Skip to main content
3.4
(9)

نمی‌دانم شما هم مثل من عاشق عصرانه چای و شیرینی پای سیب هستید یا نه! یک عصر دل انگیز بهاری را به خاطر بیاورید که در بالکن خانه روبروی یک منظره زیبا از پارک نشسته‌اید و بازی کودکان روی سرسره را تماشا می‌کنید. در این مواقع تنها چیزی که برای پذیرایی از خودتان نیاز دارید، یک فنجان قهوه یا چای به همراه تکه‌ای شیرینی پای سیب است که خودتان آن را پخته‌اید. اگر هم طرز تهیه پای سیب را بلد نیستید، در این آموزش هر چیزی را که لازم باشد به شما می‌گویم. راستش را بخواهید این شیرینی ایرانی نیست و اولین بار توسط فرانسوی‌ها تهیه شده است. با این حال ایرانی‌ها نشان دادند می‌توانند مثل مردم فرانسه آشپزهای خوبی باشند و بهترین شیرینی‌های پای سیب را تهیه کنند.

طرز تهیه پای سیب به روش قنادی

طرز تهیه پای سیب به روش قنادی

همانطور که بارها شیرینی‌های قنادی‌ها را زیر و رو کرده‌اید، برای تهیه این شیرینی دو لایه خمیر (رویی و پایه کیک) است که در بین آن‌ها تکه‌های سیب قرار می‌گیرد. لایه اول کراست و لایه دوم تاپینگ است که باید به صورت جداگانه تهیه شوند. طعم این شیرینی‌ها بیشتر به خاطر ادویه‌های مخصوص آن (دارچین و جوز هندی) است. کمتر کسی را پیدا می‌کنید که عاشق این شیرینی خوشمزه فرانسوی نشوند. بنابراین باید حتما جوز هندی را از عطاری برای دستور پخت پای سیب خانگی تهیه کنید. 

مواد لازم برای تهیه شیرینی پای سیب

برای درست کردن این شیرینی به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مواد
تخم‌مرغ 3 عدد
روغن یک لیوان دسته‌دار فرانسوی
شکر نصف لیوان
شیر یک لیوان
شربت بار یا عسل یک فنجان
آرد الک شده 3 لیوان
وانیل نصف قاشق مرباخوری
سیب 3 عدد
پودر دارچین دو قاشق غذاخوری
پودر جوز هندی دو قاشق غذاخوری
شکر قهوه‌ای دو قاشق غذاخوری
پودر قند به مقدار کافی
نمک نصف قاشق مربا خوری

مراحل دستور پخت پای سیب خانگی

حالا برای درست کردن این شیرینی به صورت زیر عمل کنید:

تهیه لایه اول (کراست) شیرینی

اولین مرحله‌ای که برای درست کردن این شیرینی باید انجام دهید، تهیه مواد برای لایه اول یا همان کراست است. برای این کار ابتدا تخم‌مرغ و شکر را داخل یک ظرف خوب هم بزنید تا حجم آن دو برابر شود.

بعد شکر، شیر گرم، شربت بار یا عسل را به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید. اگر نمی‌دانید شربت بار چیست و چطور باید آن را تهیه کنید، کافیست دو لیوان شکر را با یک لیوان آب جوش ترکیب کرده و روی حرارت قرار دهید تا به انداز عسل غلیظ شود. حالا از این شربت می‌توانید برای طرز تهیه پای سیب خانگی استفاده کنید.

نمک، روغن و وانیل را هم به مواد اضافه کنید و دوباره آن‌ها را هم بزنید. برای اینکه مواد بهتر ترکیب شوند، از دستگاه همزن برقی استفاده کنید. آرد را در مرحله آخر الک کرده و به صورت کم کم داخل خمیر بریزید و هم بزنید. اما نباید بیش از حد آن را هم بزنید زیرا فرم شیرینی را تغییر می‌دهد.

غلظت خمیر شیرینی باید به اندازه ماست باشد که به راحتی حرکت کند و بتوانید آن را داخل قالب شیرینی بریزید. اگر احساس کردید بیش از حد سفت شده است، کمی روغن و شیر را ترکیب کرده و داخل خمیر اضافه کنید و هم بزنید. اگر خمیر شیرینی شما بیش از حد شل شده است، مقداری آرد الک شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

درست کردن لایه میانی شیری پای سیب

درست کردن لایه میانی شیری پای سیب

سیب‌ها را پوست گرفته و دانه‌ها را از آن جدا کنید. حالا چون قرار است شیرینی پای سیب درست کنید، باید آن‌ها را به صورت حلقه حلقه برش بزنید.

