Skip to main content
2.5
(16)

وقتی بوی قارچ کبابی به مشامم می‌رسد، یاد کوه رفتن در دوران کودکی می‌افتم. فصل بهار بعد از یک بارش عمیق در زمین و رعد و برق در آسمان، چند روز بعد راهی کوه می‌شدیم. شنیده بودم وقتی رعد و برق اساسی باشد، چند روز بعد قارچ‌ها از زیر زمین سر برمی‌آورند. برای همین بلافاصله راهی کوه می‌شدیم تا قارچ طبیعی کبابی بخوریم. البته امکانات ما برای کباب کردن قارچ‌ها مثل خانه نبود و به نمک و فلفل سیاه راضی می‌شدیم. طعم آن قارچ‌های کوهی همیشه برایم ماندگار شد و به سختی توانستم مزه آن‌ها را در قارچ‌های پرورشی پیدا کنم.

طرز تهیه قارچ کبابی و نحوه درست کردن این غذا می‌توانست دوباره من را به گذشته شیرین و رزوهای کوه رفتن بهار برگرداند. اینجا می‌خواهم این روش‌ها را با شما در میان بگذارم.

 

طرز تهیه قارچ کبابی با روغن زیتون

روش‌های زیادی برای درست کردن این غذای لذیذ و مغزی وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از روغن زیتون است. برای درست کردن این غذا به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازممقدار
قارچنیم کیلو
روغن زیتونچهار قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش۴ قاشق غذاخوری
پودر سیریک قاشق غذاخوری
پودر فلفل دلمه‌ای (پاپریکا)یک قاشق غذاخوری
فلفل قرمزنصف قاشق غذاخوری
جعفری خرد شدهنصف فنجان
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

 

برای دستور پخت کباب قارچ با روغن زیتون به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول: شستن قارچ‌ها

ابتدا قارچ‌ها را تمیز بشویید و با یک کارد تیز پوست سیاه آن‌ها را جدا کنید. سپس بدون اینکه قارچ را خرد کرده باشید، به صورت درسته داخل آبکش بریزید تا آب آن کامل گرفته شود.

مرحله دوم: اضافه کردن روغن زیتون

در این مرحله باید صبر کنید تا آب قارچ کامل گرفته شود، سپس روغن زیتون را با پودر سیر، آب لیموترش یا آبلیمو، فلفل قرمز و پاپریکا مخلوط کنید. مقداری نمک و فلفل سیاه هم داخل این ترکیب بریزید. مواد را خوب هم بزنید و بعد روی قارچ‌ها بریزید و با دست مخلوط کنید تا روغن به خورد قارچ برود.

مرحله سوم: اضافه کردن جعفری

شما می‌توانید در طرز تهیه کباب قارچ از فلفل دلمه‌ای هم استفاده کنید که طعم لذیذی به غذای شما می‌دهد. به این صورت که فلفل دلمه‌ای را همزمان با جعفری خرد کنید و روی مواد بریزید. صبر کنید تا طعم همه مواد با قارچ ترکیب شود.

سپس روی ظرف یک سلفون بکشید و چند ساعت آن را در یخچال قرار دهید تا قارچ طعم همه این مواد را بگیرد.

مرحله چهارم: کباب کردن قارچ‌ها

در مرحله آخر قارچ‌ها را از داخل مواد بیرون بکشید و به سیخ بزنید. زمان کباب کردن باید حرارت کم باشد تا قارچ مغز پخت شود. ضمن اینکه از باد زدن ذغال‌ها خودداری کنید، زیرا حرارت را بیشتر می‌کند و باعث سوختن روی قارچ و خام ماندن داخل آن می‌شود.

نکته آشپزی: شما می‌توانید قارچ کبابی را همزمان با گوجه کبابی هم میل کنید. چون گوجه و قارچ زمان پخت یکسان دارند، همزمان با سیخ زدن قارچ، گوجه‌ها را دو نیمه کنید یا به صورت سالم به سیخ بزنید و روی حرارت ذغال قرار دهید.

قارچ کبابی خانگی

دستور پخت قارچ کبابی با سس مایونز

یکی دیگر از روش‌های تهیه قارچ کبابی استفاده از سس مایونز است که طعم فوق‌العاده‌ای به غذای شما می‌دهد. برای تهیه این غذا به مواد زیر نیاز دارید:

  • قارچ: نیم کیلو
  • سس مایونز: 3 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم‌کرده: 3 قاشق غذاخوری
  • کره: 50 گرم
  • پیاز: یک عدد درشت
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

حالا برای طرز تهیه قارچ کبابی با سس سفید به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول: تمیز کردن قارچ

قارچ‌ها را تمیز بشویید و پوست نازک آن‌ها را بگیرید. سپس داخل آبکش بریزید تا آب آن کامل گرفته شود. اگر قارچ زیاد درشت است می‌توانید آن را از وسط نصف کنید. اما برای قارچ‌های متوسط و کوچک این توصیه را نمی‌کنیم. راستی فراموش نکنید موقع سیخ زدن قارچ‌ها، به اندازه آن‌ها دقت کنید. در هر سیخ قارچ هم‌اندازه بزنید تا مثل همدیگر پخته شوند.

