Skip to main content
0
(0)

اگر از خوردن نان و پنیر برای وعده صبحانه خسته شدید یا دوست دارید یک صبحانه متفاوت را تجربه کنید، برای شما پیشنهاد جذابی در این مطلب دارم. آیا تا به حال تجربه پخت خاگینه را داشتید؟ خاگینه یک غذای سبک است که با تخم مرغ طبخ شده و دستور پخت‌های متفاوتی دارد. در این مطلب قصد دارم تا روش‌های مختلفی برای طبخ یک خاگینه خوشمزه را بیان کنم تا با عمل به آن تجربه طبخ یک صبحانه لذیذ را داشته باشید.

طرز تهیه خاگینه تبریزی

اگر تجربه پخت پنکیک انگلیسی را داشته باشید، متوجه خواهید شد که خاگینه شیرین با پنکیک انگلیسی شباهت بسیاری دارد. منظورم از خاگینه شیرین همان خاگینه تبریزی یا خاگینه ترکی است. خاگینه را می‌توانید همراه با چای یا قهوه به عنوان صبحانه یا عصرانه نوش جان کنید. طبخ خاگینه بسیار آسان بوده و کل مراحل آن حدودا نیم ساعت طول خواهد کشید. در ادامه گام به گام با هم این مراحل را طی می‌کنیم.

مواد لازم برای طرز تهیه خاگینه تبریزی

  •       2 عدد تخم مرغ
  •       یک لیوان شیر
  •       مقداری بکینگ پودر
  •       مقداری آرد در حد 50 گرم

مواد لازم برای شربت خاگینه

  •       دو لیوان شکر
  •       یک لیوان آب
  •       چند قطره آبلیمو
  •       مقداری روغن مایع برای سرخ کردن
  •       گردو یا فندق برای تزئین غذا
  •       پودر هل
  •       گلاب
  •       زعفران دم کرده

طرز تهیه

  1. در قدم اول باید شربت را آماده کنید. برای این کار شکر و آب را داخل قابلمه ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید. حرارت را روی درجه ملایم تنظیم کنید و مخلوط را هم بزنید تا ذرات شکر به طور کامل در آب حل شوند.
  2. در مرحله بعد هنگامی که تمامی ذرات شکر در آب حل شدند، نوبت به افزودن پودر هل، گلاب و زعفران می‌رسد. هنگامی که مواد را به آب و شکر اضافه کردید، کمی مخلوط را هم زده و اجازه دهید تقریبا 5 دقیقه با حرارت ملایم بجوشد.
  3. حال نوبت طبخ خاگینه می‌رسد. برای این منظور تخم مرغ‌ها را شکسته و داخل یک ظرف متوسط بریزید. کمی وانیل به آن‌ها افزوده و خوب هم بزنید تا یکدست شوند. در مرحله بعد باید شیر را با بکینگ پودر مخلوط کنید. سپس آن را با زعفران دم کرده، به تخم مرغ‌ها اضافه نمایید. البته گاهی به جای شیر از ماست موسیر هم در دستور طبخ خاگینه استفاده می‌شود.
  4. در مرحله بعد باید حداقل آرد را سه بار الک کنید. سپس آن را به کاسه حاوی تخم مرغ‌ها اضافه کرده و مرتب هم بزنید. در نهایت باید بافت و غلظت خاگینه شبیه به ماست رقیق شود.
  5. یک تابه متوسط برداشته و آن را روی حرارت قرار دهید. مقداری روغن به تابه اضافه کرده و اجازه دهید با حرارت ملایم داغ شود.
  6. بعد از داغ شدن روغن، باید یک قاشق از مایه‌ای که درست کرده‌اید را برداشته و داخل تابه بریزید. اجازه دهید تا خاگینه سرخ شود. سپس خاگینه‌ها را کنار بگذارید تا کمی سرد شوند. در نهایت هم آن‌ها را داخل شهد بگذارید.
  •       بهتر است شهد ولرم باشد و خاگینه‌ها حدود 1 دقیقه داخل آن بمانند. در نهایت یک توری تمیز برداشته و خاگینه‌ها را بعد از 1 دقیقه از شهد خارج کنید و روی آن بگذارید. با این کار شهد اضافی خاگینه خارج می‌شود. حال باید خاگینه‌ها را در ظرف سرو گذاشته و با گردو یا فندق تزئین کنید.
طرز تهیه خاگینه تبریزی

طرز تهیه خاگینه تبریزی

طرز تهیه خاگینه تبریزی با شیره انگور

روش‌های پخت مختلفی برای خاگینه وجود دارد. با این وجود شما می‌توانید آن را با تمامی دستورالعمل‌ها طبخ کرده و از طعم آن لذت ببرید. در ادامه قصد دارم تا طرز تهیه خاگینه مجلسی به روش تبریزی‌ها را قرار دهم. این خاگینه با نام دوشاب هم شناخته می‌شود و مواد اولیه ساده‌ای دارد. البته به جای شیره انگور گاهی از شیره توت و شیره خرما هم استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت انتخاب نوع شیره کاملا به ذائقه و مواد اولیه در دسترس شما بستگی دارد.