در داخل یک بشقاب ترکیبی از شکر قهوه‌ای، دارچین و جوز هندی را بریزید و مخلوط کنید تا یکدست شود. حالا هر یک از تکه‌های سیب را داخل این پودر بزنید تا هر دو طرف سیب کامل به رنگ قهوه‌ای درآید. برای اینکه هر دو سمت سیب‌ها به طور کامل داخل پودر آغشته شود، بهتر است از یک چنگال استفاده کنید و سپس آن‌ها را کنار بگذارید.

آماده کردن قالب شیرینی

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی پای سیب باید از قالب مخصوص این شیرینی استفاده کنید. قالب‌ها به صورت کاسه‌های کوچک است که باید داخل هر یک از آن از کاغذهای روغنی استفاده کنید. کاغذها را داخل ظرف‌ها قرار دهید. شما می‌توانید ظرف‌ها را چرب کنید تا کیک به آن‌ها نچسبد.

اگر قالب کاسه‌ای در خانه ندارید، فنجان‌هایی که قابلیت استفاده در فر را دارند، می‌توانند برای پخت این شیرینی استفاده شوند. البته فنجان‌های سرامیکی یا کریستالی دیگر به کاغذ روغنی نیاز ندارند و به راحتی می‌توانید کیک را از آن‌ها جدا کنید.

یک روش دیگر برای دستور پخت پای سیب خانگی استفاده از قالب یکپارچه است که البته نباید ارتفاع آن زیاد باشد. در این صورت ممکن است وسط کیک خمیر بماند و شیرینی پف نکند. یک قالب با اندازه 25 سانتی‌متر می‌تواند برای پخت این کیک کافی باشد. اما قبل از اینکه مواد شیرینی را داخل آن بریزید ابتدا با کمی روغن چرب کنید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. بعد از اینکه سرد شد برای ریختن مواد آماده است. با این روش دیگر شیرینی پای سیب به قالب فلزی نمی‌چسبد و به راحتی از آن جدا می‌شود.

نحوه ریختن مواد کیک در قالب

وقتی قالب خود را مشخص کردید، نوبت به ریختن مواد می‌رسد. اگر از قالب یکدست و بزرگ استفاده کرده‌اید، با همان ظرفی که خمیر را درست کرده‌اید، خمیر شیرینی را داخل قالب بریزید.

اگر از قالب‌های کوچک کاسه‌ای یا فنجان استفاده می‌کنید، ابتدا کاغذهای روغنی را داخل آن‌ها قرار دهید. خمیر شیرینی را داخل یک قیف بریزید و سپس مقداری از آن به اندازه یک سانتیمتر را داخل کاسه بریزید. بعد تکه‌های سیبی که به پودر قهوه‌ای رنگ آغشته شده است، روی خمیر لایه اول قرار دهید. این کار را برای همه قالب‌های کوچک انجام دهید.

دوباره با همان قیف از خمیر شیرینی بردارید و روی تکه‌های سیب را پر کنید. به اندازه یک سانتیمتر خمیر بریزید.

پختن شیرینی پای سیب خانگی

پختن شیرینی پای سیب خانگی

حالا نوبت به پختن این شیرینی می‌رسد و باید آن را بپزید. فر را روی دمای 190 درجه قرار دهید و 15 دقیقه صبر کنید تا گرم شود. حالا قالب‌های کیک را داخل یک سینی قرار دهید و در فر بگذارید. دما را روی 180 بگذارید و زمان را روی 30 دقیقه تنظیم کنید.

همه دستگاه‌های پخت شیرینی (فر، توستر، مایکروفر و ….) دما و حرارت یکسانی ندارند. به همین دلیل نمی‌توانیم به طور مشخص زمان تعیین کنیم. برای مثال کیک شما در مایکروفر یا سولاردام در کمتر از 15 دقیقه حاضر می‌شود. اما برای پختن این شیرینی با توستر معمولا به 30 دقیقه زمان نیاز دارید. بعضی از توسترها نیز المنت ضعیف‌تری دارند و حتی ممکن است با 45 دقیقه زمان هم شیرینی نپزد.

پس بهترین راهکار برای اینکه بدانید شیرینی پای سیب پخته است یا نه، استفاده از یک خلال دندان است. درست یک دقیقه قبل از اینکه دستگاه خاموش شود، خلال دندان را داخل شیرینی فرو و خارج کنید. اگر خمیر به خلال نچسبید یعنی شیرینی شما پخته است.

