Skip to main content
3.4
(17)

من همیشه عاشق غذاهایی هستم که در ترکیب آن‌ها کشک به کار می‌رود. اما راجع به مزه کله جوش خیلی مطمئن نبودم که آیا واقعا خوشمزه است یا نه؟ به خاطر همین تصمیم گرفتم به دنبال یک دستور غذایی کامل و حرفه‌ای برای طبخ کله جوش باشم تا برای یک بار هم که شده طعم این غذا را امتحان کنم. در ادامه دستور طبخ کله جوش با روش‌های مختلف را آوردم تا بتوانید شما هم یک غذای متفاوت با کشک را امتحان کنید.

طرز تهیه کله جوش

این غذا یکی از غذاهای سنتی ایرانی محسوب می‌شود که از گذشته تاکنون در منازل طبخ و مصرف می‌شود. اگر کله جوش را برای یک مجلس خودمانی آماده می‌کنید، می‌توانید آن را در کنار پیاز نوش جان کنید. اما اگر دوست دارید کله جوش شما حالت مجلسی‌تر داشته باشد، کنار آن کمی مغز گردو نیز بگذارید. این کار کمک می‌کند تا هم طبع سرد کشک گرفته شود و هم کله جوش مزه متفاوتی داشته باشد. در ادامه طرز تهیه و مواد اولیه لازم را ذکر خواهیم کرد.

مواد لازم برای 4 نفر

  •       کشک به میزان 400 گرم
  •       گردو به اندازه  100 گرم
  •       یک عدد پیاز متوسط
  •       نعناع خشک شده و تمیز به میزان 1 قاشق غذاخوری
  •       کمی نمک و فلفل سیاه
  •       زرد چوبه و روغن به میزان لازم

دستور تهیه

  1. در گام اول باید گردو‌ها را خرد کنید. خرد کردن گردوها را تا جایی ادامه دهید که نه خیلی پودر شوند و نه خیلی درشت بمانند، مثلا می‌توانید گردو را به اندازه دانه‌های عدس خر کنید.
  2. به سراغ پیاز بروید و آن را پوست کنده و به شکل نگینی ریز کنید. یک قابلمه برداشته و کف آن را کمی روغن بریزید. هنگامی که روغن داغ شد، پیاز‌ها را سرخ کنید.
  3. بعد از آن که پیازها سرخ شدند، نمک و فلفل به همراه زردچوبه روی پیاز ریخته و به آن نعناع خشک هم اضافه کنید. کمی هم بزنید و سپس گردوهایی که خرد کرده بودید هم به ترکیب پیاز و نعنا اضافه نمایید.
  4. مواد را خوب زیر و رو کنید و اجازه دهید تا حالت خامی گردوها از بین برود. سپس به کشک کمی آب اضافه کنید. اگر کشک شما خیلی غلیظ است باید مقدار آب بیشتری استفاده کنید اما اگر کشک رقیق است، نسبت آب را کم کنید. سپس کشک را به ترکیب قبلی اضافه کنید.
  5. در نهایت هم باید یک لیوان آب جوش به ترکیب اضافه کرده و درب آن را ببندید. اجازه دهید تا ترکیب حدود 10 دقیقه روی شعله ملایم بجوشد. سپس به غلظت کله جوش نگاه کنید. اگر احساس می‌کنید کله جوش خیلی غلیظ است با کمی آب جوش آن را رقیق کنید.
  6. اگر دوست داشتید می‌توانید بعد از افزودن پیاز، کمی سیر رنده شده هم به قابلمه اضافه کنید. علاوه بر این در بعضی دستورهای پخت از یک قاشق آرد هم در کنار پیاز استفاده می‌کنند، با این وجود دستور اصلی طبخ کله جوش بدون آرد و سیر است. در نهایت کله جوش را داخل یک کاسه ریخته و با گردو و نعنا تزئین کنید.
طرز تهیه کله جوش با ماست

طرز تهیه کله جوش با ماست

 

طرز تهیه کله جوش ساده با ماست

اگر دوست دارید می‌توانید به جای کشک از ماست هم برای طبخ کله جوش استفاده کنید. برای این منظور کافیست مواد اولیه را مطابق آنچه در ادامه ذکر می‌کنیم، تهیه کنید.

