Skip to main content
0
3.2
(79)

برای خوردن یک عصرانه با دوستان یا خانواده خود می‌توانید فنجان‌های نسکافه را با چند تکه براونی شکلاتی خیس در بشقاب پذیرایی قرار دهید. مطمئنا یک براونی شکلاتی خانگی نسبت به چیزی که بخواهد از بازار تهیه کنید، طعم بهتری خواهد داشت. از طرفی مطمئنید یک دسر تازه و گرم است و براساس ذائقه خود میزان کاکائو، شکر یا کره آن را کم و زیاد می‌کنید. اینجا قصد داریم شما را با طرز تهیه براونی شکلاتی خوشمزه آشنا کنید.

تاریخچه براونی شکلاتی

تاریخچه براونی شکلاتی

اولین باری که کیک براونی شکلاتی پخت شد، به سال 1893 برمی‌گردد. در آن زمان یک سرآشپز به نام «براونی» این کیک خوشمزه را برای خانواده پالمر (رئیس جمهور آمریکا) تهیه کرد. سه سال بعد دستور پخت براونی شکلاتی در کتاب آشپزی بوستون ثبت شد. حالا با گذشت بیش از یک قرن، انواع مختلفی از این براونی تهیه می‌شود. اگرچه دستور پخت آن دیگر مثل گذشته نیست، اما شما می‌توانید با خواندن طرز تهیه آن که در ادامه آمده است، بهترین براونی را برای پذیرایی درست کنید.

برخی از سرآشپزها در طی زمان میزان تخم‌مرغ آن را کم و زیاد کردند و حتی برخی از آن‌ها عقیده داشتن باید مقدار شکلات آن زیاد شود. اما برخی دیگر هم مقدار شکلات آن را کم می‌کردند. به هر حال آنچه امروز به عنوان دستور طرز پخت براونی شکلاتی بین آشپزها دست به دست می‌شود، حاصل بارها پخت این کیک است و شاید صدها بار امتحان شده است.

What is the difference between chocolate brownie and cake

براونی شکلاتی چه تفاوتی با کیک دارد؟

شاید اگر اولین بار یک تکه براونی را برای از دور مشاهده کنید، با خودتان بگویید خوب این چه تفاوتی با کیک دارد؟ از آنجا که بسیاری تفاوت بین براونی با کیک را نمی‌دانند، حتی ممکن است اسم آن را نوعی رفتار تجمل‌گرایی بدانند و بخواهند ساده‌تر بگویند این یک کیک است!

حتی زمانی که به کافی‌شاپ می‌روید و اسم «براونی» را در منوی آنجا مشاهده می‌کنید، احتمالا با خودتان تصور می‌کنید این یک نوشیدنی یا دسر متفاوت است. اما وقتی آن را سفارش دادید و باریستا تکه‌ای از براونی شکلاتی را در یک بشقاب روی میزتان قرار داد، تازه با خودتان می‌گویید: ای بابا این که همان کیک است!

براونی یکی از شیرینی‌های محبوب در بین مردم آمریکا و کاناداست و زمان برش زدن آن را به صورت چهارگوش برش می‌زنند. بافت آن در ابتدا شبیه به کیک است، اما بافت زبرتری دارد. طعم بی‌نظیر این کیک همراه با نوشیدنی‌هایی مثل نسکافه یا شیک توت فرنگی می‌تواند هر کسی را به وجد آورد.

سرآشپزها خوش سلیقه می‌دانند که برای درست کردن این شیرینی خوشمزه باید از چه موادی استفاده کنند و با استفاده از شکلات‌های چیپسی، خامه فرم گرفته، مغز پسته، مغز بادام و … آن را تزئین می‌کنند.

تفاوت براونی و کیک عبارت است از:

        برای درست کردن براونی از مقدار زیادی شکلات به همراه مقدار کمی آرد و کره استفاده می‌شود. بافت این کیک حجیم‌تر و سنگین‌تر است.

        برای تهیه براونی برخلاف کیک از بکینگ‌پودر استفاده نمی‌شود و نمی‌تواند مثل کیک پف کند و ارتفاع آن کمتر است.

        برای تهیه کیک از آرد بیشتری استفاده می‌شود. در حالی که برای طرز تهیه براونی از شکلات بیشتری استفاده می‌شود.

