Skip to main content
4
(2)

آدم‌های پراحساس اگر قرار بود یک میوه باشند، حتما پرتقال را انتخاب می‌کنند. این میوه دوست داشتنی با آن عطر و طعم بی‌نظیرش برای هر دسری که فکرش را کنید، کاربرد دارد. از انواع بستنی، مارمالاد و مربا گرفته تا کیک و شیرینی از این میوه استفاده می‌شود. کیک خیس پرتقالی هم یکی از محصولات همین میوه است که حتما از خوردن آن لذت می‌برید. حتی وقتی پرتقال در بازار پیدا نمی‌شود، می‌توانید از آبمیوه طبیعی آن استفاده کنید و یک کیک با طعم دلچسب بپزید. در اینجا شما را با سه روش طرز تهیه کیک خیس پرتقالی با شیر esl، بدون شیر و با ماست آشنا می‌کنیم. حتما هر سه روش برای شما جذاب خواهد بود و می‌توانید در خانه بهترین کیک را بپزید.

طرز تهیه کیک خیس پرتقالی بدون شیر

روش اول: طرز تهیه کیک خیس پرتقالی بدون شیر

وقتی دستور پخت همه انواع کیک و شیرینی را نگاه کنید، بدون شک در آن‌ها شیر یکی از مواد اولیه اصلی است. اما اینجا برای دستور پخت کیک می‌توانید از آب پرتقال بدون نیاز به شیر استفاده کنید. مواد لازم برای درست کردن این کیک خوشمزه عبارت است از:

مواد لازم مقدار مواد
تخم مرغ یک عدد
شکر 1 پیمانه
آرد 2 پیمانه
آب پرتقال نصف پیمانه
روغن نصف پیمانه
بکینگ پودر نصف قاشق
گلاب 1 قاشق
شربت آب پرتقال یک لیوان
شکر 4 قاشق غذاخوری
زعفران 1 قاشق غذاخوری
پوست رنده شده پرتقال یک عدد

 

بعد از اینکه همه مواد اولیه را برای طرز تهیه کیک خیس پرتقالی بدون شیر آماده کردید، حالا به صورت زیر عمل کنید:

هم زدن تخم‌مرغ

اولین مرحله درست کردن این کیک خوش طعم، هم زدن تخم‌مرغ در یک ظرف است که حالت چسبناک و رنگ کرمی پیدا کند. بعد از این باید شکر و گلاب را هم داخل مایع تخم‌مرغ بریزید و دوباره آن را هم بزنید تا دانه‌های شکر در آن حل شود. بعد آب پرتقال و روغن مایع را هم به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا یک مایع یکرنگ و یکدست بدست آورید.

اضافه کردن آرد به مایع تخم‌مرغ

آرد را با بکینگ پودر ترکیب و دوبار از الک رد کنید تا صاف و یکدست شود. اگر بدون اینکه آرد را الک کنید آن را داخل مواد بریزید، ممکن است حالت گلوله‌ای پیدا کند. بعد از الک کردن، آرد را کم کم داخل مایع تخم مرغ بریزید و دوباره هم بزنید تا در آن گلوله نشود. فقط بعد از اضافه کردن آرد، مواد را بیش از حد مخلوط نکنید.

آماده کردن قالب

در این مرحله باید قالب مخصوص کیک را آماده کنید. بهترین روش برای اینکه کیک به قالب نچسبد، استفاده از ورق‌های روغنی ست. اما اگر دسترسی نداشتید، اول قالب را با کمی روغن آغشته کنید، بعد روی حرارت ملایم کتری یا سماور قرار دهید تا داغ شود. برای طرز تهیه کیک خیس پرتقالی باید در این مرحله مایع کیک را داخل قالب بریزید.

پختن کیک خیس پرتقالی

فر را از قبل روشن کنید تا گرم شود. آن را روی دمای 180 درجه قرار دهید و 10 دقیقه صبر کنید. بعد قالب حاوی مواد کیک را داخل فر قرار دهید. دمای دستگاه را روی 180 و زمان را روی 45 دقیقه تنظیم کنید. اگر در خانه مایکروفر دارید که زمان پخت کیک کمتر از 15 دقیقه خواهد بود.

برای اینکه مطمئن شوید کیک پخته است، یک چنگال یا خلال دندان تمیز را در آن فرو کنید. اگر از خمیر کیک روی چنگال نچسبید، یعنی کیک شما کامل پخته است.

درست کردن شربت کیک خیس پرتقالی

در این مرحله باید شربت کیک را درست کنید. برای این کار شربت آب پرتقال را با پوست رنده شده پرتقال، شکر و زعفران دمکرده ترکیب کنید. حالا این شربت را روی حرارت قرار دهید تا 10 دقیقه بجوشد و غلیظ شود. بعد شعله را خاموش کنید و منتظر شوید تا ولرم شود.