مواد لازم

  •       4 عدد تخم مرغ
  •       4 قاشق غذاخوری آرد
  •       4 قاشق غذاخوری ماست
  •       1 قاشق مرباخوری بکینگ پودر
  •       دو قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
  •       نصف پیمانه روغن مایع
  •       یک چهارم پیمانه گردو خرد شده
  •       پودر گل محمدی و دارچین به میزان یک قاشق چای خوری
  •       دو قاشق غذاخوری گلاب
  •       کمی شیره انگور

طرز تهیه

طرز تهیه خاگینه پفی، با خاگینه ترکی شباهت بسیاری دارد. با این وجود در برخی مراحل متفاوت است. به همین دلیل طرز تهیه آن را از ابتدا شرح می‌دهیم.

  1. در طرز تهیه خاگینه ساده با شیر، لازم است تا ابتدا تخم مرغ‌ها را شکسته و داخل کاسه هم بزنید. تفاوتی ندارد که از همزن برقی استفاده می‌کنید یا همزن دستی دارید، به‌هرحال هم زدن را تا جایی ادامه دهید که حجم تخم مرغ‌ها دو برابر شود. در مرحله بعد ماست را به ترکیب اضافه کرده و این بار حدودا 1 دقیقه مواد را هم بزنید. در این مرحله باید مواد یکدستی داشته باشید. سپس نوبت به اضافه کردن زعفران‌های دم کرده می‌رسد.
  2. در گام بعد باید بکینگ پودر و آرد را به مواد اضافه کنید. در ابتدا آرد و بکینگ پودر را با هم الک کنید. سپس به آرامی به مواد قبلی افزوده و هم بزنید. هم زدن با همزن برقی برای حدود 30 ثانیه کافیست.
  3. حال باید یک تابه متوسط انتخاب کرده و داخل آن روغن بریزید و اجازه دهید کمی داغ شود. تابه باید حتما نچسب باشد تا در مراحل بعدی دچار مشکل نشوید. موادی که تهیه کردید را  نصف کرده و نصف آن را داخل تابه بریزید و درب آن را ببندید. در این مرحله باید چند دقیقه صبر کنید تا مواد کمی سرخ شوند.
  4. علاوه بر این به شکل همزمان باید مواد میانی را هم آماده کنید. کمی گردو خرد شده با دارچین و گل محمدی مخلوط کرده و به آن گلاب اضافه نمایید. بعد از آن که یک طرف خاگینه سرخ شد، مواد میانی که آماده کردید را روی آن بریزید.
  5. در مرحله بعد باید نصف دیگر مایه خاگینه را روی مواد میانی ریخته و زیر قابلمه را شعله پخش کن قرار دهید. با حرارت دیدن، خاگینه شروع به پف کردن می‌کند. در مرحله بعد باید خاگینه را برگردانده و اجازه دهید تا طرف دیگر هم سرخ شود.
  6. در نهایت هم باید خاگینه را به شکل داغ با شیره انگور سرو کنید. کمی شیره انگور را روی خاگینه ریخته و اجازه دهید تا جذب شود.

نکات مهم در طرز تهیه خاگینه مجلسی

o   در طرز تهیه خاگینه ساده با ماست لازم است تا از ماست شیرین استفاده کنید.

o   استفاده از آرد سفید کمک می‌کند تا خاگینه شما خوشمزه‌تر و پفکی‌تر شود. در کل آرد سفید بافت نهایی خاگینه را سبک‌تر خواهد کرد.

o   مواد میانی را می‌توانید به شکل دلخواه کم و زیاد کنید. در کل انتخاب مواد میانی به ذائقه شما بستگی دارد.

o   اگر در منزل همزن برقی ندارید، نگران باشید. زیرا می‌توانید تمامی مراحل را بدون همزن برقی و صرفا با یک همزن دستی ساده پیش ببرید. فقط ممکن است مراحل هم زن کمی بیشتر طول بکشد. بنابراین برای آن کمی صبر و حوصله به خرج دهید.

و در پایان …

اگر به دنبال یک صبحانه متفاوت و خوشمزه می‌گردید، خاگینه تبریزی یا ترکی بهترین انتخاب است. خاگینه تبریزی هم مقوی بوده و هم یک صبحانه شیک و مجلسی به حساب می‌آید که در سفره شما خودنمایی می‌کند. در این مطلب راجع به طرز تهیه خاگینه تبریزی و ترکی صحبت کرده و دو دستور العمل برای آن توضیح دادیم. با کمک این مطالب و فوت و فن‌هایی که ذکر کردیم می‌توانید یک خاگینه مجلسی بسیار خوشمزه داشته باشید. 

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

0 / 5. 0

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com