Skip to main content
0
3.3
(233)

طرز تهیه ته چین مرغ، ته چین یک غذای بسیار خوشمزه و لذیذ است که یکی از غذاهای محبوب ما ایرانی‌ها به حساب می‌آید. ته چین انواع مختلفی دارد و با دستور پخت‌های متنوعی آماده می‌شود. برای مثال از انواع ته چین‌ها باید به ته چین ماهی، ته چین گوشت و بادمجان و ته چین قارچ اشاره کنیم. این غذا با توجه به ظاهر و پختی که دارد جزء غذاهای مجلسی قرار گرفته و در مجالس مهم هم قابل سرو می‌باشد. در نتیجه می‌توانید با آموزشی که در ادامه برای‌تان قرار داده‌ایم این غذا را برای مهمانی‌ها و مجالس مهم خود پخته و نهایت لذت را ببرید. همراه ما باشید تا مرحله به مرحله پخت یک ته چین مرغ خوشمزه را برایتان توضیح دهیم.

مواد لازم برای پخت ته چین مرغ

مواد لازم برای پخت ته چین مرغ مجلسی

برای پخت ته چین ابتدا باید مواد مورد نیاز آن را تهیه کنید و بعد برای پخت دست بکار شوید. در ادامه مواد لازم پخت ته چین برای چهار نفر را برایتان آورده‌ایم.

 

مواد لازم برای درست کردن ته چین مرغ مقدار مواد
برنج ایرانی ۳ پیمانه
سینه مرغ ۱ عدد کامل
ماست چکیده ۱ پیمانه
پیاز ۱ عدد متوسط
کره ۵۰ گرم
زرشک ۱۰۰ گرم
پودر قند ۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده ۴ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
دارچین و خلال پسته به مقدار لازم
زردچوبه و روغن به مقدار لازم
زرده تخم مرغ ۲ عدد
گلاب ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ته چین مرغ ویژه

پس از اینکه مواد مورد نیاز را تهیه کردید برای پخت یک ته چین مرغ لذیذ باید به ترتیب زیر عمل کنید.

مرحله اول: پختن مرغ

در مرحله اول ابتدا باید گوشت مرغ را به همراه دو لیوان آب، زردچوبه، دارچین و یک عدد پیاز درون یک قابلمه مناسب ریخته و سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار داده تا مرغ به خوبی بپزد.

مرحله دوم: ریش ریش کردن مرغ

در طول پخت مرغ بهتر است اجازه دهید تا کل آب قابلمه کشیده شود. این کار باعث می‌شود ادویه‌ها به گوشت جذب شده و باعث هرچه بهتر شدن طعم آن شوند. پس از اینکه مرغ به خوبی پخته شد باید آن را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید سرد شود. پس از اینکه سرد شد آن را به صورت ریش ریش خرد کنید.

تفت دادن مرغ با ادویه‌ها

مرحله سوم:  تفت دادن مرغ با ادویه‌ها

بعد از اینکه مرغ را ریش ریش کردید باید آن را داخل یک تابه ریخته و کمی تفت دهید. حواستان باشد که مرغ نباید سرخ شود فقط نیاز است کمی تفت داده شده تا رنگ آن تغییر کند. هنگام تفت مقداری زردچوبه، دارچین و فلفل سیاه هم به آن اضافه کرده و آنقدر به تفت دادن ادامه دهید تا مرغ و ادویه‌ها کاملا باهم مخلوط شوند. پس از اینکار مرغ را کنار بگذارید تا خنک شود.

مرحله چهارم: اضافه کردن زرشک

پس از اینکه مرغ را سرخ کردید باید به سراغ آماده کردن زرشک بروید. برای اینکار باید زرشک‌ها را به مدت 20 دقیقه بخیسانید و سپس آبکشی کنید. در مرحله بعد زرشک و پودر قند را با مقداری کره یا روغن مایع درون ماهیتابه ریخته و آنقدر هم بزنید تا رنگ زرشک‌ها درخشان شود.

مرحله پنجم: خیس کردن برنج

حال نوبت به آماده کردن برنج است. در این مرحله باید برنج را بسته به نوع آن بین 30 دقیقه تا چند ساعت خیسانده باشید. سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار داده و تقریبا نصف آن را با آب پر کنید و اجازه دهید آب به جوش بیاید.

یک نکته: برای طرز تهیه ته چین مرغ بهتر است از برنج ایرانی خوش عطر استفاده کنید تا غذای شما طعم بهتری داشته باشد.