تزئین کیک پرتقالی

در این مرحله از طرز تهیه کیک خیس پرتقالی بدون شیر صبر کنید تا کیک شما سرد شود و بعد شربت غلیظ شده را روی آن بریزید. اگر کیک داغ باشد و شربت را روی آن بریزید، خمیر می‌شود. برای اینکه شربت بهتر جذب کیک شود، بهتر است با چنگال یا سیخ‌های کبابی چوبی داخل کیک را سوراخ کنید. دو ساعت کیک را در یخچال قرار دهید تا آماده شود.

روش دوم: طرز تهیه کیک خیس پرتقالی بدون فر (با شیر)

یکی دیگر از روش‌ها برای پختن این کیک خوشمزه، استفاده از شیر به همراه سایر مواد اولیه است. این کیک هم بافت اسفنجی و نرم دارد و حتی می‌توانید آن را بدون فر هم درست کنید. برای طرز تهیه کیک پرتقالی به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم برای کیک خیس پرتقالی مقدار مواد
آرد قنادی 3 لیوان
شکر یک لیوان
شیر نصف لیوان
روغن مایع یک لیوان
آب‌پرتقال تازه نصف لیوان
تخم‌مرغ سه عدد
بیکینگ‌پودر 1.5 قاشق غذاخوری
وانیل یک قاشق چای‌خوری
پوست پرتقال به مقدار لازم
پودرقند دو قاشق غذاخوری
آب پرتقال نصف فنجان
پوست پرتقال نصف قاشق غذاخوری

 

برای این روش طرز تهیه کیک خیس پرتقالی به صورت زیر عمل کنید:

درست کردن خمیر کیک پرتقالی

ابتدا آب پرتقال، شیر و شکر را با هم ترکیب کنید تا دانه‌های شکر در آن حل شود. تخم‌مرغ‌ها را به طور جداگانه‌ای بشکنید و خوب هم بزنید تا به رنگ کرم درآید. بعد روغن مایع، کره و وانیل را هم داخل تخم مرغ بریزید و به مواد آب پرتقال اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا یکدست شوند.

اضافه کردن آرد به مواد

برای طرز تهیه کیک خیس پرتقالی بدون فر باید ابتدا آرد را الک کنید تا صاف شود. بعد بکینگ پودر را هم به مواد اضافه کرده و کم کم داخل مواد بریزید و مخلوط کنید. بعد از اضافه کردن آرد مواد را بیش از حد مخلوط نکنید. همین که آرد از حالت گلوله‌ای خارج شد، کافیست.

ریختن مواد کیک داخل قالب

یک قالب را چرب کنید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. بعد شعله را خاموش کنید و منتظر بمانید تا قالب خنک شود. حالا پوست پرتقال را بگیرید و قسمت سفید آن را جدا کنید. پوسته نازک نارنجی رنگ را رنده کنید و بعد از شستن، کف قالب بریزید و روی آن را با مواد کیک پر کنید.

پختن کیک خیس پرتقالی

پختن کیک پرتقالی

حالا کف یک قابلمه، ورق روغنی قرار دهید و یا کف آن را با روغن چرب کنید. برای پختن کیک باید از قابلمه نچسب استفاده کنید. مواد کیک را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. برای مدت 5 دقیقه شعله را زیاد کنید تا کیک داغ شود و بعد آن را کم کنید و درب قابلمه را با دم‌کنی ببندید تا کیک شما پف کند و بپزد. برای اینکه مطمئن شوید کیک کامل پخته شده است، داخل آن چنگال بزنید.

برای طرز تهیه کیک خیس پرتقالی بدون فر باید به مدت 50 دقیقه آن را روی حرارت کم قرار دهید. در آخر هم پودر قند، پوست پرتقال رنده شده و نصف فنجان آب پرتقال را با هم ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید تا غلیظ شود. وقتی کیک خنک شد، از این شربت روی آن بریزید.

روش سوم طرز تهیه کیک خیس پرتقالی با ماست

شاید تعجب کنید اما حتی می‌توانید با ماست هم این کیک خوشمزه را برای اهل خانه بپزید و از خوردن آن لذت ببرید. برای درست کردن این روش طرز تهیه کیک پرتقالی به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد اولیه مقدار مواد
تخم مرغ 3 عدد
شکر 2.5 لیوان
وانیل نصف قاشق چایخوری
بکینگ پودر 1.5 قاشق غذاخوری
آب پرتقال 2 لیوان
روغن مایع یک لیوان
ماست نصف لیوان
آرد 3 لیوان
پوست پرتقال رنده شده 3 قاشق غذاخوری

 

برای درست کردن این کیک هم درست مثل کیک‌های قبل باید عمل کنید که البته تفاوت آن در اضافه کردن ماست و نحوه پخت است.

