Skip to main content
2.8
(13)

پیراشکی یکی از آن خوراکی‌هایی ست که می‌توانید با انواع مواد غذایی داخل آن را پر کنید. از گوشت و سوسیس و پنیر گرفته تا مربا و فرنی و … همه یک پیراشکی خوشمزه خواهند شد. اما نمی‌توان خمیر آن را دست کم گرفت. خمیری که اگر به درستی آن را درست کنید، یک پیراشکی پف‌دار و خوشمزه دارید. حالا چطور؟ راستش چند دستور خوب دارم که مطمئنم از داشتن آن‌ها خوشحال می‌شوید و دفعه بعدی که خمیر پیراشکی درست کردید، با این روش عالی می‌شود. در این مطلب در مورد طرز تهیه خمیر پیراشکی پفدار و ترد بیشتر صحبت می‌کنیم.

طرز تهیه خمیر پیراشکی با روش‌های مختلف

طرز تهیه خمیر پیراشکی با روش‌های مختلف

اگر مثل من عاشق درست کردن انواع غذاها و شیرینی‌ها باشید، حتما با طرز تهیه خمیر جادویی آشنایی دارید. خمیری که برای درست کردن بیشتر غذاها و شیرینی‌هایی که به فر نیاز دارند، قابل استفاده است. یک خمیر همه‌کاره و خوشمزه که درست کردنش هم خیلی ساده است.

خمیر پیراشکی را می‌توانید با خمیر مایه، بدون خمیر مایه، با ماست و با شیر هم درست کنید. اگر دوست دارید همین حالا دست به کار شوید و یک خمیر ترد و پف‌دار برای پیراشکی‌هایتان درست کنید، پس دستورهایی که در ادامه معرفی می‌کنم را از دست ندهید.

طرز تهیه خمیر پیراشکی بدون خمیر مایه

اگر می‌خواهید یک خمیر پیراشکی فوری داشته باشید که نرم و لطیف و پف‌دار باشد، اما خمیر مایه در خانه ندارید، پس دستور زیر را امتحان کنید.

مواد لازم:

_ 2 عدد تخم مرغ بزرگ

_ نصف پیمانه ماست

_ 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین

_ یک چهارم قاشق غذاخوری نمک

_ 3 قاشق غذاخوری روغن

_ 3 پیمانه

دستور تهیه:

مرحله 1:

قبل از این که کاری کنید، اول از همه مواد را آماده کنید و 1 ساعت صبر کنید. با این کار تمام مواد به دمای محیط می‌رسند و خمیر لطیف‌تری خواهید داشت.

حالا ماست و جوش شیرین را با هم قاطی کنید و حدودا 5 دقیقه صبر کنید تا جوش شیرین روی ماست اثر بگذارد و ماست را ترش و حباب‌دار کند. از ماست‌ چکیده، بدون آب و سفت استفاده کنید نتیجه کار شگفت‌انگیز خواهد بود.

مرحله 2:

حالا وقت مخلوط کردن همه مواد با یکدیگر است. یک کاسه بزرگ آماده کنید، ماست عمل آمده، نمک و تخم مرغ‌ها را با هم مخلوط کنید. آنقدر مواد را هم بزنید که صاف و یکدست شود.

حالا آرد را 3 بار الک کنید و در چند مرحله به مواد دیگر اضافه کنید. آرد را باید کم کم اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا گوله گوله نشود.

مرحله 3:

حالا وقت آن است که خمیر را ورز دهید. این خمیر هرچه بیشتر ورز بخورد، بیشتر لطیف می‌شود. پس حسابی برای ورز دادن آن وقت بگذارید. برای این که خمیر به دستتان نچسبد دستتان را آغشته به روغن کنید. خمیر هم بلافاصله آماده استفاده است. اگر نمی‌خواهید همان لحظه از خمیر استفاده کنید، روی آن را بپوشانید تا خمیر خشک و سفت نشود.

نکته: از این دستور تهیه می‌توانید به عنوان طرز تهیه خمیر پیراشکی با ماست هم استفاده کنید. می‌توانید به جای جوش شیرین از خمیر مایه هم استفاده کنید که خمیری متفاوت‌تر و لطیف‌تر داشته باشید.

طرز تهیه خمیر پیراشکی با خمیر مایه

از حق نگذریم، درست کردن خمیر پیراشکی با خمیر مایه یک نتیجه عالی برایتان به همراه دارد. درست کردنش هم ساده و راحت است. یک خمیر پیراشکی نرم و لطیف هم در آخر دارد. اما برای درست کردنش هم به روش زیر عمل کنید.