مرحله ششم: پختن برنج برای طرز پخت ته چین مرغ

بعد از اینکه آب به جوش آمد باید یک قاشق چایخوری نمک و یک قاشق غذاخوری روغن مایع به آن اضافه کنید. پس از این کار نوبت برنج است تا به آب در حال جوش اضافه شود. پس از اینکه برنج را اضافه کردید اجازه دهید بین 7 تا 10 دقیقه پخت اولیه آن انجام شود.

مرحله هفتم: ترکیب کردن ماست و تخم مرغ

پس از گذشت زمان بالا برنج را بررسی کنید. اگر نرم شده بود و مغز آن زیر دندان کمی سفت بود باید آن را آبکشی کنید. پس از اینکه برنج را آبکش کردید به سراغ تخم‌ مرغ‌ها رفته و زرده‌ آنها را جدا کنید و درون یک کاسه بزرگ بریزید.

پس از اینکه زرده‌های تخم مرغ را جدا کردید باید آن‌ها را کاملا هم بزنید تا حالت لختگی که دارند از بین برود. پس از اینکار ماست چکیده، گلاب و زعفران دم کرده را باید به کاسه تخم‌ مرغ‌ها اضافه کنید. این مواد را باید آنقدر هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب و یکدست شوند.

مرحله هشتم: ترکیب مواد با هم

در این مرحله باید به سراغ برنج آبکش شده رفته و آن را هم به کاسه حاوی تخم مرغ اضافه کرده و مخلوط کنید. مواد را به آرامی هم بزنید و آنقدر این کار را تکرار کنید تا کاملا یکدست شوند. پس از این کار باید قابلمه‌ای که برای ته چین کنار گذاشته‌اید را با کمی روغن چرب کنید.

در مرحله بعدی طرز تهیه ته چین مرغ باید تقریبا نصف مخلوط برنج و ماست را کف قابلمه بریزید و با کمک یک قاشق و یا هر وسیله‌ دیگری به خوبی فشرده کنید. پس از این کار مرغ تفت داده شده و زرشک را روی برنج ریخته و صاف کنید. سپس باقیمانده مخلوط برنج را روی مواد بریزید.

مرحله نهم: دم کردن ته چین مرغ

پس از اینکه کل مواد را درون قابلمه ریختید باید دوباره با پشت قاشق کاملا فشرده کنید تا مطمئن شوید پس از پخت از هم باز نشود. پس از این کار باید کره را در تکه‌های کوچک برش زده و به صورت پخش روی برنج قرار دهید. حالا باید قابلمه را روی حرارت بسیار کم قرار داده تا ته چین بپزد.

مرحله آخر: تزئین ته چین

حدودا 45 دقیقه طول میکشد تا ته چین به خوبی پخته شود. پس از اینکه پخت ته چین تمام شد، اجازه دهید کمی خنک شود و سپس در ظرف مناسب برگردانید. تبریک میگم، شما یک ته چین مرغ مجلسی پختید! بعد از این کار می‌توانید به دلخواه ته چین را با مواد مختلف مثل گل محمدی خشک، خلال پسته و زرشک تزئین کنید.

دستور پخت ته چین مرغ در فر

دستور پخت ته چین مرغ در فر

بالاتر، شما را با دستور پخت ته چین مرغ آشنا کردیم. اگر قصد دارید این غذای لذیذ را درون فر بپزید باید نکات را بدانید. برای مثال باید فر را از قبل در دمای 180 درجه سانتی‌گراد و زمان را روی 35 دقیقه قرار داده تا هنگام پخت برای گرم شدن فر منتظر نمانید. توصیه می‌کنیم برای پخت این غذا در فر به جای استفاده از قابلمه از ظرف‌های پیرکس استفاده کنید.

برای استفاده از ظرف پیرکس ابتدا باید آن را با روغن چرب کرده و سپس مثل مراحل بالا مواد را درون آن بریزید و فشرده کنید. همچنین در آخر کار کره را هم  ابتدا به روش بن ماری ذوب کنید. بعد مثل دستور بالا روی لایه آخر برنج قرار دهید. در مرحله آخر لازم است تا یک لایه فویل نازک روی ظرف پیرکس بکشید و سپس آن را به مدت یک ساعت درون فر بگذارید تا به خوبی بپزد.

نکات طلایی پخت ته چین مرغ مجلسی

برای اینکه بتوانید ته چین مرغ را به بهترین شکل بپزید و طعم آن شبیه ته چین‌های بازاری شود نیاز است تا چند نکته را رعایت کنید. این نکات بسیار ساده هستند اما در طعم نهایی ته چین شما تاثیر زیادی می‌گذارند. در ادامه شما را با این نکات آشنا می‌کنیم.

