Skip to main content
3.4
(10)

داستان طبخ حلوا توسط من به زمانی باز می‌گردد که متوجه شدم کودکم عاشق شیرینی‌جات است. به همین دلیل تصمیم گرفتم به جای شیرینی‌ها بازاری به فکر طبخ یک شیرینی خانگی برای او باشم که هم بسیار مقوی بوده و هم فرزندم دوست داشته باشد. در میان انواع شیرینی‌جات و حلواهایی که دستور پخت آن‌ها موجود است، طرز تهیه حلوا با شیره خرما و شیره انگور توجه من را جلب کرد. به همین دلیل به فکر درست کردن آن افتادم تا در کنار شیر بهترین میان وعده یا حتی صبحانه برای کودکم باشد. در ادامه دستور طبخ این حلوای مقوی را برای شما هم قرار خواهم داد.

حلوا با شیره خرما

حلوا با شیره خرما

طرز تهیه حلوا با شیره خرما

این حلوا به دلیل رنگ شیره خرما، کمی تیره است، اما بافت بسیار نرمی دارد. شما می‌توانید این حلوا را حتی برای مراسم‌های مذهبی یا برای افطار در ماه مبارک رمضان طبخ کرده و نوش جان کنید. در ادامه مواد لازم و طرز تهیه این حلوای خوشمزه را برای شما قرار خواهیم داد.

مواد لازم

  •       دو پیمانه آرد گندم
  •       یک پیمانه شیره خرما
  •       یک پیمانه روغن
  •       نصف پیمانه آب
  •       نصف پیمانه گلاب
  •       یک قاشق چایخوری زعفران دم کرده
  •       یک قاشق چایخوری دارچین
  •       و یک قاشق چای خوری هل

اگر از آرد گندم یا آرد سنگک برای طبخ این مدل حلوا استفاده کنید، بهترین نتیجه را خواهید گرفت. زعفران و دارچین برای طعم و بوی بهتر به حلوا اضافه می‌شوند؛ با این وجود اگر دوست ندارید می‌توانید این دو ماده را از لیست مواد اولیه ابتدایی حذف کنید.

طرز تهیه

  1. برای تهیه حلوا با شیره خرما در گام اول باید شیره خرما را آماده کنید. اگر احساس می‌کنید شیره خرما شما غلیظ است باید به آن کمی آب ولرم اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا ترکیب یکدستی حاصل شود. سپس به شیره خرما کمی گلاب اضافه کرده و آن را برای استفاده در مراحل بعدی کنار بگذارید.
  2. در مرحله بعد باید آرد گندم را در ابتدا خوب الک کرده و سپس تفت دهید. برای تفت دادن، یک ماهیتابه بزرگ برداشته و اجازه دهید روی شعله ملایم داغ شود. سپس آرد گندم را به ماهیتابه اضافه کرده و برای ده دقیقه به شکل مرتب هم بزنید. با این کار بوی خامی آرد از بین خواهد رفت.
  3. بعد از تفت دادن آرد باید به آن روغن اضافه کنید. این کار را باید با سرعت خیلی آهسته انجام داده و به طور مرتب آرد را هم بزنید. هم زدن سریع کمک می‌کند تا آرد به شکل گلوله گلوله در نیامده و بهم نچسبد. اگر دوست دارید حلوای خوشمزه‌تری داشته باشید می‌توانید در این مرحله به آن کمی کره هم اضافه کنید. سپس اجازه دهید مخلوط حاصل برای 10 دقیقه با شعله ملایم کمی بپزد. البته در حین پختن باید مرتب مخلوط را هم بزنید.
  4. بعد از آن که ده دقیقه از تفت دادن گذشت، باید شیره خرما را هم داخل آرد و روغن بریزید. در این مرحله هم باید مخلوط را خوب هم بزنید تا یکدست شود. البته توصیه می‌کنم شعله گاز را خاموش کرده و سپس شیره خرما را به مخلوط اضافه و سپس مجددا شعله را روشن کنید.
  5. هنگامی که مطمئن شدید آرد و شهد شما به طور کامل مخلوط شدند، باید دارچین، زعفران دم کرده و هل را اضافه کنید. بعد از اضافه کردن مواد، حلوا را خوب هم بزنید تا تمامی حلوا یکدست شود.
  6. بعد از آن باید شعله را خاموش کرده و به حالت گهواره‌ای قابلمه حلوا را تکان دهید تا هر چه حلوا به دیواره تابه چسبیده جدا شود.
  7. برای سرو کردن باید اجازه دهید تا حلوا کمی سرد شود. برای این منظور حلوا را کنار بگذارید و هنگامی که دمای آن متعادل شد در یک ظرف سرو آن را پخش کنید. برای تزئین هم می‌توانید از خلال پسته، گردو، بادام و غنچه گل محمدی استفاده کنید.

