم قرار دهید.

در ظرف دیگری تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و خوب هم بزنید تا از حالت لختگی دربیاید و به رنگ کرمی درآید. کره و شیر esl را در محیط آشپزخانه قرار دهید تا ولرم شوند. بعد به همراه تخم‌مرغ و نمک داخل آب ولرم حاوی پودر مخمر بریزید. بهتر است مواد را با همزن خوب ترکیب کنید. اگر از غذاساز یا همزن برقی استفاده کنید، مواد بهتر ترکیب می‌شوند.

 آرد را هم الک کنید و به تدریج داخل مواد بریزید. حالا دوباره آن‌ها را هم بزنید تا آرد گلوله گلوله نشود. اگر خمیر دونات خیلی سفت شد، به آن مقداری شیر اضافه کنید. اگر احساس کردید خیلی شل شده است، دوباره با قاشق کمی آرد الک شده اضافه کنید.

خمیر بدست آمده را خوب ورز دهید تا دیگر به دست نچسبد. داخل یک ظرف را چرب کنید و خمیر را داخل آن بریزید. روی خمیر روغن بریزید و روی ظرف را با سلفون بکشید. به مدت دو ساعت آن را در محیط آشپزخانه قرار دهید.

قالب زدن خمیر پیراشکی

در این مرحله از طرز تهیه دونات خانگی بدون فر باید با انگشت خمیر را کنار بزنید. اگر ریشه‌ریشه شده، آماده پختن است. باید به اندازه یک کف دست از خمیر بردارید و گرد کنید. بعد داخل خمیر را سوراخ کنید تا حالت گرد داشته باشد. داخل یک سینی را چرب کنید و هر خمیری که درست کردید، در آن قرار دهید.

سعی کنید خمیرهای دونات را به یک اندازه بردارید که همه با یک حرارت پخته شوند. حالا روی سینی یک پارچه بکشید و به مدت 30 دقیقه دیگر به خمیر استراحت دهید.

سرخ کردن دونات

در این مرحله از طرز تهیه دونات بدون فر باید روغن را داخل ماهیتانه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. بعد از این خمیرهای دونات را داخل تابه بریزید تا سرخ شود. مقدار روغن باید تا حدی باشد که تا خمیرها را تا نصفه بپوشاند. بعد از اینکه یک سمت پیراشکی‌ها طلایی شد، سمت دیگر آن را نیز در روغن سرخ کنید.

تزئین کردن پیراشکی‌ها

تزئین کردن پیراشکی‌ها

مقداری شکلات تخته‌ای را روی حرارت کتری گرم کنید و بعد روی دونات‌ها بریزید. با ترافل‌های رنگی هم می‌توانید دونات‌های خانگی را تزئین کنید.

روش دوم طرز تهیه دونات خانگی بدون فر با ماست

یکی دیگر از روش‌های درست کردن پیراشکی خانگی بدون فر با ماست است. در این روش به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مواد
آرد 500 گرم
شکر 100 گرم
خاک قند 200 گرم
ماست غلیظ 1 فنجان
تخم مرغ 2 عدد
روغن جامد یا کره 100 گرم
دارچین 2 قاشق سوپخوری
بکینگ پودر 2 قاشق مرباخوری
جوش شیرین نصف قاشق مرباخوری
نمک نصف قاشق چایخوری

برای درست کردن این روش دونات به صورت زیر عمل کنید:

درست کردن خمیر پیراشکی با ماست

ابتدا تخم‌مرغ‌ها را از یخچال بیرون بیاورید تا گرم شوند و بعد در داخل یک ظرف آن‌ها را بشکنید و خوب هم بزنید. وقتی تخم مرغ از حالت لختگی خارج شد و کف کرد، روغن جامد یا کره ذوب شده را داخل آن بریزید. شکر را هم اضافه کنید و با دور تند همزن خوب هم بزنید تا رنگ آن سفید شود.

بکینگ پودر (یا پودر مخمر) را نمک را هم داخل ماست بریزید و خوب ترکیب کنید تا مواد در داخل آن حل شود. بعد ماست را داخل مایع تخم‌مرغ بریزید و دوباره ترکیب کنید تا مواد یکدست شود.

آرد را الک کرده و آرام آرام داخل مواد بریزید و ترکیب کنید. خمیر شما باید نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد. حالا آن را حسابی وز دهید تا دیگر به دست نچسبد. بعد روی ظرف مقدار کمی روغن بریزید و آن را با پارچه یا سلفون بپوشانید و 2 تا 3 ساعت صبر کنید تا حجم خمیر دو برابر شود.

قالب زدن خمیر دونات

در این مرحله برای برداشتن خمیر باید مطمئن شوید که به اندازه کافی به حجم رسیده است. با انگشت مقداری از خمیر را کنار بزنید و اگر ریشه ریشه شده، یعنی برای پختن آمده است. مقداری آرد روی میز یا سینی بپاشید و از خمیر بردارید. می‌توانید آن را به اشکال مختلف قالب بزنید.

پختن دونات بدون فر

برای درست کردن پیراشکی بدون فر باید آن را سرخ کنید. در این صورت روغن را داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. بعد از خمیرها بردارید و داخل روغن سرخ کنید. بعد از سرخ شدن دونات‌ها را داخل صافی بریزید تا روغن اضافه آن‌ها گرفته شود.

