Skip to main content
3.3
(229)

من جز کسانی بودم که هیچ علاقه‌ای به درست کردن غذاهایی مثل ترخینه، آش جو، کال جوش و یا آش رشته نداشتم. همیشه مادرم مسئولیت پخت این غذا را برعهده داشت. روزی که به کوه رفته بودیم در کنار ما خانواده دیگری هم بودند که برای قرض گرفتن کبریت، پیش ما آمدند. در آخر هم برای قدردانی بابت کبریت، یک کاسه آش رشته را برایمان آوردند که از طعم آن مست شده بودیم. تا آن زمان خیلی عاشق این غذا نبودم و فکر می‌کردم همه آش رشته‌ها همان چیزی ست که مادرم درست می‌کند. اما تلاش کردم خودم آشپز شوم و طرز تهیه آش رشته را یاد بگیرم. حالا بعد از بارها درست کردن این غذا، همه عاشق آش‌ رشته من شده‌اند. برای همین تصمیم گرفتم این دستور پخت را با شما هم درمیان بگذارم.

طرز تهیه آش رشته به روش ساده

برای درست کردن آش رشته به مواد زیر نیاز دارید:

  •       نخود: یک فنجان
  •       لوبیا قرمز: نصف فنجان
  •       لوبیا چیتی: نصف فنجان
  •       عدس: سه چهارم فنجان
  •       پیاز درشت: دو عدد
  •       روغن: به مقدار کافی
  •       زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و ادویه: به مقدار کافی
  •       نعناع خشک: 2 قاشق غذاخوری
  •       کشک: به مقدار دلخواه
  •       سیر درشت: 5 حبه
  •       رشته آشی: یک بسته نیم کیلویی
  •       سبزی آشی خرد شده (گشنیز، جعفری، تره و اسفناج): یک کیلوگرم

مرحله اول پختن حبوبات

برای طرز تهیه آش رشته ساده باید ابتدا حبوبات آن را آماده و خیس کنید. از یک شب قبل نخود، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی را در آب خیس کنید. بهتر است آب آن را چندین مرتبه عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. عدس نیازی به خیس کردن ندارد.

حالا در اولین مرحله پخت غذا، نخود، لوبیا قرمز و لوبیا سفید را بشویید و با آب جوش بپزید. اما نباید به طور کامل پخته شوند و قبل از اینکه نرم شوند، عدس را نیز به آن‌ها اضافه کنید تا به مدت 30 دقیقه بپزند.

مرحله دوم: اضافه کردن پیاز داغ

در این مرحله یک پیاز درشت بردارید و آن را خلالی خرد کنید. سپس با مقداری روغن تفت دهید و اجازه دهید رنگ آن تغییر کند. همین که پیاز شما طلایی شد، به آن زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید. بعد از آماده شدن پیاز داغ آن را داخل حبوبات پخته شده بریزید.

مرحله سوم: اضافه کردن سبزی آش

برای طرز تهیه آش رشته خوشمزه همیشه سبزی‌ها را 20 دقیقه قبل از آماده شدن غذا اضافه کنید. اگر زودتر بریزید، در اثر پخت زیاد، سبزی عطر خود را از دست می‌دهد و آش رشته شما آنقدرها که انتظار دارید، خوشمزه نمی‌شود.

وقتی سبزی پخته شد، مرحله اضافه کردن رشته‌های آشی ست.

مرحله چهارم: اضافه کردن رشته

برای درست کردن آش باید رشته‌ها را به اندازه دلخواه خرد کنید که من همیشه آن‌ها را سه تکه می‌کنم. حالا رشته را داخل آش بریزید و مدام آن را هم بزنید تا رشته‌ها به همدیگر نچسبد. البته با وجود روغن پیاز داغ، بعید است که رشته‌ها به یکدیگر بچسبد، با این حال بهتر است این کار را انجام دهید.