نکات تخم مرغ ته چین

برای درست کردن ته چین پیشنهاد می‌کنیم تنها از زرده تخم مرغ استفاده کنید. با اینکار ته چین شما در پایان بافت بسیار نرم و لطیفی خواهد داشت. اگر تخم مرغ را کامل به این غذا اضافه کنید ته چین بیش از اندازه سفت و خشک خواهد شد و حالت مجلسی خود را از دست می‌دهد.

در رابطه با تخم مرغ ته چین نکته دیگری هم وجود دارد و آن هم استفاده از تعداد مناسب است. در واقع اگر از تخم مرغ به تعداد بالایی استفاده کنید ته چین شما در آخر خشک خواهد شد. همچنین بالعکس استفاده از تخم مرغ‌هایی با تعداد کم هم باعث شل شدن بافت ته چین می‌شود و احتمال وا رفتن مواد آن را زیاد می‌کند. درنتیجه در استفاده از تخم مرغ برای این غذا حساس باشید و حتما مقدار مناسب را به آن اضافه کنید.

نکات دم کردن زعفران ته چین

یکی از مهم‌ترین موادی که در تهیه ته چین قرار دارد زعفران است. در واقع باید بدانید زعفران یکی از طعم‌های قالب این غذاست و رنگ و عطر هرچه بهتری به آن می‌دهد. برای درست کردن ته چین حتما از زعفران با کیفیت استفاده کرده و به هیچ وجه سمت استفاده از رنگ غذاهای مصنوعی نروید. نکته دیگری که در رابطه با زعفران وجود دارد اینست که باید آن را به خوبی دم کنید تا رنگ آن کاملا خارج شود. برای این کار بهتر است ابتدا زعفران‌ها را درون آب سرد ریخته و به آن‌ها یخ اضافه کنید. پس از اینکه کمی گذشت و یخ‌ها به طور کامل آب شدند روی آن‌ها آب جوش بریزید. با این روش رنگ زعفران به طور کامل خارج می‌شود.

سایر نکات برای دستور پخت ته چین مرغ

        برای اینکه ته چین شما طعم غذاهای رستورانی را بدهد بهتر است که مرغ آن را با مقدار مناسبی آب بپزید و آب زیادی به آن اضافه نکنید. همچنین اجازه دهید تا آب به طور کامل جذب مرغ شود تا طعم بهتری به آن بدهد.

        موردی که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد بوی زهم مرغ است. برای اینکه این بو را از بین ببرید لازم است تا تمام کف‌های ایجاد شده روی سطح آب مرغ در حال پخت را گرفته و ادویه‌هایی مثل دارچین را برای خوشمزه‌تر شدن مرغ به آن اضافه کنیم.

        برای طعم بهتر مرغ می‌توانید پس از اینکه آن را پختید کمی تفت دهید تا رنگ آن عوض شود. برای این کار لازم است تا یک عدد پیاز را نگینی خرد کرده و به همراه مقداری کره و زردچوبه آن را تفت دهید. پس از اینکه رنگ پیاز عوض شد، مرغ را خرد کرده و به همراه کره و پیاز تفت بدهید تا مزه آن بهتر شود.

بهترین کاربرد ته چین مرغ

در مهمانی‌ها ته‌چین‌ها همیشه به عنوان غذاهایی کاربردی شناخته می‌شوند که می‌توانند میز پذیرایی شما را زیباتر و مجلسی‌تر نشان دهند. برای هر کدبانویی که بخواهد هنر خود را به بهترین شکل نشان دهد، پخت یک ته چین مرغ لذیذ در کنار سایر غذاهایی مثل انواع خورشت می‌تواند بهترین انتخاب برای پذیرایی از مهمانان باشد.

اگر جشن تولد دارید و می‌خواهید در مهمانی سنگ تمام بگذارید، با درست کردن ته چین می‌توانید از مهمان‌های خود پذیرایی کنید. انواع مختلفی از ته‌چین وجود دارد که می‌توانید بنا به سلیقه خود انتخاب کنید. البته در بین همه آن‌ها همیشه ته چین مرغ پرطرفدارتر بوده است و طعم لذیذتری دارد.

سخن آخر

در این مقاله شما را طرز تهیه ته چین مرغ آشنا کردیم. نکاتی که در پخت ته چین گفتیم را به خوبی رعایت کنید تا عطر و طعم این غذا به خوبی حفظ شود. از آن جایی که ته چین مرغ غذایی مجلسی ست در پخت آن حوصله به خرج دهید تا طعم آن نزدیک ته چین‌های بازاری و رستورانی در بیاید. خوشحال می‌شویم نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه با ما درمیان بگذارید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.3 / 5. 233

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com