Skip to main content
3
(72)

چندی پیش به دنبال دستور تهیه لازانیا بودم که متوجه شدم در طرز تهیه آن سسی به نام بشامل استفاده می‌شود. در واقع این سس نه تنها در تهیه لازانیا بلکه در تهیه غذاهای دیگری مانند پاستا و موساکا نیز به کار می‌رود. در واقع مزه و طعم نهایی لازانیا در گام اول به مواد مورد استفاده برای لایه‌های مختلف لازانیا بستگی داشته و در گام دوم به طعم سس بشامل وابسته است. بنابراین باید در تهیه این سس دقت کافی به خرج داد زیرا در لا به لای لایه‌های لازانیا مورد استفاده قرار گرفته و طعم آن به خوبی در لازانیا حس می‌شود. در ادامه قصد دارم تا طرز تهیه سس بشامل لازانیا را توضیح داده و نکات مهمی برای تهیه آن ذکر کنم.

ترکیبات سس بشامل

شاید فکر کنید در تهیه این سس از مواد خاصی استفاده می‌شود اما باید بگویم که سخت در اشتباهید. زیرا مواد مورد استفاده در این سس شامل آرد، شیر، کره و گاهی سس مایونز هستند. در بعضی دستور طبخ‌ها هم از خامه صبحانه در سس استفاده می‌شود تا ترکیب نهایی چرب‌‌تر شود. البته اگر در مواد اولیه خود از شیر پرچرب استفاده کنید، دیگر نیازی به خامه ندارید. به طور کلی می‌توان گفت دستور تهیه این سس بسیار ساده است و زمان زیادی را از شما نخواهد گرفت.

 

طرز تهیه لازانیا با سس بشامل

طرز تهیه لازانیا با سس بشامل

طرز تهیه سس بشامل برای یک بسته لازانیا

برای طرز تهیه سس لازانیا برای 4 نفر به مواد زیر نیاز دارید. البته میزان مواد زیر تقریبی بوده و به این بستگی دارد که شما چه میزان سس بشامل را در لا به لای ورقه‌های لازانیا خود به کار می‌برید.

موادی که لازم دارید شامل موارد زیر هستند:

  •       2 قاشق غذاخوری آرد
  •       دو قاشق غذاخوری کره
  •       دو و نیم لیوان شیر
  •       مقداری نمک و فلفل

دستور تهیه

  1. در گام اول باید آرد را تفت دهید تا بوی خامی نداشته باشد و طعم نهایی سس شما لذیذتر شود. برای این کار یک تابه تمیز و خشک برداشته و آن را روی حرارت بگذارید. آرد را داخل آن ریخته و اجازه دهید حرارت ببیند. هنگامی که کمی رنگ آرد شروع به عوض شدن کرد، نوبت به مرحله بعد می‌رسد. در مرحله بعد باید کره را اضافه کرده و اجازه دهید تا روی حرارت ذوب شود. در این مرحله باید مواد را خوب مخلوط کنید تا کره و آرد به خورد هم بروند.
  2. در مرحله بعد نیز باید به آرامی شیر را به مخلوط کره و آرد اضافه کرده و آرام هم بزنید. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که تمامی گلوله‌های آرد از هم باز شده و در شیر حل شود. در مرحله آخر هم کمی نمک و فلفل اضافه کنید. هنگامی که احساس کردید سس به غلظت کافی رسیده، باید آن را از روی اجاق بردارید.
  3. در تهیه انواع سس لازانیا ادویه‌های مختلفی به کار می‌رود که باعث می‌شود طعم و عطر سس لازانیا بسیار متفاوت و دلپذیر‌‌تر شود. برای مثال شما می‌توانید از آویشن، پودر سیر یا پیاز، جوز هندی رنده شده، ادویه ایتالیایی یا پودر پاپریکا در ترکیب سس بشامل خود استفاده کنید.

 

لازانیا با سس بشامل

لازانیا با سس بشامل

فوت و فن‌های مهم

هر چند تهیه سس بشامل ساده به نظر می‌رسد اما فوت و فن‌هایی دارد که اگر رعایت نکنید باعث می‌شود نتیجه مطلوبی نگیرید. در این قسمت راجع به مهم‌ترین فوت و فن‌های تهیه این سس صحبت خواهیم کرد.