شما می‌توانید با خاک قند و دارچین یا پودر پسته دونات‌ها را تزئین کنید.

نکات طرز تهیه دونات بدون فر با ماست

        برای درست کردن این نوع پیراشکی حتما باید از ماست غلیظ و شیرین استفاده کنید.

        بیش از حد به خمیر استراحت ندهید. زیرا دونات‌های شما ترش می‌شود.

        به جای بکینگ پودر می‌توانید از پودر مخمر هم استفاده کنید تا خمیر پف کند.

        برای سرخ کردن دونات باید حرارت را کم کنید تا مغز پخت شود. با حرارت زیاد، روی دونات‌ها طلایی می‌شود، اما مغز آن خام می‌ماند.

روش سوم طرز تهیه دونات خانگی با خامه

یکی دیگر از روش‌های درست کردن پیراشکی بدون فر با استفاده ترکیب شیر و خامه تهیه می‌شود. برای درست کردن این نوع دونات‌های خانگی خوشمزه به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مواد
شیر نصف فنجان
شکر یک چهارم فنجان
آرد دو فنجان
خامه نصف فنجان
پودر مخمر یا بکینگ پودر یک قاشق چایخوری
نمک یک چهارم قاشق چایخوری
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
وانیل نصف قاشق چایخوری
پودر قند به مقدار کافی
شکلات تخته‌ای به مقدار کافی

 

برای طرز تهیه دونات خانگی بدون فر با خامه و شیر به صورت زیر عمل کنید:

درست کردن خمیر پیراشکی بدون فر

ابتدا شیر را در محیط آشپزخانه قرار دهید تا گرم شود. بعد خامه صبحانه را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید. شکر را هم داخل این ترکیب بریزید و بعد روی حرارت ملایم قرار دهید تا غلیظ شود. وقتی مواد خنک شد، پودر مخمر را هم داخل آن بریزید و به مدت 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا در مواد حل شود و پف کند.

آرد را الک کنید و همراه با نمک داخل مواد بریزید و خوب هم بزنید تا مخلوط یکدست شود. دو قاشق غذاخوری روغن و وانیل را هم اضافه کنید و دوباره ترکیب کنید. حالا باید خمیر را به مدت 5 دقیقه وز دهید. بعد روی ظرف را بپوشانید و به مدت 2 ساعت صبر کنید خمیر پف کند.

طرز تهیه دونات بدون فر و قالب زدن خمیر

در این مرحله باید از خمیر بردارید و به شکل توپ قالب بزنید. برای اینکه پیراشکی‌های شما مغز پخت شود، بهتر است داخل خمیرها سوراخ ایجاد کنید. البته شما می‌توانید خمیرها را به هر شکلی که بخواهید قالب بزنید و داخل یک سینی چرب شده قرار دهید. حالا خمیرها را به مدت 30 دقیقه کنار بگذارید.

سرخ کردن پیراشکی‌ها

داخل ماهیتابه روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. بعد از خمیرها بردارید و داخل روغن سرخ کنید. هر دو سمت دونات‌ها باید در روغن کاملا طلایی شود. بعد داخل صافی بیندازید تا روغن اضافه آن گرفته شود.

تزئین کردن دونات

در این مرحله از طرز تهیه دونات بدون فر باید مقداری شکلات تخته‌ای را ذوب کنید و همراه با پودر قند روی شکلات‌ها بریزید. حالا پیراشکی‌های شما آماده است.

طرز تهیه مواد کاکائویی روی دونات

اگر شکلات تخته‌ای در منزل ندارید، می‌توانید با استفاده از مواد زیر کاکائوی روی دونات‌ها را تهیه کنید:

مواد لازم برای لعاب روی دونات مقدار مواد
پودر قند 2 قاشق غذاخوری
نمک یک چهارم قاشق چایخوری
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
شیر نصف فنجان
پودر کاکائو 5 قاشق چایخوری

 

برای درست کردن لعاب روی پیراشکی‌های خانگی ابتدا پودر قند، نمک، وانیل و شیر را داخل یک ظرف بریزید و با قاشق خوب هم بزنید تا مواد ترکیب شود. سپس پودر کاکائو را نیز به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید. وقتی مواد یکدست شد، آن را روی حرارت قرار دهید تا غلیظ و سفت شود.

چند دقیقه صبر کنید تا لعاب شکلاتی سرد شود و بعد آن را روی دونات‌ها بریزید. برای اینکه پیراشکی‌های شما زیباتر شود می‌توانید از ترافل‌های رنگی، پودر پسته و یا شکلات چیپسی بازاری هم استفاده کنید.

در آخر

در اینجا سه روش برای درست کردن پیراشکی بدون فر گفته شد که همه شبیه به هم بودند. اما موادی که برای درست کردن این دونات‌ها استفاده می‌شود، با هم تفاوت دارند. در یکی از آن‌ها از ماست و در دیگری از خامه هم استفاده شده. شما می‌توانید براساس ذائقه خود مواد دیگری از جمله کره، دارچین و یا پودر هل هم در تهیه دونات استفاده کنید.

این کیک‌های کوچک خانگی می‌توانند برای یک عصرانه همراه با چای مصرف شوند. همچنین در مهمانی‌ها و دورهمی‌های دوستانه هم می‌توانید با استفاده از دونات‌های خانگی از مهمان‌هایتان پذیرایی کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.4 / 5. 39

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com