طرز تهیه حلوا سیاه با شیره انگور

حلوا شیره انگور مجلسی با نام حلوا سیاه هم شناخته می‌شود. در واقع استفاده از شیره انگور در ترکیب آن باعث شده تا رنگ آن تیره شده و به این نام شناخته شود. تمامی مراحل طبخ حلوا شیره انگور با حلوا شیره خرما یکسان است و تنها تفاوت در نوع شیره مورد استفاده می‌باشد. در هر صورت با توجه به مواد اولیه‌ای که در منزل دارید و همچنین با توجه به ذائقه خود می‌توانید هر کدام از این مدل حلواها را درست کرده و در کنار نوشیدنی‌های دیگری مانند شیر یا چای و… نوش جان کنید.

فوت و فن‌های پنهان

شاید شما تجربه پخت حلوا را از قبل دارید اما هر چه تلاش می‌کنید باز هم نتیجه دلخواه شما نیست. در ادامه نکات مهمی را ذکر می‌کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید نتیجه بهتری از طبخ حلوای شیره انگور یا خرما داشته باشید.

  •       سعی کنید در تمامی مراحل، شعله گاز مورد استفاده را در حد ملایم قرار دهید. در غیر این صورت ممکن است حلوا سوخته و یا زیاد از حد خام بماند.
  •       استفاده از قاشق چوبی برای همزدن حلوا بهترین گزینه است.
  •       اگر در منزل کره ندارید به جای آن از روغن جامد هم می‌توانید استفاده کنید.
  •       میزان شیره انگور یا خرما در مواد اولیه می‌تواند با توجه به ذائقه شما تغییر کند.
  •       طعم حلوای شیره خرما یا انگور به طعم شیره مورد استفاده وابستگی شدیدی دارد. بنابراین سعی کنید از طعم و مزه شیره اطمینان حاصل کنید. هر چه شیره تازه‌تر باشد، قطعا نتیجه طبخ حلوا هم خوشمزه‌تر خواهد بود.
  •       مهم‌ترین مرحله در طبخ هر نوع حلوایی، تفت دادن آرد است. برای آن که مطمئن شوید آرد را خوب تفت داده‌اید، شعله گاز را روی درجه ملایم تنظیم کرده و حدودا 30 دقیقه آرد را مرتب هم بزنید. اگر شک دارید آرد را خوب تفت داده‌اید یا خیر، می‌توانید از یک تکنیک ساده استفاده کنید. کمی از آرد تفت داده شده را داخل یک لیوان آب سرد بریزید. اگر صدای جلز ولز شنیدید، می‌توانید مطمئن باشید که آرد خوب تفت خورده است. نشانه دیگر این است که بوی نان برشته شده از آرد تفت داده شده بلند می‌شود.
  •       آرد‌های سبوس‌دار، گزینه بهتری برای طبخ حلوا هستند. البته باید توجه کنید که میزان زمان لازم برای تفت دادن آردهای سبوس‌دار نسبت به آرد سفید کمی بیشتر است.
  •       در برخی دستور طبخ‌ها توصیه می‌شود آرد را دو مرتبه الک کنید. در واقع باید آرد را یک بار قبل از تفت دادن الک کرده و دفعه دوم بعد از آن که آرد را تفت دادید، الک کنید.
  •       فراموش نکنید که شهد حلوا را باید از قبل درست کرده و به آن بیفزایید. استفاده از شکر به جای شهد حلوا، توصیه نمی‌شود.
  •       اگر طبع سرد شیر esl هنگام مصرف، معده شما را اذیت می‌کند، استفاده از حلوا در کنار آن می‌تواند انتخاب خوبی باشد. زیرا طبع حلوا گرم بوده و از این جهت در کنار شیر انتخاب مناسبی است.

کلام آخر

اگر به دنبال طبخ یک حلوای خوشمزه و مقوی هستید، حلوای شیره انگور یا شیره خرما می‌تواند بهترین انتخاب باشد. اما اگر تا به حال تجربه پخت این مدل حلوا را نداشتید و یا حلواهایی با کیفیت خوب طبخ نکردید، پیشنهاد می‌کنم حتما این مقاله را بخوانید. در این مقاله به شکلی بسیار ساده دستور طبخ حلوا را قرار داده و نکات و فوت و فن‌های مهم را هم ذکر کردیم. حلوای شیره خرما یا انگور را می‌توانید در کنار نوشیدنی‌هایی مانند شیر یا چای و یا قهوه نوش جان کنید. 

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3.4 / 5. 10

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com