Skip to main content
3.3
(47)

ماه رمضان همیشه بوی عطر بامیه‌ها و شیرینی‌های خوشمزه را در ذهن تداعی می‌کند. وقتی صدای اذان در حال پخش شدن است و سفره افطار را پهن کرده‌اید، وجود بامیه‌ روی آن ضروری است. اما همیشه که نمی‌توانید از بامیه‌های بیرون تهیه کنید و گاهی هم باید سلیقه به خرج دهید و خودتان دست به کار شوید. از این گذشته همیشه گذراندن ساعات پایانی روز برایتان سخت‌تر است. به هر حال وقتی برای ساعات طولانی چیزی نمی‌خورید، قند خون افت می‌کند و حتما باید در زمان افطار یک غذای شیرینی مثل خرما یا بامیه میل کنید. اما اگر با طرز تهیه بامیه خانگی آشنا نیستید، در این مطلب چندین روش پخت آن را برایتان توضیح می‌دهیم.

روش اول طرز تهیه بامیه خانگی

روش اول طرز تهیه بامیه خانگی

برای درست کردن این بامیه ساده در خانه به مواد زیر نیاز دارید:

مواد اولیه برای خمیر بامیه مقدار مواد
آرد یک لیوان دسته دار
آب یک لیوان دسته دار
کره دو قاشق غذاخوری
تخم‌مرغ درشت دو عدد
روغن برای سرخ کردن به مقدار لازم

 

مواد برای شربت بامیه مقدار مواد
آب 2 لیوان
شکر 3 لیوان
گلاب سه چهارم لیوان
جوهر لیمو یک چهارم قاشق چایخوری
زعفران دمکرده به مقدار لازم

دستور پخت بامیه برای ماه رمضان

برای درست کردن این شیرینی خوشمزه باید ابتدا شربت را درست کنید و سپس برای تهیه خمیر آن دست به کار شوید. روش درست کردن آن به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول درست کردن شربت بار

اگر می‌خواهید زمانی که بامیه‌ها را سرخ کنید، فوراً آن‌ها را در شربت قرار دهید، باید در همان کار آن را تهیه کنید. پس ابتدا آب را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید و بعد جوهر لیمو را به آن اضافه کنید. اگر جوهر لیمو در خانه ندارید، یک قاشق غذاخوری آبلیمو داخل آب جوش بریزید. این کار برای جلوگیری از شکرک زدن شربت انجام می‌شود.

کمی بعد هم شکر را داخل آب جوش بریزید و اصلا آن را هم نزنید. اجازه دهید تا دانه‌های شکر در داخل آب جوش حل شود. برای اینکه شربت شما غلیظ شود اما حجم آب بیش از حد کم نشود، باید به محض جوش آمدن دوباره آب، حرارت را کم کنید و اجازه دهید خودش غلیظ شود.

در آخر با یک قاشق شربت بار را تست کنید که غلیظ شده باشد. میزان غلظت آن باید از عسل کمتر باشد. در آخر زعفران دمکرده و گلاب را هم به آن اضافه کنید و اجازه دهید برای مدت یک دقیقه با حرارت کم بجوشد تا قوام پیدا کند.

مرحله دوم درست کردن خمیر بامیه خانگی

حالا که شربت درست شد، نوبت به خود بامیه‌ها می‌رسد که باید خمیر آن را درست کنید. برای این کار ابتدا آب و کره را داخل یک قابلمه نچسب روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب به جوش بیاید و کره هم ذوب شود. اگر کره ندارید، می‌توانید از روغن جامد استفاده کنید.

در مرحله بعد برای طرز تهیه بامیه آسان باید آرد را به خوبی الک کنید و بعد داخل آب و کره در حال جوش بریزید و مدام مواد را هم بزنید تا گلوله نشود و یک مخلوط یکنواخت بدست آورید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که آب ظرف کامل تبخیر شود و خمیر شما سفت شود و بعد شعله را خاموش کنید.

مرحله سوم اضافه کردن شربت به خمیر

کمی صبر کنید تا خمیر خنک شود و بعد یک قاشق از شربتی را که در مرحله قبل تهیه کرده بودید، داخل خمیر اضافه کنید و دوباره آن را هم بزنید. شما می‌توانید برای این مرحله به جای استفاده از شربت بار از عسل هم استفاده کنید.

تخم‌مرغ‌ها را در دمای محیط قرار دهید تا گرم شوند و بعد در ظرف دیگری بشکنید و حسابی هم بزنید و بعد داخل خمیر بریزید و مدام آن را هم بزنید تا خمیر شما حالت چسبندگی پیدا کند و یکدست شود. اگر تخم‌مرغ‌های سردی را که تازه از یخچال خارج کرده‌اید، به خمیر بزنید، جذب مواد نمی‌شود.