  •       در تهیه این سس، شیر باید کاملا خنک به مواد اضافه شود. شاید در تهیه کیک یا سایر موادی که از شیر استفاده می‌شود نیاز به شیر خنک نباشد اما این قضیه راجع به سس بشامل برعکس است. هر چه شیر خنک‌‌تر باشد و به مواد داغ اضافه گردد، ترکیب نهایی سس خوشمزه‌‌تر خواهد شد. بنابراین اجازه دهید تا لحظات آخر شیر داخل یخچال بماند.
  •       هنگامی که کره را ذوب کردید، آن را از روی شعله برداشته و سپس به آن آرد بیفزایید. با این کار ترکیب این دو ماده یکدست‌‌تر خواهد شد. بعد از افزودن و مخلوط کردن آرد، می‌توانید آن را مجددا روی حرارت بگذارید.
  •       نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که استفاده از آرد ذرت به جای آرد گندم، نتیجه بهتری خواهد داد. زیرا آرد ذرت ماهیت سبک‌تری داشته و حالت گلوله گلوله پیدا نمی‌کند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر فقط از آرد ذرت استفاده کنید در نهایت سس شما خیلی غلیظ نخواهد شد. بنابراین توصیه می‌کنیم در یک نسبت مساوی از هر دو آرد استفاده نمایید. بهتر است آرد‌ها را بعد از مخلوط کردن، سه بار الک کرده تا ترکیب یکدستی داشته باشید.
  •       توجه داشته باشید که بهتر است آرد و کره را در یک نسبت برابر استفاده کنید. برای مثال اگر دو قاشق کرده برداشتید، در کنار آن دو قاشق آرد هم بردارید.
  •       اگر سس بشامل را برای استفاده در لازانیا آماده می‌کنید، بهتر است آماده کردن ورقه‌های لازانیا و سس بشامل همزمان با یکدیگر باشد.
  •       بعد از آماده شدن سس، هر چه زمان بیشتری بگذرد و سس سرد‌‌تر شود، غلیظ‌‌تر می‌گردد. بنابراین بهتر است آن را به صورت سرد استفاده نکنید زیرا استفاده از آن در لازانیا به شکل خیلی غلیظ کمی سخت است.
  •       نکته خیلی مهمی که در طرز تهیه سس بشامل نباید فراموش کنید، هم زدن پشت سر هم است. هنگام آماده کردن سس مرتب آن را بهم بزنید وگرنه سس یکدست نشده و حالت گلوله گلوله خواهد داشت.
  •       همانطور که گفتیم باید سس را بلافاصله بعد از آن که از روی حرارت برداشتید استفاده کنید. اما اگر قصد دارید سس را نگه دارید، هنگامی که حرارت را خاموش کردید، یک قاشق کره را روی سس بمالید. این کار کمک می‌کند تا سطح آن خشک نشود. در غیر این صورت لایه بالایی خشک شده و روی سس می‌بندد.
  •       اگر سس را در یخچال نگه داشتید و قصد استفاده مجدد دارید، قبل از استفاده حدودا ده دقیقه آن را گرم کنید. این سس تا 3 ماه در فریزر قابلیت نگهداری دارد. در یخچال هم می‌توانید تا 5 روز آن را نگه دارید.

طرز تهیه سس لازانیا با سس مایونز

برای تهیه سس بشامل می‌توانید از سس مایونز هم استفاده کنید. برای این منظور هنگامی که کره، آرد و شیر esl را مخلوط کردید از روی حرارت بردارید. سپس به آن یک قاشق غذاخوری سس مایونز افزوده و هم بزنید. البته می‌توانید به جای سس مایونز از خامه هم استفاده کنید.

طرز تهیه سس لازانیا بدون شیر

اگر در منزل شیر ندارید نگران نباشید زیرا سس بشامل را می‌توان بدون شیر و خامه هم درست کرد. کافیست به جای شیر به همان میزان از آب استفاده کنید.

طرز تهیه سس لازانیا قرمز

سس گوجه یکی دیگر از سس‌هایی ست که در طبخ لازانیا به کار می‌رود. برای طبخ سس گوجه باید دو قاشق غذاخوری رب گوجه را با یک لیوان آب مخلوط کنید. کمی نمک و فلفل به آن اضافه کرده و ترکیب را روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید سس بجوشد تا میزان آب آن تقریبا نصفه شود. سس شما آماده استفاده بوده و می‌توانید آن را در کف ظرف پیرکس یا ظرف ماکروفر ریخته و پخش کنید.

و در انتها …

بدون شک لازانیا یکی از خوشمزه‌ترین غذاها برای شام یا نهار است. اما برای تهیه لازانیا لازم است تا سس‌های متفاوتی را آماده کرده و به آن اضافه کنید. در واقع این سس‌ها نقش خیلی مهمی در طعم نهایی آن دارند. در این مطلب راجع به طرز تهیه سس بشامل و سس گوجه برای استفاده در لازانیا صحبت کردیم. علاوه بر این فوت و فن‌های مهم هنگام طبخ سس‌ها را هم بیان کردیم تا بتوانید به شکل حرفه‌ای سس خوشمزه‌ای بپزید.

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

3 / 5. 72

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com