Skip to main content
3.2
(27)

در گذشته‌های نه‌چندان دور کشک یکی از میان وعده‌های مفید و خوشمزه‌ای بود که در هر خانه‌ای همیشه پیدا می‌شد. البته کشک هنوز هم یکی از غذا‌ها و میان وعده‌های جذابی ست که در فرهنگ‌های متفاوت ایرانی به شیوه‌های متفاوتی پخت و استفاده‌ می‌شود. هنوز هم بسیاری از قدیمی‌ها را می‌بینیم که بیشتر اوقات کشک می‌جوند. اما کشک دارای چه خواصی است؟ و چرا ورزشکاران و بدنسازها باید حتما از کشک استفاده کنند؟

کشک چیست؟

کشک یکی از مغذی ترین فرآورده‌های شیر است که روش‌های پخت و انواع متفاوتی دارد. به صورت کلی برای پخت این ماده خوشمزه و مقویی می‌توان هم از دوغ و هم ماست استفاده کرد، که با طی کردن مراحل پخت آن مایع غلیظی به‌ دست می‌آید که کشک نام دارد. البته پس از استفاده از آن ابتدا باید صبر کنید تا به خوبی خشک شده و حالت جامد به خود بگیرد. این ماده خوراکی دارای پروتئین، کربوهیدرات، چربی، کلسیم، آهن، نیاسین، ریبوفلاوین و همچنین تیامین است. تمام این موارد به نوبه خود تاثیرات مثبت و مفیدی را در بدن ایجاد می کنند. کشک به دلیل مزه خوب و خواص شگفت‌انگیزی که دارد نه‌تنها امروزه بلکه از گذشته نیز به وعده و بخشی جدایی ناپذیر از سفره‌های ما تبدیل شده است.

خواص کشک در بدنسازی

چرا بدنسازها باید حتما از کشک استفاده کنند؟

کشک ماده خوراکی است که برای تمام سنین از کودکان گرفته تا افراد مسن مفید و لازم است. اما در این مطلب می‌خوایم به فواید مصرف کشک و لزوم وجود آن در برنامه غذایی بدنسازان و ورزشکاران بپردازیم.

1: کشک یک منبع سرشار و عالی از پروتئین و کلسیم است. این پروتئین موجود در کشک سبب حفظ و بازسازی ماهیچه‌ها می‌شود. یکی از مواردی که برای این رشته ورزشی یعنی بدنسازی اهمیت بالایی دارد تقویت ماهیچه‌ها است. در اینج است که کشک نقش مهم خود را ایفا می‌کند و با دادن مواد مغذی به بدن باعث حفظ و سلامت ماهیچه‌ها می‌شود.

2: یکی دیگر از دلایل محبوبیت کشک برای بدنسازان این است که با مصرف کشک خشک به صورت روزانه هم انرژی خود را تامین می‌کنند و هم خیلی زود به نتیجه دلخواه خود می‌رسند. زیرا کشک دارای ویتامین ها و مواد مغذی بسیاری است که برای حفظ انرژی بسیار مفید می‌باشد.

3: تناسب اندام و سلامت جسمی یکی از بهترین هدیه‌هایی است که می‌توانیم به خودمان بدهیم. بسیاری از مردم برای این هدف نیز از کشک بهره می‌برند. این میان وعده پر انرژی را می‌توان هم بعد از تمرینات ورزشی و هم به صورت ناشتا استفاده کرد.

4: کشک با توجه به منابع کلسیم بالایی که دارد یکی از اصلی ترین عوامل ترمیم استخوان و دندان‌ها است. و در روند بدنسازی و ورزش‌های مختلف می‌تواند نقش پر رنگی را ایفا کند.

5: بسیاری از بدنسازان از مکمل‌های متفاوتی استفاده می‌کنند، که یکی از آنها مکمل‌های استروئیدی است. این مکمل خاص اغلب باعث افزایش استرس و اضطراب می‌شود.

اما نگران نباشید زیرا کلسیم داخل کشک باعث ترشح هورمون‌های کورتیزول در بدن می‌شود. هورمون کورتیزول باعث کاهش استرس است. با مصرف روزانه کشک، همچنین باعث بهبود سیستم عصبی نیز می‌شود.

6: بدنسازی ورزشی وقت‌گیر و طاقت فرسا است. برای انجام این ورزش انسان به انرژی فراوانی نیاز دارد. به همین دلیل مصرف کشک را صبحانه و به صورت ناشتا پیشنهاد می‌کنیم.

می‌توانید کشک را همراه با آجیل به صورت ناشتا استفاده کنید، زیرا کمک کننده‌ خوبی برای جذب پروتئین مورد نیاز بدن است.