اگر در یک سیخ قارچ بزرگ و و کوچک را با هم بزنید، زمان کباب کردن، یکی زیادی پخته می‌شود و دیگر خام می‌ماند.

مرحله دوم: درست کردن سس

در این مرحله برای تهیه کباب قارچ باید مواد آن را با هم ترکیب کنید. برای این سس مایونز را با نصف زعفران دم کرده، فلفل سیاه و نمک ترکیب کنید. پیاز را هم رنده کنید و داخل مواد بریزید. سپس مواد را خوب هم بزنید تا ترکیب یکدست شود. شما می‌توانید از آبلیمو یا آب لیموترش هم برای مزه‌دار کردن مواد کباب استفاده کنید.

حالا قارچ‌ها را داخل این مواد بریزید و با دست زیر و رو کنید تا همه با هم ترکیب شود. سپس با یک سلفون روی ظرف را کامل بپوشانید و برای مدت 3 یا 4 ساعت قارچ را در یخچال قرار دهید. با این کار قارچ شما حسابی طعم مواد را به خودش می‌گیرد و خوشمزه‌تر می‌شود.

مرحله سوم: سیخ زدن قارچ‌ها

حالا قارچ‌ها را از یخچال بیرون بیاورید و به سیخ بزنید. در این مرحله باید کره را روی حرارت کتری یا سماور ذوب کنید و باقیمانده زعفران دم کرده را روی آن بریزید. این مواد را روی قارچ‌هایی که به سیخ زده‌اید، اضافه و با دست آن‌ها را ترکیب کنید.

مرحله چهارم: کباب کردن قارچ

بهترین روشی که می‌توانید این غذا را با آن درست کنید، استفاده از ذغال است. اما اگر ذغال در دسترس ندارید، می‌توانید از شعله گاز یا فر (یا توستر) هم استفاده کنید.

درست مثل روش قبل، باید قارچ با حرارت ملایم مغز پخت شود.

قارچ چوبی

طرز تهیه کباب قارچ با پیاز و آبلیمو

یک روش سوم هم برای درست کردن این غذای خوشمزه و حاوی پروتئین وجود دارد. برای درست کردن این غذا به مواد زیر نیاز دارید:

· قارچ: نیم کیلو

· فلفل دلمه‌ای: یک عدد

· آبلیمو: 3 قاشق غذاخوری

· نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی

· پیاز: یک عدد درشت

· گلپر (اختیاری): یک قاشق غذاخوری

طبق دستور پخت کباب قارچ به این صورت عمل کنید:

مرحله اول شستن قارچ‌ها

درست مثل روش‌های قبلی باید قارچ‌ها را تمیز بشویید و پوست نازک آن‌ها را بگیرید. سپس داخل آبکش بریزید تا آب آن کامل گرفته شود.

مرحله دوم: درست کردن مواد

پیاز و فلفل دلمه‌ای را خرد کنید و مقداری آبلیمو، نمک و فلفل سیاه و گلپر به آن‌ها اضافه کنید. در اینجا گلپر اختیاری است و اگر به طعم آن علاقه‌ای ندارید، می‌توانید آن را حذف کنید.

حالا قارچ‌ها را داخل مواد بریزید و حسابی ترکیب کنید تا طعم مواد به خورد قارچ برود.

مرحله سوم: به سیخ زدن قارچ

در این مرحله باید قارچ را از مواد جدا کنید. دقت کنید پیاز و فلفل دلمه‌ای نباید روی قارچ باقی بماند. در آخر هم می‌توانید قارچ‌ها را با ذغال کباب کنید.

یکی دیگر از روش‌ها برای طرز تهیه قارچ کبابی روی ذغال ترکیب قارچ‌ها با ماست پرچرب است که طعم فوق‌العاده خوشمزه‌ای دارد. برای تهیه این روش قارچ کبابی به مواد زیر نیاز دارید:

  • قارچ: به تعداد دلخواه
  • ماست: سه قاشق غذاخوری
  • سس مایونز 2 قاشق غذاخوری
  • فلفل دلمه‌ای: یک عدد
  • پیاز: دو عدد متوسط
  • نمک، گلپر و فلفل سیاه: به مقدار کافی
  • روغن زیتون: 3 قاشق غذاخوری
  • آبلیمو: 2 قاشق غذاخوری

برای درست کردن قارچ کبابی با ماست به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول: درست کردن سس قارچ کبابی

ابتدا پیاز و فلفل دلمه‌ای را نگینی خرد کنید و سپس روی آن به مقدار دلخواه نمک، گلپر و فلفل سیاه اضافه کنید. ماست و سس مایونز را در ظرف دیگری با هم ترکیب کرده و روغن زیتون و آبلیمو را هم روی آن بریزید و هم بزنید. حالا سس شما برای تهیه قارچ کبابی آماده است.

