Skip to main content
3.7
(3)

آیا تا به‌حال نام شیر فندق را شنیده‌اید و یا آن را نوشیده‌اید؟ این ترکیب شفابخش با طعم و خواص بی‌نظیری که دارد در بین افراد بسیار محبوب است. اما این ترکیب چگونه درست می‌شود و خواص شیر فندق چیست؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

با شیر فندق بیشتر آشنا شوید

قطعا شما میوه فندق را می‌شناسید اما آیا می‌دانید شیر فندق چیست؟ بسیاری فکر می‌کنند شیر فندق ترکیب شیر لبنی با میوه فندق است، اما این یک باور کاملا اشتباه است.

شیر  فندق در واقع عصاره فندق آسیاب شده با آب است. این ترکیب یک نوشیدنی سبک با طعمی بسیار لذیذ است که از نظر ظاهری به شیر لبنی شبیه بوده و سفید رنگ است.

فندق میوه‌ای سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها به همراه مواد معدنی و انواع ویتامین‌های مختلف است. این میوه با ترکیبات مغذی و مفیدی که دارد می‌تواند بسیاری از نیازهای ضروری بدن انسان را تامین کرده و برای سلامت قلب، استخوان‌ها، معده و ماهیچه‌ها مفید باشد.

جالب است بدانید که این نوشیدنی خوش‌طعم حتی می‌تواند جایگزین شیر گاو نیز شود. بسیاری از افراد به شیر گاو حساسیت دارند. در واقع مشکل این دسته از افراد آن است که دچار بیماری عدم تحمل لاکتوز هستند. لاکتوز قندِ شیر است و به وفور در شیر گاو وجود دارد. 

در شیر فندق این ماده وجود نداشته اما سایر مواد مغذی شیر لبنی در آن وجود دارد. به همین دلیل این نوشیدنی خوش طعم تشکیل شده از فندق برای بسیاری از افراد که دچار بیماری عدم تحمل لاکتوز هستند، توصیه می‌شود.

ارزش غذایی شیر فندق چقدر است؟

این شیر که نوعی شیر گیاهی است حاوی انواع مواد مغذی مفید برای بدن بوده و توصیه می‌شود حتما از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید. ارزش غذایی این شیر گیاهی به شرح زیر است:

  •       حاوی اسید‌های چرب ضروری که برای ساختن تمامی سلول‌های بدن مورد نیازند.
  •       دارای انواع ویتامین‌های آ، ب، و ای که تاثیر مستقیمی روی تمامی ارگان‌های بدن دارند. برای مثال حضور ویتامین ب باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. علاوه بر این ویتامین ای به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می‌شود که باعث نابودی رادیکال‌های آزاد مضر در بدن می‌گردد.
  •       شامل 83 درصد فیبر نامحلول و هم چنین 17 درصد فیبر حلال است که به عنوان فیبر رژیمی شناخته می‌شوند.
  •       سرشار از فولات بوده که در ساختار گلبول‌های قرمز خون نقش موثری دارد. به همین دلیل خوردن آن به افرادی که دچار کم خونی هستند توصیه می‌گردد.
  •       این شیر گیاهی در هر 100 گرم حدودا 628 کالری دارد.

شیر فندق

چگونه در خانه شیر فندق درست کنیم؟

این شیر گیاهی خوشمزه را می‌توانید در خانه و در سریع‌ترین زمان ممکن درست کنید. در ادامه طرز تهیه شیر فندق را آموزش خواهیم داد.

مواد لازم تهیه شیر فندق

مواد لازممقدار
فندق150 گرم
آب۱ لیتر
وانیل۱ ق چای خوری
عسلبه مقدار لازم

طرز تهیه شیر فندق

  1. در گام اول فندق‌ها را بشکنید و برای حدودا 12 ساعت در آب قرار دهید. اگر از فندق بدون پوست استفاده می‌کنید بدون گرفتن پوست می‌توانید وارد مرحله بعد شوید. اما اگر فندق شما پوست دارد حتما بعد از خیس خوردن پوست آن را جدا کنید. این کار کمک می‌کند تا یک شیر فندق یک دست و کاملا سفید داشته باشید.
  2. در مرحله بعد باید فندق‌ها را با کمی آب داخل مخلوط کن یا غذاساز بریزید و خرد کنید. البته توجه داشته باشید که در ابتدا لازم نیست آب زیادی همراه فندق داخل مخلوط کن بریزید. ابتدا اجازه دهید تا فندق‌ها یک دست و پوره شوند و سپس مقدار بیشتری آب اضافه کنید.
  3. در گام بعدی باید مخلوط حاصل را صاف کنید. در این مرحله می‌توانید از یک آبکش دانه ریز و یا پارچه حریر کمک بگیرید. مخلوط را روی آبکش ریخته و با پشت قاشق سعی کنید آن‌ها را له کنید. در این مرحله شیر فندق‌ها از آبکش خارج شده و فقط تفاله‌های درشت فندق در آبکش باقی می‌ماند.
  4. در این گام می‌توانید کمی وانیل به محلول حاصل اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد. اضافه کردن عسل هم کمک می‌کند تا مخلوط هم شیرین و هم مقوی شود.