7: به عنوان یک بدنساز یا حتی یک ورزشکار حتما تا به حال دچار گرفتگی عضلات شده‌اید. کشک دارای ویتامین‌های  C, A ,Eو همچنین گروه  Bاست. این ویتامین‌ها نیاز‌های بدن یک بدنساز را تامین کرده و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. این آنتی اکسیدان مخصوص، از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند و باعث تقویت شما می‌شود.

8: یکی از مهم‌تریم مواردی که ورزشکاران و بدنساز‌ها با آن مواجه هستند، وزن گیری است. کشک با دارا بودن مقادیر بالایی از پروتئین به سادگی این نیاز را هم برآورده می‌کند و تاثیر بسیاری در حجم گیری بدنسازان دارد.

9: یکی از کشک‌هایی که در چند سال اخیر محبوبیت فراوانی به‌دست آورد، کشک سویا است. این فراورده جذاب که به تازگی وارد بازار شده است، با توجه به خواص شگفت‌انگیز آن به سرعت محبوب شد.

به عنوان یک بدنساز یکی از خوراکی‌هایی که باید حتما در برنامه غذایی شما باشد کشک سویا است. زیرا هم به نوعی خواص گوشتی را به بدن شما می‌رساند و هم باعث تامین انرژی شما می‌شود.

داشتن یک برنامه غذایی مفید و مقویی مهم‌ترین چیزی است که یک بدنساز باید در نظر داشته باشد. اغلب ورزش‌ها و همچنین بدنسازی نیز برای رسیدن به نتیجه دلخواه نیازمند این است که تمام نیاز‌های بدن را برطرف کنید. در غیر این صورت به بافت‌های عضلانی خود و همچنین جسمتان آسیب‌های جبران ناپذیری را وارد خواهید کرد. در این مطلب یک نوع از مواد خوراکی که می‌تواند نقش بسیار مهم و مفیدی در برنامه غذایی شما ایفا کند معرفی کردیم.

فواید کشک

  •       1: بهبود بخشیدن به سیستم گوارشی بدن و همچنین کمک به هضم آسان غذا.
  •       2: دارای مواد مغذی بسیارست از جمله انواع ویتامین‌ها و پروتئین و کلسیم.
  •       3: کشک برای داشتن موهای سالم و پر‌پشت نیز بسیار مفید است.
  •       4: بسته به روش مصرف، کشک می‌تواند هم برای چاقی و هم برای لاغری مفید باشد.
  •       5: پیشگیری از مشکلات قلبی.
  •       6: افزایش سلامت سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن.
  •       7: کنترل استرس و اضطراب و بهبود بخشیدن این موارد.
  •       8: استفاده از کشک قبل از خواب می‌توان سبب خوابی آرام و راحت شود.
  •       9: یکی از منابع عالی برای جذب آهن
  •       10: تقویت استخوان و دندان
  •       11: کشک یک انرژی‌زای طبیعی است که باعث سرحال و پرانرژی بودن شما می‌شود.
  •       12: پیشگیری از کوفتگی ماهیچه

تهیه کشک به صورت خانگی

یکی از راه‌های سنتی برای پخت کشک این است که دوغ را خوب بجوشانید تا به غلظت مناسبی برسد و آب اضافی آن تبخیر شود، حالا ماده بدست آمده را روی پارچه‌ای تمیز بریزید تا آرام آرام مایع اضافی آن خارج شود. آنچه به جا می‌ماند کشک است.

حالا می‌توانید محتوای داخل کیسه را برداشته و در قالب‌های متفاوت بچینید. پس از اینکه کشک به صورت کامل خشک شد، می‌توانید آن را میل کنید و همچنین به عنوان یک تنقلات مفید و خوشمزه همیشه در کیف باشگاهتان قرار دهید.

راه دیگری که برای ساخت کشک می‌توان از آن استفاده کرد استفاده از ماست است. در این دستور پخت ابتدا ماست را با مقداری آب ترکیب کنید تا مایعی غلیظ به دست آید. سپس کره دوغ را جدا کرده و مانند مراحل قبل ابتدا خوب حرارت دهید و پس از آن از یک پارچه تمیز عبور دهید تا کشک شما آماده شود. پس از آن همان طور که قبلا گفتیم کشک را در قالب‌های مورد نظرتان بگذارید تا به خوبی خشک شود.

وقتی کشک به خوبی حالت منجمد به خود گرفت می‌توانید آن را میل کنید. به طور کلی تفاوت زیادی میان این دو نیست اما با استفاده از ماست کشک غلیظ تری را به دست می‌آورید.

کلام آخر

در نهایت ما در این مقاله به این مورد که چرا مصرف کشک برای بدنسازان بسیار مهم است پرداختیم. همچنین در مورد مزایا و فواید کشک و تاثیراتی که بر برن می‌گذارد گفتیم، و در پایان پخت کشک خانگی با آسان ترین طریقه پخت را برای شما توضیح دادیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.2 / 5. 27

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com