مرحله دوم: قرار دادن قارچ در سس

اگر قارچ‌ها بزرگ هستند، برای مغزپخت شدن بهتر است آن‌ها را دو نیم کنید. سپس همه قارچ‌ها را داخل سس قرار دهید و به مدت 2 ساعت در یخچال بگذارید تا قارچ طعم سس را به خود بگیرد.

مرحله سوم: طرز سیخ زدن قارچ

قارچ‌های متوسط و قارچ‌های کوچک هر کدام باید در یک سیخ زده شوند. همچنین قارچ‌های برش زده هر کدام در یک سیخ جداگانه قرار دهید. طرز سیخ زدن قارچ در نحوه پختن آن تاثیر دارد. اگر در یک سیخ قارچ کوچک و بزرگ را با هم بزنید، زمان کباب شدن، قارچ کوچک می‌سوزد و قارچ بزرگ خام می‌ماند.

مرحله چهارم: کباب کردن قارچ

در این مرحله از طرز تهیه قارچ کبابی با سس مایونز و ماست، باید ذغال آتشین و آماده باشد تا سیخ‌ها را روی آن قرار دهید. توجه داشته باشید که فاصله بین ذغال تا قارچ‌ها بین 4 تا 6 سانتیمتر باشد تا قارچ بهتر پخته و کباب شود. زمان کباب شدن هم از باد زدن ذغال‌ها خودداری کنید زیرا باعث سوخته شدن پوست قارچ می‌شود و مغز آن خام می‌ماند.

طرز تهیه قارچ کبابی زعفرانی

یکی دیگر از روش‌های طرز تهیه قارچ کبابی روی ذغال استفاده از زعفران دمکرده است تا قارچ‌های شما طعم فوق‌العاده‌ای پیدا کنند. برای این روش به مواد زیر نیاز دارید:

  • قارچ: به مقدار دلخواه
  • زعفران دمکرده: 4 قاشق غذاخوری
  • پیاز: یک عدد درشت
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی

حالا به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول: دم کردن زعفران

برای اینکه زعفران دمکرده عطر و طعم بهتری داشته باشد، به جای آب جوش، از یک تکه یخ استفاده کنید. ابتدا زعفران را پودر کنید و داخل یک ظرف مقاوم بریزید. سپس یک تکه یخ روی آن قرار دهید و با حرارت کتری یا سماور آن را ذوب کنید. با ذوب شدن تدریجی یخ، زعفران شما طعم و عطر بهتری می‌گیرد.

مرحله دوم: زعفرانی کردن قارچ‌ها

در این مرحله قارچ‌ها را شسته و داخل آبکش بریزید و اجازه دهید آب آن کامل برود. سپس قارچ را داخل یک قابلمه بریزید و یک پیاز را نگینی خرد کرده و روی آن‌ها اضافه کنید. زعفران دمکرده را هم به این ترکیب اضافه کنید. نمک و فلفل سیاه را فراموش نکنید تا قارچ‌های شما طعم بهتری بگیرند. چند ساعت قارچ زعفرانی را در یخچال قرار دهید تا طعم بهتری پیدا کند/

مرحله سوم: کباب کردن قارچ

همانطور که طرز سیخ زدن قارچ را گفتیم، آن‌ها را سیخ بزنید و وقتی زغال‌ها سرخ و آتشین شد، سیخ‌ها را با فاصله روی ذغال قرار دهید. وقتی قارچ با حرارت کمتر کباب شوند، مغز آن‌ها کامل پخته می‌شود.

نکات مهم پخت قارچ کبابی

برای درست کردن این غذای خوشمزه و مقوی به چند نکته دقت داشته باشید:

– قبل از کباب کردن پوست قارچ را بگیرید. زیرا به دلیل نازک بودن می‌سوزد و قارچ شما سیاه و سوخته می‌شود.

– هر یک از موادی که در روش‌های طرز تهیه کباب قارچ گفته شد، برای خوش طعم کردن غذای شماست. پس اختیاری هستند و می‌توانید هر کدام را که علاقه‌ای ندارید، حذف کنید.

– قارچ‌های روی سیخ باید هم اندازه باشد. اگر یکی زیاد درشت بود با برش زدن می‌توانید آن‌ها یک اندازه کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود ؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

2.5 / 5. 16

کامنت بگذارید

اطلاعات تماس دفتر بازاریابی و فروش

آدرس: شیراز، خیابان فلسطین، نبش اردیبهشت، ساختمان دلتا طبقه دوم

شماره ارتباط با مشتری :‌07132848484

شماره تماس کارخانه : 07132844444

ایمیل: info@ramakdairy.com