بعد هم خمیر را حسابی وز دهید و داخل قیف پارچه‌ای یا پلاستیکی بریزید و از ماسوره برای شکل دادن به آن استفاده کنید. اگر از قیف پلاستیکی استفاده می‌کنید، حتما دو لایه باشد که زمان قالب زدن، پاره نشود.

مرحله چهارم سرخ کردن بامیه‌ها

درست مثل روش پخت بامیه خانگی باید در این مرحله خمیر را با استفاده از قیف و ماسوره داخل روغن سرخ کنید. روغن را حسابی داغ کنید و بعد از قیف خمیر را داخل آن قالب بزنید تا سرخ شوند. بعد از اینکه هر بامیه را داخل روغن ریختید، صبر کنید تا روغن دوباره گرم شود و بعدی را بیندازید.

بین خمیر‌های بامیه باید فاصله باشد که به همدیگر نچسبند. حرارت را هم کم کنید تا بامیه‌های شما داخل روغن کامل سرخ شود.

مرحله پنجم گذاشتن بامیه‌ها داخل شربت

در این مرحله از طرز تهیه بامیه شربتی را که از قبل تهیه کرده بودید، دوباره از یخچال خارج کنید. به محض اینکه بامیه‌ها سرخ شد، آن‌ها را یکی یکی داخل شربت بیندازید تا همانطور که داغ هستند، شربت را جذب کنند.

هر بامیه باید 2 تا 3 دقیقه داخل شربت بماند. یک آبکش را روی یک قابلمه قرار دهید و بعد بامیه‌ها را از شربت درآورید و داخل آبکش بگذارید.

در آخر هم می‌توانید بامیه‌ها را با خلال پسته و بادام تزئین کنید. برای اینکه بامیه‌ها خشک نشود، آن‌ها را داخل ظرف سربسته بریزید. البته بعد از اینکه کامل سرد شدند این کار را انجام دهید تا بامیه‌های شما خمیری نشوند.

روش پخت بامیه عربی

روش پخت بامیه عربی

این شیرینی خوشمزه در اصل توسط عرب‌ها تهیه شده است که از آن برای مهمانی‌ها و افطار ماه رمضان استفاده می‌کنند. به همین دلیل نوع اصلی بامیه را باید به روش عربی تهیه کنید که در آن از مواد دیگری مثل دارچین و ماست استفاده می‌شود.

برای درست کردن این بامیه به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم برای خمیر بامیه مقدار مواد
آرد قنادی 2 لیوان
پودر خمیر مایه 2 قاشق غذاخوری
شکر یک قاشق چایخوری
تخم مرغ کوچک ۲ عدد
آب ولرم نصف پیمانه
ماست یک چهارم پیمانه
روغن مایع دو قاشق غذاخوری
پودر هل تازه آسیاب شده ۱ قاشق چای خوری
دارچین نصف قاشق چای خوری
زعفران دم کرده غلیظ (دلخواه) نصف قاشق چای خوری
شربت بار به مقدار لازم

برای طرز تهیه بامیه خانگی به روش عربی ابتدا شربت بار را به همان طریقی که در بالا گفتیم تهیه کنید. به این صورت که دو لیوان آب را با جوهر لیمو یا آبلیمو مخلوط کرده روی حرارت قرار دهید تا در آن ذوب شود. بعد سه لیوان شکر را داخل آب بریزید تا در آن ذوب شود.

اجازه دهید با حرارت ملایم جوش بزند و در آخر به آن گلاب و زعفران دمکرده را اضافه کنید. صبر کنید تا شربت قوام پیدا کند و در آخر شعله را خاموش کنید. شربت بار باید در یخچال خنک شود تا در مراحل بعد از آن استفاده کنید.

مرحله اول درست کردن خمیر بامیه

در دستور پخت بامیه عربی هم درست مثل روش ایرانی‌ها، باید آب ولرم را با کره روی حرارت قرار دهید تا در آن ذوب شود. بعد آرد الک شده را به همراه پودر خمیر مایه به آن اضافه کنید و روی حرارت هم بزنید تا آب تبخیر و خمیر شما هم سفت شود. بعد شعله را خاموش کنید و به مدت یک تا دو ساعت به خمیر مهلت دهید تا پف کنید.

روغن مایع و ماست را هم داخل یک ظرف بریزید و حسابی هم بزنید. بعد مقداری از شربت بار (1 تا 2 قاشق غذاخوری)، دارچین، زعفران دمکرده و پودر هل تازه را هم به این ترکیب اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا مواد شما ترکیب شود. حالا این مواد را به خمیری که پف کرده است، اضافه کنید و آن را داخل همزن یا با دست ترکیب کنید تا مواد به خورد خمیر برود.

تخم‌مرغ‌ها را هم در ظرف دیگری خوب هم بزنید تا کرمی و کشدار شود و بعد آن را به خمیر اضافه کنید و دوباره آن را مخلوط کنید. اگر خمیر شما سفت باشد، نمی‌توانید آن را از قیف بیرون بکشید و بنابراین بهتر است به آن کمی آب اضافه کنید. اگر خمیر بیش از حد شل بود به آن آرد  اضافه کنید.