نکته مهم برای طرز تهیه پای سیب خانگی

نکته مهم برای طرز تهیه پای سیب خانگی

اگر دستگاه برای پختن شیرینی خاموش شود و مدت زیادی از آن بگذرد و شیرینی سرد شود، تست کردن آن دیگر فایده‌ای ندارد. حتی اگر شیرینی نپخته باشد، با روشن کردن دوباره دستگاه، شیرینی نمی‌پزد و وسط آن خام می‌ماند. پس طبق دستوری که ارائه دادیم قبل از خاموش شدن دستگاه، با خلال دندان آن را تست کنید.

تزئین شیرینی پای سیب

در آخرین مرحله وقتی شیرینی‌های شما حاضر شد می‌توانید با پودر قند یا پودر پسته آن‌ها را تزئین کنید. حالا این شیرینی خوشمزه برای یک پذیرایی عصرانه همراه با چای بی‌نظیر است. به جای اینکه شیرینی‌های بازاری بخرید که هیچ اعتمادی به زمان پخت آن‌ها ندارید و ممکن است کهنه باشند، می‌توانید شیرینی پای سیب تازه را خودتان در منزل تهیه کنید.

نکات مهم برای دستور پخت پای سیب

برای اینکه شیرینی شما درست شبیه محصولات بازاری شود و از طعم آن لذت ببرید، در زمان پخت به این نکات توجه کنید:

        شما می‌توانید به جای سیب زرد از سیب قرمز هم برای پخت این شیرینی استفاده کنید. همچنین برخی شیرینی پای سیب را با برش‌هایی از میوه گلابی هم تهیه می‌کنند. گیلاس یکی دیگر از میوه‌هایی است که می‌تواند برای درست کردن این دسر خوشمزه استفاده شود.

        برای درست کردن این شیرینی جوز هندی را از عطاری تهیه کنید. چون در واقع یکی از مهم‌ترین مواد معطر برای خوشمزه‌تر کردن این شیرینی ست و اگر آن را حذف کنید دیگر شیرینی شما طعم شیرینی‌های قنادی را نمی‌دهد.

        برای تزئین این شیرینی می‌توانید از ترکیب پودر قند به همراه خامه کیک هم استفاده کنید. این شیرینی می‌تواند در کنار کافی میکس، چای، شربت آلبالو یا سایر نوشیدنی‌های گرم مصرف شود.

        شیرینی پای سیب را می‌تواند به مدت 2 روز در دمای اتاق نگهداری کنید. این یخچال تا مدت 4-5 روز در یخچال و حدود چهار ماه در فریزر دوام می‌آورد. برای نگهداری شیرینی در فریزر آن را در فویل بپیچید و در ظرف فریزری سربسته قرار دهید. وقتی آن را داخل فویل بپیچید دیگر خمیر آن خراب نمی‌شود.

        اگر می‌خواهید شیرینی پای سیب شما رنگ طلایی قهوه‌ای داشته باشد، باید شعله بالای فر را در 10 دقیقه آخر روشن کنید.

شیرینی پای سیب هلندی چه تفاوتی با شیرینی پای سیب فرانسوی دارد؟

همه این شیرینی را با نام فرانسوی‌ها می‌شناسند که کاملا درست است و اولین بار این شیرینی توسط سرآشپزهای فرانسوی تهیه شد. اما در هلند و آمریکا هم نمونه‌های از این شیرینی تهیه می‌شود که با نوع فرانسوی کمی تفاوت دارد. برای مثال آمریکایی‌ها برای درست کردن این شیرینی به جای اینکه سیب را مستقیما لابه‌لای کیک بگذارند، از کمپوت یا بن ماری سیب استفاده می‌کنند.

فرانسوی‌ها روی کیک‌هایشان به صورت صاف و یکدست است، اما شیرینی هلندی‌ها به صورت خرده‌ای شکل است.

در آخر

شیرینی انواع و اقسام مختلفی دارد و هر کسی برای درست کردن شیرینی روش متفاوتی را به کار می‌برد. اما چون همیشه عاشق شیرینی‌ها قنادی هستیم و در اصطلاح مرغ همسایه برایمان غاز می‌شود، می‌خواهیم شیرینی پای سیب خانگی هم طعم و عطری شبیه به آنچه که در قنادی‌ها وجود دارد، باشد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در این مطلب تمامی نکات و طرز پخت پای سیب را به شما آموزش دهیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.4 / 5. 9

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com