مرحله پنجم: درست کردن پیاز داغ و سیر داغ

در این مرحله از طرز تهیه آش رشته خوشمزه پیاز دیگری را به صورت خلالی خرد کنید و با روغن تفت دهید. اجازه دهید پیاز نرم و شفاف شود و سپس سیرهای خرد شده را هم به آن اضافه کنید. حالا سیر و پیاز را با شعله ملایم هم بزنید تا نسوزد و یکدست طلایی شود. سپس به آن کمی زردچوبه اضافه کنید تا خوشرنگ شود.

به محض طلایی شدن پیاز و سیر، نعناع خشک را اضافه و بعد از 5 ثانیه شعله را خاموش کنید. دقت داشته باشید سریع این کار را انجام دهید تا نعناع خشک داخل سیر و پیاز نسوزد و طعم آش شما را خراب نکند. حالا سیر داغ و پیاز داغ را کنار بگذارید تا موقع سرو، غذا را با آن تزئین کنید.

مرحله ششم: اضافه کردن کشک به آش

شما می‌توانید قبل از خاموش کردن شعله و به محض پخته شدن رشته‌ها، کشک را به آش اضافه کنید. اما بهتر است نیمی از کشک را داخل آش بریزید و آن را هم بزنید. نمک غذا را در این مرحله اضافه و سپس شعله را خاموش کنید و باقیمانده کشک را با سیر داغ و پیاز داغ روی ظرف آش بریزید و تزئین کنید.

دستور پخت آش رشته

نکات و ترفندهای درست کردن آش رشته

برای اینکه غذای شما خوشمزه‌تر و طعم آن برای دیگران به یادماندنی باشد، به چند نکته توجه داشته باشید:

        بعضی از آشپزها برای لعاب‌دار شدن آش رشته از مقداری آرد هم استفاده می‌کنند که من اصلا آن را توصیه نمی‌کنم. همین که رشته‌ها را به آش اضافه کنید، غذای شما خود به خود لعاب‌دار می‌شود و دیگر حالت آبکی نخواهد داشت.

        اضافه کردن پیاز داغ همزمان با پخته شدن حبوبات، طعم دلپذیری را به غذا می‌دهد و بنابراین این مرحله را اصلا حذف نکنید. هر چقدر پیازها بیشتر تفت داده شود و طلایی باشند، طعم غذا بهتر می‌شود.

        وقتی نعناع را اضافه می‌کنید، 5 ثانیه بعد شعله را خاموش کنید و در این زمان مدام آن را هم بزنید. ضمن اینکه باید حرارت ملایم باشد که نعناع سیاه و سوخته نشود.

        اگر از کشک محلی استفاده می‌کنید، از کیفیت آن مطمئن شوید. کشک‌های پاستوریزه گرما دیده هستند و بنابراین زمان اضافه کردن آن به غذا، دانه دانه نمی‌شود. اما اگر کشک محلی بدون مرحله پختن دوغ تهیه شده باشد، کشک به صورت دانه دانه روی آش ظاهر می‌شود و طعم خوبی هم ندارد.

        در زمان پختن حبوبات به آن‌ها نمک اضافه نکنید. زیرا باعث دیر پز شدن حبوبات می‌شود. همچنین به دلیل اینکه رشته‌های آشی هم حاوی مقداری نمک است، بهتر است بعد از اضافه کردن رشته‌ها، نمک غذا را بریزید تا آش رشته شما شور نشود.

        همیشه عدس را بعد از اینکه نخود و لوبیا تقریبا پخته شد، اضافه کنید. البته نخود و لوبیا نباید به طور کامل نرم و پخته باشد، زیرا در مراحل بعدی هم باید بپزد که در این صورت له می‌شوند و ظاهر آش رشته شما خراب می‌شود.

        به جای سیر داغ، می‌توانید در داخل آش رشته پودر سیر هم اضافه کنید.

آش رشته

 

کلام آخر

درست کردن آش رشته شاید کار راحتی باشد، اما فوت و فن‌هایی دارد که اگر به آن‌ها توجه نکنید، غذای شما ظاهر و طعم خوبی نخواهد داشت. به همین دلیل در این مطلب تلاش کردیم همه نکاتی که برای طرز تهیه آش رشته نیاز دارید، ارائه دهیم. امیدواریم این دستور پخت برایتان ساده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.3 / 5. 229

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com