در آخر خمیر را داخل قیف بریزید تا بتوانید با ماسوره آن را داخل روغن سرخ کنید.

مرحله سوم سرخ کردن بامیه عربی

در این مرحله از دستور پخت بامیه برای ماه رمضان داخل ماهیتابه روغن بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید تا داغ شود. بعد با قیف و ماسوره از خمیر داخل روغن بریزید و سرخ کنید. برای اینکه بامیه‌های کامل مغزپخت شود، شعله را کم کنید.

در آخر هم بامیه‌ها را از روغن در بیاورید و داخل شربت بار خنک شده به مدت 4 تا 5 دقیقه بیندازید.

طرز تهیه بامیه عسلی آسان

یکی دیگر از انواع بامیه‌هایی که برای ماه رمضان طرفداران زیادی دارد، بامیه‌های عسلی است. برای درست کردن این شیرینی خوشمزه به روش قنادی‌ها به مواد زیر نیاز دارید:

مواد اولیه برای بامیه‌ها مقدار مواد
آب یک پیمانه و نیم
آرد یک پیمانه
کره ۲۵ گرم
بکینگ پودر 2 قاشق غذاخوری
وانیل نصف قاشق چایخوری
تخم مرغ ۲ عدد

 

مواد لازم برای شربت مقدار مواد
شکر ۲ پیمانه
آب ۱ پیمانه
جوهر لیمو نوک قاشق چایخوری
گلوکز ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
پودر هل یک چهارم قاشق چایخوری

 

در این روش طرز تهیه بامیه خانگی شما باید به شربت بامیه گلوکز هم استفاده می‌کنید. در واقع اگر بخواهید ظاهر بامیه‌های شما شبیه محصولات بازاری باشد، یک قاشق غذاخوری گلوکز هم به شربت اضافه کنید تا ظاهر براق‌تری داشته باشند. در آخر هم شربت را در یخچال قرار دهید.

درست کردن شربت بار با گلوکز

برای درست کردن شربت ابتدا یک لیوان آب و دو لیوان شکر را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد یک قاشق غذاخوری گلوکز و جوهرلیمو را به آن اضافه کنید و اجازه دهید برای مدت 20 دقیقه بجوشد.

برای اینکه شربت بار خوشمزه‌تر باشد به آن پودر هل و زعفران را هم اضافه کنید و اجازه دهید تا شربت در محیط خانه خنک شود و بعد آن را در یخچال قرار دهید تا سرد شود.

طرز تهیه بامیه خانگی عسلی

حالا باید خمیر بامیه را درست کنید. برای این کار کره، یک و نیم لیوان آب و یک قاشق غذاخوری شربت بار را با هم ترکیب کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.

آرد را دو مرتبه الک کرده و همراه با بکینگ پودر داخل آب بریزید و خوب الک کنید و خوب هم بزنید تا خمیر شما سفت شود. بعد دو عدد تخم‌مرغ را خوب هم بزنید و همراه با وانیل داخل خمیر بریزید و خوب ترکیب کنید.

سرخ کردن بامیه

در این مرحله از دستور پخت بامیه برای ماه رمضان آن را داخل قیف بریزید. در یک ماهیتابه روغن داغ کنید و با کمک قیف خمیر بامیه را داخل روغن سرخ کنید. در آخر هم بامیه‌ها را از روغن درآورید و در شربت قرار دهید تا طعم آن را به خود بگیرید و عسلی و براق شوند.

نکات طرز تهیه بامیه به روش قنادی

برای درست کردن این شیرینی‌های خوشمزه به این نکات توجه داشته باشید:

        برای اینکه بامیه‌های شما سفت نشود، بهتر است از پودر خمیر مایه یا بکینگ پودر استفاده کنید.

        اگر خمیر زیاد سفت شد، حتما به آن آب اضافه کنید.

        بامیه از جمله شیرینی‌هایی است که بدون نیاز به اضافه کردن شیر تهیه می‌شود. البته در روش دستور پخت بامیه عربی از ماست استفاده می‌شود که بافت و طعم این شیرینی را بهتر می‌کند.

در آخر

در روزهای رمضان برای پذیرایی از اهل خانه یا مهمانانتان می‌توانید این شیرینی خوشمزه را به هر سبکی که بخواهید تهیه کنید. در این مطلب ما سه روش طرز تهیه بامیه خانگی را ارائه دادیم. همچنین هر نکته‌ای را که برای تهیه این شیرینی نیاز دارید، گفته شد. امیدواریم بتوانید با این دستور پخت ما بهترین بامیه‌ها را درست کنید و از خوردن آن‌ها لذت ببرید.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.3 / 5. 47

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com