Skip to main content
3.6
(5)

همه ما دوست داریم هنگام مهمانی‌ها و دورهمی‌ها، دسرها یا کیک‌های متفاوتی را برای مهمانان آماده کنیم. انگار با درست کردن یک غذا، آن مهمانی برای ما دلپذیرتر می‌شود. کاپ کیک یکی از خوشمزه‌ترین و همه پسنده ترین کیک‌هایی ست که برای تمامی مجالس می‌تواند انتخاب خیلی خوبی باشد. البته کاپ کیک حتی می‌تواند به عنوان یک میان وعده سالم برای کودکان هم مفید باشد. در ادامه قصد دارم تا طرز تهیه یک کاپ کیک شکلاتی بسیار خوشمزه و اسفنجی را آموزش دهم.

مواد لازم

برای تهیه کاپ کیک شکلاتی به مواد زیر نیاز دارید.

  •       3 عدد تخم مرغ
  •       1 پیمانه شکر
  •       1 پیمانه شیر
  •       نصف پیمانه روغن مایع
  •       2 پیمانه آرد
  •       2 قاشق غذاخوری پودر کاکائو
  •       1 قاشق غذاخوری بیکینگ پودر
  •       نوک قاشق چایخوری وانیل
  •       1 کاسه کوچک شکلات چیپسی

طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی

برای درست کردن کاپ کیک باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  1. درگام اول فر را روشن کرده و روی حرارت 170 درجه سانتیگراد قرار دهید. زیرا فر باید قبل از گذاشتن کاپ کیک، داغ باشد.
  2. در مرحله بعدی باید تخم مرغ‌ها را شکسته و با شکر داخل یک ظرف بریزید. یک همزن برقی برداشته و تخم مرغ‌ها را با شکر خوب هم بزنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که شکر کاملا حل شده و مواد کشدار کرمی رنگی حاصل شود.
  3. در مرحله بعد باید به تخم مرغ‌ها شیر  و روغن مایع را هم اضافه کنید. سپس با دور کند همزن، مواد را در حدی که با هم مخلوط شوند، کمی هم بزنید.
  4. آرد، وانیل، پودر کاکائو و بیکینگ پودر را الک کنید. الک کردن باید حداقل 3 مرتبه انجام شود تا مواد در نهایت گلوله گلوله نشوند. بعد از الک کردن، آن‌ها را خیلی آرام داخل کاسه ریخته و این بار با لیسک هم بزنید. توجه کنید که هم زدن این مرحله باید خیلی آرام و به شکل دورانی و تنها در یک جهت باشد.
  5. وقتی تمامی مواد یکدست شدند، زمان پر کردن کاپ‌های کیک کاغذی رسیده است. مواد کیک را تا اندازه‌ای داخل کاپ کیک‌ها بریزید که تقریبا دو سوم کاپ پر شود. برای تزئین روی کاپ کیک می‌توانید از شکلات چیپسی نسوز استفاده کنید. در نهایت هم آن‌ها را داخل سینی فر بگذارید.

 

کاپکیک شکلاتی

کاپکیک شکلاتی

  1.     کاپ کیک‌ها باید تقریبا 30 دقیقه داخل فر باشند تا مغز پخت شوند. برای اطمینان از پخت آن‌ها باید یک خلال دندان برداشته و به وسط یکی از کاپ کیک‌ها فرو کنید. اگر مواد کیک به سیخ چوبی چسبید، کیک هنوز پخته نشده است. اما اگر مایه کیک به خلال نچسبید، وقت خارج کردن کاپ کیک‌ها از فر رسیده است. کاپ کیک‌ها را خارج کرده و اجازه دهید کمی سرد شوند و آن‌ها را نوش جان کنید.
  2.     دوست دارید کاپ کیک‌ها را با کاغذ کپسولی جلوی مهمان‌ها بگذارید یا بدون کاغذ کپسولی؟ این مورد کاملا به سلیقه شما بستگی دارد، سرو کاپ کیک هم با کاغذ‌های کپسولی و هم بدون آن‌ها انجام می‌شود. بنابراین اگر دوست داشتید می‌توانید کاغذهای کپسولی دور آن‌ها را جدا کرده و کاپ کیک را نوش جان کنید.
طرز تهیه کاپکیک شکلاتی

طرز تهیه کاپکیک شکلاتی

دستور العمل را دقیق اجرا کنید!