مواد لازم:

_ 2 پیمانه آرد

_ یک سوم پیمانه آب

_ یک چهارم پیمانه روغن

_ 2 قاشق مرباخوری پودر خمیرمایه فوری

_ 1 عدد تخم‌مرغ

_ نصف قاشق چای خوری نمک

_ نصف قاشق چای خوری شکر

دستور تهیه:

مرحله 1:

آبی که قرار است استفاده کنید باید گرم یا ولرم باشد. آب ولرم را داخل یک لیوان بریزید و شکر و خمیر مایه را به آن اضافه کنید. با قاشق آن را هم بزنید و 10 دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه عمل بیاید.

مرحله 2:

تخم مرغ را در یک کاسه خوب هم بزنید و اجازه دهید سفیده و زرده خوب با هم ترکیب شوند. حالا روغن را هم اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. خمیر مایه را هم در این مرحله به تخم مرغ اضافه کنید و کمی با چنگال هم بزنید و مخلوط کنید.

مرحله 3:

آرد و نمک را به هم اضافه کنید و آن را چند بار خوب الک کنید. حالا کم کم به مواد خیس اضافه کنید تا زمانی که خمیر درست شود. با یک قاشق هم بزنید در صورتی که متوجه شدید خمیر درست شده ولی آرد باقی مانده، بقیه آرد را استفاده نکنید.

مرحله 4:

خوب ورز دهید و اگر خمیر چسبنده بود به آن آرد را اضافه کنید. کاسه‌ای را چرب کرده و خمیر را داخل آن بگذارید و در یک جای گرم بگذارید تا 2 ساعت بماند. خمیر در این حالت حسابی پف می‌کند. بعد از این مدت حالا خمیر آماده است و می‌توانید از آن استفاده کنید.

طرز تهیه خمیر پیراشکی با شیر

درست کردن خمیر پیراشکی با شیر به جای آب، خمیری نرم و خوشمزه به شما می‌دهد. مزه آن نسبتا بهتر است و لطیف‌تر هم هست. اما چرا آن را پیشنهاد می‌دهیم؟ چون برای پیتزا، پیراشکی گوشت …. هم می‌توانید از آن استفاده کنید. می‌توانید در این جا شکر را حذف کنید تا نتیجه بهتری کسب کنید. در هر صورت برای درست کردن خمیر پیراشکی با شیر به روش زیر عمل کنید.

مواد لازم:

_ 2 پیمانه آرد

_ 1 عدد تخم مرغ

_ 1 پیمانه شیر

_ 5 قاشق غذاخوری شکر

_ نوک قاشق چای خوری نمک

_ 4 قاشق غذاخوری بکینگ پودر

_ 60 گرم کره

دستور تهیه:

مرحله 1:

اول از همه تخم مرغ و شیر را هم بزنید.

مرحله 2:

کره و شکر را با هم مخلوط کنید و به ترکیب شیر و تخم مرغ اضافه کنید.

مرحله 3:

مواد خشک را با هم مخلوط کرده و چند بار الک کنید. همه مواد را با هم ترکیب کرده و خمیر درست کنید. حالا خمیر شما آماده استفاده است.

استفاده از خمیر پیراشکی برای انواع غذاها و شیرینی‌ها

حالا که طرز تهیه خمیر پیراشکی را یاد گرفتید، مطمئنم دوست دارید با آن غذاهای دیگری را هم امتحان کنید. این خمیر پف‌دار و جادویی برای درست کردن دونات، برای درست کردن پیراشکی‌های شکم‌پر، پیتزا و پیراشکی نرم و لطیف قابل استفاده است.

پس اگر هوس کردید شیرینی پیراشکی درست کنید و خمیرش اضافه آمد، از بقیه آن برای درست کردن یک خوراکی دیگر هم می‌توانید استفاده کنید. البته یادتان باشد این خمیر را فقط 24 ساعت در یخچال نگهداری کنید و قابلیت نگهداری در فریزر را هم ندارد.

برای نگهداری آن در یخچال هم باید خمیر را به کمی روغن‌مالی کنید و داخل یک ظرف کیپ و سربسته بگذارید تا از خراب شدنش جلوگیری کنید.

کلام پایانی

در نهایت کاملا درک می‌کنم ممکن است نتوانید امکانات تهیه خمیر پیراشکی در خانه را فراهم کنید یا حتی از نظر زمانی فرصتی هم برای درست کردنش در اختیارتان نباشد؛ پس می‌توانید از آن را آماده هم خریداری کنید. در هر صورت یک خوراکی خوشمزه نیاز به صبر و حوصله دارد و اگر به دنبال بهترین نتیجه هستید، پس از یک برند معتبر خمیر مخصوص پیراشکی را خریداری کرده و یک پیراشکی پف‌دار، ترد و خوشمزه برای خود درست کنید و حسابی از آن لذت ببرید.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

2.8 / 5. 13

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com