درست کردن خمیر کیک خیس پرتقالی

درست کردن خمیر کیک خیس پرتقالی

در ابتدا تخم‌مرغ‌ها را خوب هم بزنید تا یکدست و کرم رنگ شود. بعد یک لیوان شکر، وانیل، روغن، ماست و یک لیوان آب پرتقال را هم به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. بهتر است در این مرحله از همزن برقی استفاده کنید تا مواد بهتر با هم ترکیب شوند.

آرد را با بکینگ پودر ترکیب کرده و الک کنید تا صاف شود. بعد آن را کم کم داخل مواد بریزید و دوباره هم بزنید. اما زمان مخلوط کردن آن‌ها را زیاد طولانی نکنید تا کیک شما بافت اسفنجی و بهتری داشته باشد.

پرتقال‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. قسمت سفیدی پوست را بگیرید و بعد با قسمت ریز رنده، رنده کنید. حالا پوست‌های پرتقال را هم داخل مواد کیک بریزید و دوباره ترکیب کنید تا همه مواد یکدست شود.

حالا پرتقال را می شوییم، سپس پوست آن را با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم. در ادامه زست پوست پرتقال را به مخلوط تخم مرغ اضافه می کنیم و مجددا با دور تند همزن برقی در حد مخلوط شدن هم می زنیم.

پختن کیک خیس پرتقالی

در این مرحله از طرز تهیه کیک خیس پرتقالی ابتدا فر را با دمای 180 درجه به مدت 10 دقیقه گرم کنید. بعد قالب حاوی مواد کیک را داخل دستگاه قرار دهید و دما را روی 175 درجه سانتیگراد و زمان را روی 40 دقیقه تنظیم کنید. برای اینکه مطمئن شوید کیک کامل پخته است، از یک چنگال استفاده کنید.

درست کردن شربت کیک

یک لیوان باقی مانده از آب پرتقال را با 1.5 لیوام شکر و مقداری پوست پرتقال رنده شده ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید تا شربت غلیظی بدست آورید.

وقتی کیک پخته شد، اجازه دهید خنک شود و بعد شربت را روی آن بریزید و در یخچال قرار دهید. بعد از دو ساعت کیک خیس پرتقالی شما آماده سرو است.

نکات طرز تهیه کیک خیس پرتقالی

شاید بگویید کیک درست کردن کاری ندارد و همه می‌توانند بهترین کیک‌ها را درست کنند. اما وقتی ممکن است کیک را که از فر خارج می‌کنید، به یکباره با بافت سفت یا وا رفته آن مواجه شوید. همچنین ممکن است طعم کیک آن طور که انتظار دارید نباشد. به همین دلیل باید زمان طرز تهیه کیک خیس پرتقالی بدون شیر یا با شیر و ماست به نکات زیر توجه داشته باشید:

        برای اینکه کیک شما طعم تلخ نگیرد، آب پرتقال را با آب مرکبات‌گیر دستی یا برقی بگیرید تا دانه‌ها در داخل آن وارد نشوند.

        زمانی که پوست پرتقال را می‌گیرید، باید حتما قسمت پنبه‌ای سفید رنگ را از آن جدا کنید و بعد آن را با قسمت ریز رنده، رنده کنید.

        برای اینکه کیک خیس زمان تزئین خمیر نشود، باید صبر کنید تا خنک شود و بعد شربت آب پرتقال خنک شده را روی آن بریزید.

        برای اینکه کیک بهتر پف کند، از یک قالب اندازه استفاده کنید و حتما در 20 دقیقه اول به هیچ وجه درب فر را با نکنید.

        همه موادی که برای طرز تهیه کیک خیس پرتقالی استفاده می‌کنید، باید در دمای محیط قرار بگیرند که از جمله باید به تخم‌مرغ‌ها، ماست یا شیر اشاره کنیم. در این صورت بافت کیک یکنواخت‌تر می‌شود.

        مقدار پرتقال و آب پرتقالی را که در این کیک استفاده می‌شود، باید به همان مقداری باشد که در جدول مواد لازم ذکر شده است.

        شما می‌توانید در کنار آب پرتقال از آب نارنگی یا میوه یافا هم استفاده کنید تا آب پرتقال طعم‌ شیرین‌تری به کیک بدهد.

در آخر

یکی از بهترین کیک‌های خوشمزه‌ای که مناسب فصل پاییز و زمستان است، با آب پرتقال تهیه می‌شود. در دستور پخت این کیک از آب پرتقال استفاده می‌شود و در آخر هم می‌توانید روی آن را با شربتی که با شکر و آب پرتقال تهیه کرده‌اید، آن را تزئین کنید. امیدواریم مطلبی که در اینجا ارائه شد برایتان مفید بوده و یکی از این روش‌های گفته شده برای طرز تهیه کیک خیس پرتقالی برایتان کاربردی باشد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

4 / 5. 2

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com