مواد لازم

  •       ماست چکیده محلی به میزان نیم کیلوگرم
  •       یک عدد پیاز متوسط
  •       یک حبه سیر
  •       دو عدد گردو خرد شده
  •       1 عدد گوجه فرنگی
  •       دو لیوان آب جوش
  •       کمی روغن، نعناع، زردچوبه، نمک و فلفل

طرز تهیه

  1. در مرحله اول ماست را خوب هم بزنید تا یکدست شود. سپس دو لیوان آب داغ به آن اضافه کرده و دوباره هم بزنید تا مانند دوغ رقیق شود. توجه کنید که دمای آب حتما باید بالا باشد و ماست را باید خوب هم بزنید، در غیر این صورت ماست بریده بریده می‌شود.
  2. در مرحله دوم گردو را خرد کنید. اگر دوست دارید گردو در غذا روغن بیندازد، می‌توانید آن را با آسیاب کمی چرخ کنید.
  3. سپس پیاز و سیر را نگینی خرد کرده و با روغن و زردچوبه تفت دهید.
  4. گوجه‌ها را بعد از شستن، رنده کنید و بعد از آن که پیاز کاملا سرخ شد، به آن اضافه کنید. گردو خرد شده را نیز همراه گوجه‌ها داخل قابلمه بریزید. سپس برای 5 دقیقه با حرارت ملایم تمامی مواد را تفت دهید. هنگامی که کمی آب مواد کم شده به آن نعنا و فلفل هم اضافه کنید.
  5. هنگامی که گردو به روغن افتاد به آن ماست چکیده رقیق شده به همراه آب اضافه کنید. ترکیب را مخلوط کرده و مزه آن را امتحان کنید. سپس حرارت شعله را بیشتر کنید تا مواد بجوشند. هنگامی که ترکیب جوش آمد، حرارت را کم کرده و اجازه دهید کله جوش برای مدت حداقل سی دقیقه بپزد. هنگامی که  کله جوش به غلظت دلخواه رسید می‌توانید آن را نوش جان کنید.

طرز تهیه کله جوش با لپه و برنج

شاید برای‌تان جالب باشد اگر بفهمید کله جوش را می‌توان با لپه و برنج هم طبخ کرد. در ادامه دستور طبخ این مدل کله جوش که به کله جوش زنجانی مشهور است را قرار خواهیم داد.

مواد لازم

  •         دو عدد پیاز متوسط
  •         دو حبه سیر
  •         یک عدد سیب زمینی متوسط
  •         یک پیمانه عدس
  •         یک چهارم پیمانه لپه
  •         یک چهارم پیمانه برنج
  •         مقداری ماست و کشک
  •         نعنا و پونه خشک به میزان دو قاشق غذاخوری
  •         روغن، نمک و فلفل، زردچوبه و گردو خرد شده

طرز تهیه

  1. در گام اول باید عدس و لپه و برنج را خیس کنید تا راحت‌تر پخته شوند. این کار را باید چند ساعت قبل از شروع طبخ کله جوش انجام دهید.
  2. سپس پیاز را سرخ کرده و با زردچوبه تفت دهید. به آن سیر رنده شده، فلفل و آرد اضافه کرده و اجازه دهید تا بوی خامی آرد از بین برود.
  3. در گام بعدی باید پونه و نعناع را هم به پیازها اضافه کنید. حال نوبت به افزودن عدس، لپه و برنج می‌رسد. هنگامی که تمامی مواد را اضافه کردید روی آن‌ها یک لیوان آب هم بریزید. سپس اجازه دهید مواد تا حل شدن آرد بجوشند. بعد از حل شدن آرد باید دو لیوان آب دیگر هم به مواد اضافه نمایید. سپس به مواد فرصت دهید تا کاملا مغز پخت شده و نرم شوند.
  4. در گام بعدی سیب زمینی را نگینی خرد کرده و به مواد پخته شده در مرحله قبل اضافه کنید.
  5. حال باید ماست یا کشک را هم به ترکیب قبلی بیفزایید.می توانید از ماست موسیر نیز در این دستور استفاده کنید. اگر از ماست در ترکیب کله جوش استفاده می‌کنید، باید دقت کنید که طعم ماست حتما ترش باشد. ماست و کشک باید نه خیلی رقیق و نه خیلی غلیظ به ترکیب کله جوش اضافه شوند.
  6. بعد از اضافه کردن ماست و کشک باید ترکیب را مرتب هم بزنید تا به جوش آید. هنگامی که مواد جوش آمده گردو را به کله جوش اضافه کرده و اجازه دهید تا غلظت کله جوش به مقدار مورد نظر برسد.

نکات مهم در تهیه کله جوش

  •       این که اندازه ماست یا کشک شما چقدر باشد، کاملا به دلخواه بوده و می‌توانید اندازه را به اختیار خود تنظیم کنید.
  •       استفاده از آرد کمک می‌کند تا مواد لعاب بیشتری داشته و غلیظ‌تر شوند. بنابراین توصیه می‌کنیم آن را حذف نکنید.
  •       مقدار سیر مورد استفاده با توجه به ذائقه شما می‌تواند کم و زیاد‌تر از آن چه در دستور گفتیم باشد.

کلام آخر

بدون شک کله جوش یکی از غذاهای مشهور و سنتی ایران است که طرفداران بسیاری دارد. اما آیا تا به حال کله جوش پخته‌اید؟ در این مطلب چند دستور طبخ کله جوش از جمله طرز تهیه کله جوش با سیب زمینی و کله جوش ساده را آموزش دادم. با این آموزش می‌توانید به راحتی در منزل، بهترین کله جوش را طبخ کنید. 

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.4 / 5. 17

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com