به نظر می‌رسد که دستور طبخ کاپ کیک خیلی پیچیده نباشد، نه؟ اما اگر حتی نکات یک مرحله را درست اجرا نکنید، کاپ کیک خوبی نخواهید داشت. بنابراین از کم و زیاد کردن مواد یا دستورالعمل خودداری کنید. در بسیاری از مواقع، افراد دستور العمل‌ها را با توجه به مواد اولیه‌ای که در منزل دارند، کم و زیاد می‌کنند. مثلا کمی شکر را کم کرده و یا تعداد تخم مرغ‌ها را کاهش می‌دهند. این اتفاق‌ها به راحتی روی کیفیت کاپ کیک تاثیر می‌گذارد. بنابراین بهتر است زمان، هزینه و مواد اولیه خود را خراب نکنید تا نتیجه خوبی بگیرید.

به دمای مواد توجه کنید

این نکته نه تنها برای درست کردن کاپ کیک شکلاتی، بلکه برای بسیاری از کیک‌ها و دسرها هم مهم است. هنگام استفاده از مواد اولیه‌ای مانند شیر پر چرب، باید آن‌ها را قبل از مخلوط کردن، در دمای اتاق بگذارید. بنابراین شیر، تخم مرغ و سایر مواد را قبل از مخلوط کردن از یخچال خارج کنید.

به اندازه هم بزنید

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که همزن را روشن کرده و از اول تا آخر با آن کار می‌کنید؟ هم زدن به اندازه، یک تکنیک نانوشته در طرز تهیه تمامی کیک‌ها و کاپ کیک‌ها ست. شما باید مایه کیک را تا جایی مخلوط کنید که موادتر و خشک یکدست شوند. بنابراین اگر بیش از حد آن‌ها را هم بزنید، بافت نهایی کیک اسفنجی نمی‌شود. بنابراین در نهایت یک کیک با بافت خیلی متراکم و سخت دارید. این اصل را راجع به پخت انواع کیک، مافین یا کلوچه و… رعایت کنید.

اگر مایه کیک را بیش از اندازه هم بزنید، گاهی گلوتن آن بیش از حد استاندارد خواهد شد. بنابراین کاپ کیک شما بافت بسیار سختی خواهد داشت. بنابراین هم زدن را بعد از اضافه کردن آرد تا جایی ادامه دهید که تمامی آرد‌های داخل کاسه میکس شده باشند. از طرفی دیگر سعی کنید مواد را خیلی کم هم نزنید تا تمامی مواد به خورد هم بروند.

طرز تهیه کاپکیک شکلاتی

طرز تهیه کاپکیک شکلاتی

 

کپسول کاپ کیک مرغوب تهیه کنید

در بازار انواع کپسول‌های کاغذی متفاوت وجود دارند. شاهد در ظاهر فکر کنید کپسول‌های کاپ کیک خیلی تفاوتی ندارد. اما هنگام استفاده از کپسول کاپ کیک ارزان و بی‌کیفیت، کیک شما به دیواره آن خواهد چسبید. به همین دلیل بافت نهایی آن خراب شده و زیبایی کاپ کیک هم از بین می‌رود. بنابراین هنگام انتخاب کپسول به سراغ نوعی بروید که آستر ضد چربی و مرغوب داشته باشد.

تا چه اندازه کپسول کاپ را پر کنیم؟

اگر کپسول کاپ کیک را به اندازه پر نکنید، دچار دردسر خواهید شد. در این مواقع یا کاپ کیک‌هایی خواهید داشت که قسمت بالای آن‌ها دقیقا عین قارچ می‌شود، یا مواد از کپسول سرریز می‌شوند و یا کاپ کیک پف خیلی زیادی نمی‌کند. پر کردن کپسول کاپ کیک به اندازه دو سوم می‌تواند بهترین راه برای پیشگیری از این اتفاقات باشد.

کاپ کیک‌ها را در کدام طبقه فر قرار دهیم؟

بهترین انتخاب، طبقه وسط فر است. حتی اگر فر شما چند طبقه دارد، ریسک نکنید و فقط از طبقه وسط استفاده کنید. شاید این کار باعث صرف زمان زیادی شود اما مطمئن باشید نتیجه بهتری خواهید گرفت.

در پایان یادتان باشد …

کاپ کیک، انتخابی ست که نمی‌توان از آن گذشت، به خصوص اگر کاپ کیک شکلاتی باشد! اما چرا کاپ کیک‌هایی که در منزل درست می‌کنیم، خیلی شبیه به کاپ کیک‌های بیرون نیست؟ چرا کاپ کیک‌ها پف نمی‌کنند و یا هنگام خارج کردن کیک از کپسول، کاغذ به کاپ کیک می‌چسبد؟ چه نکات و اشتباهاتی در طبخ کاپ کیک وجود دارد که باعث این اشکالات می‌شود؟ در این مطلب یک دستور دقیق برای طبخ کاپ کیک شکلاتی قرار دادیم. با خواندن نکات این مطلب می‌توانید مانند یک سرآشپز حرفه‌ای کاپ کیک‌هایی بسیار خوشمزه و البته با ظاهری زیبا طبخ کنید. 

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.6 / 5. 5

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com