طرز پخت براونی شکلاتی

طرز پخت براونی شکلاتی

برای درست کردن این شیرینی خوشمزه و دلچسب به مواد زیر نیاز دارید:

مواد اولیه مقدار مواد
تخم مرغ 2 عدد
کره 100 گرم
شکلات خرد‌شده 100 گرم
شکر یک لیوان
پودر کاکائو نصف لیوان
پودر قهوه فوری یک قاشق چایخوری
وانیل یک چهارم قاشق مرباخوری
آرد سه چهارم لیوان

برای طرز تهیه براونی شکلاتی خیس به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول: مواد را ترکیب کنید

برای درست کردن براونی باید تخم‌مرغ‌ها را در یک ظرف بشکنید و خوب هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود. دقت داشته باشید برای درست کردن براونی می‌توانید از همزن برقی یا دستی استفاده کنید. استفاده از همزن دستی برای ترکیب مواد باعث می‌شود تا براونی شما بافتی آبنباتی داشته باشد. اما اگر همزن برقی استفاده کنید، بافت کیک شما درست شبیه به کیک می‌شود.

بعد از اینکه تخم‌مرغ را خوب هم زدید، وانیل و پودر قهوه فوری یا نسکافه را هم به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید. جالب است بدانید با این کار بوی زهم تخم‌مرغ در همین مرحله گرفته می‌شود و براونی شکلاتی شما طعم بهتری پیدا می‌کند.

مرحله دوم: آرد را الک کنید

اگرچه مقدار آردی که در طرز تهیه براونی شکلاتی استفاده می‌شود، کمتر از کیک است، اما باز هم باید آن را خوب الک کنید تا بدون گلوله باشد. سپس پودر کاکائو را با آن ترکیب کنید و با قاشق ترکیب کنید تا یکدست شود.

قبل از اینکه آرد و پودر کاکائو را به مایع تخم‌مرغ اضافه کنید، ابتدا شکر را داخل این ترکیب اضافه کنید و داخل مایع بریزید. خوب هم بزنید تا دانه‌های شکر در آن حل شود.

بعد از این مرحله آرد و پودر کاکائو را با مواد ترکیب کرده و دوباره هم بزنید. اما میزان ترکیب کردن بیش از حد نباشد و همین که احساس کردید مواد یکدست شد، آن را به حال خود رها کنید. 

مرحله سوم: کره را ذوب کنید

برای ذوب کردن کره باید آن را روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا بدون اینکه بجوشد، ذوب شود. بهترین کار ریختن کره در یک ظرف فلزی است که آن را روی حرارت سماور یا کتری قرار دهید. وقتی کره ذوب شد آن را داخل مواد بریزید و چند مرتبه هم بزنید تا یکدست شود. برای طرز تهیه براونی شکلاتی نباید مواد بیش از هم ترکیب شوند. حتی می‌توانید وقتی آرد و پودر کاکائو را داخل مایع تخم‌مرغ اضافه کردید، صبر کنید تا کره ذوب شود. بعد کره را هم روی مواد بریزید و یکباره آن را هم بزنید.

مرحله چهارم: شکلات تخته‌ای را رنده کنید

در آخرین مرحله برای درست کردن خمیر براونی شکلاتی باید شکلات تخته‌ای خرد شده را داخل مواد بریزید. این شکلات‌ها برای تغییر رنگ و طعم دادن به براونی کاربرد دارند. اگر نمی‌خواهید شیرینی شما بیش از حد شیرین شود، از شکلات تلخ استفاده کنید.

مرحله پنجم: قالب را آماده کنید

برای درست کردن این مقدار مواد به یک قالب مربع با ابعاد 17*17 سانتیمتر نیاز دارد. حالا برای اینکه براونی به قالب نچسبد و موقع خارج کردن به راحتی آن را از کیک جدا کنید، به کاغذ روغنی نیاز دارید. سطح کاغذها را هم با قلمو یا لیسک چرب کنید.

برای انتخاب قالب باید به ارتفاع آن دقت داشته باشید چون براونی به همان اندازه خواهد بود و مثل کیک پف نمی‌کند که ارتفاع بیشتری پیدا کند.

بعد از اینکه مایع براونی را داخل قالب ریختید، با لیسک پخش کنید. مایع این شیرینی مثل کیک روان نیست که خودش پخش شود. به هر حال در طرز تهیه براونی شکلاتی از آب یا شیر استفاده نمی‌شود. به همین دلیل باید با کمک لیسک آن را پخش کنید تا یکدست شود.

مرحله ششم: فر را آماده کنید

حالا در این مرحله از طرز پخت براونی شکلاتی فر را روشن کنید و روی دمای 180 درجه سانتیگراد قرار دهید. 10 دقیقه صبر کنید تا گرم شود و بعد قالب حاوی مواد براونی را داخلی آن قرار دهید. حالا دمای فر را روی 160 درجه سانتیگراد و زمان را روی 40 دقیقه تنظیم کنید تا این شیرینی به خوبی پخته شود.

دقت داشته باشید که ضخامت قالب می‌تواند روی زمان پخت کیک تاثیر داشته باشد. اگر سایز قالب کوچک و ضخامت آن کم است، زمان را روی 25 دقیقه تنظیم کنید.

مرحله هشتم: براونی شکلاتی را در یخچال قرار دهید.