نکاتی درباره تهیه شیر فندق

  •       همانطور که در طرز تهیه شیر فندق اشاره کردیم، لازم است تا تفاله‌های فندق را از شیره آن جدا کنید. البته این تفاله‌ها را می‌توانید در تهیه انواع کیک و کلوچه و… به کار ببرید.
  •       اضافه کردن وانیل و عسل کاملا به سلیقه شما بستگی دارد و می‌توانید این دو ترکیب را از دستور تهیه حذف کنید.
  •       این شیر گیاهی می‌تواند جایگزین شیر لبنی در انواع نوشیدنی‌ها مانند اسموتی‌ها شود.
  •       این شیر قابلیت نگهداری داخل یخچال تا 2 هفته را دارد.

خواص شیر فندق در درمان بیماری‌ها

همانطور که اشاره کردیم این شیر گیاهی از مواد مغذی زیادی تشکیل شده است. اما خاصیت شیر فندق چیست و در درمان چه مشکلات و بیماری‌هایی می‌تواند موثر واقع شود؟

کاهش التهابات

این شیر خوش‌طعم سرشار از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها خواص ضد التهابی داشته و استفاده از آن‌ها کمک می‌کند تا انواع التهابات مفصلی، معده و… تسکین پیدا کند.

ضد سرطان

آنتی‌اکسیدان‌ها همواره به دلیل نقش ضد سرطانی مشهور بوده‌اند. این دسته از ترکیبات می‌توانند رادیکال‌های آزاد در خون را از بین برده و بدین ترتیب از بروز سرطان جلوگیری کنند. بنابراین انتظار می‌رود این شیر گیاهی بتواند به درمان و پیشگیری انواع سرطان کمک کند.

تقویت استخوان

اگر از شیر لبنی خسته شده‌اید یا نسبتا به آن حساسیت دارید نگران نباشید. زیرا شیر فندق می‌تواند به راحتی جایگزین شیر لبنی شود. ترکیباتی نظیر فسفر، منیزیم و کلسیم از جمله ترکیبات مهم موجود در این محلول بوده و به داشتن استخوان‌هایی متراکم و مستحکم کمک شایانی می‌کنند. خوردن این شیر گیاهی به ویژه برای افرادی که پوکی استخوان دارند یا از سایر بیماری‌های مربوط به استخوان رنج می‌برند، بسیار توصیه می‌شود.

فواید شیر فندق

تقویت سیستم ایمنی بدن

حضور ویتامین ث و اسید آمینه آرژینین باعث شده تا این شیر گیاهی حاصل از فندق، تاثیر مثبت زیادی روی تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد. بنابراین اگر از سرماخوردگی‌های مکرر رنج می‌برید یا احساس می‌کنید سیستم ایمنی‌تان ضعیف شده است از مصرف این شیر غافل نشوید. علاوه بر این، این دو ویتامین مهم تاثیر مهمی در جلوگیری از بروز آلزایمر در افراد دارند.

پیشگیری از یبوست

فیبر بسیار بالایی که در این نوع شیر وجود دارد،باعث شده تا این ترکیب، هضم غذا را بسیار راحت کند. اگر دچار اختلالاتی مانند ورم معده، سوزش معده، یبوست و سایر مشکلات گوارشی هستید، می‌توانید روزانه از این شیر گیاهی استفاده کنید و اثرات مثبت آن را حس کنید.

و در پایان …

مغزیجات مختلف همواره به عنوان موادی مقوی و مهم در هرم مواد غذایی شناخته می‌شوند. ترکیب‌هایی مانند شیر فندق کمک می‌کنند تا هم از مغزیجات مفید در رژیم غذایی خود استفاده کنید و هم طعم خوشایندتری از آن‌ها را تجربه کنید. اما متاسفانه این شیر‌های گیاهی کمی ناشناخته بوده و بسیاری از افراد با خواص و ویژگی‌های آن‌ها ناآشنا هستند. به همین دلیل در این مطلب به طور جامع راجع به خواص شیر فندق، طرز تهیه، کالری و ارزش غذایی و تاثیر مثبتی که در روند بهبود بیماری‌ها دارد، صحبت کردیم.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.7 / 5. 3

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com