وقتی براونی را از فر خارج می‌کنید، لایه روی آن به دلیل تُرد بودن، ترک می‌خورد. همچنین لایه رویی آن سفت شده و لایه آن نرم و چسبناک است. به همین دلیل شاید فکر کنید که این شیرینی خوب نپخته است. کافیست یک ساعت آن را در یخچال قرار دهید تا خنک شود. در این صورت چسبندگی لایه میانی هم از بین می‌رود.

در روش پخت کیک برای اینکه متوجه شوید کیک شما کامل پخته است، از یک خلال دندان استفاده می‌کنید. اما در روش پخت براونی نباید از خلال دندان استفاده کنید. وقت باید صبر کنید تا شیرینی شما خنک شود و بعد آن را برش بزنید. اما بهتر است قبل از برش زدن روی آن سس شکلاتی بریزید که در ادامه دستور تهیه آن آمده است.

درست کردن سس شکلاتی برای براونی

برای درست کردن سس شکلاتی روی براونی به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مواد
شیر نصف فنجان
شکر نصف فنجان
روغن مایع یک چهارم فنجان
پودر کاکائو 3 قاشق غذاخوری

 

برای طرز تهیه سس براونی شکلاتی به صورت زیر عمل کنید:

        ابتدا شیر پرچرب را با شکر ترکیب کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا دانه‌های شکر در آن حل و داغ شود.

        روغن مایع و پودر کاکائو را هم با هم ترکیب کرده و بعد داخل شیر بریزید و هم بزنید.

        صبر کنید تا مایع جوش بزند و غلیظ شود.

        برای اینکه سس شکلاتی بهتر جذب براونی شود، بهتر است بلافاصله بعد از خارج کردن آن از فر، سس را روی آن بریزید و بعد در یخچال قرار دهید.

        برای جذب بهتر سس روی کیک، با خلال دندان روی کیک سوراخ ایجاد کنید و بعد سس را روی آن بریزید تا سس به خورد کیک برود.

        در آخر می‌توانید براونی شکلاتی خود را با پودر نارگیل، پودر پسته، گل محمدی یا ترافل تزئین کنید.

نکات برای طرز پخت براونی شکلاتی خیس

اگر می‌خواهید به عنوان یک آشپز همه از خوردن براونی شما لذت ببرند و یک تجربه به یاد ماندنی داشته باشید، در زمان پخت این شیرینی به نکات زیر توجه داشته باشید:

        این شیرینی به بکینگ پودر نیاز ندارد و بافت آن با کیک فرق دارد. با این حال اگر فکر می‌کنید به یک شیرینی با بافت اسفنجی نیاز دارید، زمان درست کردن مایع، به آن یک قاشق غذاخوری بکینگ پودر اضافه کنید.

        براونی بافت سنگینی دارد و مثل کیک پف نمی‌کند. بنابراین وقتی از فر خارج می‌شود، کاملا تخت شده است.

        طبق دستور پخت براونی شکلاتی که سرآشپزهای معروف می‌دهند، برای درست کردن این شیرینی بهتر است از همزن برقی استفاده نکنید و با دست مواد را هم بزنید. زیرا هم زدن زیاد باعث می‌شود بافت کیک بیش از حد سفت شود.

        برای طرز پخت براونی شکلاتی بهتر است از قالب‌های مربع یا مستطیل استفاده کنید که حرارت را به طور یکنواخت به کیک می‌رسانند و در نتیجه شیرینی شما بافت بهتری خواهد داشت.

        برای درست کردن آن از ظروف شیشه‌ای و پیرکس استفاده نکنید؛ زیرا بافت کیک را خشک می‌کند.

        قبل از اینکه مواد براونی را داخل قالب بریزید، ابتدا آن را چرب کنید. اگر کاغذ روغنی ندارید، بعد از چرب کردن قالب آن را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. بعد از اینکه خنک شد، مواد کیک را داخل آن بریزید.

        جالب است بدانید برخلاف کیک که یک ساعت بعد از پخت طعم بهتری دارد، براونی یک روز بعد خوشمزه‌تر می‌شود. به همین دلیل باید آن را داخل ظرف سربسته بریزید و در یخچال بگذارید تا خنک شود.

در آخر

شیرینی‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند که هر کدام از یک گوشه دنیا برخواسته‌اند. براونی شکلاتی یکی از این شیرینی‌هاست که در ابتدا شاید بسیاری آن را با کیک اشتباه بگیرند. اما در واقع این یک شیرینی لذیذ و خوشمزه است که می‌توانید در زمان عصرانه با یک فنجان قهوه میل کنید. امیدواریم طرز تهیه براونی شکلاتی که در این مطلب ارائه دادیم برایتان مفید و کاربردی باشد. 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.2 / 5. 79

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com